Att hästfolk aldrig lär sig

N

nybörjare

Läser gång på gång om säljare som blivit lurade på pengar vid hästförsäljning. När ska "VI" lära oss?

Sälj ingen häst på avbetalning. Det finns köpare som faktiskt kan betala för hästar kontant. Det gäller bara att hitta dom och INTE vara i desperat behov av att bli av med hästen.

Har man inte pengar att köpa en häst kontant så kanske man ej har råd att betala veterinär om det skulle hända något. Vill man det som säljare?

Om köpare EJ kan ta ett banklån för att köpa häst så har den förmodligen betalnings anmärkning och hur ska du som säljare då få dina pengar?

Visst finns det ärligt folk men hur vet säljare att just denna köpare är ärlig?

Sv: Att hästfolk aldrig lär sig

Kan hålla med dig till viss del men inte helt.

Visst jag kanske inte har råd att slänga ut 40-80.000 kontant på en häst men det är lite skillnad i så mycket pengar och stallhyra inkl alla dom utgifterna och veterinärräkningar. Lite lättare att kanske betala 3000/mån.

Sedan kanske man inte vill/kan ta lån för att man har lån och det behöver inte betyda att man har betalningsanmärkning.
Om jag vet att jag har en fast lön på säg 12000 efter skatt över räkningar för 8.000 så har man 4000 att lägga på betalning av hästen ex. Visst, man kan spara dom pengarna, men säg att du fått ihop 20.000 och du hittar DEN hästen som du bara måste ha, kärlek vid första ögonkastet och allt bara säger klick men hästen kostar 70.000 hur ska man då göra? Det är ändå upp till säljaren/köparen vad dom kommer fram till men då får man skriva det i avbetalningsplanen att om betalning uteblir läggs den summan till. Så om jag missar att betala 4000 en månad så ska köparen ha 4000 extra alltså 70.000 + 4000 förstår du hur jag menar? Tro mig, då vill man inte missa någon betalning!!!

Håller med.
Kan inte fatta att säljaren ska vara nån slags privat-bank?
För den som har ordnad ekonomi kan gå till banken och visa upp en trevlig kalkyl så är det inte svårt att få låna till en häst.
Räntan är ju inte heller så hög nu.

Är det verkligen tillåtet? Jag tycker det låter olagligt att priset inte är fast eller reglerat.

För övrigt håller jag helt med trådskaparen. Rätta munnen efter matsäcken är en bra idé. D v s titta på och köp häst i den prisklass man har råd. Dyr häst, dyra omkostnader. Dyr försäkring etc.

Dessutom för en dyr häst med sig att man behöver gott om kapital om det visar sig att försäkringsbolaget kräver att man själv betalar veterinärkostnaderna. Det har ju hänt att föräkringsbolaget vägrat betala veterinärkostnad för vissa sjukdomar/skador och också nekat livförsäkring då ägaren inte kunnat betala veterinärvården.

Det kan alltså betyda att man står med lånekostnader för en häst som man inte längre har, men som man fortfarande betalar för.

Worst case, visst - men det har hänt!

Senast ändrad:

Inte för att vara elak, men din kalkyl var nog i glädjens tecken så att det räckte. 4000 kr på en häst per månad? Har man sen lånat till den också så skall det finnas pengar till det med, så här förstår jag att banken skulle backa vilket jag som privatperson också skulle göra. Det minsta kostnaden man har på hästen är egentligen inköpet, om man inte kan fixa den kanske man bör vänta tills ekonomin är mera stabil.

MoonFlight skrev:
Sedan kanske man inte vill/kan ta lån för att man har lån och det behöver inte betyda att man har betalningsanmärkning.
Men om man köper en häst på avbetalning så tar man ju ett lån! Det är bara det att säljaren är långivare istället för banken. På vilket sätt är det sämre att låna av banken?

Jag håller med trådskaparen. man skall inte sälja hästar till folk som inte är kreditvärdiga enligt banken. Och är de kreditvärdiga så låt köparen låna av banken. Få hästföretagare eller privatpersoner har något att vinna på att vara långivare.

:banana:
Jag har sålt 2 st hästar på "privat avbetalning" utan problem.
Jag har i ett vanligt kontrakt skrivit in handpeninngen (den summa de kan betala kontant)och en avbetalningsplan där de ska betala en viss summa per månad, och ett datum då hästen senast ska vara betald. Missar dom att betala 1 månad,så skickar jag ett mail/ringer upp och frågar om nåt blivit fel, går det 2 månader utan betalning så är kontraktet brutet och hästen ägs fortfarande av mig och jag behåller då de pengar som hitills betalats på hästen. Allt detta står i kontraktet som både de och jag skriver under, och jag har fått betalt av båda köparna jag gjorde såhär med.
Det är ju juridiskt bindande, sen när hästen är betald till fullo, har vi undertecknat kontraktet till fullo och de äger då hästen! Oftast blir det att avbetalningen tar ca 8mån-12 mån när det har gällt hästar för 40.000kr. De har själva fått bestämma hur mkt de vill betala varje månad, men jag har satt gräns på minst 2000kr. Dock har de bägge betalat runt 15000-20000 kr i handpenning så de har haft ungefär hälften på avbetalning.
Så jag har bara gott att säga!!
Skulle själv aldrig gå till banken och låna till en häst...med räntorna så blir det en dyr häst, bättre om man kan göra upp sinsemellan!

Senast ändrad:

Tycker förståss att säljaren ska vara noga med att skriva bra och juridiskt bindande avtal vid försäljning där det tydligt framgår att t.ex. hästen är säljarens egendom tills dess att full betalning skett. Att betalad summa tillfaller säljaren om köparen missköter sina åtaganden och att vederbörande förlorar hästen likväl.

Sen detta med betalningsanmärkningar...jag kan tala om att jag har anmärkningar. En f.d. man som inte betalar sin del av gemensamma banklån är orsaken. Jag betalar mitt och kommer, när jag är klar, bli befriad från f.d. makens del...men till dess drabbas jag av dessa anmärkninar. När jag är klar och banken skriver av mig och min del så har jag fortfarande minst 3 år av anmärkningar kvar. Nej, jag har ingen dålig ekonomi har dock inte behövt köpa häst då dom har en tendens att komma till mig ändå;)...Däremot fick jag inte ta ett erbjudande från t.ex. Viasat utan fick betala kontant för ett helt år, vilket jag gjorde utan att blinka...men det är irriterande:crazy:

Som sagt det är en risk, och kanske har du inte råkat ut för det ännu att betalningarna uteblivit. Men det är inte fullt så juridiskt enkelt att bara hämta pållen därför att betalningar uteblivit, trots att man har ett kontrakt som reglerar.

Räntan är faktiskt inte så hög idag, och om vi pratar om en avbetalning i den takten du beskriver skulle ett banklån i egen bank inte alls bli så kostsam. Däremot har man som privatperson lite att sätta emot om betalningen uteblir, då kan man iofs göra en utmätning men man har låg status mot tex ett kreditinstitut eller bank som privatperson. Finns det sådana före som har krav på personen, lär man helt enkelt bli utan pengar. Då återstår en kostsam civilprocess, vilket antagligen inte ökar chanserna så mycket att få sina pengar. Fortfarande kan köparen ha rätten till hästen, trots att den inte är betalad och klar.:crazy:

ja det är ju upp till varje köpare om han/hon vill ta risken att låna ut pengar. Jämför dock med tex bilförsäljare som INTE lånar ut pengar utan har avtal med en bank. Jag är inte beredd att ta risken med att låna ut pengar till folk. Även om man har ett kontrakt så kan det bli struligt att få tillbaka hästen om pengarna uteblir. Jag väljer hellre bort de köpare som inte kan betala direkt. Och om någon har en orättvis betalningsanmärkning så är det tråkigt men inte mitt problem faktiskt.

Jag skulle aldrig lämna på avbetalning om det inte är pengar jag har råd att mista. En process om uteblivna betalningar, äganderätt etc hade gjort hela affären till extremt dyr för alla parter.

Håller fullständigt med dig, är urless på alla som ringer på annons och vill ha avbetalning och ger skambud på hästen...

Om det nu skulle komma till det stadiet att man fick tillbaka hästen, är det ju möjligt att den inte är i det skick man lämnade den i och att man kanske inte har plats och tid att ha den. Det fanns ju trots allt en anledning att man sålde hästen.
Jag säljer inte på avbetalning och jag lämnar heller inte ut hästar på foder eller på prov. Undantaget om det skulle vara en väldigt god vän som jag sedan flera år vet hur denna sköter sina hästar.

håller med, inga pengar, ingen häst, så är det bara.

men jag förstår inte hur du resonerar?
Vad är skillnaden mellan att ha avbetalning till banken och avbetalning till hästägaren?
Skulle jag välja så tar jag givetvis ett banklån, mest problemfritt så.

Det som fascinerar mig mest är alla som gör överenskommelser utan att skriva några ordentliga avtal med varandra. Och så plötsligt är man inte överens om vad man kom överens om. Massor med missförstånd tvister och elände följer. Gud så enkelt om man helt enkelt skriver ned saker och ting och skriver under på det hela medan man har det färskt. Skriv på en godispåse eller ett toapapper men SKRIV!!!

Lejonelle

Jag har KÖPT häst på avbetalning av en uppfödare som jag känner sedan tidigare och sdom jag också har köpt häst av tidigare. Har även haft en av hans hästar hemma på inridning. Hästen kostade knappt 10.000 och skulle till min bror som strax innan fått avliva sin egen häst. Då skramlade hela familjen och la handpenning (hästen var paxad sedan två månader tidigare) och hämtade hem hästen. Resten betalade vi av på tre månader tror jag att det var. Uppfödaren behöll ägarpapper och pass tills hästen var slutbetald. Han hade även hemadress och telnummer och dessutom visste han i vilket stall vi hade hästarna. Det funkade jättebra faktiskt. Så man ska nog inte utesluta just en köpare, men man bör väl aldrig vara desperat att bli av med en häst...

Sorry men jag bara måste få skratta åt ditt användanamn lite, det är jättekul! :D:D:D Förlåt men jag kan inte låta bli....

Visst finns det folk som sköter sig och betalar det dom ska. Men hur många är det inte som blir lurade. Rent rättsligt står man som säljare i stort sett som förlorare. Det finns inget att göra. Man förlorar både pengar och häst.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 336
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 108
Senast: Lavinia
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag förstår verkligen inte det här med “dolda fel” vid husaffärer. Det funkar ju inte i praktiken. Som jag har förstått det så är...
2
Svar
37
· Visningar
3 271
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 143
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar