Att köra med skygglappar

Sv: Att köra med skygglappar

suck

orkar inte diskutera vidare -vi tycker för olika

Det visste du, innan du med div påståenden svarade på mitt inlägg. Svagt att inte svara på frågorna!

LIA

du vet ju redan vad jag ska svara på frågorna -tvärtom som du tycker!

orkar inte diskutera för vi kommer ingenstans!

Ser ingen anledning att använda skygglappar vid enbetskörning, då mina hästar är inkörda utan. Skulle dock inte heller se någon anledning att sluta använda dem om hästen är inkörd helt och hållet med. Väntar fn på 2 huvudlag med skygglappar åt shettisarna då parkörningen inbjuder till bus på ett helt annat sätt än enbetskörning. Visst måste hästarna vara lydiga och väl inkörda, men två 5-åringar som har urkul i hagen kommer inte alltid ihåg att kusken går först utan... Dessutom går det liksom inte att korrigera en av dem utan att den andra påverkas om man inte har skygglappar.

Funderar på om det något "rätt svar" ens i teorin? Frågan gällde en specifik individ och jag antar att frågeställaren fått svar? Däremot undrar jag fortfarande när det skulle vara bättre att köra utan skygglappar, förutsatt att hästen är väl van dem, vilket ju trådskaparens häst är?

Så varför skriva? Varför påståendena?

Nej! Jag kan omöjligt veta, vad dina svar skulle bli. Ta den här t ex:
"skolkörning inriktad på tävling" Vad är det?

Vore också intressant att få förklaringen till "korrekt inkörd".
Och varför det spelar roll, om hästen ser pisken?

Är det kanske så, att du inte kan svara på mina följdfrågor?

LIA

LIA, sist skygglappar kom på tal så var du även där "hatisk" mot användandet. VARFÖR denna upprördhet? Det finns ju inget skadligt i att använda skygglappar,användningen går ju ut på att förbättra kommunikationen. Gör den inte det, så tas dom av eller så jobbar man på det.
Jag ser varken ner eller upp till en kusk som använder skygglappar, alla har sin orsak. Och med en bra förklaring till varför man har prylar på sin häst, vad det än är, så OK, så länge det inte skadar hästen.
Jag kan virra på huvudet åt alla prylar man ser på en ridtävling, men förhoppningsvis så har dom allt för att det förbättrar deras gemensamma chanser. Så är det ju i körningen oxå, sen vill inte jag gå så långt som Miamiamia, att använda dem vid alla träningspass. För det passar inte min häst. Men Lul´s passar det.

Jag håller alltså med både dig och alla andra i denna frågan, för den är så individuell.
JAG hade inte kört in med skygglappar, utan sett det som en utbildningsgrad senare. Men sen kvittar det väl enligt mig hur man kör, bara man kör vettigt. Tävling eller ej.

/J

för att det enda man har är pisken o hästar är smarta djur. Om en är pigg o den andre lite slö eller felställd så får ju inte den pigga hästen se pisken för då reagerar den framåt, och det hela slutar i katastrof-kanske.

Gå en kurs för en körtränare, ex Maria, så får du veta vad körning med inriktning mot tävling är för något LIA.

Han är i varje fall inkörd utan skygglappar, på den tiden var det inte så lätt i att få tag i skygglappar till shettis och min morfar körde brukskörning och i skogen så hästarna blev då inkörda lite mer på deras sätt. Idag kör vi in alla hästar med inriktning på tävlingskörning.
/M

Vi har nog ungefär samma uppfattning, och jag förstår ditt resonemang, LIA orkar jag inte ens svara med den bitska tonen som hon har!
Jag menar ju inte att pisken håller hästen på töm. (Men för att få en ärlig eftergift i nacken och bra bjudning så måste hästen ta bettet. Pisken hjälper kusken att hålla fram hästen i handen. Precis som skänkeln. Om man kör en häst som är ganska pigg så har man kanske inte känt behovet på samma sätt som med en häst som är lite mera bekväm.
Tycker självklart att man kan köra utan skygglappar om hästen är inkörd utan(en vacker dag kommer man på fördelarna med att ha dem), men ta bort skygglappar på en äldre häst är inte så lätt som man kanske tror.(erfarenheter)
Fin inställning du har mot din häst (du vill att den skall ta bettet och vara glad när ni skall ut) Helt rätt det tänker många inte på. (Troligen skulle hon ta skygglappstränset lika bra om hon varit inkörd med det hahaha..)
Kul att du tänker vara med och träna!
/M

Vadå hatisk och upprördhet när skygglappar kommer på tal?
Förstår inte var du hittar det? Får man inte argumentera emot argumenten för? :confused: Det är det jag gör och inget annat, vilket du säkert ser, om du läser inläggen utan förutfattade meningar.

Jag förstår att lappar kan underlätta vid flerhästkörning, även om ...
Att jag principiellt är emot prylar i "djurverksamhet", är en grund för mina åsikter även i det här fallet. Därmed inte sagt, att jag ser lappar som skadliga (i betydelsen plågsamma etc).

för att det enda man har är pisken o hästar är smarta djur. Om en är pigg o den andre lite slö eller felställd så får ju inte den pigga hästen se pisken för då reagerar den framåt, och det hela slutar i katastrof-kanske.
Motsägelsefullt. Om hästar nu är så smarta ... :angel:

Gå en kurs för en körtränare, ex Maria, så får du veta vad körning med inriktning mot tävling är för något LIA.
Nu var faktiskt ordet "skolkörning"!

LIA

Okej! Då kanske det är därför han trivs bättre utan då? Man skulle ju möjligtvis kunna träna han att funka lika bra med skygglappar som utan mer för utseendets skull men då lägger jag hellre jobb på att träna vidare där vi är nu, utan. Vad tror du kan funka bättre för oss MED lappar?

Detta är ju verkligen individuellt hos olika hästar och håller man isg på en viss nivå så är det kanske inget man behöver bry sig om. Men som du säger att kommer man upp i klasser kanske det visar sig att det går bättre med, eller utan. Finns det verkligen ingen fler än jag i msv klass (får ju räkna mig till dom nu va! :D ) eller högre som kör utan?? Har man en häst som fungerar bra med lappar så behöver man ju inte plocka bort dom, och tvärt om, om inte "för skojs skull". Att bara träna på det ibland. Jag vet om hästar som blivit lättare att "manövrera" med lappar men också hästar som fått lappar påå och fått helspjunk. Man bör ju se efter hästen alltså!

suck -igen .. tagga ned lite så får du kanske bättre svar LIA.
Vi har helt olika åsikter, svårt att ändra på det!? Man kör sin häst som det fungerar bäst på, och inse att skygglappar är en hjälp inte en bestraffning eller ett sätt att "fuska" sig till framgångar.

Skolkörning inriktad på tävling: Skolkörning -Klassisk körning, alltså jobba hästen i rätt form, med eftergift i nacken, inriktad mot tävling -så som det låter alltså dressyr precision o maraton.

Korrekt inkörd: Häst som är säker i vagn jobbar på tömmen, tar stöd på yttertömmen, svarar rätt på piskens hjälper.

Och att hästen ser pisken spelar en stor roll: tex du har en pigg häst, du jobbar den i höger volt, du ska öka volten och lägger pisken mot högersidan av hästen. Reaktionen utan skygglappar blir: hästen ser pisken i ögonvrån innan den hamnat på rätt ställe, hästen tror att det är en drivning och ökar istället för går åt sidan. Med skygglappar: hästen känner pisken mot högersidan och flyttar sig åt vänster, utan att rusa iväg. Så du slipper missförstånd mellan dig och hästen med skygglappar. Självklart är det olika från häst till häst, men på det stora hela tror jag stenhårt på skygglappar.

Är du nöjd nu och slipper jag svara på dina fråga nu utan att kallas svag?? Skärpning :mad:

Lina, jag ser nu på din bild att Frostys lugg måste ha växt en decimeter!! Guh va han ser härlig ut med allt hår! :love:

haha .. jo han har fått en jäkla massa mera man sedan han slapp gå med man/täckes-ätande-curre!! (han som bar honom i täcket .. )
du ska se på ett kort från sommarbetet som 4åring -hans man går endast till halva halsen på vissa ställen, o luggen går inte ens nedanför nosremmen på grimman, så han blir långhårigare med åren :)

Det finns alltid argument för och emot, och hästar är individer så en åsikt kan aldrig gälla för ALLA hästar.
Jag förstår poängen med skygglappar när man kör fera hästar, även om jag själv aldrig kört mer än en i taget,det är ju fullt logiskt.
Däremot tycker jag fortfarande att det är en brist att inte kunna få full kontakt med sin häst utan lappar. Hästen ska vara koncentrerad på kusken, ENDAST kusken, oavsett allt den ser runtomkring.
Att lösa bristande komunikation med lappar är lite som att mörklägga alla fönster i ett klassrum för att få eleverna att höra på vad läraren säger.

Haha...jaså? Det får du visa nån gång? Men tänk hur han kommer se ut om några år! Johanna gjorde praktik på ett ställe där dom flätade manen och trädde på strumpor för att den skulle hålla sig så fin och lång som möjligt! Flätades om regelbundet. Fast det kanske inte behövs... :D

I msv på ponny finns det säkert några som kör utan, då många har problem med att hitta storlekar till ex welshponnyer. På häst sidan är det möjligen något kallblod. I svårklass så kör alla med skygglappar.
Men det är som du säger Nora uppfattar man att hästen går mycket bättre utan så får man ju finnas sig i det, men majoriteten funkar oftast bättre med när det blivit vana att ha dem.

man kan oxå se det som att man underlättar för hästen genom att mörklägga vissa vinklar. Hästar är ju djur, och bör få reagera som djur. Skygglappar skadar ju inte, än en gång.

Sen tycker inte jag kontakten försämras utan skygglappar, det blir bara mer konkret med vad jag menar. Kommunikationen blir exakt istället för 90%. Fast jag kanske inte ska uttala mig. Min kommunikation är kanske på 80% med skygglappar :) Men det tar sig...

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 321
Senast: lirco11
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Tänkte på det där med fobier och hur man faktiskt kan vända dom själv, när jag i går kväll åkte till ett ställe jag aldrig varit på och...
Svar
10
· Visningar
848
Senast: hundtant
·
Kropp & Själ När jag var ung tonåring, sisådär år 2000, fick man hem produktprover med infoblad i brevlådan. Ibland delades de ut i skolan också har...
Svar
13
· Visningar
1 063
Senast: Fille
·
  • Artikel Artikel
Dagbok För några dagar sedan skapade jag en tråd i det "allmäna" forumet, om en plötslig och oväntad längtan efter ett till barn, som dykt upp...
Svar
2
· Visningar
888
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix