Att hitta flytet...

S

Stopek

är inte alltid det lättaste. Börjar inse att det är a och o. Har en 8 årig (ja, efter nyår) arabvalack som är tämligen tittig (med största sannolikhet beroende av ett dåligt öga) och arbetsnarkoman. Han är spänd som en fiolsträng och far över vägen om vi inte ARBETER och likadan är han på ridbanan. Där skall det ständigt hända något nytt annars hittar han på något "nytt". En riktigt charmör som jag välvilligt tänker stärker sina leder genom allt sitt skuttande (och håller tummarna för att det inte istället skall bli en skada).

Får han däremot arbeta i ett distanstempo som för honom är behagligt då kan vi hitta flytet. Om jag däremot vill dra ner på farten då har han inte längre flyt, då tycker han inte att han arbetar längre utan är ute och latjar.

Har tidigare haft hästar som man kunnat lägga (ja, de flesta) i det tempo jag anser är lämpligt och även då kunna hitta flyt. Känner mig osäker över hur jag skall tänka med denna häst. Jag tror att han är en bättre häst än de andra jag haft. Både vad det gäller hållbarhet och arbetsvilja. Kanske är hastigheten på hans flyt det rätta och att försöka ändra på det snarare att bromsa hans talang. Jag kanske istället bara skall låta träningstillfällen för att låta han gå i sitt flyt bli färre och istället satsa på varierad ridning med mycket skritt på olika underlag.

Hur skulle ni tänka? Hur tänker ni när det gäller era olika hästar?

Hälsning Maja

Sv: Att hitta flytet...

Hur fort går det när han får gå i sitt tempo?

/Linnea

Ja du, det kanske är en relevant fråga. Fast det tar vi mellan dig och mig. Här vill jag mer få lite idéer och funderingar från andra i deras träning och erfarenheter med olika hästar. Annars blir det att stirra sig blind på hastigheter.

Fast om jag formulerar mig så som att det är fortare än vad jag tycker är en bra utgångsfart för en hästs tredje säsong. Fast å andra sidan så är det väl ett bekvämt flyt man vill hitta och sedan dras ju ändå farten ner av påtvingade skrittsträckor (underlag eller skyltat) och nedvarvning i grind.

Hälsning Maja

Senast ändrad av en moderator:

Jag fattar inte riktigt vad du är ute efter? Anser du att hästen går för fort när han går i ett tempo där han inte skyggar?

Det första jag skulle testa är att sätta på ett STORT nosludd. Det kan verkligen göra susen...
Gör inte det nån skillnad så är det väl bara att låta honom gå i det tempo som han trivs i, och lägga in nån extra skritt.

Jag läste också din fråga och förstod inte riktigt heller vad du var ute efter? ;)

Jag brukar se till hästen, känn på hur den fungerar och om den är fin i benen, kroppen och knoppen kolla upp den med jämna mellanrum, vissa hästar klarar mer än andra?

Mer dressyrarbete?

Jag läste också din fråga och förstod inte riktigt heller vad du var ute efter? ;)

Jag brukar se till hästen, känn på hur den fungerar och om den är fin i benen, kroppen och knoppen kolla upp den med jämna mellanrum, vissa hästar klarar mer än andra?

Mer dressyrarbete?

CK och Neywaz:

Ja, då måste jag varit otydlig. För egentligen var det inte en direkt fråga, alltså inte direkta råd jag ville ha om min häst. Snarare ville jag starta en tråd där man talar om hur man tänker när det gäller just flytet, det egna tempot, på den individuella hästen.

Jag tycker att det kan vara riktigt dött här på forumet och försöker då och då skapa ett inlägg för att få igång dialog och funderingar. Då blir jag gärna personlig och delar med mig att mina tankar, för att försöka väcka andra till att dela med sig av sina. Till att helt enkelt prata häst och distansträning.

Vad det gäller ludd, på nosen, då har jag en direkt fråga. Min hästs dåliga syn är snett bakåt på höger sida. Jag har försökt skärma av åt det hållet. Tidigare har även skärmats av åt den friska sidan, utan några resulat. Nedåt på nosen har inte provats. Vad jag då är lite orolig för är han då inte själv skall kunna ha kolla på vägen och var han sätter fötterna. Han skyggar heller aldrig för något som är rakt under sig och är mycket säker på foten. Tänker jag rätt om jag inte vill skärma av nedåt framåt?

Som tur är bryr han sig inte om att skygga på tävlingar. Så då finns ingen anledning att skärma av.

Hälsning Maja

Har du satt på honom en ordentlig skygglapp? Eller bara nåt ludd?
Fast jag undrar jag om det har med en eventuell dålig syn att göra, om han bara skyggar i vissa hastigheter eller vissa miljöer.
Löjlig skulle jag villa kalla det.

Tillbaka till det du vill spåna om.;)
Jag har förstått att en hel del tycker att jag tränat mina hästar i ett relativt högt tempo.
Jag är glad att mina hästar haft en vägvinnande och trevlig trav, och inte försökt jobba bort den genom att ligga och mala i lägre tempon.
På en vanlig grusväg travar jag sällan under 15 km/h. Ofta upp mot 17 km/h. Jag kan korta upp traven om det blir sämre underlag.
Vid en trevlig, rullande galopp så är hastigheten 21-23 km/h.

Givetvis rider jag även saktare än så, men det är i dessa hastigheter min hästar trivs bäst.

Jag är lite allergisk mot att se folk rida sina hästar i ett travtempo som är för lågt. T ex på tränignsritter när hästarna ska trava i 12-13 km/h.
Travhästarna går endera i passgång eller nåt töltliknande, och araberna blir spända.

Jag har ju tyvärr väldigt liten erfarenhet av praktisk distansritt. Men jag tänkte nämna något om stoet jag tränade under längst tid.

Hecla var ett väldigt stort halvblod, cirka 180 cm hög. Hon var dessutom väldigt lång i kroppen och påminde om en pampig körhäst.

Hon trivdes alldeles utmärkt med att jogga fram långsamt på stigar och grusvägar. Snitthastigheten låg någonstans mellan 10-13 km/h. Om jag höjde travtempot kändes det som att hon tappade rytmen och blev för "skumpig" och svår att få avslappnad.

När hon däremot galopperade, så var det i ett förhållandevis högt tempo, då hon hade väldigt långa galoppsprång, men i galoppen spände hon sig om jag bad om lågt tempo istället.

Så med henne försökte jag trava långsamt där underlag/svängar krävde det och galoppera när jag hade fri sikt, rak väg och bra underlag (som vår banvall).

Jag tror många kan blir oroliga av pratet att farten dödar, och därigenom tvingar sina hästar att gå långsammare än deras naturliga rytm. Det är mindre marginaler gentemot skadorna när man höjer tempot, men samtidigt måste man se till sin individuella häst och utgå ifrån den.

Senast ändrad:

Jag kan verkligen känna igen det där med olika tempon beroende på häst. Jag har nu två travarston, båda 7 år gamla. Den ena klarar fint att gå i långsam trav, nästan jogg. Den andra klarar inte det alls utan börjar då tölta eller grisepassa snarare. På henne krävs ett lite snabbare travtemp. Det har jag löst med att skritta mer istället. Eftersom hon är lat tycker hon det är jätteskönt..

Jag tycker att det kan vara riktigt dött här på forumet och försöker då och då skapa ett inlägg för att få igång dialog och funderingar.

hihi ja det är ju trevligt med fler trådar! :)

Jag ville gärna förstå vad du menade men gjorde inte riktigt det ;) Jag är också inne på CKs linje, och dessutom så tycker jag många hästar är så olika, vissa tar långa galoppsprång och då kommer man ju upp i en högre fart än de som tar korta? Jag är heller inte rädd för att låta dem gå på lite så länge de verkar OK. Lägger då hellre in lite annan träning också så som dressyr, klättring? :)

Mitt ungsto som är 1,5 år gammal följer med ibland som handhäst och då travar vi ganska mycket, har inte "byggt upp" henne med att skritta mycket för hand men å andra sidan så går hon på lösdrift på 15 hektar kuperad mark så jag tror hon får mycket gratis därifrån.

På en vanlig grusväg travar jag sällan under 15 km/h. Ofta upp mot 17 km/h. Jag kan korta upp traven om det blir sämre underlag.
Vid en trevlig, rullande galopp så är hastigheten 21-23 km/h.
.

Hej!

Delvis trådlån:

Jag är lite nyfiken på hur du VET detta så exakt? Alltså hästens hastighet.
Själv så har jag ett par ridvägar som jag har mätt med bilen delvis men inte till fullo och så har jag andra där jag inte kan mäta med bilen alls hur långa de är. Skulle jag få ett hum om min hästs hastighet så skulle jag ju även veta på ett ungefär hur långa de är.

Tips?

Köp en GPS!
Den jag har mäter aktuell fart, snittfart på rutten, och så hur långt man ridit.
Den gör träningen mycket roligare. Faktiskt så blir till coh med dressyrträningen roligare när man ser hur många km man ridit på ett dressyrpass.;)

är inte alltid det lättaste. Börjar inse att det är a och o.

Får han däremot arbeta i ett distanstempo som för honom är behagligt då kan vi hitta flytet. Om jag däremot vill dra ner på farten då har han inte längre flyt, då tycker han inte att han arbetar längre utan är ute och latjar.

Har tidigare haft hästar som man kunnat lägga (ja, de flesta) i det tempo jag anser är lämpligt och även då kunna hitta flyt. Känner mig osäker över hur jag skall tänka med denna häst. Jag tror att han är en bättre häst än de andra jag haft. Både vad det gäller hållbarhet och arbetsvilja. Kanske är hastigheten på hans flyt det rätta och att försöka ändra på det snarare att bromsa hans talang. Jag kanske istället bara skall låta träningstillfällen för att låta han gå i sitt flyt bli färre och istället satsa på varierad ridning med mycket skritt på olika underlag.

Hur skulle ni tänka? Hur tänker ni när det gäller era olika hästar?

Hälsning Maja

Hej!

Jag har nu ringa erfarenhet vad gäller distansträning, men red bl.a. lite galoppörer tidigare.

När galoppörerna skulle tränas så var det stenhårt i vilket tempo. Det var aldrig snack om att det skulle passa hästens dagsform utan tränaren bestämde helt. Red jag för långsamt så sa han till, red jag för fort fick jag bakläxa för det. Noga som tusan var det.

Med min egen så låter jag dagsformen vara lite styrande. Är han pigg och het som krut så blir traven frisk och mycket vägvinande med rejält övertramp och liksom svingande bogar. Kanon att rida lätt i! Om jag red denna traven på dressyrbanan så skulle den nog klassas som ökad trav.

Ibland så är han dock inte lika het på gröten utan tycker att det är rätt så behagligt att bara följa mina instruktioner. Då kan det nästan bli lite väl långsam trav ibland och då kan jag välja att lägga in några tempoväxlingar i själva traven, lite som gymnastik. Länga och korta honom, höja och sänka formen. Så att han jobbar med kroppen även om han går långsamt.

Ibland kan den långsamma traven bero på att han är spänd, oftast på grund av olika läskigheter som vi passerar och då tycker inte jag att farten är något att tala om utan är då nöjd med att han lyssnar och går fram.

Köp en GPS!
Den jag har mäter aktuell fart, snittfart på rutten, och så hur långt man ridit.
Den gör träningen mycket roligare. Faktiskt så blir till coh med dressyrträningen roligare när man ser hur många km man ridit på ett dressyrpass.;)

Vilket märke har du? Vad heter den? Vad behöver jag för tillbehör för att den skall fungera så som din gör?

Har ingen aning om denna GPS-världen :confused:

PM:a privat om det gills som reklam!

Tänker på Lew Hollanders bok där han skriver om att det gäller att hitta ekipagets resonansläge. Det är en rent fysikalisk grej (men även psykisk förstås för det gäller att det inte ska vara ett spänt ekipage).
Tänk er en klocka med pendel, när den är i sitt resonansläge går det åt minst energi och den kan ticka väldigt länge. Försöker du få den att gå saktare måste du tillföra energi och den stannar snabbt (hög energiförlust), försöker du få den att gå snabbare är det likadant. Det är som att rita ett diagram som ser ut som en glad mun, längst ned i "Uet" är resonansläget.
Varje häst (ekipage) har sitt resonansläge i varje gångart. Det gäller att lära känna sin häst och veta i vilken hastighet den hästen gör av med minst energi. Sen är det upp till dig vad du vill träna, vill du träna riktigt långsam trav eller galopp tex så går det kanske åt mer energi men benen blir LSD härdade.
Svårt med en häst som har sitt resonansläge i väldigt hög hastighet.
Många hästar jag ridit har nöjt tuffat på i resonans i en trav på 10-12 km/h och sen fick jag Skywalker som glider runt på 15-17 km/h (gärna ännu högre). Hade jättesvårt att ställa om till det.

Till alla:
Intressant med alla svar. Gav mig lite att fundera över. Skall nog ta och släppa honom mer nästa gång när jag bestämt mig för en stunds distanstempo och se om det blir ännu bättre. Hoppas det är som du tror Camilla att skyggandet sitter i huvudet och inte i ögat. Då finns det ju bot. Bot finns väl också om han blir mer trygg med tillvaron och inser att ryttaren kan ha koll åt honom.

Har bara låtit honom gå i distanstempo en gång sedan jag fick hem honom från fodervärd i höstas - där han fått gå distansträning och lite tävling. Hösten har varit blandad ridning med fokus på skritt på olika underlag. Men nu känner jag att det är dags. Tävlingsäsongen är ju inte allt för avlägsen.

Vill hitta det som jag kallar flyt och som du så bra beskrev och hade namn på - resonansläge - Anna. Har tänkt att det blir tämligen svårt med en häst som ofta känns som en spänd filosträng som skuttar och far, gärna med rumpen upp också om man inte släpper iväg honom.

Jamen, i morgon blir det snigelfart förmodar jag på julritt med mina klubbkompisar. Få se hur det går. Camilla kan kanske meddela farten titt som tätt.

Hälsning Maja

http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=631485&highlight=Forerunner

Här är en länk, där vi diskuterat detta med vilka gps som används.

Jag har en Forerunner 201. Enkel, smidig och robust.
Kostar lite över 1500 kr ungefär. De jag vet har också val denna modell.

Tack för svaret!!!

Läste trådan, den var lite gamal, så jag fortsätter här, ursäkta alla!

Har en fråga till innan jag handlar i morgon ;) fungerar den bra på grusvägar som är omgivna av skog? Eller måste det vara öppna fält?

Rider mest på grusvägar, så vore ju trist om den inte fungerade då. Rider i Västmanland.

Det brukar bara vara om det är extremt mycket, tät, skog som den lägger av en liten liten stund.
Rider du på en grusväg är det ju ändå öppet. Annat om man rider på en stig

Kan bara hålla med CK angående GPS. Jag fick en som CK har i julklapp. Oifs rätt dyr, 2 400 pix, men då ingår kartorientering också. Det stämmer verkligen att träningen blir mycket roligare med en sådan. Och så kan man tex få förklaring till hur man kan bli genomsvettig bara av att handpromenera en häst. Håller den 8km i timmen i skritt så blir man varm...

Liknande trådar

Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
2 091
Senast: super
·
Hundavel & Ras Jag startade en tråd här igår där jag ville höra folks åsikter om vilken hund som kanske passar mig. Jag hade ändå fäst mig vid en sorts...
Svar
14
· Visningar
1 924
Senast: Roheryn
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har funderat en hel del kring hur livet förändras, i bland relativt förutsägbart, och i bland åt helt oväntade håll. Jag förstår att...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 019
Senast: MML
·
Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
4 260

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka