Att ha hästarna hemma: är det värt det?

Sv: Att ha hästarna hemma: är det värt det?

För mig är det egen gård eller bra helinackordering som gäller.

Jag hatar kollektivstall, det tar sååå mycket energi från mig.

När vi hade eget var det inte mkt stallfix, bra rutiner och dessutom gjordes allting ordentligt från början så inga dåliga nödlösningar som är dryga och odrägliga.
Så det var väldigt lite underhåll och otroligt lättskött.

Jag har behövt göra 1000ggr mer underhåll i andras stall där jag varit inackorderad för att det inte görs ordentligt :banghead:
Dessutom hatar jag åkandet fram och tillbaka till stallet, finns det hemma så är det ju bara att gå ut när det passar.

Annars passar som sagt helinackordering mig bra, jag åker till stallet när jag vill och behöver bara lägga energi på att greja med min häst och ingenting annat.



Gillar inte heller kollektivstall. Jobbar oregelbundna tider så jag vet helt enkelt inte om jag kan ta den där kvällen exakt klockan åtta på tisdag om sju veckor..

Nu har jag djuren hemma. Skönt, trivsamt, lättskött. Bara jag och sambon som dräller här. På plussidan också med resorna, jag slipper åka någon mil och sen åka hem, för att komma på att jag glömde.. och så åka tillbaka. Nu är det fritt att pussa mule precis när som helst :)

/Ralli som är i stallet ca 15 gårnger om dagen.
 
Sv: Att ha hästarna hemma: är det värt det?

Jag har haft hästarna hemma. Nej det är inte värt det tycker jag!! Jag har min häst inackorderad nu och så länge jag bor så här nära stallet så tänker jag INTE byta! Stormtrivs. Mkt roligare med 4 andra hästtjejer i samma ålder att få sällskap av! Jag rider mkt mer nu och orkar mer i stallet. Det kostar möjligtvis liite mer i månaden men så värt. Slipper hämta spån och hö också. INGA fodringar, INGA ut eller insläpp om jag inte råkar vara där vid tidpunkten :)

Förr när jag hade hästarna hemma red jag jätte sällan, stressigt att ta ut dom på morgonen och det var inte roligt. Jag hade sällskap av syrran så vi red ju jämt i lag. Annars hade det varit VÄRDELÖST.
 
Sv: Att ha hästarna hemma: är det värt det?

Jag har hästarna hemma, men har två tjejer som har sina hästar hos mig också. Vi har en välfungerande lösdrift och är samkörda sedan ett antal år vilket gör att vi har samma syn på hur saker ska skötas, och vet vad vi prioriterar. Jag hade inte fixat att ha ensamt ansvar för allt och därmed inte kunnat resa bort, utan trivs med att vi är några stycken som kan hjälpa varandra vid behov.
 
Sv: Att ha hästarna hemma: är det värt det?

Har hästen hemma på gården. Har nu några inhyrda men sitter och funderar på att bara vara för mig själv. Det är så mycket psykisk stress med att vara inhyrd och ha inhyrda, tycker jag.
Har man sina egna hästar själv på gården så är det bara mig själv jag får gnälla på om det är oredigt i stallet, eller hästarna kommer ut lite senare.

Har hellre fysisk stress på ett vis än en massa viljor hit och dit som ska lösas.
Men jag har haft häst på egengård större delen av mitt hästliv så kanske därför jag trivs med det.
 
Sv: Att ha hästarna hemma: är det värt det?

Tusen tack för alla svar! Inser när jag läst alla svar att jag har ännu en gång haft turen att hamna i ett underbart stall. Så även om jag hade älskat att ta hem mina ponnys så är det nästan smidigare att ha dem inackorderade. Underhållssysslor gillar jag att pilla med, och det gör jag i detta stallet (staket osv). Jag gillar alla mina stallkamrater och stallägaren, vissa av dem umgås jag med lite privat utöver "stalltid". Vi har varit sugna på att flytta till byn där stallet ligger, så vi fortsätter nog hålla utkik efter ett hus där så blir det the next best thing så att säga :)
 
Sv: Att ha hästarna hemma: är det värt det?

För mig är det absolut värt det! En stor del av hästägandet för mig är att kunna umgås med hästarna när jag vill, tycker det är underbart att kunna se dem från fönstret och att gå ut och nattfodra sent på kvällen :love:

Älskar att kunna bestämma själv i stallet och ha mina egna rutiner. Fodra när det passar mig och ha vilken hage jag vill osv. Försöker att göra det så lättarbetat som möjligt, har tex lunchgrind och elvattenkopp i vinterhagen. Sedan underlättar det väldigt att ha dem hemma när någon är sjuk eller skadad och ska ses till flera gånger om dagen.

