Sv: Att köra med skygglappar
Jag lyssnar på vad du säger Maria, men tycker än så länge inte att dina argument räcker för att övertyga mig om att stänga ute all miljöträning när jag kör mina pass. Ser det som en säkerhetsrisk att hon bryter ut pga en cykel eller hund som hon inte sett förrän det är försent.
Jag har ridit med skygglappar, men det slutade i en dikesridning, och att hon var oböjbar åt vänster. Nu har hon ju vant sig vid dem så nu kanske det är läge att ge sig ut på vägarna sittandes på ryggen igen.
Skygglappar ser jag lite som att använda käk inom travet, det är en säkerhetsgrej för att kunna scora full pott. Eller i travet för att hästen ska få hjälp att vinna samt skydda kusken från ev störtningar, bockningar.
Kanske ändrar jag åsikt när jag kommit längre inom tävling. Just nu är det bara en kul grej.
min häst jobbar bra i form i skogen. Har aldrig använt pisken för att komma i form? Hur menar du?
Jag har nyss kommit dit att jag tränar sidförande drivning med pisken. Detta märker jag underlättas av skygglappar. Men tyvärr blir hon ofta lite spänd av oförutsedda händelser med pisken.
Jag tänkte träna för dig i september, då kanske vi kan gå igenom mer av vad som kan hjälpa mig.
Jag tar med skygglapparna
En annan viktig sak för mig är att min häst är glad. Och hon är en sån som gapar själv när jag skramlar med bettet, men när jag har skygglappetränset vill hon inte ens titta åt mitt håll.
/jenny