Att köra med skygglappar

Sv: Att köra med skygglappar

Uppenbarligen har vi "diskuterat" olika ämnen i ämnet, sas.
Vad jag velat diskutera, har jag redogjort för ett flertal gånger. Tyvärr utan gensvar från dom det gäller.

LIA

Jag kör alltid utan skygglappar, och det fungerar hur bra som helst (har aldrig behövt några heller). men det beror ju på hur hästen är, eller om den har dåliga erfarenheter av att se saker komma upp och så... ;)

Skygglappar ser jag lite som att använda käk inom travet, det är en säkerhetsgrej för att kunna scora full pott. Eller i travet för att hästen ska få hjälp att vinna samt skydda kusken från ev störtningar, bockningar.

Jag skulle snarare vilja påstå att uppkäk är till för att få igång en adrenalinutsöndring hos hästen så att denna helt enkelt springer fortare (javisst, kombinerat med andra saker)

Tittar man på djur i frihet (framförallt vilda) har ett stressat (uppmärksamt, vaket etc) djur huvudet högt, både för att se bättre men vad jag uppfattat också för att få igång ett ökat adrenalinutsöndrande.
Ett lugnt (betande, sovande etc) djur håller däremot huvudet lågt (under "mankhöjd") vilket enligt min mening ökar utsöndrandet av det lugnande hormonet vilket jag helt plötsligt tappade namnet på.

ursäkta denna helt onödiga spin off men klockan är mitt i natten och jag har tappat mitt omdöme...

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 321
Senast: lirco11
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Tänkte på det där med fobier och hur man faktiskt kan vända dom själv, när jag i går kväll åkte till ett ställe jag aldrig varit på och...
Svar
10
· Visningar
848
Senast: hundtant
·
Kropp & Själ När jag var ung tonåring, sisådär år 2000, fick man hem produktprover med infoblad i brevlådan. Ibland delades de ut i skolan också har...
Svar
13
· Visningar
1 063
Senast: Fille
·
  • Artikel Artikel
Dagbok För några dagar sedan skapade jag en tråd i det "allmäna" forumet, om en plötslig och oväntad längtan efter ett till barn, som dykt upp...
Svar
2
· Visningar
888
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix