Att hitta info om Utställnings domare?

Minerva

Trådstartare
Jag som tkr utställning är jättekul, men egentligen är en riktig novis på det filurar lite på hur och vart man hittar information om de olika domarna.
så man vet liite om det är värt att åka långa resor för att bli utslängd innan man ens börjat..
så ja, vart hittar man tha info? :)

Sv: Att hitta info om Utställnings domare?

På skk.se under Hunddata kan man söka på domare. Där kan man fylla i vilken ras man är intresserad av att se och så får man se hur denne har bedömt. Det säger väl kanske inte alltid så jättemycket enligt mig, men man kan ju upptäcka mönster om man känner till hundarna som tävlat.

Jag brukar alltid kolla med min uppfödare. Dom brukar ju vara insatta och min har över 30 års erfarenhet så hon brukar ha ett hum om de allra flesta domarna. :p

Jag tycker inte man ska kolla på domare och åka efter vad man tror kommer premieras. Möjligtvis om man själv har blivit orättvist bedömd eller dåligt bedömd flera gånger..
Domaren går ju efter vad den ser för dagen, så man vet aldrig iallafall..

Min poäng: gå inte efter vad andra säger eller vad du läser på internet. Bilda dig en egen uppfattning istället.

Jag åker också på det mesta, men ibland ser man ju att domaren aldrig verkar döma fram den typ av hundar som min hund tillhör och då har jag ju iaf valet att låta bli att hosta upp en massa pengar utan att ha en chans. Men man vet ju heller aldrig.

Själv frågar jag som sagt min uppfödare och har låtit bli att åka när en domare flera gånger varit hård mot hundarna, jag riskerar inte att personen är det mot min hund. När min hane var valp var det en engelsk domare som slog honom på nosen och sade åt honom att "behave", och då var han bara glad valp som studsade lite. Han valptuggade inte på något sätt utan var bara glad och stod inte still. Hon gjorde samma mot hans syster fast då höll hon fast om nosen tills hon skrek. Inte okej, och henne skulle jag inte ställa för igen. Valparna var ca 6 månader gamla och tyckte det var jätteläskigt.

Nej en sådan domare skulle inte jag heller vilja ställa för! :crazy:

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 757
Senast: fixi
·
Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
988
Senast: igbest
·
H
Hundavel & Ras Jag har så smått börjat fundera på en till hund inom ett par år, men känner att jag behöver bolla lite tankar om rasval. Tack på förhand...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
13 487
Senast: Bulldoozer
·
Hundhälsa Hej, Jag har i 2 års tid haft PROBLEM med min tik som nu är 2,8år och alltså levt 2 år av sitt liv med denna hemska MAGKATARR SOM...
2
Svar
34
· Visningar
4 926
Senast: Lillefrun
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka