Att ha hästarna hemma: är det värt det?

Sv: Att ha hästarna hemma: är det värt det?

Jag ska precis flytta till min egna gård och mitt egna stall.:D

För mej är det kluvet. Jag trivs nåt enormt bra i stallet jag står nu. Vi funkar så bra tillsammans och har bra rutiner, delar alla pass på två och hjälper varann osv osv osv. Vem vill byta bort det liksom :nailbiting:

Men nånstans har jag alltid velat haft egen gård, har bott så som liten och 'vet ändå vad det innebär'. Det blir tufft men ser det inte som ett problem. Alls. Ser man det som ett problem så är det förmodligen inget man kommer trivas med heller.
Det blir ju en hel del merjobb då vi har allt serverat i stallet nu, man ska börja hämta hö, spån, köra bort gödselstack, serva hagar och stall och precis allt annat som jag inte behöver göra nu :p
Men jag ser fram emot det.:D Vi är rätt drivna både jag och sambon och inga som ligger på sofflocket direkt.
Jag kommer sakna nuvarande stallet men ser fram emot det egna lika mycket! Ska bli spännande!

Jag är i exakt samma sits.
Har också precis köpt mig en gård. Det är både med spänning och skräck jag ser fram emot att ha hästarna hemma.
För min del kommer jag att se till att all hantering är så enkel att till och med svärmor kan passa hästarna.
På sikt kommer jag att försöka få någon inackorderad. Någon som man känner och kommer bra överens med. Någon som kan få stå billigare mot att man hjälps åt om någon vill åka bort.

Är man en person som gärna vill ha saker på ett särskilt sätt så är det ju en klar fördel att ha sitt eget stall.

Just nu har jag det väldigt lyxigt. Har inga stallpass och ridhus finns på gården. DET kommer att bli en stor omställning.
Men man får vänja sig bara. :)
I slutändan är ändå min känsla att det kommer att löna sig för mig, både själsligt och ekonomiskt.
 
Sv: Att ha hästarna hemma: är det värt det?

Kl

Jag skulle aldrig för mitt liv vilja att någon annan matade och släppte in/ut min häst! Ridningen är helt oväsentlig för mig om jag inte känner till min hästs rutiner och vet vilket humör han var på i morse, om han druckit upp sitt vatten eller hur benen kändes osv osv osv. För mig är hästen hemma ALLT i mitt hästliv, så värt det!

Typ som att vara tillsammans med någon man bara träffar på middag ute på stan en timme några gånger i veckan - totalt innehållslöst och meningslöst!

Å jag skulle vara överlycklig om du gjorde allt det där med min Lina :D
Fy fasen så skönt att inte behöva oroa sig det minsta!
 
Sv: Att ha hästarna hemma: är det värt det?

*KL*

Jag tror det beror på om man har häst eller om man är med häst.

Om man har hästen inackorderad och bara är med den några dagar i veckan så får man inte samma känsla som om man lever med hästar.

.....
Ser man hästen som en belastning och något som tar för mycket tid så ska man nog fundera på att syssla med annat ;)
Så jag tror det beror på hur stor del av ditt liv som är häst och som avgör hur nära hästen du behöver vara. Jag känner mig aldrig låst med hästarna

Rolle
Islandsfullblod på Lösdrift

Så sant, så sant!

Och - ni som är inackorderade och trivs med det - visst är det väl tur för er att det finns hästfolk som trots allt trivs med att göra allt det där ni inte orkar med ;)
 
Sv: Att ha hästarna hemma: är det värt det?

Stora delar av det där arbetet hade ju gått att förebygga med lite planering. Hagar bygger man ordentligt från början och så räcker det att sträcka banden ett par gånger per år. Vattenledningar och sådant underhåller man innan de går sönder (de kan ju göra det ändå men förmodligen inte så ofta). Hö tar man hem en gång per år och kör ut storbalarna med traktor i hagen när det behövs. Man har permanentbädd så blir inte mockningen så omfattande. Ett visst underhåll av byggnader kommer man ju inte ifrån men det gör man ju innan allt är kaputt och behöver lagas samtidigt. Sommarhagarna kontrollerar man från hästryggen :) Jag förstår inte att en del människor gör allt stallarbete så fruktansvärt jobbigt för sig när det går att förenkla.

Instämmer helt i detta :)
Var någon som skrev (kanske inte i denna tråden?) att de som har eget stall inte har tid att rida för de har så mycket med hämta foder/spån etc
Man behöver ju inte göra det svårare än vad det är? Jag har hästarna på lösdrift, hö i storbal som levereras hem, köper kraft på pall, värmevattenbalja i hagen på vintern - det finns lösningar som gör livet lite enklare.
 
Sv: Att ha hästarna hemma: är det värt det?

Längst tid tog det på den stora anläggningen, det var så långt mellan allt och ett evigt väntande på att få plats i spolen/skötselspiltan/ridhuset. Även om jag mockade med hästen i boxen och klädde på honom där var det folk i vägen heeela tiden!
 
Sv: Att ha hästarna hemma: är det värt det?

Instämmer helt i detta :)
Var någon som skrev (kanske inte i denna tråden?) att de som har eget stall inte har tid att rida för de har så mycket med hämta foder/spån etc
Man behöver ju inte göra det svårare än vad det är? Jag har hästarna på lösdrift, hö i storbal som levereras hem, köper kraft på pall, värmevattenbalja i hagen på vintern - det finns lösningar som gör livet lite enklare.

Håller med! Man hämtar inte spån, hö och annat foder varje dag precis. Köper ett par spånbalar varannan vecka kanske om ens så ofta och tar jag det på vägen när jag ändå ska handla mat till oss tvåbeningar :) Mockingen (hatar ordet) och iordingställandet av mat varje dag tar 20 min. Jag rider effektivt i 40 min och fixar stallet på 1,5 timme utan att stressa. Vissa dagar tar det lite längre tid då jag kanske får för mig att ändra lite på hagen eller storstäda höladan, men sånt gör man ju bara ibland.

Över lag tog allt längre tid när jag var inhyrd pga att andras hästar skulle ha vatten och tas in eller ut och skulle ha en massa täcken hit och dit. Skulle nog inte fixa att vara inhyrd nu när jag har barn för då hade HELA kvällen gått till stallet, nu hinner jag umgås med dotter, rida, fixa stallet, mysa med hästarna och umgås med min man på en kväll utan att klockan blir halva natten :)
 
Sv: Att ha hästarna hemma: är det värt det?

Å jag skulle vara överlycklig om du gjorde allt det där med min Lina :D
Fy fasen så skönt att inte behöva oroa sig det minsta!

Min mor har ju hyrt in sitt sto som stått hemma i alla 24 år nu, men hon har svårt att tro att hon någonsin frivilligt inte kommer vara med vid in o utsläpp om hon ändå är hemma. Man blir supernojig :-P hon har ju dessutom matat inne fyra gånger per dygn. Men de gångerna det hänt något är det sjukt skönt att det aldrig gått mer än ett par timmar, tex när min kom in på tre ben och blodet bara forsade ur en stor skada i hoven.
 
Sv: Att ha hästarna hemma: är det värt det?

Min mor har ju hyrt in sitt sto som stått hemma i alla 24 år nu, men hon har svårt att tro att hon någonsin frivilligt inte kommer vara med vid in o utsläpp om hon ändå är hemma. Man blir supernojig :-P hon har ju dessutom matat inne fyra gånger per dygn. Men de gångerna det hänt något är det sjukt skönt att det aldrig gått mer än ett par timmar, tex när min kom in på tre ben och blodet bara forsade ur en stor skada i hoven.

Det där är nog mest hur man är som person :)
Jag är inte så nojig av mig, jag vet att andra också kan ta hand om min häst på ett bra sätt.
Men sen finns det ju klåpare också :banghead:
Som när jag låg inlagd och hästen fick foderstrupsförstoppning och den som hade morgonpasset noterade att hästen var slö och stod och dregglade men skickade bara ut hästen i hagen utan att ens meddela mig :(
Som tur var kom medisen strax efter och upptäckte att det inte stod rätt till och kontaktade veterinär och allt löste sig, men det hade ju kunnat gå åt helvete :crazy: :nailbiting:

Men nu ska vi snart flytta till ett fullservice stall och där är det en och samma person som ska sköta min häst, den personen litar jag på fullt ut kommer att ta hand om min prinsessa lika bra som jag :)

Däremot är jag inte ett dugg sugen på kollektivstall igen.
 
Sv: Att ha hästarna hemma: är det värt det?

Om man bortser från allt det praktiska så var det så för mig att jag gjorde betydligt mindre med hästarna när jag hade dem hemma. Dels fanns det alltid något annat man "borde" fixa och dels så kändes det som att man alltid kunde motionera hästarna senare. Jag gjorde betydligt mer med dem när det tillkom en tjej som faktiskt red och tränade med sin häst. Då blev det roligare igen. Så jag står faktiskt hellre inackorderad än att ha de hemma just av den anledningen.
 
Sv: Att ha hästarna hemma: är det värt det?

Längst tid tog det på den stora anläggningen, det var så långt mellan allt och ett evigt väntande på att få plats i spolen/skötselspiltan/ridhuset. Även om jag mockade med hästen i boxen och klädde på honom där var det folk i vägen heeela tiden!

Hahaha OMG vad jag känner igen detta :D
 
Sv: Att ha hästarna hemma: är det värt det?

fast lite superjojja kan jag tycka om argumentet att ha hästen hemma är att ingen skulle kunna bli litad på att se att din häst mår bra och är frisk och glad och släppa ut den på morgonen? Jag skulle verkligen vilja avliva myten att ingen kan ta hand om ens häst exakt lika bra som en själv om det handlar om flera som delar stall osv, eller göra en lika bra bedömning som en själv, och givetvis dessutom meddela hästägaren?

jag har stall med inackar sen väldigt många år nu och aldrig att det funnits anledning att oroa sig det minsta i fråga om det. Så brister det ang. sånt har man definitivt isåfall, helt fel folk man tagit in i stallet så då bottnar det ju om det isåfall, inte saken i sig..... Jag har aldrig tack och lov, erfarit att ngn inte haft vett eller varit mån om hästarna och allas hästar så att det varit ngt sånt öht. Det är precis enligt de premisserna vi tar in folk i stallet, dvs just konceptet att de dels är vana, rutinerade och måna om alla hästar och det ansvar man har för alla hästar i sig.

sen har det funnits folk i stallet emellanåt ngn period, som trots att de levt upp till detta inte funkat men det har varit av andra anledningar aldrig ngt sånt. så jag tror man måste nyansera sig lite om det är argumentet för att ha hästarna hemma?:(
 
Sv: Att ha hästarna hemma: är det värt det?

delvis *KL*

Min erfarenhet är att det är tvärt om, släpper en häst en fis på tvären så är den nära döden :banghead:

Rolle
IpL
 
Sv: Att ha hästarna hemma: är det värt det?

haha, nej verkligen inte. Jag förutsätter som sagt att man rekryterar väl och att det handlar om rutinerat sunt folk som är trygga och erfarna allmänt runt hästar. annars blir det nog svårt oavsett hur situationen ser ut ;)

samtidigt, om man har ansvar för andras hästar så får man nog isåfall, hellre leva med att ngt rapporteras som inte kanske var jätteviktigt, hellre det isåfall. men som sagt, jag har aldrig varit med om att det skulle svänga åt endera ena eller andra hållet med rätt folk som sagt. vi verkar ha lyckats att ha sånt folk i alla år, men det är väl kanske ren och skär tur vad vet jag ;)
 
Senast ändrad:
Sv: Att ha hästarna hemma: är det värt det?

Det är ju ett faktum att vissa inte är så nogräknade. Jag har själv haft en sån typ inackorderad. Att ge hästarna mat i tid var inte så viktigt, man fick vara glad om det blev rätt dygn. Sko om sin häst i tid var inte heller nån större prio, 16-18 veckor är en helt normal intervall. Hon ljög även om sin tillsyn på betet sommartid "konstigt att vattenkaren är tomma, jag var ju här och fyllde dem igår"

Fördelen med sånt är att det går att känna igen. Jag skulle aldrig ta in någon av den varianten idag.

Men generellt tycker jag folk är väldigt noggranna, övernojjiga rent ut, men hellre det.
 
Sv: Att ha hästarna hemma: är det värt det?

nejmen det var ju det jag hoppades framkom?
det är ju inte standard om man vet vad man rekryterar och ffa har sållat noga och den som man tackar ja till har fått ett tydligt upplägg till 200 procent vad som gäller på detta stället. Jag har aldrig ngnsin haft problem i de termerna öht. men som sagt, kräver noggrann rekrytering och ffa att man har lite vana vad man rekryterar och kan ffa illustrera tydligt vad som gäller i stallet, samt då förstås, läsa av om det känns som en aktuell kandidat öht. spenderar mycket tid på visning av stallet för spekulant, och även sållning redan innan dess på telefon om det öht känns värt att ödsla tid på att visa osv.

i övrigt håller jag med dig, hellre en gång för mycket. knappast ett problem.
 
Senast ändrad:
Sv: Att ha hästarna hemma: är det värt det?

Trots att jag bara mockade hans box och red tog det minst två timmar. Då lindade jag inga ben, borstade ingen svans eller sånt krafs. Så mycket för smidig helinackordering!
 
Sv: Att ha hästarna hemma: är det värt det?

Och - ni som är inackorderade och trivs med det - visst är det väl tur för er att det finns hästfolk som trots allt trivs med att göra allt det där ni inte orkar med ;)

Det är handlar knappast om att man inte orkar med det. Det kan vara av ekonomiska skäl, alla har inte råd att köpa gård. Vissa kanske är ensamstående med barn, då kan det vara svårt att hinna med att sköta en gård. Snacka om att helgonförklara stallägare, det är knappast andra klassens hästfolk som har hästar inackorderade.
 
Sv: Att ha hästarna hemma: är det värt det?

Och snacka om att missförstå ...

Jag skrev med glimten i ögat - såg du inte det? Jag helgonförklarar inga stallägare, jag tycker bara det är kul att läsa alla kommentarer om att det är sååå jobbigt att ha hästarna hemma - och därför är det väl tur att vissa av oss trivs med det!

Och du - jag är ensamstående ...
 
Sv: Att ha hästarna hemma: är det värt det?

Och snacka om att missförstå ...

Jag skrev med glimten i ögat - såg du inte det? Jag helgonförklarar inga stallägare, jag tycker bara det är kul att läsa alla kommentarer om att det är sååå jobbigt att ha hästarna hemma - och därför är det väl tur att vissa av oss trivs med det!

Och du - jag är ensamstående ...

Det är väl tur att många tycker det är såååå jobbigt att ha hästarna hemma så att stallägarna får in massa pengar och slipper jobba ;)
 
Sv: Att ha hästarna hemma: är det värt det?

Och - ni som är inackorderade och trivs med det - visst är det väl tur för er att det finns hästfolk som trots allt trivs med att göra allt det där ni inte orkar med ;)

Du menar stallägare som har tur att ha inackorderade som fixar allt det där inte stallägaren orkar med?

Så har det iaf varit i alla stall jag varit inackorderad i, stallägaren ska göra det mesta men trots det är det vi inackorderingar som fått bygga ligghallar, stängsla, ta stallägarens pass osv osv...
Ofta helt utan ersättning när vi egentligen betalar för tjänsten..
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag behöver lite hjälp med att se vilka stallhyror som är rimliga. Vi har ett privatstall utan ridskoleverksamhet men tar in...
Svar
19
· Visningar
1 805
Senast: Zamira
·
Anläggning Hej! Lite luddig rubrik kanske men jag ska försöka förklara vad jag vill komma fram till och ser gärna att ni kommer med tips/råd och...
Svar
9
· Visningar
2 189
Senast: Kookaburra
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp