Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Är det bara jag som *inte* kan tänka mig att gps:a barnen överhuvudtaget? Mina barn är visserligen sjövilda och drar åt alla håll, men gps? Nej. Det vill jag inte. Men alla gör som de själva vill, som det så fint heter.
Inte jag heller, skulle bli knäpp av det.
Skulle sluta med att jag satt framför en skärm för att kolla var hon befann sig konstant. Sele och snöre funkar vid krissituationer har jag upptäckt
En hel radda anledningar faktiskt.
För det första: för mig känns det lite väl integritetskränkande att hänga en spårningsutrustning på en annan människa, en icke frihetsberövad sådan då. Speciellt när det sker utan personens medvetande, även om barnet är för litet för att fatta och det sker i största välmening. Jag är kanske färgad av att ha läst USA-debatt där man GPS-övervakar även större barn och tonåringar, själv hade jag tyckte det varit djupt obehagligt att bli utsatt för något sådant.
För det andra: de riktigt allvarliga farorna (med all respekt ser jag kidnappning som ett icke-hot, mer om det sen) om man tappar bort ett barn, som trafikolyckor och drunkning kan gå kvickt. Så kvickt att GPS:en har noll och ingen nytta och då ger den bara en falsk säkerhet.
För det tredje tycker jag man ska tänka igenom rimlighetsnivån på farorna man ser innan man låter rädslorna springa iväg.
Jag är skiträdd för rattfyllon och andra trafikolyckor t ex, det ser jag reell risk för att råka ut för.
För det tredje tycker jag man ska tänka igenom rimlighetsnivån på farorna man ser innan man låter rädslorna springa iväg. Kidnappare?