Att krama hunden

A

Austarla

Brukar ni krama era hundar? Har läst att det skall vara ett hotfullt tecken i hundarnas ögon. Min valp är inte alls kelsjuk av sig (men otroligt söt :smirk:) vilket gör att människor så gärna vill krama henne. Men hon tycker inte alls om det. Hur skulle ni göra då? Tycker ni hunden skall lära sig att bli kramad?

Sv: Att krama hunden

En hund som inte vill bli kramad skulle jag inte tvinga till det. Inte heller klappa "ovanifrån" heller eller hur man ska säga.

Min tös är extremt gosig och kramsjuk och vill helst krypa in i hela famnen :p :love:

min hund ser det som ett hot om en främande människa kramar honom, så jag säger till dom att de inte ska göra det.. men när jag och de som han känner kramar honom är det ingen fara..

jag brukar inte krama mina hundar-de kramar mig. det går inte att undvika när det breder ut sig över en i sängen :bump:

Suck, samma här :p. Det värsta är ändå att hon är en liten minisheltietjej min tös, och för att kunna vräka ut sig bäst lägger man sig helst på mattes huvud ;). Lite svårt att andas men vad gör man inte :angel:

Rottisen gillar inte alls att bli kramad Och slipper det derför.
Grandisen är det kramgoaste man kan tänka sig dock!

Jo jag kramas med min vovve! Dock inte andras hur kramgoa dom än ser ut! ;) Blev biten igenom kinden av en hund när jag var kring 6 år och detta pga att jag gav honom en kram, gick sedan mot majbrasan och hunden sprang efter och högg mig i ansiktet.

Läste nyligen i en bok att hunden kan ta det som en hotfull handling om man kramar dom. Att dom kan se det som en utmaning eller ett hot när det blir så mycket närhet och kroppskontakt.

Jag tycker man ska respektera att hunden inte vill ha närkontakt. Minns med fasa min faster som alltid skulle pussas när man kom på besök :crazy:

Min hund älskar närhet och tycker om när jag kramar och pussar på henne, sitter hon i knäet och jag kramar henne så kramas hon tillbaka genom att trycka in sitt huvud under min haka, ligger hon i sängen och jag kramar eller pussar på henne så brukar svansen vifta.

Jag hade däremot inte tvingat mig på en hund som inte tycker om kramar, då hade jag bara låtit den vara, kanske gett den en klapp istället om den accepterat det.

amstaffen älskar att kramas!!! även kinesen. :love: älskar att krama mina hundar och pussa dem i "pannan" :D

Jag kramar mina hundar, de klättrar upp i mitt knä eller lägger sig bredvid (på) mig i sängen och då får de massvis med kramar. De börjar alltid "prata" då och ser ut att vara väldigt nöjda med tillvaron.

Andra människors hundar kramar jag absolut aldrig - om det inte är någon som jag känner väl. Klappa, visst, men inte krama.

Avskyr själv (som så många andra) påtvingad kroppskontakt och det verkar ingen annan levande varelse gilla heller.

Ja det gör jag. Ofta :p
Han ser ju inte ut att lida av det direkt om man säger så, när man bär honom så hänger han bara totalt avslappnad, och ser huur nöjd ut som helst. Han formligen slänger sig i famnen på folk som kommer och hälsar på (om han får vill säga, vilket han oftast får då det inte kommer många okända hit).
Vår gamla hund blev stel som en pinne och sprattlade med benen, han pussades hellre fast på sina egna villkor då :D Kramas var liksom inte hans grej.

Går hunden undan så tvingar jag mig definitivt inte på den "bara för att". Respektera då att hunden inte är ok med det.

Min älskar att få kramar. Hon kommer och pressar in nos-huvud-hals-framtassar-framkropp-mage under armen på vem som än råkar sitta still i två sekunder. :D Kaffekoppar och bullar flyger... :angel: Min PV har gett upp om att sitta vid datorn när Loka är med, det går liksom inte att fokusera på skärmen när hon åmar runt i knät och gnyr-gnisslar-tjuter som Chewbacca.

Däremot gillar hon inte när främmande folk på eget initivativ blir för närgångna, speciellt mot hennes ansikte. Då vänder hon sig bort, gör sig liten och vill iväg. Det slipper hon numera.

Herregud ja... Påtvingad kroppskontakt är så hemskt.

Fy ja! Det värsta jag vet var att gå på kalas där alla ska kramas och berätta hur stor man har blivit och.. :crazy: Huva. Ta i hand lites snabbt känns OK och en kram till gamla morfar, men sen, nää.

Båda mina hundar är otroligt kelsjuka och kramas gärna, min lilla tycker att det bästa som finns är att borra in nosen på min hals och lägga tassarna på mina axlar och sedan bara myyysa. :love:

Att krama en hund brukar anses vara en dominat handling. Jag kramar tex inte andras hundar än mina egna. Den hunden vi fick när hon var 5 år tålde inte att bli kramad ibörjan. Nu har hon dock resignerat och har inget emot att bli ihjälkramad. Kommer gärna själv och vill att man skall gosa med henne.

Det kan nog vara lite för mycket begärt att alla hundar skall älska det dock tycker jag nog att alla hundar skall acceptera det från sin ägare.

Mvh

Tora

"knapplån"
Tack för alla roliga och intressanta svar!:bow::banana: Jag vill att hon kan lita på att människor respekterar hennes språk, så att hon inte behöver ta till fjäsk/aggresivt beteende, men samtidigt är det jobbigt att behöva tjata på människor som inte vill/intresserar sig för att lyssna. :crazy:

Liknande trådar

Övr. Hund Vi passar ibland en äldre hund (11 år troligen korsning bichon havanais och terrier av något slag) som alltid haft svårt att vara ensam...
Svar
2
· Visningar
388
Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
5 177
Senast: Kajsalisa
·
Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
1 010
Senast: inverterad
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 533
Senast: ildiko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka