att hålla hingst

Armani__

Trådstartare
Har lite frågor kring detta då en kvinna vill stalla in sin hingst i samma stall som jag har mina hästar.
Jag undrar om det, rent juridiskt, finns några bestämmelser för att hålla hingst, både förhållandet i stallet och ute i hagen.

Vad gäller om något skulle hända? Säg att hingsten på något vis skulle ta sig in till mina hästar, är det en självklarhet att hingstägaren ska bekosta eventuella skador/tjuvbetäckning på mitt sto / skador på min valack?
Detta var alltså bara ett exempel.. Bör man skriva någon form av avtal?

Jag är också installad i detta stall, har ett sto och en valack. Jag har alltså inget att säga till om i frågan, utan det är ju stallägarens val om vem de vill ha in. Jag kan ju tycka och tänka vad jag vill. Och jag tycker inte om det. Men är fullt medveten om att det är stallägarens val, så är det väl att vara installad.

Men som sagt, vad gäller? Vad finns för lagar/regler/bestämmelser?

Sv: att hålla hingst

Jag stallade in en hingst i mitt privata stall på gården under 1½ års tid... Han gick i egen hage som löpte parallellt med våran där vi då hyste 2 valackar och 1 sto... I stallet stod han längst bort från stoet och det gick super....

Jag hade inga problem med denna inackordering men som jag fattat det är man som hingstägare/stallansvarig SKYLDIG att se till att hingsten inte kan ta sig ut ur hage/skada andra pållar i ett försök till att komma åt sto...

Dessutom så VET jag att det inte är lätt att få stallplats till hingst... många stall vill inte hysa dom eftersom det blir ett annat tänk runt i kring dessa herrar... men, har man tur kan det hela funka friktionsfritt ( nästan iaf) :)

Senast ändrad:

Tanken är nu att hingsten kommer stå vägg i vägg med mitt sto. Stoet är en shettis, boxen är anpassad efter henne (mittenbox) min valack står i boxen vid sidan om henne och hingsten kommer således stå på hennes andra sida. Jag tycker inte direkt om det, men valmöjlighet finns inte i boxväg.

Jag frågade stallägaren hur de tänkte om säkerhet, om det finns några bestämmelser angående mått på staketets höjd etc. Hingsten kommer dock inte gå "vägg i vägg" med de andra hästarna ute, alltså kommer inte deras staket gränsa till varandra, vilket jag tycker är bra. Jag undrade om man inte bör höja hagens staket till hingsten, eftersom jag hävdar att man bör ha ett högre än normalt staket till hingsten.. Jag vet dock som sgt inte om det finns några bestämmelser för detta.
Jag fick således som svar, att "vi får väl se hur det går". Hrm.. okej.... Trygg jag känner mig :crazy:.
Stallägarna är inte så noga med att sätta igång strömmen. Det har tidigare inte spelat mig någon större roll eftersom våra hästar aldrig försöker ta sig ut, inte heller stallägarnas hästar. Detta har jag numera synpunkter på eftersom det är ett krav, från min sida, att hingsten ska gå innanför ett fungerande elstaket.

Ingen mer som har några synpunkter eller vet? Dåligt med svar...! :angel:

Jag har en hingst. Han har stått i boxen bredvid mitt sto och det funkade bra. Dock fick jag flytta stot till en annan box då hon var elak med han. Kunde bita han då han stod och sov osv.

Enligt mina erfarenheter så rymmer stona till hingsten. Grannens ston är störtförälskade i min lilla pojke och brukar hälsa på ibland under sommaren. På vintern har hon dom i en bättre hage.

Jag kan ju passa på att fråga om det är någon som vet vad som gäller då? Alltså när andras ston rymmer till min hingst. Är det mitt fel som har han "synligt" eller ska jag måsta gömma undan han i en hage så inte grannens hästar kan se han?

Som hingstägare har du ansvar att betala vet. kontroll och abortspruta vid behov ifall hingsten kommer in till ett sto.

När det kommer till ifall en hingst skadar din häst så vet jag inte, jag har aldrig hört att jag ska vara skadeansvarig ifall någon av mina hingstar rymmer.

Högt stalet behöver man inte ha om inte hingsten kan hoppa. Mina vet knappt hur de tar sig över 10 cm och så vill jag ha det. På detta sätt är det lättare att hitta stall iom att de inte behöver ha specialstaket.

Mina kan gå på vanligt staket Med ström, det är av yttersta vikt att det finns ström i hagen!

Nu har jag även hört att det är stallägaren som bär ansvar om inte kontraktet friskriver denna från det men huruvida det är sant eller inte vet jag inte. Själv har jag inget intresse i att veta om det är sant iom att jag tar på mig ansvaret att ha hingst.

Hingst brevid sto kan funka, eller så gör det inte det. Om det inte funkar kommer båda individerna må dåligt. Även hingsten. Något hingstägaren bör tänka på.

Hagar: Se till att det Alltid, alltid är minst 1, gärna 2, meter mellan hagtrådarna. Ha Aldrig hästarna i två hagar med bara ett staket emellan. Det är att be om trubbel.

I mitt fall har det hänt 2 rymmningar. Den första var mitt sto som manglade ner staketen mellan henne och hennes pojkvän. Detta var under tiden hon blev betäckt av honom och jag inte vågat släppa ihop dom, men det gick bra, hon tog saken i egna hovar och satte skåpet där det skulel stå. Och jag hade en överlycklig och harmonisk hingst.
Andra gången var grannens hingst som några år senare rymde in till våra hästar. Valackerna skyddade då mitt sto som blev kvar i hagen medans de fortsatte sin färd bort.

Du skrev inte hur stor hingsten var men jag gissar att han är större än D-ponny? Ditt sto löper inte så stor risk att bli betäckt om hon är en shettis. Visst kan de hitta sätt och vägar (backar och diken) men det är inte så vanligt att det finns så stora diken/backar i hagar att det går att få till.

Sen vill jag avsluta med att säga att jag tror det är en hingstägare som sitter och är ångestfylld och hoppas att denna får stallplatsen. Det är näst intill omöjligt att hitta stallplats åt hingstar. Folk tror att alla hingstar är vilddjur. Mina går på lösdrift, tillsamman, och med andra hingstar (yngre) och valacker i alla åldrar. Det finns bra hingstar också. Ge henne en provvecka med sin häst. :)

Du ska väll ändå inte behöva gömma din häst?
Om stoet rymmer upprepade gånger så är det stoägaren som inte har bra nog stängsel. Och även om du skulle "gömma" din hingst så skulle stoet känna doften av honom. Det blir en herrans massa doftgranar att hänga på din hingst för att dölja det! ;)

Vad säger stoägaren om det som händer?
Om jag var du skulle jag förebygga och ta ett prat med denna och säga att iom att stoet rymmer så ofta så tar du itne på dig ansvaret längre. (det är skillnad på om det är en engångshändelse eller en vana!)

Jag har stått inackorderad med 2 avelshingstar i ett kollektiv stall. Det enda som gällde där var att alla staket skulle vara tillräckliga för att hålla hingstarna på plats samt att den som ledde o hanterade hingstarna skulle vara vana och tillräckligt duktiga för det.

Våra hingstar var lugnast när de hade ston brevid sig. Då blir de "tuktade" av stona och tjafsar inte. Ett lite prövande " är du villig" gnägg var det enda som hördes när man tog in hingstarna i stallet men annars var det lugn o ro. Vår ena hingst kunde inte stå brevid valack utan att vilja ha ihjäl den andra hingsten.

Var inte rädd för att få en hingst som boxgranne, såvida ni inte har dåliga boxar men då antar jag att du inte skulle ställt dina hästar där ;) Hingstar låter men andra ston är grinigare att ha som grannar och valackar leker gärna med andras saker som hänger utan för boxarna.

Min äldre hingst blir kär i sina valacker (hmmm) så det visar tydligt på att hingstar inte är en enhet (som endel är rädd för) utan individer och att varje hingst är på sitt sätt och inte går in i en mall.

En hingst kan vara rena skräcken att ha i stallet, annan är rena drömmen.

Lite beror det ju på ägaren också.

Jag som delade stall med dig och dina hingstar var aldrig orolig för mitt sto eller att det skulle hända något eftersom du är vettig nog att veta hur hingstar funkar. Att dela stall med en hingstägare utan koll eller bristande förståelse vill jag inte göra!

jag som hingstägare var nog mer rädd för att stallägarens eget sto skulle lyckas komma in till lillhingsten, hon var ju nära på att lyckas några gånger.......:)

Det är inte bara ett sto utan en hel flock av dom:crazy: Hon föder upp sånna där små villiga ponnysar:D

Innan jag köpte hingsten rymmde min valack och sto en gång till grannen. Vilken föreläsning jag fick om hur viktigt det är att ha rejäla staket med el och framförallt grimmor på hästarna:o Jag har dom i skogshage och vill absolut inte ha grimmorna på och det var ju inga problem att fånga in dom och leda hem dom i bara grimskaft som grimma.

Hon är väl medveten om att hennes rymmer då jag antingen går hem med dom eller så ringer jag om mina är uppe i varv så jag inte vågar lämna dom. Hennes kommentar när jag kom med en ponny första gången är oslagbar.
-Ojdå! Han måste ha ramlat ut ur hagen. :rofl: För hennes rymmer inte dom råkar bara hamna utanför:angel: Grimmorna tar ju hennes av sig i hagen så hennes är ju också utan när dom är på rymmen. Förlåt, bortkommna;)

Sen misstänker jag att OM min skulle betäcka nån av hennes så skulle hon se det som en gratis betäckning:crazy: Men jag hoppas att det inte är så.

Tack för ditt inlägg, jag behövde verkligen få höra det.
Självklart är inte alla hingstar rent jävliga, det är jag medveten om, absolut. Jag har dock sagt till stallägarna att jag inte kommer att hjälpa till med denna häst en enda gång, då jag itne är intresserad av det och det får ligga i deras intresse. Jag är gravid just nu och det är en bidragande faktor till att jag inte tänker handskas med nya hästar just nu, speciellt inte en hingst.

Stallägarna älskar när det kommer nya inhysningar i stallet. De tar alltid deras parti och ser framför allt till deras intresse, tyvärr. Därför känner jag mig lite åsidosatt i denna situation... Och jag blir orolig när de säger att "vi får se hur det går" eftersom de inte alltid har elen i staketen igång och inte har intresse i att höja staketen för min skull. Tack och lov går mina hästar, nu vintertid, i hage med trästaket och med "dagis-staket" (ni vet sådant nät-staket som finns t.ex. runt dagis?) runt om nere och eltråd över. Så mina hästar är ju relativt väl inhägnade. Jag har ingen aning om hingsten hoppar eller något liknande.
Hingsten ifråga är D-ponny, eller strax över, vet inte exakt.

Lite beror det ju på ägaren också.

Jag som delade stall med dig och dina hingstar var aldrig orolig för mitt sto eller att det skulle hända något eftersom du är vettig nog att veta hur hingstar funkar. Att dela stall med en hingstägare utan koll eller bristande förståelse vill jag inte göra!

Det är säkert detta som oroar mig mycket - jag vet ingenting om denna kvinna eller hennes häst. Det är ingen avelshingst, hon bara har honom som hingst. Det är väl det jag vet om dom.. Jag vet ingenting om hur hon handskas med hästar, hur hon är som person etc.

Dessutom har vi två stall på gården. Stallägarnas två hästar plus en annan står i ena stallet. Jag har haft "mitt" stall för mig själv i två år snart och tycker om att sköta mig själv. Vill egentligen inte dela stall med någon :p
Jag tyckte ju att stallägarnas sto kunde flytta upp här istället så kunde det stå en hingst och två valacker i deras stall och två ston och en valack i "mitt" stall.
Men det ville såklart inte dom, vilket är helt förståeligt - de vill ju ha sina hästar tillsammans och i det finaste stallet..

Blev kanske delvis knapplån, men jaja.. Behöver nog bara prata ur mig detta!

Bara för att det är en hingst behöver det inte betyda att han är svårare att hantera än andra. Jag har varit runt i många stall och stuterier och det var många gånger svårt att hålla reda på vilka som var hingstar.
Min hingst är bara en liten bäbis (1½år) men faktiskt den snällaste att hantera av mina. Han är underbar:love: Och man kan ju tycka att min 20åriga valack ska vara snällast men han kan bete sig som en vildhäst.

Jag tycker du ska ge hingsten en chans. Tänk om det var jag med min valack på 20 år då hade du väl kännt dig trygg....tills du fick se hur han är. Så var inte rädd bara för att det är en hingst och inte en valack:D

OT: många gånger tycker jag ston är besvärligare än hingstar.

Jag vill inte dela stall med en hingstägare som har hingst bara för att det är tufft eller häftigt eller något liknande. En hingst som inte är i avel ska skäras om man inte försöker få den godkänd via prestationer.

Hingstägaren måste ha en viss förståelse för att stoägare inte är helt bekväma med att ha en hingst i närheten. Man måste också hantera den på ett säkert sätt så att andra hästägare kan känna sig trygga. Visar man att man vet vad man gör med sin hingst lugnar det de andra hästägarna.

PowerPinglan; jag har också haft unghingstar som varit gudomligt snälla innan de blivit könsmogna. Sen kan det förändras:D

KL*
Hur funkar det med lagen om det är stoet som på något sätt focerar staketet och tar sig in i hagen?

Jag har ju en hingståring som jag tänkte försöka få godkänd om han passerar alla test på vägen dit och inte blir jobbig i skallen, så ämnet är liiiite aktuellt för mig, även om det givetvis är långt kvar!

Det är ganska många som rider förbi här som har föga kontroll på sina hästar! Endel kommer knappt förbi mina hagar för att hästarna krånglar så himla dant!:crazy:

Och även om min hingst vet att det är 10 000 volt i staketet så vet ju inte märren på andra sidan det, och skulle ju då kunna springa rakt genom staketet...

Bara för att det är en hingst behöver det inte betyda att han är svårare att hantera än andra. Jag har varit runt i många stall och stuterier och det var många gånger svårt att hålla reda på vilka som var hingstar.
Min hingst är bara en liten bäbis (1½år) men faktiskt den snällaste att hantera av mina. Han är underbar:love: Och man kan ju tycka att min 20åriga valack ska vara snällast men han kan bete sig som en vildhäst.

Jag tycker du ska ge hingsten en chans. Tänk om det var jag med min valack på 20 år då hade du väl kännt dig trygg....tills du fick se hur han är. Så var inte rädd bara för att det är en hingst och inte en valack:D

OT: många gånger tycker jag ston är besvärligare än hingstar.

Kyra sa, hingstar säger man till, valacker frågar man (eller om det var tvärt om på dom två:p), ston skickar man in en förfrågan i 3 exemplar... Och visst är det så!

En felaktigt hanterad hingst är ett monster. En bra hanterad hingst är trygg med sin människa.
Framför allt hingstar behöver en trygg ledare som de vill följa, de mår inte bra av att vara herren på teppan. De kan få veta att de är bäst, men de ska också veta att människa är högre i rang än dom.

Det är hingstar där människan inte har hanterat rätt som blir de farliga vilddjur som ger hingstar så dåligt ryckte.

Jag var på ridresa i camargue, deras nykastrerade (bara någon dag om jag inte minns fel) avelshingst kunde ledas med ett rep runt halsen förbi stona. Han rörde inte en min!
Inga hästar leddes i grimma, alla leddes ned ett snöre runt halsen som man satte på när man hämtade in dom.
Kulturen är att hålla hingst, det är bara i sverige och angränsande länder som vi har för vana att kastrera så fort vi kan. Vilket kan vara bra på vissa hästar, men resulterat i en okunskap om hingstar.

(lite ot)

Fast hingstägaren kanske planerar att få honom godkänd?
Eller så vill denna ha gårdsavel på egna ston i framtiden?

Även om hingsten inte är godkänd efter rasens kriterier så behöver den ju inte per automatik vara olämplig för avel. Den kanske är olämplig för rasens avel men kan bli super för skogsmulleavel med korsning.

Ex kbl travare är en ras där aveln är komplicerad, där har prestation på banan en viktig del av godkännandet, men Kblet har blivit otroligt poppulärt inom akademisk ridning. I mina ögon har prestationer på banan absolut inget att göra med avel för akademisk ridning. Hur fort en häst kan springa har inte at göra med hur bra den kan bära sig under ryttare och göra en piaff.

Däremot försöker många kbls AR ryttare ändå välja en enligt travet godkänd hingst så att de kan stötta rasen.

Det är inte bara ett sto utan en hel flock av dom:crazy: Hon föder upp sånna där små villiga ponnysar:D

Innan jag köpte hingsten rymmde min valack och sto en gång till grannen. Vilken föreläsning jag fick om hur viktigt det är att ha rejäla staket med el och framförallt grimmor på hästarna:o Jag har dom i skogshage och vill absolut inte ha grimmorna på och det var ju inga problem att fånga in dom och leda hem dom i bara grimskaft som grimma.

Hon är väl medveten om att hennes rymmer då jag antingen går hem med dom eller så ringer jag om mina är uppe i varv så jag inte vågar lämna dom. Hennes kommentar när jag kom med en ponny första gången är oslagbar.
-Ojdå! Han måste ha ramlat ut ur hagen. :rofl: För hennes rymmer inte dom råkar bara hamna utanför:angel: Grimmorna tar ju hennes av sig i hagen så hennes är ju också utan när dom är på rymmen. Förlåt, bortkommna;)

Sen misstänker jag att OM min skulle betäcka nån av hennes så skulle hon se det som en gratis betäckning:crazy: Men jag hoppas att det inte är så.

I ditt fall, om stoägaren inte är seriös och inte vill ta på sig ansvaret att hennes ston rymmer (vilket det låter som i mina öron) så skulle jag ringa in till polisen eller djurskyddet och fråga vad du ska göra.
Säg att din hingst inte tar sig ut, utan att stona tar sig in till honom, och fråga om du kan bli ansvarsskyldig iom att stoägaren är oaktsam. Be dom dokumentera att du ringt in (men gör inte anmälan, det är onödigt).

Dokumentera även med datum och gärna bild varje gång hennes ston är hos dig så att du verkligen har bevis Ifall att hon skulle bråka om ngt händer.
Händer inget så behöver du ju inte fundera på det, men om hon kommer och kräver dig på pengar för att hennes sto är dräktig och abort är för sent, så kan du visa dokument att det inte är ditt fel!

På så sätt har du ditt på det torra ifall ngt händer och du slipper grannbråk.

Sedan måste du förstå att vissa stängsel bara är sådana att de Ser på ett sto att det behöver lite extra motion och då kan det helt sonika och spontant, utan att hästägaren är medveten om det eller ens sett antydningar till det, kasta sig till marken och schassa ut stoet. Ofta händer det i dessa fall att den även tar av grimman på stoet för att försvåra infångandet.
Sådana staketproblem har vissa hästägare och det är inget de kan göra åt det...
Stona är helt oskyldiga och det var rösterna i deras huvud som tvingade dom att smita till din hingst.

Du måste faktist ha lite överseende som hingstägare... ;)

Fast det är ju inte bara en risk för stoet!
Om stoet är en "lurig jävel" så kan ju hon faktiskt slå en hel del, och hingsten är ju rätt utsatt om han då redan hunnit hoppa upp... ett ben kan gå av, han kan bli sparkad i magen, kulorna eller vad som!

Så det är ju inte bara stoägaren som har att förlora.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 709
Senast: Freazer
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 133
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Hej! Jag har flyttat till ett nytt stall. Stallet jag stod i fanns inga jourer mer än när stallägaren åkte iväg, då hjälptes vi alla...
2 3
Svar
58
· Visningar
10 092
Senast: Skye
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 198

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat