Att klara sig utan torktumlare

ufot

Trådstartare
Jag ska flytta till hus där det inte finns torktumlare. Det är tveksamt om det ens får plats en (huset är litet).

Jag har tvättmaskin i nya huset. Jag vet att det finns kombinationstvättmaskiner, men en sådan är inte aktuell att köpa eftersom tvättmaskinen är ny. Samt för att jag är tveksam till hållbarheten på kombimaskiner.

Egentligen använder jag min nuvarande torktumlare extremt lite, jag torkar i stort sett bara handdukar och duntäcken där.

Handdukar är inga problem att hängtorka, de blir lite hårda, men inget större problem.

Däremot duntäcken, dunjackor osv, hur torkar man de utan torktumlare? Går det ens?

Nu är det ju sällan jag tvättar duntäckena, kanske en gång per år. Det är absolut inte försvarbart att köpa torktumlare, eller en kombinationstvättmaskin för de få tillfällena.

Är det bättre att lämna in täckena på tvätt, än att försöka torka de själv? Andra förslag/idéer?
 
Jag hade helt enkelt lånat en torktumlare av någon de få gånger om året jag tvättar sånt som måste tumlas, men annars är hade jag lämnat in för tvätt.

Själv envisas jag med att ha ett enormt dubbelsängstäcke som inte riktigt går att köra i normalstor tumlare, så jag tar med det till en kompis när det behöver tvättas.
 
Jag ska flytta till hus där det inte finns torktumlare. Det är tveksamt om det ens får plats en (huset är litet).

Jag har tvättmaskin i nya huset. Jag vet att det finns kombinationstvättmaskiner, men en sådan är inte aktuell att köpa eftersom tvättmaskinen är ny. Samt för att jag är tveksam till hållbarheten på kombimaskiner.

Egentligen använder jag min nuvarande torktumlare extremt lite, jag torkar i stort sett bara handdukar och duntäcken där.

Handdukar är inga problem att hängtorka, de blir lite hårda, men inget större problem.

Däremot duntäcken, dunjackor osv, hur torkar man de utan torktumlare? Går det ens?

Nu är det ju sällan jag tvättar duntäckena, kanske en gång per år. Det är absolut inte försvarbart att köpa torktumlare, eller en kombinationstvättmaskin för de få tillfällena.

Är det bättre att lämna in täckena på tvätt, än att försöka torka de själv? Andra förslag/idéer?
Jag bodde utan torktumlare i 8 år. De få gångerna jag tvättade dungrejer lånade jag någons torktumlare typ släkting eller vän.
Allt annat hängtorkades.
 
Jag hade helt enkelt lånat en torktumlare av någon de få gånger om året jag tvättar sånt som måste tumlas, men annars är hade jag lämnat in för tvätt.

Själv envisas jag med att ha ett enormt dubbelsängstäcke som inte riktigt går att köra i normalstor tumlare, så jag tar med det till en kompis när det behöver tvättas.
Just storleken är ytterligare en anledning till att jag är tveksam till kombimaskin.
Jag har också ett stort duntäcke och är tveksam till om den går att köra i en vanlig kombimaskin.

Utmärkt idé att låna de få gånger torktumlare behövs. Tror till och med att vi har en på jobbet, kan fråga om man får låna den de få gånger det behövs.

Det finns en bra kombimaskin att köpa för ca 10 000, men det känns helt onödigt att lägga de pengarna på något som används typ två gånger per år. Framförallt när det redan finns en ny tvättmaskin.
 
Jag skulle säga skippa kombimaskin, men beroende på hur litet det är, det är inte möjligt att ställa tumlare ovanpå tvättmaskinen?
 
Jag skulle säga skippa kombimaskin, men beroende på hur litet det är, det är inte möjligt att ställa tumlare ovanpå tvättmaskinen?
Inte i nuläget. Kanske när jag renoverar att torktumlare kan ställas ovanpå.

Nyfiken fråga, varför skulle du skippa kombimaskin?
 
Jag har aldrig haft torktumlare och köper helt enkelt inte sådant som måste tumlas. :D Men ja, hade jag haft några sådana föremål hade jag med största sannolikhet lejt bort tvätt och tumling faktiskt. Är det dunjacka eller täcke rör det sig ju bara om någon gång per år.
 
Om man klarar sig utan torktumlare beror nog mycket på hur man bor?

Vintertid kan jag inte torka tvätten ute, så då torktumlas i princip allt. Det som är alldeles nedhårat tumlas också. Men så länge det är torkväder hänger jag på tvättstrecket.

Det finns inte en chans att kunna hänga tvätten inne i min lilla stuga.
 
Inte i nuläget. Kanske när jag renoverar att torktumlare kan ställas ovanpå.

Nyfiken fråga, varför skulle du skippa kombimaskin?
Kan ju inte svara för alla maskiner, och kanske har de blivit bättre, men den jag hade för ca 10 år sedan hade problem med att få tvätten torr
 
Har en kombinerad som stod här när vi flyttade in. Använt torktumlingsfunktionen en gång och skulle köra några T-shirt och sockor inte mycket tvätt alltså. Efter två timmar gav vi upp tvätten blev inte torr
 
Om man klarar sig utan torktumlare beror nog mycket på hur man bor?

Vintertid kan jag inte torka tvätten ute, så då torktumlas i princip allt. Det som är alldeles nedhårat tumlas också. Men så länge det är torkväder hänger jag på tvättstrecket.

Det finns inte en chans att kunna hänga tvätten inne i min lilla stuga.
Jag bor i en liten etta. :) Min räddning är små tvättladdningar (jag bor ju själv) och en handdukstork.
 
Om man klarar sig utan torktumlare beror nog mycket på hur man bor?

Vintertid kan jag inte torka tvätten ute, så då torktumlas i princip allt. Det som är alldeles nedhårat tumlas också. Men så länge det är torkväder hänger jag på tvättstrecket.

Det finns inte en chans att kunna hänga tvätten inne i min lilla stuga.
Grejen är att jag inte ens använder torktumlaren idag, mer än till handdukar och dun. Jag tycker det sliter för mycket på tyget. Jag hängtorkar sängkläder redan idag i min lägenhet och det fungerar bra. Även när jag bodde på 35 kvm torkade jag kläderna i lägenheten hellre än använde torktumlaren.

Även om jag flyttar till mindre får det plats med en torkställning i vardagsrummet.

Ju mer jag tänker på det, desto mindre meningslöst känns det med både kombimaskin och torktumlare. Jag hängtorkar ju ändå nästan allt, varför köpa något som jag egentligen inte behöver?
 
Jag bor i en liten etta. :) Min räddning är små tvättladdningar (jag bor ju själv) och en handdukstork.
Jag bor också själv och mitt hus är på 45 kvm, drygt 10 kvm större än min första lägenhet där jag bodde i flera år och i stort sett aldrig använde föreningens gemensamma torktumlare. Jag torkade hellre tvätten i lägenheten. Jag tycker inte om kläder som är torktumlade (inte ens sängkläder). Enda undantaget är handdukar och dun.
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Har en torktumlare har nog inte använt den på typ tre år minst
Jag tvättar inte mitt duntäcke jag hänger ut det på vädring emellanåt
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Jag bor också själv och mitt hus är på 45 kvm, drygt 10 kvm större än min första lägenhet där jag bodde i flera år och i stort sett aldrig använde föreningens gemensamma torktumlare. Jag torkade hellre tvätten i lägenheten. Jag tycker inte om kläder som är torktumlade (inte ens sängkläder). Enda undantaget är handdukar och dun.
Jag gillar inte heller tumlade kläder, jag tycker inte de känns lika fräscha som hängtorkade. Gillar inte tumlade handdukar heller, de blir för mjuka. :D
Dun skulle jag aldrig ha!

Jag förstår helt enkelt inte riktigt grejen med torktumlare om man inte bor med många barn och väldigt stort tvättbehov.
 

Liknande trådar

Hemmet Måste köpa ny torktumlare, funderar på vad man ska ha? Jag har sedan jag köpte ny tvättmaskin sagt att jag vill ha en torktumlare med...
Svar
7
· Visningar
1 257
Senast: Saija
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 266
Senast: Calmiche
·
IT & mobiler Jaha, snälla buke, hjälp mig tänka :bow: I nuvarande lägenheten har vi blivit vansinnigt bortskämda med tvättmaskin och torktumlare...
Svar
12
· Visningar
3 031
Senast: lillkillen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Stora shoppingtråden II
  • Bildtråden

Omröstningar

Tillbaka
Upp