Jag är rätt säker på att forskningen visat att samkönade relationer är mer jämställda.Borde vi då, och nu funderar jag högt utan att ha någon egentlig egen åsikt i frågan, konsekvent försöka bryta oss loss ur alla könsnormer? Och vad skulle konsekvenserna av det bli? Är det t.ex. bättre om jag själv byter däck på bilen än om min hypotetiske man gör det? Bättre att han dammsuger än att jag gör det?
Och för att spinna vidare: Är det bättre om jag har könsneutrala kläder (finns det, på riktigt?) än kläder som framhäver min kvinnlighet? Bättre att jag låter bli att raka benen än att jag gör det?
Självklart blir man olika bemött beroende på utseende, klädsel, förmodad status och utbildningsnivå etc, men det är ju inte alltid kopplat till kön? Och är det alltid önskvärt att "släta ut" allt sådant?
Som sagt - jag har inga svar på det jag frågar om, bara funderar lite och tar gärna emot åsikter!
Funderar också på hur jämställdhet ser ut i samkönade förhållanden? Förhållanden där en eller båda är trans? Min särbo är transkvinna (alltså "före detta man") och mycket av hennes "komma-ut-process" har ju gått ut på att passera och bli accepterad som kvinna och alltså ta till sig och agera efter en hel del kvinnliga normer för utseende och beteende. Högst begripligt, men också på någon sorts kollisionskurs med att försöka vara normbrytande. Många funderingar!
I övrigt är dina exempel lite spretiga men generellt så är det väl klart att det långsiktigt är gynnsamt att bryta sig ur könsnormer?
Det är ju basic i hela den här debatten.