Att köpa hund, vad tänka på??

S

squirlett

Ja, som rubriken säger.
Vad är viktigt att tänka på när man köper hund?

Vi har bestämt ras och att det är en valp vi vill ha.
Ska iväg under semestern till en kennel som har ett gäng valpar vi är intresserade av.
Vad ska vi tänka på när vi är där?
Vad ska vi titta efter hos valparna och även föräldrarna som vi kommer att få möjlighet att träffa.

Jag har haft hund tidigare, men det var ett tag sen och köpte då av en kompis. Där jag jag kände föräldrarna till valpen sen MASSA år. Jag var med vid valparnas tillverkning :o på kökssoffan och även sen vid födseln. Träffade även valparna en gång i veckan tills att det var dags att ta hem min.
Då var det lätt att välja då man kände alla valpar väl.
Men nu har jag inte den möjligheten, och vill därför ha lite hjälp från er "vana" hundköpare.:)

Sv: Att köpa hund, vad tänka på??

Ja så kan man ju oxå göra.:D

Tyvärr så känner jag inte uppfödaren sen innan så jag har svårt att lita på att det skulle bli rätt.
Även fast dom säkert är kanon duktiga på det.
Kanske kan göra en kombnation.
Jag berättar vad jag vill ha, hon väljer en valp och så får jag träffa den och se om kemin klickar.:)

Våran uppfödare valde åt oss. Eller, hon rådde oss en viss valp, och det kunde inte blivit bättre!

Vi kände inte heller uppfödaren, men träffades flera gånger.

Vi berättade vad vi önskade hos en hund, och vad vi ville göra med den.

De flesta uppfödare, som jag träffat i alla fall, har velat välja hund till köparna. Så klart efter köparnas kriterier.

oki...
får se vad denna uppfödare säger..

Spännande...knappt vänta juh!!:bump:

Vi hade otur med våran första hund, uppfödaren fick välja och vi fick en "skithund" så att säja, för att vi inte var väldigt utställningsintresserade.

Kass mentalt men iofs aldrig varit sjuk en enda dag i sitt nu 10 åriga liv.

Hade vi haft mera hundvana då hade vi förmodligen lämnat tillbaka valpen när vi märkte att allt inte stod rätt till, Men.... han var ju sååå söt och vi älskade honom.

Har haft väldigt jobbigt med honom och han har ff mycket problem även om han lugnat sig med åren.

Tråkigt att man tyvärr inte kan lita på ALLA uppfödare!

Det är det jag e rädd för oxå.
Därför vill jag inte lämnaansvaret HELT till uppfödaren...
Men visst får dom rekomendera. Men jag vill ändå känna efter själv.

Därför denna tråd.
Vad ska man titta efter i tex temperament hos valpen och föräldrarna???

Vi var nu i efterhand väldigt dåligt pålästa ang. hundköp och som jag sa tidigare hade det aldrig blivit så i dagsläget när man kan mera "hund".

Tycker absolut att du ska kolla föräldrarna (och gärna fler generationer).
Våran hade en jättebra hane (far) och en fin men dålig mentalt tik, (fick vi reda på senare). Tyvärr fick han väl hennes psyke....

Sen tycker jag att du ska gå på känsla vid valet av valp och ta med någon opartisk hundmänniska till hjälp.

Finns säkert massa mer att tänka på, men du får säkert fler svar! :)

oki tack...
Det där med opartisk hundmänniska var smart.
Får ragga upp nån polare som inte bara faller ner på knä i ett åååååååååhh va söööööööööt....:love:

Vad är det för ras om man får fråga?

Uppfödaren brukar känna sina valpar bäst och brukar vara duktiga på att välja ut en valp som passar era önskemål.

Klart du får fråga:)
Det blir en Jack Russel:love:

Plockat från ett svar från mig om cocker, men den här biten är generell:

Man bör vara noga när man skaffar valp och välja en kennel som har öppna och trevliga hundar som gärna kommer fram och hälsar. Det lönar sig att åka och hälsa på innan man bestämmer sig för att köpa valp. Den extra kostnad det blir att åka runt har man igen alla de år man sedan ska ha hunden.

När man väljer kennel tycker jag personligen att man ska titta på flockdynamiken. Hur interagerar hundarna tillsammans? Är det någon som trycker ner de andra, eller får alla vara med? Köper man valp från en uppfödare med bara en hund är det svårt att få just den informationen, då konkurrensen saknas.

En annan bra sak att göra när man ska köpa valp är att utnyttja hunddata. Dels kan du där själv läsa vilka hälsoundersökningar som det finns oficiella resultat på. Dels kan du läsa om de oficiella meriter som finns på hundarna. Sedan finns en tredje väldigt bra grej att hitta där; Valpköpare från tidigare kullar! Plocka 3-5 st på måfå, och ring upp dem. Ta gärna någon som har en släkting till den kull du är intresserad av. Intervjua dem om hälsa och temprament på sina hundar, samt hur uppfödaren är att ha att göra med. På så vis kan du bilda dig en god uppfattning om vad du har att vänta vid ett valpköp från den kenneln.

Ang. att låta uppfödaren välja:
Är det en uppfödare som vill ha kontakt med sina valpköpare även efter försäljningen så ligger det definitivt i dess intresse att alla är nöjda med sin valp. Den som fick en valp med taskigt temprament fick inte det för att hon/han inte var utställningsintresserad, de fick den för att den fanns. Med andra ord - hela kullen ska vara ok valpar. Sedan att någon passar bättre än sina syskon till utställning, agillity, lydnad etc. är helt naturligt, men resten ska inte vara skräp för det. Om man vill ha hunden till pensionärspromenader och soffmys ska man inte välja den livligaste. Om man vill köra agillity ska man å andra sidan inte välja den eftertänksamma "Ferdinandvalpen". Olika valpar för olika ändamål helt enkelt. Var och en bra i sitt sammanhang, och vem känner valparna bättre än uppfödaren?

Mitt råd:
1. Var noga i förstudien när du väljer uppfödare.
2. Var ärlig när du talar om vad du vill ha ut av valpen.
3. Låt uppfödaren välja valp/valpar.
4. Har du flera som kan passa - välj med hjärtat

Lycka till!

Uppfödaren valde åt oss också! jag tror att det viktigaste är att hitta en bra kennel med bra föräldradjur, om man sedan berättar vad man vill ha ut av hunden så tror jag uppfödarn vet bäst vilken valp som passar!

Liknande trådar

• Låst
Hundavel & Ras Hej! Jag köpte i valp i augusti i år och vart då informerad att valpen inte hade stamtavla. Vilket inte gjorde mig något då jag inte...
9 10 11
Svar
208
· Visningar
22 396
Senast: Gunnar
·
Hundhälsa Häromdagen kom en annons från en hunduppfödare i min närhet om nyfödda valpar som skulle vara leveransklara i mitten av december. Det...
Svar
13
· Visningar
1 484
Senast: Puffindog
·
Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
939
Senast: inverterad
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 623
Senast: Ragdoll
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18