Att hyra ut sin lastbil/transport

Kratus

Trådstartare
Vågar man göra det? Vi funderar på om vi ska göra det efter att ha ställt på lastbilen igen för att få in lite extra kosing.

Någon som har erfarenhet? Som hyrare eller uthyrare?
Vad behöver man tänka på?
Kan man göra avdrag för sånt?
Finns det några färdiga avtal som man kan ha som "mall"?
Risker? Tänk om den går sönder, blir stulen eller liknande?

Många frågetecken här så all input är välkommen!

Sv: Att hyra ut sin lastbil/transport

Jag får ofta frågan om jag hyr ut min bil (hästlastbil som får köras med B-kort)
Jag säger alltid NEJ!
Dom får gärna låna den om vi gemensamt kollar den före och efter lånetiden och den som lånat lagar allt som gått sönder, vad det än kostar.
Men ingen verkar nappa på det för det kan ju kosta tusentals kronor att laga saker som gått sönder.

Jag har min kärra för mej själv och hyr aldrig ut den.

Vågar man göra det? Vi funderar på om vi ska göra det efter att ha ställt på lastbilen igen för att få in lite extra kosing.

Någon som har erfarenhet? Som hyrare eller uthyrare?
Vad behöver man tänka på?
Kan man göra avdrag för sånt?
Finns det några färdiga avtal som man kan ha som "mall"?
Risker? Tänk om den går sönder, blir stulen eller liknande?

Många frågetecken här så all input är välkommen!

Jag hyr ibland släp och anser att det är självklart att jag ersätter ev skada. Tyvärr är det inte så självklart för en del andra. Om jag var du skulle jag skriva ett kontrakt/avtal som den som hyr får skriva på, där det står om ersättning och liknande. Du kan även ta tex 1000kr i deposition.

Tänk på att ditt försäkringsbolag kan ha synpunkter på om du hyr ut lastbilen och något skulle hända..

Tyvärr finns det en massa människor där ute som inte alls har samma uppfattning som du om vad som är normal aktsamhet och hur man skall köra, hantera och sköta något som inte är ens eget, eller ersätta något som går sönder.

Jag hyrde under en tid ut mitt släp men slutade när det var borta 4 dagar längre än överenskommet :eek:
Jag blev idiotförklarad när jag ville ha betalt för de extra dagarna.
Förklaringen var att deras bil gått sönder.
Något i deras skallar hade tydligen också slutat att fungera. :angel:

Bara ett, men tråkigt exempel.

Jag hyr ibland släp och anser att det är självklart att jag ersätter ev skada. Tyvärr är det inte så självklart för en del andra. Om jag var du skulle jag skriva ett kontrakt/avtal som den som hyr får skriva på, där det står om ersättning och liknande. Du kan även ta tex 1000kr i deposition.

Fast såna avtal gäller ju inte eftersom man måste ha tillstånd för att hyra ut transporter.& för det mesta är det inredningen i en trensport som hästen sabbar & det finns bara ett enda bolag som täcker såna skador.

Ja, just det tänkte jag inte på men det är klart att de kan ha synpunkter.

Jo, det är ju det man är rädd för att folk inte respekterar annans egendom också vidare.

Chrysler: Måste man ha tillstånd? Hur fixar man sånt isf?
Och vad menar du med att det bara är ett bolag som täcker sådana skador?

Herregud, det dyker visst bara upp fler och fler frågor...

Ska man hårddra det är det ju inkomst du pratar om. Som ska redovisas till SKV på något sätt.

Sedan kommer försäkringsfrågan. Att teckna en släpförsäkring som täcker uthyrning går nog inte ens. Om det går är det så dyrt att det inte är lönt att ens tänka på i förhållande till intäckterna.

Därefter är det ansvarsförsäkring för dig som uthyrare. Tänk om något händer hästen för att vagnen varit i olag. Du kan bli ersättningsskyldig och dessutom straffad som du inte har alla tillstånd i ordning.

Jordbruksverket har information om vilka tillstånd man måste söka.

Att hyra ut bilar/lastbilar skiljer sig en del från att hyra ut släpvagnar.

Om ni skall hyra ut lastbilen så måste ni ha yrkestrafiktillstånd för uthyrning... Lämnas av länstyrelsen...

Att låna ut bilen går där emot bra....

Man behöver inte ett sådant tillstånd om uthyrningen endast gäller släpvagnar.

Ja, just det tänkte jag inte på men det är klart att de kan ha synpunkter.

Jo, det är ju det man är rädd för att folk inte respekterar annans egendom också vidare.

Chrysler: Måste man ha tillstånd? Hur fixar man sånt isf?
Och vad menar du med att det bara är ett bolag som täcker sådana skador?

Herregud, det dyker visst bara upp fler och fler frågor...

Jag vet inte var man söker tillstånd eftersom jag inte hyr ut min transport, men jag vet att du inte får säga att du tagit emot pengar för att hyra ut den om det händer ngt, då måste du säga att du lånat ut den gratis för annars blir det jobbigt.
Egentligen kan du se det såhär, vad du än hyr ut eller tar betalt för ska för det mesta ha tillstånd.
Ja det finns bara ett försäkrigsbolag som täcker up skador som är invändiga i transporten, resten täcker bara skador som orsakats på utsidan genom olycka tex.Kommer inte ihåg om det var folksam eller ngt annat namn.

Hm, man skulle kanske ta och lägga planerna på hyllan. :crazy:

Det verkar bli himla krångligt allt detta.

Tack för alla svar! :bow:

Liknande trådar

Hundhälsa Hur tänker ni om era älskade fyrbenta drabbas av cancer och det har gått långt i processen? Försöker ni med behandling, eller låter ni...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
10 867
Senast: Sol
·
Utrustning Jag har bestämt mig för att köpa en transport. Det stressar mig lite att vara beroende av att låna/hyra.. Har lite funderingar kring...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 958
Senast: Mimmimamma
·
Hoppning Det var evigheter sedan jag var iväg på meeting, men nu börjar jag bli lite sugen. Det blir isåfall i sommar, lokalt/regionalt med...
Svar
3
· Visningar
2 457
Senast: Buck
·
Hundavel & Ras Ska börja med att skriva att ingenting är bestämt men vi funderar. För egen del vill jag ha så opartiska tips som möjligt eftersom att...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
6 678
Senast: Dandylinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar