att hoppa över folk

swe

Trådstartare
Jobbar som hästskötare och är med på framhoppningen på många tävlingar. För inte så länge sen var vi på en liten regional tävling och jag hjälpte min ryttare som hoppade fram på oxern. Medans jag står med ryggen till och höjer, blir jag överhoppad! Har aldrig varit med om på en större tävling att man rider emot utan att säga att man ska hoppa och att man fullföljer anridningen när man ser att någon står där. nästa gång det händer ska jag personligen springa ikapp ekipaget och lappa till ryttaren...

Sv: att hoppa över folk

Helt galet, var det ponny el. hästhoppning?
Barn kan man ju ha en "viss" förståelse att det kan bli tokigt.... men vuxna.

Mow skrev:
Helt galet, var det ponny el. hästhoppning?
Barn kan man ju ha en "viss" förståelse att det kan bli tokigt.... men vuxna.

Storhästryttare. en erfaren sådan dessutom.

Anmäl ryttaren till överdomaren eller vart man nu anmäler sånt beteende! Det hör absolut inte hemma på en tävlingsplats, och jag tycker att man bör få repressalier för det!

Sånt tycker jag inte är akseptabelt (stavning??) :mad: spec på en stor häst regional tävling, de e jo dom som skall vara föredömen mot dom mindre som är och tittar på hur man gör på en framridning :)
sen du kna ju ha blivit skadad tänk om hästen hade tappat ett ben i språnget och träfaffat dig :cry:

Tittade du efter att ryttaren inte var på väg mot hindret när du började ändra hindret ?

Jag har själv varit med om samma sak där jag varit i anridning och nån böjrat höja och då har jag inte vänt ifrån utan ridit vidare med skrikit på personen så att den har fått hoppa undan.

ryttaren hade bara ridit och inte sagt ett ljud utan bara hoppat.....
jag tycker att det är en självklarhet att man skriker innan man ska hoppa, så den som står i hindret har en chans att flytta sig...

Det borde ju vara helt naturligt inbyggt i
ALLA MÄNNISKOR att man Under inga omständigheter får låta tävlingen gå före säkerheten på banan:eek: :eek: :eek: .

TR säger i mom 328 att "En ryttare måste förvissa sig om att det är fri passage såväl före som efter det hinder han avser att hoppa."

i mom 357 står det att "Ingen person får hålla i eller beröra någon del av hindret under språnget" . Det står också på slutet i momentet att "Brott mot detta moment medför avstängning enligt TR I Otillåten behnadling av häst"

I förteckningen över tillåtna hinder på framhoppningen står det oxkså att "Ryttaren ska högt och tydligt lämna rätt benämning för respektive hinder som han har för avsikt att hoppa"

Den ryttare du råkade ut för har alltså begått tredubbelt regelbrott varav ett ska leda till avstängning.

Det står också i mom 328 att "på framhoppning ska ryttaren/ryttarens medhjälpare uppträda så att han inte stör andra ryttares förberedelser. Det är alltså lika fel att börja höja (eller sänka) hinder utan att förvissa sig om att det är OK med samtliga som är på framhoppningen, som att ryttare hoppar utan att ropa.

Senast ändrad av en moderator:

Vilken galning! :eek:

Jag har varit med om att folk börjat ändra hindret när jag ropat "hoppning", men denna ryttare sa ju inte ens den skulle hoppa?!

Jag skrev ju för inte så länge sedan en tråd där jag ansåg framhoppningar började bli väl mkt "djungelns lag". Fick inte så där jättemkt medhåll, men nog är det hårdare klimat på framhoppningen tycker jag!
Förr behövde jag aldrig min hästskötare med på framhoppningen, nu skulle jag inte hinna hoppa fram om den inte var med mig där!
Det ändras ngt så kopiöst på hindren på framhoppningen! :eek:
Bla så har jag på flera tävlingar sett ryttare lägga ner det rättuppstående till samma höjd som "lilla hindret". Och sedan lugnt sitta och "rulla på" i jättemånga språng över det.
För att sedan höja litegrann ett par ggr innan riktiga höjden är uppnådd.
Och den ekvationen går inte ihop med 5 ryttare på framhoppningen! Ngn kommer då ofelbart inte hinna hoppa fram så mkt som den behöver.

Var tex på en regional för ngn månad sedan. Pålle gick bra, det behövdes inte många språng den framhoppningen.
När jag var klar och saktade av till skritt, då skulle jag hålla mig beredd...

Ylva skrev:
Det står också i mom 328 att "på framhoppning ska ryttaren/ryttarens medhjälpare uppträda så att han inte stör andra ryttares förberedelser. Det är alltså lika fel att börja höja (eller sänka) hinder utan att förvissa sig om att det är OK med samtliga som är på framhoppningen, som att ryttare hoppar utan att ropa.

det är något som vädligt många ponnymammor skiter i...

det är oftast ingen personal på framhoppningen så att hinderna höjs Väldigt mycket på tex. Lokal/Regional nivå.. inte så jätte kul när man ska hoppa fram, och är man ensammen tjej så är det inte så kul när det står en mamma där så bygger hinderna, kors och tvärs.

Då gör arrangören också fel, för det SKA finnas en funktionär ansvarig för framhoppningsplatsen. Denna funktionär ska vara på eller i omedelbar anslutning till banan från 30 min innan klassen börjar till klassens slut.

Ylva skrev:

HA! Har aldrig varit med om att en medhjälpare eller dess ryttare kollat med de andra att det varit ok

Säger det samma, det har inte jag heller!
Har man otur så börjar ngn tom ändra fast man ropat "hoppning".

Jag brukar vara på både lokal, regional och nationell tävling och står lika ofta på marken som jag rider och innan jag/eller min hästskötare höjer så kollar jag/hon alltid att föregående är klar med hindret och att ingen annan är på väg innan man ändrar. Händer ofta att vi är flera som hänger på på samma hinder och höjer.

lite chokad över att man ska behöva kasta sig undan för hästen ifråga när man står där inne för att hjälpa någon person. Kan själv vara den där "jobbiga" personen som hjälper till på tävlingar. Kan dock vara efter som jag är ungdomsledar ;P Men poängen är den att vi alltid frågar om det är okej att vi höjer respektive sänker när det inte går "som planerat" :D. Till råga på detta lyckas det alltid komma en eller två ryttare ridandes emot en, fast att de klart och tydligt medgivit sitt tycke till att det är okej att man höjer just då. Tack och lov så finns det människor som kommer på sig själva och väjer undan, och det ska man faktiskt tacka för med :D

Liknande trådar

Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
8 028
Senast: Farao
·
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
12 179
Senast: liiinnea
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 720
Tävling Jag har en hopphäst som jag vill träna och tävla med men det blir sällan av då jag nästan aldrig har någon som kan följa med. Jag vet...
Svar
15
· Visningar
1 903

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Gps tracker för Android?
  • Värma spenat?
  • Vad gör vi? Del CCVII

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar