Att köra med skygglappar

prunella

Trådstartare
En tanke med det här med skygglappar, jag får i juli hem en 6-åring som enbart körts med skygglappar, det där är helt nytt för mig då jag aldrig någonsin använde skygglappar på min senaste häst.
Tanken är väl förstås att använda det i början för att hjälpa honom lite, men hur gör ni, har ni det alltid, aldrig eller ibland eller vid tävling eller....? Vad märker ni i första hand för skillnad att köra med eller utan?

Sv: Att köra med skygglappar

Har en travnordis som jag använder skygglappar och bomull i öronen på när vi kör med flakkärran, han är inte så förtjust i timmerbilar och annat stort men det funkar bra med dessa säkerhetsdetaljer. Vill verkligen inte hamna i diket med den vagnen :crazy: När vi kör med sulkyn däremot så har vi oftast inte ens bomull - beror på var vi kör.

Varför har han skygglappar då? Rädd när han ser ekipaget efter sig eller hetsar upp sig/bråkar när andra hästar sluter upp efter/brevid honom?

Att tänka på är ju att prata eller ta på pållen när man pysslar runt honom så han inte blir rädd när man plötsligt dyker upp i hans kvarvarande synfält, är han van med lapparna så är det inga problem att vända tex då de lärt sig lita på att kusken vet vart h*n styr :smirk:

På travstallet där jag jobbade så kördes hästarna alltid in med lappar och när det sedan var dags att prova utan så var vi en person med långt grimskaft/longerlina (fäst vid en grimma under tränset) på var sida om hästens huvud för att kunna rycka in om hästen fick spel. Något att rekommendera om din pålle aldrig körts utan!

Dum fråga kanske, men om man stoppar bomull i öronen på de vid körning på vägen, blir de "räddare" om ett fordon kommer bakifrån då eller de hör men mer dämpat bara?

Hästen kommer direkt från Holland, och där kör de tydligen bara med skygglappar, varför kan jag inte svara på, han är körd i enbet, par samt fyrspann.

kör alltid med skygglappar.
Skulle nog inte försöka köra utan.

Du kanske ska hålla dig till att köra med skygglapparna då i början i alla fall. Sen kan du ju tömköra och " köra in" utan.

Jag kör alltid utan då min häst tittar även fast han har lappar. Så det blir bara omstädigare att kika med lapparna och han kan flyga från höger till vänster för att kunna kolla in allt när vi kör. Han är inte alls skygg för något bakom och skulle han skygga för nåt är det mer för ljud än för vad han ser.

Bomullen dämpar bara ljuden, dunder, pys och skrammel blir hyfsat acceptabla trots att de måste förbi nära ´ler´.

Det låter som om det är av rena säkerhetsskäl din pålle alltid haft lappar. Skulle absolut ha det i början om inte annat då omgivningarna och du blir nya för hästen. Sedan tömköra som Nora föreslog och ha medhjälpare när du tar vagn första gången/gångerna. Vid tömkörningen kan du ju testa olika saker som tex ha någon som bär på stora hinkar eller nåt bakom dig, drar en risig gren efter sig osv. Det kan ju ge en ledtråd på hur han kan komma att reagera på att se vagnen bakom sig.

Lycka till :)

Tack för era svar, det låter nog väldigt vettigt att den första tiden köra med skygglappar, och senare försiktigt prova sig fram med tester under tömkörning.
Men jag då? Jag har aldrig någonsin kört med skygglappar, hoppas jag inte klantar till det för häststackarn..

Tänk bara på att tala om att du kommer bakifrån eller där hästen inte kan se dig så han vet var du är. När du använder pisken måste du ju också lägga på den och inte bara viffta i luften, men det gör du säkert inte när du kör utan lappar heller...

Använd alltid skygglappar det finns ingen anledning att köra utan!!! Hästen får säkert slag om du kör utan då de i Holland och Tyskland körs in med skygglappar på. Om du skall använda hästen till körning varför vill du då köra utan skygglappar? För att kunna inverka korrekt med piskan så måste man ha skygglappar.
Om du får för dig att köra utan så bör du göra om delar av inkörningen!
/M

Jag hade kört med lappar tills hästen fått fullt förtroende för mig.
Sedan hade jag börjat lite försiktigt att ta bort dom, i lugn miljö och med medhjälpare.
Att inte kunna köra hästen utan lappar är en begränsning, målet bör vara att klara sig utan. (nu blir jag nog utskälld av många, men det får jag väl bjuda på :p )

Ge mig gärna förslag på när man skulle behöva vara utan? Då menar jag inte skogs el brukskörning utan klassiskkörning med inriktning tävling.
/M

Ge mig gärna förslag på när man skulle behöva vara utan? Då menar jag inte skogs el brukskörning utan klassiskkörning med inriktning tävling.
Så var diskussionen om skygglappar igång igen. Min uppfattning om "det nödvändiga med skygglappar" kan ses i tidigare inlägg, så jag tjatar inte om det igen.
Däremot hänger jag upp mig på, det du skriver nu.
Knoppan har väl inte påstått, att "man skulle behöva vara utan"? Varför förutsätter du att resonemanget bara gäller "klassisk körning med inriktning tävling"? Varför så tävlingsfixerad?

Använd alltid skygglappar det finns ingen anledning att köra utan!!! Hästen får säkert slag om du kör utan då de i Holland och Tyskland körs in med skygglappar på. Om du skall använda hästen till körning varför vill du då köra utan skygglappar?
Jag ser uppenbara skäl till, varför man kör utan lappar.

Hästen får troligen inte alls "slag" av att köras utan lappar. Avgörande är hur den är hanterad tidigare och hur den hanteras nu.
För att kunna inverka korrekt med piskan så måste man ha skygglappar.
Struntprat! Ett sådant uttalande ställer fråga om kunskaperna hos kusk, tränare och hästägare. (Du)?

LIA

eeeh ... varför tror du att världseliten använder skygglappar?
jag tror ju att kunskaperna hos dom är nog för att inse att man bör ha skygglappar för att pisken ska inverka rätt. annars skulle de köra utan, eller hur? utan skygglappar ser hästen pisken innan den vet vilken hjälp det ska vara -sidoförande eller som en drivning frammåt. en häst som tävlas (körs) med skygglappar är korrekt inkörd och blir mycket mera lyhörd på kusken o dina små hjälper.

och hästen får garanterat slag av att köras utan lapparna -jag tror inte ens att du vill prova!
min shettis är som en annan häst med lapparna: framåt, trygg, lyhörd på mej. utan lappar är han: skvättig, reagerar felaktigt på pisken, blir mindre koncentrerad på mig, rädd för ljud bakifrån. och kom inte o säg att han är fel inkörd eller fel hanterad! han är rätt inkörd för skolkörning inriktad på tävling.

Självklart får man tycka annorlunda -Men har verkligen alla stjärnkuskar fel??

Min häst är INTE trafiksäker med skygglappar, däremot helt trygg utan.

Jag har skyggisar på tävling för att få full koncentration framåt. Men hemma kör jag nästan alltid utan då jag tycker det är onödigt och vi har vägar ått köra på med tung trafik och ibland stora tanks.
Med skygglappar får hon en annan reaktionstid från röst till full fart, och pisken kommer mer oväntat om röstkommandot skulle fallera. Bra vid tävling, men helt onödigt om vi har konditionsträning eller backträning ju.

Prunella, kanske blir din häst oxå mer avslappnad utan skygglappar? När den lärt sig var alla ljud kommer ifrån :)

Tycker det är synd att Holland o Tyskland kör med skygglappar i så stor utsträckning som det verkar vara. Det är lite fusk tycker jag, likväl som jag inte förstår den utbredda dämpningsanvändningen inom travet.

/jenny

Hur kan du förklara att inte behöver skyggisar vid konditionsträning? Använder du inte pisken då? Själv använder jag pisken jämt för att hålla hästen i bra form. Jobbar ju hästen även sidvärtes och i bra form när vi kör ute för att få optimal träning. För att harvar rakt fram på väg i olika tempon sliter mest om hästen inte går i ordentlig form.
Tyskland och Holland är mycket mera inriktade på spannkörning få hästar körs in i enbet utan sätts direkt i par med en rutinerad häst.
I par & spann körning är ju skygglappar ett måste för att kunna påverka rätt häst på rätt sätt.
Tycker att det är ganska vanskligt att rekommendera någon att försöka vänja av en 6 årig häst att gå utan skygglappar. Det kan sluta med en jädra resa. Det går inte att jämföra tömkörningsövningarna på marken utan skygglappar till hur hästen reagerar när man kommer upp i vagnen.
Framför allt ser jag ingen vits med att lägga ner träning på det! Kör inte mina hästar en meter utan skygglappar därimot så rider jag självklart utan.
Tycker även att man självklart tränar hästen på det sättet som man sen tävlar. På körhästen är det oerhört viktigt att alla komandon sitter perfekt och jag jobbar med dem varje dag på samma sätt för att hästen skall förstå och lära sig agera på ett visst sätt med ett visst komando från töm, röst,el pisk. (Det finns väl ingen seriös ryttare som rider sin häst med olika inverkan på komandona från ena dagen till den andra). Kommer nog aldrig att förstå denna mentalitet med att ibland köra utan skygglappar. För på de tävlingar och träningar jag är på har alla skygglappar och alla förstår innebörden av varför man bör ha dem för att arbeta hästen på ett korrekt sätt. Det märks ju tydligt på nybörjare att dom ibörjan tycker att skygglappar är något sorts straff för hästen men efter att ha använt dem ett tag så inser att det inte handlar om att utestänga skrämmande saker för hästen utan att få hästen koncentrerad mera framåt och chans för hästen att lära sig förstå piskhjälpen på rätt sätt.
Alltid lika intressant och se hur alla resonerar ang detta, självklart köper jag ditt argument om att hästen inte är trafiksäker med skygglappar. (Där är det ju en säkerhets fråga precis som det är med en häst som är van vid skygglappar) Själv hade jag tränat hästen i trafik med skygglappar på under ridning, då det även kan vara trafikerat under tävlingsmomenten.
/M

Jag lyssnar på vad du säger Maria, men tycker än så länge inte att dina argument räcker för att övertyga mig om att stänga ute all miljöträning när jag kör mina pass. Ser det som en säkerhetsrisk att hon bryter ut pga en cykel eller hund som hon inte sett förrän det är försent.
Jag har ridit med skygglappar, men det slutade i en dikesridning, och att hon var oböjbar åt vänster. Nu har hon ju vant sig vid dem så nu kanske det är läge att ge sig ut på vägarna sittandes på ryggen igen.

Skygglappar ser jag lite som att använda käk inom travet, det är en säkerhetsgrej för att kunna scora full pott. Eller i travet för att hästen ska få hjälp att vinna samt skydda kusken från ev störtningar, bockningar.
Kanske ändrar jag åsikt när jag kommit längre inom tävling. Just nu är det bara en kul grej.

min häst jobbar bra i form i skogen. Har aldrig använt pisken för att komma i form? Hur menar du?

Jag har nyss kommit dit att jag tränar sidförande drivning med pisken. Detta märker jag underlättas av skygglappar. Men tyvärr blir hon ofta lite spänd av oförutsedda händelser med pisken.

Jag tänkte träna för dig i september, då kanske vi kan gå igenom mer av vad som kan hjälpa mig.
Jag tar med skygglapparna :)

En annan viktig sak för mig är att min häst är glad. Och hon är en sån som gapar själv när jag skramlar med bettet, men när jag har skygglappetränset vill hon inte ens titta åt mitt håll.

/jenny

Jag anser att jag kan jobba min häst i form även, om inte bättre utan skygglappar. I början körde jag honom med, då han hade det på sitt huvudlag. Fast det är ett sånt billigt med platta lappar som ligger an mot ögonen så jag var tvungen att böja ut dom med ståltråd och eltejp...(måste jag säga att det inte var speicellt snyggt?) Nog fungerade han med dom men han var mycket skvättig och kunde vara rätt okoncenrerad och lyssnade inte mycket på pisken. Så då använde jag ett huvudlag utan istället och han blev mycket lugnare då han kunde se allt utan att hoppa åt sidan eller vika på huvudet, för han tittar ändå med lappar, blir bara omständigare. Nu kör jag alltid utan och han är lugn men framåt, koncentrerad, lyssnar på pisken korrekt och reagerar inte lika starkt på ljud bakifrån. Alltså fungerar han tvärt om från Frosty ;) Jag provade för några veckor sen att köra med lappar och då var vi tillbaka i samma "lapp-beteende". Då är han ju en säker körhäst (vem nu som kört in honom??)

eeeh ... varför tror du att världseliten använder skygglappar?
Som sagt, du får kika i tidigare trådar.
utan skygglappar ser hästen pisken innan den vet vilken hjälp det ska vara -sidoförande eller som en drivning frammåt.
So what?
en häst som tävlas (körs) med skygglappar är korrekt inkörd och blir mycket mera lyhörd på kusken o dina små hjälper.
Så du menar att dom hästar som körts in utan lappar är felaktigt inkörda? Och att dom därmed automatiskt lyssnar dåligt på hjälperna, dvs röst, pisk och töm?

och hästen får garanterat slag av att köras utan lapparna -jag tror inte ens att du vill prova!
Sicket trams! Jag har velat prova ett flertal gånger, och också gjort det.

min shettis är som en annan häst med lapparna: framåt, trygg, lyhörd på mej. utan lappar är han: skvättig, reagerar felaktigt på pisken, blir mindre koncentrerad på mig, rädd för ljud bakifrån. och kom inte o säg att han är fel inkörd eller fel hanterad! han är rätt inkörd för skolkörning inriktad på tävling.
"skolkörning inriktad på tävling" Vad är det? Hästar är individer med olika erfarenheter, uppfostran och genetisk bakgrund och beter sig därför olika. Jag säger inget om din häst (varför trodde du det förresten), eftersom jag inget vet om den. Om den har ett avvikande beteende med/utan lappar, är det i första hand ditt ansvar att ta reda på orsaken.

LIA

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 321
Senast: lirco11
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Tänkte på det där med fobier och hur man faktiskt kan vända dom själv, när jag i går kväll åkte till ett ställe jag aldrig varit på och...
Svar
10
· Visningar
848
Senast: hundtant
·
Kropp & Själ När jag var ung tonåring, sisådär år 2000, fick man hem produktprover med infoblad i brevlådan. Ibland delades de ut i skolan också har...
Svar
13
· Visningar
1 063
Senast: Fille
·
  • Artikel Artikel
Dagbok För några dagar sedan skapade jag en tråd i det "allmäna" forumet, om en plötslig och oväntad längtan efter ett till barn, som dykt upp...
Svar
2
· Visningar
888
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattbilder #10
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30