Ja, det blir lite samma diskution som vi har i Norge med Fjordhästen. Inom Norska avelsföreningen vill många behålla den så lik den ursprungliga typen som möjligt, vilket leder till att väldigt många av de som använder sina hästar till tävling inom ridning och körning importerar hästar från t.ex. Danmark istället, där man avlar på lättare och mer långbenta hästar.
Jag har förståelse för båda sidor faktiskt. Men tror att det är större chans att rasen dör ut/fortsätter bli mindre och mindre om man avlar på enbart den gamla typen som inte är särskilt efterfrågad i dagens samhälle.
Förlåt TS för litet sidospår!
Jag tycker att Finland är ett bra exempel på att man vinner på att ha bredd och mångsidighet i en ras om den inte ska föra en tynande tillvaro. Den finska hästen har ju aldrig delats i olika raser utifrån användningsområde, även om de registreras med tilläggsbokstäver beroende på vilken eller vilka avelsinriktningar de passar för.
I Finland finns nu ca 20 000 finnhästar, vilket ska vara en fjärdedel av hela hästpopulationen. Så vitt jag fått fram är det fler än vad det finns nordsvenskar och kallblodstravare sammanlagt i Sverige och här finns mycket fler hästar totalt än i Finland.