Sv: Att ha häst vs inte ha häst.
Största minuset med att ha häst är att det kostar en faslig massa pengar...
Så även om man är medveten om kostnaden så är det lätt att förtränga vilket enormt hål i ekonomin en häst innebär.... Speciellt om den står inackorderad.
Vidare är det ett minus att vara bunden... Man skall ta sig till det där stallet. Det går tid och pengar bara att transportera sig själv.Även om inackorderingen är på helpension så går det som sagt en massa tid. Förutom tiden när man transporterar sig så skall man även lägga tid där. Det blir många timmar i veckan. Har man inte nära till stallet så blir det kanske lite jobbigt i längden. Sen tillkommer det att det är ett enormt planerande om man skulle vilja vara ledig och åka bort en tid.
Vill man ha lite avlastning är bra medryttare är inte alltid det lättaste att få tag på. Och få en bra medryttare som dessutom delar ens egna värderingar och träningssätt är kanske ännu svårare.
Dessutom är inackordering alltid ett hänsynstagande till andra hästmänniskor och deras tankar och idéer. Det är alltid något som irriterar eller inte passar ens eget tänk. Det är ju bara att läsa trådarna här på forumet... Allt från att mockningen inte är så bra som man vill till att man är irriterad på den som hanterar hästen vid in och utsläpp och täckesbyten och övrigt.
Själv hade jag inte haft häst om jag var tvungen att inackordera den.
Jag har flera bekanta som slutat äga egna hästar. De har kommit fram till att det helt enkelt kostar mer än det smakar. De rider i stället på ridskolor där de kan träna på lite högre nivå en eller flera gånger i veckan. När ridningen och det tillhörande pyssel runt omkring är klart så åker de hem och ägnar resten av den lediga tiden till andra fritidsaktiviteter...
En annan nackdel med egen häst är att man skall köpa all utrustning också. Och av någon anledning köper man alltid på sig mer än vad man egentligen behöver. Vill man åka och träna på annan plats så tillkommer behovet av ett eget släp. Det kan ju också vara bra att äga ett sådant när olyckan är framme och en oplanerad resa till en klinik plötsligt dyker upp. Det är inte alltid så lätt att få fram en transport på kort varsel som passar ens bil och körkortsbehörighet.
Fördelen med egen häst är att om man har tiden och orken att vara i stallet och träna så som man själv vill, är ju att man får hästen på det sätt man själv vill ha den. Detta oavsett om man har tävlingsambitioner eller skogsmulleambitioner eller något där emellan.
Fördelen med att man får göra som man vill och efter eget huvud är kanske den största fördelen med egen häst. Lika så att man får göra det på den tid som passar en själv bäst. Rider man lektion så är man ju bunden till de tiderna menar jag.