Ok, du tog min reflektion som kritik. Det var den inte.
Jag läste ditt inlägg ganska bokstavligt som en uppfattning om att jag värderade beteende och livsval utifrån könsnormer som jag på något sätt skulle definiera.
Så var det inte.
Det var avsett som ett exempel på en person som skiter högaktningsfullt i könsnormer i sina - mina - livsval.
Inte som ett uppror utan som en axelryckning.
Jag skiter i kvinnligt, manligt, förväntas, förvånas, normföljande eller normbrott.
Jag skiter i "uppskattas som kvinna" eller inte.
Jag ser många - dock inte specifikt i den här tråden där det bara kommit från någon enstaka skribent - som vill "känna sig kvinnlig".
Jag har ingen susning om hur man "känner sig kvinnlig". Eller hur man "känner sig manlig". Lika lite aning om båda två.,
Och att "uppskattas som kvinna" hyser jag ingen längtan efter.
Fattar liksom inte vitsen.
Att uppskattas för den person man är, däremot, eller åtminstone respekteras som den person man är, är ju trevligt. Dock helt utan värdering utifrån könstillhörighet (och det får du tolka som biologiskt eller könsidentitetsmässigt, spelar ingen roll vilket).
Jag tror definitivt inte att mina vänner uppskattar mig utifrån kön.
De uppskattar de gånger jag hjälper dem. Men det de uppskattar är Kryddelydd, inte kvinnan Kryddelydd utan den enskilda personen.
Att leva jämställt...
Jag vet inte, jag, om jag tycker att den definition av jämställdhet som förespråkas av en del skribenter här, med exakt lika, är något att eftersträva.
En del personer uttrycker att de "borde bli mer intresserade av bilen". Varför det, om de inte är intresserade av den?
Om någon annan huvudsakligen tar hand om den så var är problemet?
Den dagen partnern kanske inte längre vill eller orkar ta hand om bilen så kan man ju lämna in den för tvätt och service och reparation om man själv inte kan eller vill. Vad är problemet?
Samma sak med städning: om man inte själv kan eller vill så får man väl sänka kraven på hur det ska se ut, eller nyttja RUT-avdraget och låta någon annan göra det?
Däremot, om partnerna är överens om att det tråkigaste som finns är dammsugning, då är det ju rimligt att dela lika på det som är tråkigt.
Som sagt, den formen av jämställdhet som en del förespråkar här verkar krystat och obehagligt för alla inblandade och därmed verkar den i mina ögon inte som helt eftersträvansvärd.