Att lata bli att tappa bort sitt barn...

Sv: Att lata bli att tappa bort sitt barn...

[Världen är ju faktiskt inte så svart/vit som många bukefalister vill ha den till att framstå :cool:

Du och jag är många och en av oss är svart och den andra vit?

Om du reducerar föräldraskapet till ren övervakning av säkerhetsskäl, kan man naturligtvis säga att gps eller att du tittar på barnet är samma sak.

Många av oss ser dock föräldraskapet som ett slags relation, en livsviktig och avgörande sådan, och i en relation gör det all skillnad i världen om den jag relaterar till är personligt närvarande eller inte. Att en förälder ser efter sitt barn genom att hålla kontakt med det, är inte integritetskränkande i normalfallet (även om så klart en del barn överbeskyddas in absurdum och aldrig får vara ifred, men det är en annan fråga).

Att du inte ser skillnaden mellan din egen blick och kontakt med barnet å ena sidan och en gps å den andra, låter oerhört sorgligt i mina öron.

Barn växer när vuxna ser dem.

Tyvärr för dig så hör jag till gråskalan och är således vare sig svart eller vit och om du utifrån det knapphändiga jag skrivit i den här tråden vill tro att jag inte har ögonen på mina barn eller en relation och kontakt med dem och tycka att det är en sanning för dig, så är det upp till dig.

Jag vet ju vad sanningen är och att du tror något annat är ju inget jag kan hjälpa.

Personligen är jag inte fullt så dömande..

Okej, tolkade "på egen hand" som på egen hand. Men då förstår jag.

Personligen är jag inte fullt så dömande..

Nå, det var du, inte jag, som jämställde förälderns blick med gps:en:

Varför anses det egentligen vara mindre "kränkande" att ha en förälders blick på sig hela tiden än att ha en gps? Övervakning för barnets trygghet och säkerhet är det ju i vilket fall. För jag tror inte att gps-motståndarna inte håller koll på sina barn och låter dem löpa fritt hur om helst faktiskt.

Jag drog ut konsekvensen av det resonemanget. Jag hade aldrig kommit på idén att göra jämförelsen.

Du tolkade mig därefter rätt dåligt.

Jag har blivit av med min son på ett köpcentra, i 15 min, vilket var de längsta min i mitt liv....
Numera om vi är iväg har sonen en mobiltelefon fastsatt i byxlinningen så att han kan svara o beskriva vad han ser om han kommer bort..... på telefonens baksida finns oxå våra mobilnr så att han kan be någon om hjälp att ringa upp om det skulle behövas.....

Det jag tänker på är om en tilltro till teknik på sikt kan göra att man slappnar av - lite för mycket?
Jag tänker ex på fenomenet badvakter (ni vet, föräldrar slappnar av och håller inte lika mycket koll på sina ungar för att det finns badvakter).

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka