Att köra med skygglappar

Sv: Att köra med skygglappar

Då får vi hålla oss till minoriteten då ;)

*lånar knapp*

Vad är det för häst som hela tiden måste jobbas på töm för att gå i "rätt form"? Då med skygglapp och pisk?
Fram för inblandning av lite "riktigt" arbete även för tävlingshästarna också.

Några jag känner tävlar dressyr/precision med sitt halvblod men varierar skolkörningen med arbete.
I detta fall handlar arbetet om att hästen ibland får harva, dra såmaskin och välta. Ibland även lite skogsarbete.
Mycket bra för psyket, finfin styrketräning och hästen lär sig själv att hitta balansen, lägga sig i selen och dra, i för hästen rätt form.

Citat:
Dessutom går det liksom inte att korrigera en av dem utan att den andra påverkas om man inte har skygglappar.

Varför inte?

LIA

Alltså, jag har en som är het och busig, den andra är lugnare och sävligare. Den heta blir hetare om jag försöker bromsa den till den lugnares tempo (det är öht ingen bra lösning) och röstkommandon går ju fram lika tydligt till båda. Den enda hjälp jag kan använda individuellt är pisken, men det går inte om den heta kan se pisken, för då triggas han ännu mer. Likaså om han busar istället för att jobba. Jag vill kunna peta till honom på insidan halsen när han "hugger" efter den andra, men ser han pisken innan så triggar han igång ännu mer. Dessutom får han lättare att fokusera på sig själv om han inte ser den andra hela tiden och jag hoppas då att han kommer att sluta med busandet eftersom jag vill kunna undvika tillrättavisningar under arbetets gång så långt det går.

Känns som om du har någon sorts "snabbköpslösningsåsikt" som inte tar hänsyn till vare sig individ eller situation. Synd, tycker jag, eftersom det är det som all hästhantering egentligen handlar om, att vara lyhörd nog att anpassa sig...

Det gör vi! Vi har sladdat ridhuset ett antal gånger, dragit vagnen i djupsnö mm, super styrketräning ju!! Ska iväg och hämta däck idag som vi kan dra i sanden :D

Styrketräning ingår nog i de flesta tävlandes ekipage träning :)
Vi ska börja harva ridbanan 1 gång i veckan nu. Och med mina andra körda hästar har det blivit sånt. Annars duger sega långa backar bra tycker jag. (inte hästen :) )

Sen kanske inte det är just den formen som eftersträvas på dressyrbanan, där den högre formen, med lätta ben ger lite mer poäng. Precis som på riden dressyr. Jämför dressyrryttaren som har 4-5 olika hjälper, vi har tre, och två av dem är fysiska, töm o pisk.

jag har ett tips till på styrketräning, kör i sankmark, min häst aktiverar bakben, rygg o rumpa nåt otroligt då.
/jenny

Se så enkelt det var att svara på frågorna. Det kunde du väl gjort från början.
Nu fick jag ju t ex veta vad du menade med "skolkörning".

Vad menar du med "tagga ner"? Faktum är, att det är du som angripit mig här och sedan i överlägsen stil, suckande(!) avvisat vidare diskussion. Vem ska skärpa sig?

Upprepar än en gång att jag inte diskuterar för eller emot lappar här, däremot vissa argument och uppgifter som förs fram.
Ta exempelvis ditt påstående om "skygglappar och korrekt inkörning". Ska det tydas som att hästar som körs utan lappar är felaktigt inkörda, eller att hästar som körs med lappar med automatik är korrekt inkörda (faktiskt vad du skriver!)?

"Och att hästen ser pisken spelar en stor roll" Här har vi olika uppfattning om, hur hästen kan/bör/får/skall agera. Går inte in på detaljer, utan konstaterar att hästar svarar på rätt signal, om man lär dom den och dom har självförtroendet och viljan. Roade mig med att köra min häst i helgen, både utan och med(!) lappar, och kunde inte känna någon skillnad i signalsvar.

LIA

Är livrädd för sank mark då det har kostat min bästa hästs fortsatta tävlingskärriär pga en svår senskada. Inget underlag som jag uppmuntrar någon att träna på!
Möjligen lite träning i ljup snö på vintern med förutsättning att hästen inte får styltor.
/M

Känns som om du har någon sorts "snabbköpslösningsåsikt" som inte tar hänsyn till vare sig individ eller situation. Synd, tycker jag, eftersom det är det som all hästhantering egentligen handlar om, att vara lyhörd nog att anpassa sig...
:rofl: Se den var rolig! ;) Om du provar "tvärtom" istället?

Försöker att vara allvarlig... Om man alltså har ett par, där individerna är kraftigt olika mentalt, som du beskriver det, är det social hantering, markarbete och enbetskörning för mig. Alltså jobba med hästarna individuellt för att utjämna skillnaderna och "forma till" dom, till den sorts körhäst jag vill ha.
Beträffande pisken, ska dom strunta i den, tills den innebär en signal! Om man så klatschar över huvudet eller vevar bort bromsar mellan bakbenen på dom. Somliga anser att detta är fel och att det inte går. Vad tycker du, apropå citatet här ovan?

LIA

ojdå.. har bara råkat komma ut på sank mark en gång, ska akta mig. Är livrädd för senskador då det har kostat mig en underbar vän en gång..

/jenny

Ja snön är riktigt bra!! Stackars söderbor som inte kan använda den... ;) Vi plogade nästan stigarna i skogen i vintras, med shettis blir det rätt bra styrketräning.

Naturligtvis blir det i första hand mer körning i enbet, de är faktiskt bara 5 år gamla. Men i vissa fall vill jag ha dem i par, när det handlar om mer arbetskörning. Kan jag då förhindra bus och missförstånd genom att ha lappar, så gör jag det. Det ena behöver väl inte utesluta det andra? Ser som sagt ingen anledning att använda skygglappar när jag kör enbet, mer än möjligen för tillvänjning. Angående pisken så reagerar den heta bara när jag håller i pisken, inte när mina barn drar upp den. Det säger mig att hästen faktiskt vet skillnad på signal och rörelse. Varför skulle jag vilja kunna veva runt med pisken hur som helst? När jag använder pisken är det för att signalera att jag vill något, ditt resonemang överfört till ridning skulle innebära att jag bör sitta och veva med skänklarna bara för att hästen ska klara av det. Eller är det något jag missat?

Jag är inte fanatiker åt något håll, även om vissa tycks tro det. ;) Vad jag reagerat mot i den här tråden, är åsikter att man "måste" ha lappar för att kunna köra par, att man inte kan köra in häst korrekt utan osv. Enligt min mening och erfarenhet går det utmärkt. Så var det sagt.

"Varför skulle jag vilja kunna veva runt med pisken hur som helst? När jag använder pisken är det för att signalera att jag vill något, ditt resonemang överfört till ridning skulle innebära att jag bör sitta och veva med skänklarna bara för att hästen ska klara av det. Eller är det något jag missat?"
Japp, du bör kunna veva runt med både skänklar och pisk, utan att hästen bryr sig. Precis som du bör kunna göra en hel massa andra saker, utan att hästen bryr sig om det heller. Det du kanske missat, är varför du ska kunna det. Som "snabbköpsåsikten"? ;)

För säkerhets skull, så är detta min uppfattning!
Liksom det jag skrev i mitt svar till dig, om hur jag har löst motsvarande situation. Utan lappar.
Jag "jobbar" med hästarna med NH-filosofin som ledstjärna (det var därför din kommentar om snabbköp var så kul), och använder så lite grejer som möjligt.

LIA

Det var din åsikt jag tyckte var snabbköpsartad, inte sättet du jobbar med hästarna på. Det kan jag öht inte uttala mig om, jag känner dig inte. Hästar är olika känsliga för hjälperna, tänk arbetsvillig istället för het om det gör någon skillnad för dig. Det han kommer att jobbas på framöver är just differentieringen mellan olika piskhjälper, han är för snabb att dra slutsatser. Största anledningen till skygglapparna är i detta fall att ta bort hans möjligheter att prioritera lek med parkompisen de gånger jag vill kunna utnyttja båda hästarnas styrka tillsammans. Han är brukskörd vid flera tillfällen tidigare och själv busar han inte.

Inom parentes kan sägas att jag hellre tar hans reaktion än den andres. Där kan du veva och han väntar för att se om det verkligen är meningen att han ska reagera. Så fokus på honom är lydnadskörningen, han verkar tycka det är roligt att byta riktning och tempo, så det blir nog bättre gissar jag. Även han kommer att få lära sig att pisken är en hjälp och inte bara något som viftar/betyder framåt.

För mig är det NH står för inte något som måste göras vid ett visst tillfälle, med speciell utrustning. Det är att jag får hästen att göra det jag vill när jag vill och på det sätt jag vill genom att förstärka det hästen gör bra och utsläcka det som är icke önskvärt. Likaväl som en repgrimma kan vara ett arbetsredskap för de egenskaper som skiljer den från en vanlig, kan ett huvudlag med skygglappar vara ett arbetsredskap för de egenskaper som skiljer det från ett utan. Varför skulle något vara sämre än det andra? Inget av dem åsamkar ju hästen någon skada. / Åsa, som högaktningsfullt struntar i om folk kör med skygglappar eller inte...

Btw vet jag inte om jag någonstans i denna tråd sett något om att man måste ha lappar om man kör par, eller spann för den delen...

Senast ändrad:

Btw vet jag inte om jag någonstans i denna tråd sett något om att man måste ha lappar om man kör par, eller spann för den delen...
"I par & spann körning är ju skygglappar ett måste för att kunna påverka rätt häst på rätt sätt."
Klippt ur ett inlägg ovan.

LIA

LIA skrev:
"I par & spann körning är ju skygglappar ett måste för att kunna påverka rätt häst på rätt sätt."[/I]
Klippt ur ett inlägg ovan.

LIA

Det kom visst fler ord i meningen! Nog skulle man kunna köra par och spann utan men det skulle innebära en helsjutsikens massa missförstånd för hästarna. Vid spannkörning underlättar det nå grymt att ha lappar. Och det är väl ingen som säger att man måste ha lappar på ALLA hästar för att kunna tävla/träna på rätt sätt. Men på MÅNGA fungerar det bättre. Och då säger jag inte att det fungerar bättre för ALLA, för min fungerar det bättre utan. Jag förstå inte riktigt vart du vill komma med din diskussion...

Ska man vara noga åt ena hållet, bör man väl vara det även åt det andra, tycker du inte?

"Vad jag reagerat mot i den här tråden, är åsikter att man "måste" ha lappar för att kunna köra par, att man inte kan köra in häst korrekt utan osv. Enligt min mening och erfarenhet går det utmärkt. Så var det sagt."
Observera därför citattecknen runt "måste".

LIA

På vad sätt tycker du min åsikt var "snabbköpsartad"? Jag är verkligt brydd!
För mig är det NH står för inte något som måste göras vid ett visst tillfälle, med speciell utrustning.
Har jag skrivit något, som får dig att tro, att jag anser något annat? :confused:

Jag förstå inte riktigt vart du vill komma med din diskussion...
Nej, vi har tydliga problem med kommunikationen, du och jag. ;) Jag har tagit upp uttalanden och påståenden, som jag anser vara diskutabla, men inte diskuterat lappar i sig, vilker jag redan framfört flera gånger.

För mig får du och andra (om man törs uttrycka sig så i den här tråden :smirk: ) använda dom hjälpmedel man anser sig behöva (såsom du exempelvis berättat). Jag bryr mig inte, så länge dom inte är skadliga för djuret. Men det är märkligt, att några inte kan argumentera för sina uttalanden och åsikter i specifika fall, när jag tar upp dom till diskussion.

Tack för att du försöker! Du kommer säkert att få ett bra fungerande par.
LIA

LIA skrev:
För mig får du och andra (om man törs uttrycka sig så i den här tråden :smirk: ) använda dom hjälpmedel man anser sig behöva (såsom du exempelvis berättat). Jag bryr mig inte, så länge dom inte är skadliga för djuret.

Då finns väl inget mer att diskutera? För ingen vill väl skada sina käraste ting!

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 321
Senast: lirco11
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Tänkte på det där med fobier och hur man faktiskt kan vända dom själv, när jag i går kväll åkte till ett ställe jag aldrig varit på och...
Svar
10
· Visningar
848
Senast: hundtant
·
Kropp & Själ När jag var ung tonåring, sisådär år 2000, fick man hem produktprover med infoblad i brevlådan. Ibland delades de ut i skolan också har...
Svar
13
· Visningar
1 063
Senast: Fille
·
  • Artikel Artikel
Dagbok För några dagar sedan skapade jag en tråd i det "allmäna" forumet, om en plötslig och oväntad längtan efter ett till barn, som dykt upp...
Svar
2
· Visningar
888
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattbilder #10
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30