Att hyra boxplats utan kontrakt?!

I

IrishCobTinker

Jo, jag undrar om det finns några standard regler som gäller vi uthyrning av box om man ska säga upp den om man inte har något kontrakt varken skriftligt eller muntligt??

Sv: Att hyra boxplats utan kontrakt?!

Nej. Det finns ingen "standard". Muntliga avtal är vanskliga, du tycker att ni är överens om en uppsägningstid om 1 månad, din stallägare tycker att ni kommit överens om 3 månader. Vem kan bevisa att den har rätt?

Jag har också funderat på saken men det verkar inte förekomma skriftligt någonstans utan allt bygger på förtroende och folkvett.

Bra tips är att fråga hyresvärden om alla detaljer noga innan man bestämmer sej. Sedan kollar man upp med ryktet, och besöker stallet och tittar och frågar noga. Då är man som säkrast, men det finns ändå en risk att hyresvärden är av sorten som säger en sak och menar en annan. Det blir ofta konflikter i stall och skitsnack och ovänskap. Ibland går det ut över hästarna. Det låter kanske konstigt att inget förändras, men å andra sidan är det som regel jättelätt att flytta till ett annat stall så fort man inte längre är nöjd med något. På så vis "funkar" systemet ändå.

På något sätt tycker jag nästan att det känns gott att det åtminstone finns någonting kvar i samhället som bygger på muntliga överrenskommelser och där man slipper juridiska ansvar och skrivna kontrakt och annat bindande. Det känns nästan som en motpol. Kanske är det så att många hästmänniskor helt enkelt tycker att det är skönt att slippa formaliteterna för en gångs skull, och att det är orsaken till att traditionen består, trots att det ibland blir strul.

När det inte finns något avtal om uppsägning så brukar man utgå ifrån avtalsrättsliga principer för uppsägning av avtalsförhållanden och då gäller enligt allmänna principer att uppsägningstiden ska vara "skälig". Vad som sedan är skäligt är beroende på ganska mkt, men störst vikt brukar avtalslängdens tid få. Dvs hur länge du har haft platsen. Och inom stallvärlden så brukar det (när man haft platsen under en längre tid) vara antingen 1 mån eller i vissa fall 3 månader. Så det viktigaste är att försöka komma överrens med stallvärden om vad ni båda tycker kan vara skäligt. Någonting mellan 1 mån och 3 mån är vad jag personligen skulle förhandla kring.

Skriv något som tex

Hyres x box/boxar i stallet med tillgång till hagar vatten inc/ex el.
En månads uppsägningstid åt båda hållen enkelt sätt att hyresvärden skall hålla med vatten och strömm i stallet samt hagarna samt din trygghet med uppsägnings tid. Hoppas det hjälpte :D MVH Civil action

Jag har för mig att det är en månads uppsägningstid om man inte har kontrakt. Det brukar iaf. va så. Sen finns det ju undantag. Man kan ju alltid säga upp sig när man vet att man ska flytta om typ tre månader, fast det kanske är sagt att en månads uppsägningstid räcker.

Utan kontrakt så står man utan avtal, dvs inga krav finns.

Utan skriftligt avtal kan stallägaren anse att man har 6 månaders uppsägning medan man själv anser 1 månad. Alltid bättre med skriftligt, minskar risken för missförstånd.

Du skriver inte om det ingår någon form av skötsel och tillsyn av hästen, som utfodring, ut och insläpp osv.

Om skötsel ingår, och det inte är i helt obetydllig omfattning, så är uthyrningen normalt att anse som ett sk. skötsel eller nyttjanderättsavtal. Sådana avtal kan obehindrat sägas upp av uthyraren och har inget annat avtalats så får man bedöma vad som kan anses som skälig uppsägningstid.

Om det INTE ingår skötsel och dessutom hästägaren hyr en specifik box så är det nog att anses som ett hyresavtal, eller om det också ingår hagmark ett arrendeavtal, och då gäller helt andra regler. Både hyreslagen och arrendelagen hittar man i Jordabalken (finns på nätet http://www.notisum.se/rnp/SLS/lag/19700994.htm). Hyreslagen finns i kap. 12 och här regleras bla. uppsägningstid, hur den skall ske för att vara giltig mm. Beroende på bl.a. hyrestidens längd kan hästägaren ha rätt till skadestånd eller t.o.m. om det gäller arrende besittningsskydd och hästägaren kan då begära en prövning av uppsägningen i arrendenämnden. Många regler är dessutom tvingande och till hyresgästens förmån.

Muntliga avtal gäller på samma sätt som skriftliga, det är bara bevisningen som är svårare.

Har ingen hyrestid avtalats anses det i normala fall vara ett tillvidarekontrakt.

Förhoppningsvis så är hyresgästen (och värden) vettiga och kan komma överens om en rimlig uppsägning utan att använda lagparagrafer, men det är ändå speciellt viktigt för stallägaren att läsa på eftersom reglerna är till hyresgästens fördel.

Jag kan inte hyreslagen i detalj, så någon annan får gärna skriva mer om vad som gäller.

Edit. Såg nu att du antagligen är hyresgäst men det kan ändå vara bra att känna till vilka regler som gäller.

Senast ändrad av en moderator:

På de stall jag har stått i utan kontrakt har det alltid varit en månad åt båda håll som gällt. Det bästa är ju såklart om ni kommer fram till gemensamt vad som gäller just er.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 438
Senast: Grazing
·
Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
4 172
Senast: Squie
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
12 446
Senast: lizzie
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 676

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka