Sv: Att inte mocka dagligen *ARG!!*
Om du skulle kolla in i min hästs box när han går ut på morgonen så skulle du se en torr box, men två skitar i vars en hörna.
Jag som vet var han kissar (han strör över det) mockar snabbt även när jag sen vänder runt i resten av boxen för säkerhets skull, men för någon annan tar det betydligt längre tid. Därför vet jag att det har hänt nån gång när jag inte varit hemma och någon annan skulle mockat och haft bråttom, att jag har sagt strö över - jag tar det i morgon. Och min häst har inte lidit ett dugg av det. Å andra sidan skulle jag inte låta min häst stå inne 12 timmar heller, om det inte var extremt dåligt väder. 12 timmar på 12 kvadratmeter torrt tycker jag inte heller är direkt optimalt.
Att man normalt sett mockar varje dag om man inte har bädd är självklart. Men att man har så lite strö att hästen "står i sin egen skit" om man inte mockar efter att hästen har stått där ett visst antal timmar är betydligt mer djurplågeri än att stirra sig blind på när det mockades sist. Till en skitgris kanske man behöver mocka två gånger?
Två av mina hästar (inte ovan nämnda) är sanslösa på att skita ner så det skulle aldrig finnas på kartan att inte mocka dagligen, men det viktigaste är fortfarande STRÖ ORDENTLIGT, med rejält med strö så står inte hästen "i sin egen skit". Blir det däremot inte rejält strött så är hela boxen pissvåt på morgonen och det är bara att lyfta ut precis ALLT, betydligt besvärligare än att strö rejält från början.
Det som är väsentligt är att se till att hästen står rent och torrt, hur man gör det och hur ofta, vad spelar det för roll?
Jag skulle kunna ställa väckarklockan och gå ut och plocka skitarna efter hand som min häst lägger dem, men jag tror inte att det gör honom gladare..
Det kan vara djurplågeri om man så mockar sju gånger om dagen, om man inte ser till att det blir torrt, mer än att man mockar sällan för att hästen inte skitar ner.