Att inte mocka dagligen *ARG!!*

Ellyne

Trådstartare
Jag blir så förbannad och ledsen....

När man blivit så slarvig och nonchalant att man inte mockar dagligen till sin häst som står inne halva dygnet på box då har det gått för långt!

Det är på gränsen till vanvård enligt mig. Det kanske är att ta i tycker vissa. Men att låta sin häst stå 12 timmar på 12 kvm i sin egen skit är inte sjyst. :mad:

Tycker ni att det är acceptabelt??

Sv: Att inte mocka dagligen *ARG!!*

Nej. Såwida man inte har en permanentbädd som sköts enligt principen skyffla på mer halm i stora lass och plocka ut synliga skitar wid behow. Men en sådan bädd blir inte smutsig, rätt skött.

Vet en som hade en häst en gång som inte brukade mocka på dagar. Hästen stod bokstavligen på skit.
Idioter finns det överallt.

om hästen står på bädd och du fyller på med mera strö så behöver du inte mocka! Vi mockar sällan på lösdriften utan lägger på mera halm och mockar sedan ut med maskin när det är dags. Tycker inte jag plågar unghästarna på så sätt...

Om du skulle kolla in i min hästs box när han går ut på morgonen så skulle du se en torr box, men två skitar i vars en hörna.

Jag som vet var han kissar (han strör över det) mockar snabbt även när jag sen vänder runt i resten av boxen för säkerhets skull, men för någon annan tar det betydligt längre tid. Därför vet jag att det har hänt nån gång när jag inte varit hemma och någon annan skulle mockat och haft bråttom, att jag har sagt strö över - jag tar det i morgon. Och min häst har inte lidit ett dugg av det. Å andra sidan skulle jag inte låta min häst stå inne 12 timmar heller, om det inte var extremt dåligt väder. 12 timmar på 12 kvadratmeter torrt tycker jag inte heller är direkt optimalt.

Att man normalt sett mockar varje dag om man inte har bädd är självklart. Men att man har så lite strö att hästen "står i sin egen skit" om man inte mockar efter att hästen har stått där ett visst antal timmar är betydligt mer djurplågeri än att stirra sig blind på när det mockades sist. Till en skitgris kanske man behöver mocka två gånger?

Två av mina hästar (inte ovan nämnda) är sanslösa på att skita ner så det skulle aldrig finnas på kartan att inte mocka dagligen, men det viktigaste är fortfarande STRÖ ORDENTLIGT, med rejält med strö så står inte hästen "i sin egen skit". Blir det däremot inte rejält strött så är hela boxen pissvåt på morgonen och det är bara att lyfta ut precis ALLT, betydligt besvärligare än att strö rejält från början.

Det som är väsentligt är att se till att hästen står rent och torrt, hur man gör det och hur ofta, vad spelar det för roll?
Jag skulle kunna ställa väckarklockan och gå ut och plocka skitarna efter hand som min häst lägger dem, men jag tror inte att det gör honom gladare..

Det kan vara djurplågeri om man så mockar sju gånger om dagen, om man inte ser till att det blir torrt, mer än att man mockar sällan för att hästen inte skitar ner.

Senast ändrad:

På Jordbruksverkets sida om djurskydd står det klar och tydligt att man ska göra rent och gödsla ut stallet minst en gång per dag. Man ska hålla ströbäddar och ströade liggplatser torra.

Om man nu har bråttom så kan man faktiskt strö över (oerhört slöseri med strö tycker jag, därför mockar jag varje dag:p) och på så sätt står hästen torrt.

Jag håller med er. Det är skillnad med en permanentbädd som hålls torr.

När det handlar om ren lathet eller slarv så är det väldigt stor skillnad på att inte rykta sin häst en dag och att inte orka mocka... Just mockningen är en sån grej som man självklart gör varje dag. Även när man är trött och man tycker att hästen bara bajsat i ett hörn...

blir man akutsjuk och åker in på sjukan för att bli kvar där över natten så kan jag förstå om det inte går att lösa. Alltså extremfall.
Men gör man det till en vana så är det inte ok. Man måste se efter boxen!. Även om man har bädd så krävs det ju lite för att den ska fungera som en sådan.
som ts skriver så står ju tydligen pålle i sin egen skit i "onödan" och det är inte ok!

Det beror väl på hur pass renlig hästen är.
En i mitt stall mockar varannan, var tredje dag. Hästen står inne på natten. Bajset ligger i ett hörn/längs väggen.
Det är heller ingen storbajsare utan det är ett par högar varje natt.

Jag mockar heller inte alltid varje dag nu på sommaren, det beror på hur skitigt/omrört det är.
Men så står hästen bara inne ca 4-5 timmar/dag också.

Att stå 12 timmar i sin egen skit är väl knappast något ovanligt. Det gör nog majoriteten av sveriges hästar hela vinterhalvåret (Tiden mellan kvällsmockning och utsläpp = ~12 timmar i många stall)

Sen var ska man dra gränsen?
Vissa hästar bajsar asmycket, andra knappt något.
Vissa bajsar i mitten, andra i hörnen.
Vissa trampar inte i bajset, andra strör runt det.
Endel kissar över allt och andra kissar på ett ställe.
Det allra viktigaste är ju faktiskt att hästen har det torrt, fräscht och mjukt i boxen.. Tycker jag.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
709
Senast: tara
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 015
Senast: lizzie
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 996
Hästvård Jaha då var det dags för nästa häst att bli dålig. Jag kanske inte ska ha häst :( Nu är jag gnällig och deppig men hoppas att jag kan...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 080

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka