Att lära sig om avel...

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Jottis
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 1
  • Visningar Visningar 754
J

Jottis

Som vuxen "ridtjej" som aldrig kunnat ha egen häst börjar nu en tanke ta form om att köpa mig ett föl/unghäst av rasen welsh (äääälskar dessa miniatyrhästar!) som sedan efter inridning kan utlånas till duktig ponnytjej. OM sedan min egen 3-åring kommer tycka det är kul med hästar så har jag en "färdig" ponny till henne om 7-8 år, och fram tills dess kan jag longera, tömköra och köra "våran" häst emellanåt. Framförallt - LEVA med häst som jag saknar så!!!

Min fråga är dock: HUR gör jag för att hitta en BRA welsh med bra stam etc. Om jag ex. hittar en trevlig hingst på nätet som jag är intresserad av vilka avkommor som finns efter honom - var hittar jag det? Finns det något samlat hästregister precis som det finns för hundar, där man kan se vad olika hästar har presterat och "avelsvärdet" för dom? Hur gör ni andra när ni letar efter bra avelslinjer och man inte har någon tidigare kunskap om vilka linjer som är "bra"? Att hitta en ponny med trevligt temperament etc. tror jag säkert jag kan hitta, men jag vill gärna köpa en som även ser bra ut, som har god ridbarhet i sina linjer, frisk och sund och som kanske t.o.m går att avla vidare på i framtiden.

Förlåt alla dumma frågor från en nybörjare... Någon där ute som kan vara till någon hjälp? :crazy:

Sv: Att lära sig om avel...

Om du vill se vilka ponnyhingstar som lämnat flest poängtagande tävlingsavkommor så publiceras denna lista i Ridsport en gång om året. Jag tror att statistiken t o m 2006 kommer ut i tidningen under sommaren.
I 2005 års statistik (publicerad 2006) var det tio welshhingstar (alla sektioner) som fanns med bland de 25 ponnyhingstar som lämnat flest poängtagande tävlingsavkommor. På listan finns 140 ponnyhingstar rankade. (Total placering på listan över hingstar av alla ponnyraser inom parentes):
1.Dito RW 75 (4)
2.Carneval II RW 69 (5)
3.Örnäs Sun Boy RW 27 (14)
4.Wärnanäs Joker RW 66 (15)
5.Ekelunds Jim RWR 4 (16)
6.Hellekis Timjan RW 31 (17)
7.Candide RW 72 (18)
8.Glansevin Gadabout RW 80 (19)
9.Wärnanäs Sigill RW 60 (21)
10.Pendock Pioneer RW 46 (24)

Hlsn Helena

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 765
Senast: Mia_R
·
R
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en... 2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 987
Senast: mamman
·
Min häst är utlånad till en fodervärd och det funkar väldigt bra. Hon är med på dressyrträningar och står i kö till en privat hoppgrupp... 2 3
Svar
42
· Visningar
6 129
Senast: animalasia
·
Hästvård Jo, jag letar efter en till häst (har två här hemma på gården). Nu ska det bli en islänning för mestadels uteritter men vill också träna... 3 4 5
Svar
97
· Visningar
8 803
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Stora shoppingtråden III
  • Lymfangit
  • SWB, hög ridbarhet och hög hållvarhet?
Tillbaka