Att lasta min ponny...

E

eiwo

Nu när jag har körkort och tillgång till transport tänkte jag ta tag i lastträningen av min D-ponny. Han är inte rädd eller orolig på något sätt när man lastar honom, flera gånger har han gått rätt in utan att ens blinka och stått som ett ljus medan man sätter fast och stänger luckan. Sådana gånger kan jag lasta honom själv, känns det som.

Tyvärr är det inte alltid lika lätt... Vissa gånger vägrar han samarbeta alls! Han går emot transporten, men stannar när han satt en hov på 'luckan' (kommer inte ihåg vad det heter :p). Man lockar med mat; han bryr sej inte, bara står där och tittar omkring. Man provar med linor bakom rumpan, han rör sej inte ur fläcken. En gång när jag var tvungen att få in honom i transporten fick jag flytta varje hov för sej, för hand, tills han stod inne... Har provat att gå på volt bredvid och sen gå rakt in i transporten, han stannar då också.

Hur ska jag göra? 'Tvångsmetoder' (ex. linor) funkar inte på honom, han blir bara mer envis ju mer jag försöker. Funderar på om jag ska prova att vänta ut honom? Alltså gå in med honom så långt det går, sen vänta tills han 'ger upp' och går in av sej själv. Att han helt enkelt inte får göra något annat innan han gått in och står tills jag backar ut honom (när han väl är inne står han som ett ljus). Tror ni att det kan funka, eller har ni något bättre förslag?

Vill bara poängtera igen att han absolut inte är nervös eller rädd när han ska lastas, han är definitivt inte en lättskrämd/-stressad herre, och om han blir stressad blir han hysterisk, så det märks... Jag vill också att lastträningen ska gå lugnt till och vara en trevlig upplevelse utan en massa hets och stress. Väldigt tacksam för tips och råd!

Sv: Att lasta min ponny...

det låter som han testar dig kanske kan ha en medhjälpare som puttar på eller hjälper till med spöt (INTE slå hårt utan bara en lätt putt) så att han fattar att han inte kan göra som han vill.
Risken är ju om han märker att det funkar att det kommer bli ännu värre snart... hoppas allt blir bra, och lycka till :)

Att vänta ut har jag inga bra erfarenheter av, efter 2 h gav jag upp. Ja gbrukar fästa två linor i transporten. När hästen sen stannar har jag en medhjälpare som tar linorna och går in bakom och "tömkör" dvs. tar linorna och smackar igång hästen på baken liksom. Låter skumt men om man tänker "skogskörning i Emil i Lönneberga" ungefär. Smackar till hästen på korset med linorna. De flesta hästar brukar gå in, iaf de som är tömkörda. Dessa är liksom vana vid att bjudningen kommer bakifrån på det sättet.

Min medryttarhäst har varit väldigt svår med lastningen så vi har ägnat hela sommaren åt att träna på det, inte så att vi har åkt mycket transport, men han har fått gå på och stå och äta i transporten ofta. Det har fungerat jättebra på honom.

Han blir inte heller uppstressad vid lastning (så länge inga linor eller spön är inom synhåll) utan går på men backar av igen innan man hinner sätta för bommen.

Vi tränade med att låta honom gå upp i transporten där det ALLTID finns en hink med mat i, i början backade vi av honom innan han sjävl försökte börja backa för att han skulle förstå att vi bestämmer. Sedan lät vi honom stå kvar längre och längre. Om inte viljan räcker för att gå ända in i transporten kan man få flytta hinken så han inte behöver gå hela vägen in. Till slut vet han att det är mat som gäller där inne.

Nu kan jag lasta honom själv för det mesta!:laugh:

Jag har faktiskt haft precis samma problem. Ponnyn i fråga var inte ett dugg rädd - en van tävlingsponny. Utan han ville bara tjura.
Allt handlar om fötroende och ledarskap. Jag tog hjälp av några westernryttare, och de hade några jättebra metoder. Westernryttare har ju alltid en sådan pli på sina hästar!
Först så började vi med olika ledarövningar. Tex så får hästen aldrig gå framför den som leder den, eftersom då blir hästen ledaren. Stannar du så ska hästen stanna direkt och den får inte gå om dig. Och det tar ett tag innan det sitter.
Man kan också öva på att flytta hästen. Till en början så passar det bra med ett rep som man kan slå på hästens bakdel om den inte flyttar på sig. Tänk dig att du håller i grimskaftet och den ska flytta på sig bara du går emot bakdelen. Det tar tid och lära, men nu sitter det som en smäck för mig och min häst. Det är en väldigt bra sak också ur säkerthetssynpunkt. Man får vara väldigt bestämd och förstå att hästen är verkligen inte en glassak utan man kan slå till den ordentligt med repet så den flyttar på sig.
Man kan också lära hästen att backa. Går ledarhästen i flocken mot en annan häst så flyttar ju den hästen på sig. Går man emot den och den märker att man inte tänker vika av, så ska den börja backa. Går den inte in i transporten, så backa den, du kanske måste backa den 100 meter, men den ska backas!
Men det jag tycker funkar riktigt bra är longeringsmetoden. Man har ett långt rep och istället för ett spö så använder du andra änden av longeringslinan. Man snurrar den så den verkar framåtdrivande och slutar snurra när hästen rör sig som den ska. I början kanske man måste snurra repet så det slår till hästens bakdel för att hästen ska förstå. Det är bra om man har något lite hårade i den delen av repet, för bara ett rep känns inte speciellt mkt.
Så till lastingen, börjar jag veva lite med bara grimskaftet mot hästen bakdel, förstår han att det är framåtdrivande också forstätter uppför lemmen.

Men öva en massa ledarövningar! Flytta på hästen, backa den hela tiden, i stallet, i hagen och överallt. Du kan ju alltid försöka att lära hästen att han inte får äta förrän du har gått ifrån maten. Ledaren får alltid äta först.

Det blev verkligen jättelångt... :p men hoppas att jag kunde hjälpa till lite iaf :) hästen sätter sig inte emot sin ledare.

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en häst som blir väldigt stressad när hon står inne i lastbilen. Hon är klaustrofobisk och har trauma från transport i släp hos...
Svar
18
· Visningar
776
Senast: Amha
·
Träning Utbildning av ponny. Jag har nyligen köpt ett 6-årigt russ som inte gjort så mycket hittills. Han är snäll och min dotter kan rida...
Svar
14
· Visningar
859
Senast: TinyWiny
·
Hästhantering Har massa problem med nyköpt häst. Känner mig desperat. Jag bestämde mig för att köpa en riktigt bra häst, tänkte att en gång i...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
15 695
Hästhantering Jag har hamnat i en situation som gör mig väldigt uppgiven och vet jag inte vad jag ska ta mig till. Min häst står i ett underbart...
5 6 7
Svar
128
· Visningar
17 931

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka