Att hästfolk aldrig lär sig

Sv: Att hästfolk aldrig lär sig

ojojoj, gammal tråd jag hittade... men jag väcker den till liv igen, då jag har en liten fundering...om jag som säljare behåller alla papper på hästen, och skriver ett kontrakt som ses över av en advokat, på vilket sätt skulle jag kunna bli lurad av en köpare som vill betala på avbetalning?
förlåt om jag är trög, men jag fattar inte HUR säljaren alltid blir förloraren??

ojojoj, gammal tråd jag hittade... men jag väcker den till liv igen, då jag har en liten fundering...om jag som säljare behåller alla papper på hästen, och skriver ett kontrakt som ses över av en advokat, på vilket sätt skulle jag kunna bli lurad av en köpare som vill betala på avbetalning?
förlåt om jag är trög, men jag fattar inte HUR säljaren alltid blir förloraren??

Det vet inte jag heller ! Speciellt inte som jag som säljare vann ett sånt fall i tingsrätten 2006.

jag tycker faktiskt att det låter en aning pessimistiskt det hela... för om man nu ser till så att alla papper är i ordning så borde det ju inte vara så väldigt svårt att få rätt i tingsrätten? kontraktsbrott är ju alltid kontraktsbrott väl?

nej det är jag fullt medveten om!! men jag tycker att hela grejen verkar konstig, har man ett ordentligt kontrakt så borde det ju inte vara några problem?

Om du säljer en häst på avbetalning och säljaren inte betalar eller slutar betala efter ett tag så har du dels förlorat mycket tid där du kanske hade kunnat sälja hästen till någon annan och dels vet du inte vad du får hem hästen i för skick. Det är en jätterisk oavsett om man behåller pappren och ägarskapet!
Det kan mycket väl hända att det slutar med att du själv får åka 100 mil för att hämta hem en häst på egen bekostnad somär ett vrak, och som du måstelägga massor med pengar på för att ens få i säljbart skick! Att sedan dessutom vara tvungen att dra igång en tvist med allt vad det innebär (och kostar!) Worst case scenario men om du nu pratar risker!
Och tyvärr är det mer än sällan ett visst klientel som köper häst på avbetalning även om det finns bra köpare också (har själv sålt flera hästar på avbetalning men varit lika nervös varje gång)

Hur kan man ens få det till något annat än en gigantisk TJÄNST från säljarens sida att sälja på avbetalning? Självklart är det en STOR risk!

jo nog har jag förstått att det är en stor risk... samtidigt så tycker jag att människorna låter fullt vettiga och trevliga(men visst, det är definitivt ingen garanti) samt att hästen som sådan är minst sagt svårsåld..

Börja med KFM och kreditupplysning (det sistnämnda för att det finns mycket som inte går till KFM).

Är det rent där, så är frågan varför de inte lånar pengar i bank (för det är väl just avbetalningsfrågan som är på tapeten antar jag).

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 336
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 108
Senast: Lavinia
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag förstår verkligen inte det här med “dolda fel” vid husaffärer. Det funkar ju inte i praktiken. Som jag har förstått det så är...
2
Svar
37
· Visningar
3 271
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 143
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar