Att lasta för att träna

SnelaHesten

Trådstartare
Hej!

Jag har precis varit och provridit en eventuell medryttarhäst. En supermysig islänning, som verkar kanon. Det är bara ett litet krux och det är att stallet där han står är ganska spartanskt. Framförallt finns varken ridhus eller paddock. Eller ja, det finns en "paddock", men det är mer en mindre hage, med lerigt och ojämnt underlag och som är full med ogräs.

Det här tycker jag är lite synd, eftersom jag precis har kommit så långt i ridningen på ridskolan att jag skulle vilja träna mer på egen hand. Det finns dock en ridbana någon mil ifrån stallet som vi får låna, så om man vet hur man lastar och kör ett släp så antar jag att man skulle kunna köra dit och träna.

Nu undrar jag därför hur bökigt och tidskrävande det är att lasta och köra hästen en bit för att träna, förutsatt att man har en ganska lättlastad häst. Är det någonting som man gör regelbundet varje vecka, eller är det för omständig? Ska man tänka på något speciellt?

Sedan undrar jag också hur mycket man kan kräva av hästen att utföra i "paddocken" som finns vid stallet? Kan man exempelvis ta en galopp på ojämnt underlag som mest består av hård packad lera, eller är skaderisken för stor? Observera att hästen går barfota.
 
Sv: Att lasta för att träna

Åka iväg och träna gör nog rätt många, det beror nog mer på ambition och vad man har att tillgå hemma. Finns många som åker iväg för att rida ut eller klättra med!
Idag står jag i stall med ridbana och åker ändå 2 ggr per vecka, tidigare har jag stått i stall utan vare sig utebana eller ridhus och då åkte vi 3-4 ggr per vecka, men då var en vända till terrängbana.
Sedan vad du kan kräva på "hemmabanan" är svårt att säga, beror på hästens form, vad den är van vid, plus dens utbildning och din ridning, om du rider den i balans kanske balanserade övergångar och mjukgörande ridning i skritt är lagom? När jag stod i stallet utan bana/ridhus använde jag mig mkt av vanliga grus/jordvändplaner för att jobba hästen, tycker ofta det viktigaste är att marken är plan och inte för hård.
 
Sv: Att lasta för att träna

Jag tycker inte att det är särskilt omständigt att lasta och åka iväg för att träna. Givetvis beroende på avståndet, ska jag köra till grannbyn (ett par mil bort) så sadlar jag hemma och behöver bara tränsa när jag lastat ur. Då går allt snabbt och smidigt. För längre turer brukar jag inte sadla hemma men borstar färdigt så att det bara är att lägga på utrustningen när vi kommit fram.

Angående din ridhage så låter det som att skritt och trav kan vara lämpligt men det beror på hur ojämnt det faktiskt är. Kanske finns det någonstans ett spår som är jämnt och går att galoppera på? Annars tycker jag som föregående talare att det går utmärkt att använda vändplaner till voltarbete.
 
Sv: Att lasta för att träna

Tycker inte det är jobbigt men dock så tar det ju mer tid (iallafall för mej som gör hästen och mej finare än när vi bara rider hemma).

Hur ofta beror på hur jag jobbar men 2 gånger vecka för träning och ibland för att komma till andra ridvägar eller bra underlag för galopp jobb.
 
Sv: Att lasta för att träna

Jag rider bara i hagen, allt från dressyr till hoppning på 110cm. Anpassar ridningen efter underlaget såklart men ser inget fel med att bara gå en hage att rida i.
Att åka iväg till ridbana eller tränare tar en 30 min - ryktning, om man då räknar på den lätt lastade hästen och bara slänger in sadel och träns i transporten. Har en 2 mil till tränaren. Så blir inte så mycket längre tid och inte så jobbigt om man har en lätthanterad häst, men man får räkna på åtminstone en timme extra per ridpass när man åker iväg.

Min mindre lättlastade häst åker jag inte så gärna iväg med bara för att rida i padock, har hänt ngn gång när hagen är för hal men annars så brukar jag rida ut eller på grusvägen istället.
Det kostar ju att köra fram och tillbaka också.
 
Senast ändrad:
Sv: Att lasta för att träna

Jag vågar inte lasta och köra ensam.. Händer det nått på vägen så kan det vara välbehövligt med två extra händer.. Därför tycker jag att det är ganska omständigt att åka eftersom jag måste boka upp någons annan tid också(sambo, pappa, vän). Har därför ridit mycket i hage och på ett sätt gillar jag det inte, det är ju hästens viloplats. Dessutom blir jord/lera/gräs jäkligt halt vid regn.. Men man kan träna mer än man tror vid uteritt :D
 
Sv: Att lasta för att träna

Har åkt iväg 3-4 ggr i veckan i perioder, och med en ganska svårlastad häst...

Aldrig mer stall utan ridhus, är allt jag säger.
 
Sv: Att lasta för att träna

Tack för alla bra svar. Bestämde mig i slutändan för att leta vidare efter en annan häst. Tyckte att det kändes lite smått oroväckande att inte ha något alternativ till uteritt. Jag menar, om det händer en olycka mitt ute i skogen, så är ju chansen mindre att man blir hittad och kan få hjälp etc. Speciellt om stallet, som i det här fallet, ligger mitt ute i spenaten, där det knappt finns någon bebyggelse i närheten. Kändes lite tråkigt, kanske är jag bara feg, men förhoppningsvis så går det flera tåg.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 274
Ridning Först. En varning för risk för långt och kanske svamligt inlägg. Men nu undrar jag igen om det är dags att kasta in handduken, sälja...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
11 061
Senast: Sixten
·
Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 766
Senast: Nepenthe
·
L
Anläggning Hej! Jag skulle vilja veta lite vad ni skulle tipsa om att välja av några olika stall! Jag har snart två ponnyer, har en nu och tanken...
2
Svar
22
· Visningar
3 549
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp