Jag tror att det är du som har dålig koll på arabhästen.
Araben är en brukshäst, avlad för att fungera i krig och på långritter i tusentals år. För hetsiga hästar dog eftersom de inte kunde kunde sova i tälten med övriga familjen.
Som jämförelse, mamman till min arabhingst kördes in på 3 dagar. Det fanns liksom inte mer att träna på då. Helt orädd för allt. Då 2 år gammal.
När jag miljötränade så kämpade jag för att hitta saker som hon reagerade på. När jag provade att sätta ut eldfontäner som hon sedan fick gå över, utan att ens vrida på öronen, så gav jag upp med att hitta saker att träna på.
Det är hur hon var, och min hingst nedärver hennes temperament jättestarkt.
Så nej, jag vet inte vad du menar.
Så bra att du har en häst med ett så fantastiskt temperament!
Klart jag har dålig koll på Arabhästar/Arabhästavel! Det går ju inte att ha koll på allt. Jag har väl i stort sett bara uppfattat att det finns lite olika undervarianter, typ polska araber, och diverse varianter av orientaliska araber.
Jag antar att du har lika dålig koll på NSV, som jag har på arab.
Men jag har haft 4 st araber inhyrda tidigare, och en familjemedlem äger en arab.
De hästarna har/hade, ett annat sorts temperament än NSV i gemen, jag har ju kunna se båda sorterna hemma. Det här är inget vare sig negativt eller positivt, utan helt enkelt olika. De var/är också sinsemellan olika, precis som det brukar vara med hästar, alla är inte likadana, men både NSV och Araber, har något slags grunddrag som är mer lika.
Fastna nu inte på ordet "hetsig", utan kalla det för "nerv", eller "stark uppmärksamhet", "temperament", "högt blod" eller något annat, jag har ju försökt att förklara att "hetsig" nog inte var det bästa ordet...
Den fantastiska utstrålning som en Arab visar när den vill visa upp sig, ser man aldrig hos en NSV t.ex.
Varje hästras som finns framavlad, är avlad med något slags huvudsyfte, det ger bruksegenskaper av något slag. Som utmärkta kavallerihästar, som dragdjur för tunga lass, som ultimata hopp- eller dressyrhästar, eller något annat.
Alla dessa raser har historiskt fyllt ett behov som vi människor haft, vissa raser har sedan antalet nyttodjur har minskat, vidareutvecklats åt något nytt håll, inget konstigt med det.
De hästraser som finns idag, har förhoppningsvis en framtid, och ett berättigande, men de är olika.
Precis som hundraser är olika, eller som koraser är olika.
Det är väl toppen att just din hingst nedärver ett så coolt temperament, men det betyder väl inte att alla araber har och nedärver ett likadant temperament i alla kombinationer, eller i alla sorters korsningar?
Alla NSV är ju inte heller identiska...