Har medryttare på två av hästarna vilket gör att jag ändå får lite sällskap och har möjlighet till hjälp när vi vill åka bort.

Nu på vintern kan jag ju dock känna att det vore skönt med ridhus och helinackordering...
 
Sv: Att ha hästarna hemma: är det värt det?

Hej!

Nu har jag aldrig haft turen att haft hästarna hemma, men jag har stått i ett kollektivstall där allt sköttes av de som stog där (det fanns alltså ingen stallansvarig utan vi var alla lika ansvariga). För mig var det helvetet på jorden. Det var staket som gick sönder på arbetstid (hästarna språngde staktet flera gånger), vattenkranar som sprang läck och dränkte lösdriften i vatten, hö som skulle beställas och tas emot och sen balar som skulle rullas in till hästarna. Det var mockning av lösdriften 2ggr/vecka och sen målning av stall, tätning av tak, lagning av hängrännor, tömning av tunnor med regnvatten. Och sommartid var det kontroll av hagstaket (i hagar som var flera hektar stora!), lagning av vattenledningar osv osv osv. Arbetet tog på något vis aldrig slut och då hade jag ändå inte regelrätta stallpass eftersom häst gick på lösdrift.

För mig skulle häst hemma innebära en alldeles för stor låsning till en plats. Med min klumpiga häst kan man ge sig 17 på att hon skadar sig när man reser bort (eller dagen innan) och att be hästvakter lägga om bandage och mata med medicin för att jag vill resa bort finns inte riktigt.

Det hade varit urmysigt med häst utanför fönstret, men då får jag nog flytta till gård med inackordering, för jag klarar inte av att vara så låst.

/Lavinia
 
Sv: Att ha hästarna hemma: är det värt det?

Stora delar av det där arbetet hade ju gått att förebygga med lite planering. Hagar bygger man ordentligt från början och så räcker det att sträcka banden ett par gånger per år. Vattenledningar och sådant underhåller man innan de går sönder (de kan ju göra det ändå men förmodligen inte så ofta). Hö tar man hem en gång per år och kör ut storbalarna med traktor i hagen när det behövs. Man har permanentbädd så blir inte mockningen så omfattande. Ett visst underhåll av byggnader kommer man ju inte ifrån men det gör man ju innan allt är kaputt och behöver lagas samtidigt. Sommarhagarna kontrollerar man från hästryggen :) Jag förstår inte att en del människor gör allt stallarbete så fruktansvärt jobbigt för sig när det går att förenkla.

Att du skulle känna dig låst med ett eget stall är ju dock den enda anledning som behövs för att inte ha eget stall tycker jag.
 
Sv: Att ha hästarna hemma: är det värt det?

själv siktar jag på egen liten gård med lösdrift, gärna granne med nån större gård som har ridhus som jag kan använda :p
 
Sv: Att ha hästarna hemma: är det värt det?

Hej!

Mockningen av hagen görs dagligen för att undvika lera- det borde de flesta mindre lösdrifter göra. Vi hade bädd inne i lösdriften, men där bajsade inte hästarna. Runt silagebalen däremot...

Traktor fungerade inte med tanke på kulturmarken stall och hagar låg på.

Visst hade underhållet kunnat skötas bättre, det håller jag med om, men saker tenderar att gå sönder även när de är välskötta, hästar som spränger hagar är svårt att hindra (speciellt som hästen aldrig gjort det tidigare och från en dag till annan fick för sig att fnatta loss totalt och spränga staket- den blev alltså inte jagad utan ville bara ut av någon orsak (mitt i vintern dessutom). Att vi hade vattenläckor var pga extrem kyla- vattenledningarna var isolerade och hade vattenledning, men de klarade inte kylan ändå när vattenkoppen inte längre stog pall (den hade nog varit i hagen rätt många år).

Ta hem hö och silage för helår går jättebra att göra om man har plats för det, det är inte alla stall som har den platsen (grundar detta på att jag både jobbat och stått i flera stall som inte haft plats för årsförbrukning, där jag jobbade tog vi in ca 1 gång/månad, kollektivet tog in ca 2 ggr/år, men sen skulle det in i hagen också).

Sommarhagar kollar man inte till häst eftersom de är fulla av hästar och att bara kolla staketen i vilttäta områden nära bilväg före och efter betet på 5-6 månader känns som att utmana ödet lite väl mycket.

Men ja, det är klart att mycket går att göra bättre, men vill man ha hästen hemma bör man också vara medveten om att saker kan gå sönder när man minst vill det/har tid med det och att man då är låst till att lösa problemet där och då- det finns ingen stallägare/ansvarig som tar hand om problemet åt en.

/Lavinia, inackorderad med fullservice i stall med väl stängslade hagar som ändå behövt lagas 4 gånger bara under hösten pga hästarna.
 
Sv: Att ha hästarna hemma: är det värt det?

Det var inte meningen som någon kritik men jag blir bara så förundrad över allt arbete som en del stallägare tycker att man ska göra istället för att ordna saker på ett bra sätt. Även jag mockar min lösdrift men strikt sett så behöver jag inte det, jag har dubbla hagar så att jag kan byta vartannat år. Jag har även en fyrhjuling om marken skulle visa sig inte tåla traktor :)

Höförvaring kan jag förstå är svårt men det går ju att köpa hö från någon som levererar det ända till ladan. Jag känner bara till ett enda stall där vattnet frusit och det beror på undermålig ledning (typ nedgrävd vattenslang). Och jag bor ändå så till att -30 är att räkna med i perioder varje vinter.

Varför skulle man inte kunna kolla hagarna till häst bara för att det går hästar i dem? Jag ser inte problemet. De flesta problem går att lösa även om man som jag till största delen är ensam med allt. Det finns folk att ringa om det behövs, rörmokare, elektriker, avbytare och liknande.

Däremot förstår jag helt och hållet argument som att man inte vill känna sig låst eller har dåliga förutsättningar för att ha eget, eller helt enkelt bara inte vill.
 
Sv: Att ha hästarna hemma: är det värt det?

tiotiotiotio
 
Sv: Att ha hästarna hemma: är det värt det?

Helt klart värt det! Har mina två hemma och tycker det är en frihet :)
 
Sv: Att ha hästarna hemma: är det värt det?

Kl

Jag skulle aldrig för mitt liv vilja att någon annan matade och släppte in/ut min häst! Ridningen är helt oväsentlig för mig om jag inte känner till min hästs rutiner och vet vilket humör han var på i morse, om han druckit upp sitt vatten eller hur benen kändes osv osv osv. För mig är hästen hemma ALLT i mitt hästliv, så värt det!

Typ som att vara tillsammans med någon man bara träffar på middag ute på stan en timme några gånger i veckan - totalt innehållslöst och meningslöst!
 
Sv: Att ha hästarna hemma: är det värt det?

*KL*

Jag tror det beror på om man har häst eller om man är med häst.

Om man har hästen inackorderad och bara är med den några dagar i veckan så får man inte samma känsla som om man lever med hästar.

Jag har ett jobb som är krävande psykiskt så för mig är det livsviktigt med gården och hästarna där jag jobbar med kroppen och framför allt är här och nu psykiskt.

Jag håller koll varje dag på hästarna och hagarna, det första jag gör på morgonen är att gå ut till hästarna och kollar varje hästs allmäntillstånd och det är det sista gör gör innan jag går och lägger mig. Förutom det så tas alla (8 st.) in från betet och får hinkskrammel medan de borstas, hovar kratsas och de som ska arbetas, arbetas med ridning eller markarbete.

Gården ska skötas och hagarna ska hållas under uppsikt med staket och när det växer, och vad är det som växer. På vintern när jag sätter ut rundbalar (numera med slowfeedingnät) ska dessa kollas dagligen. Jag kan variera fodertillskotten efter dagligt avgörande på hur hästen ser ut och är.
Nä, det är inget kontrollbehov, det är ingen annan som bättre kan bedöma mina hästars behov och dagliga formavvikelser än jag själv.

Ser man hästen som en belastning och något som tar för mycket tid så ska man nog fundera på att syssla med annat ;)
Så jag tror det beror på hur stor del av ditt liv som är häst och som avgör hur nära hästen du behöver vara. Jag känner mig aldrig låst med hästarna, tar vi ledigt så är det oftast fredag och måndag vi tar ledigt. Skulle någon av oss (jag och min fru) behöva vara borta med jobbet eller föreningslivet så tar den andra hand om hästarna eller någon inackordering eller hästbekant.

Vi har inget behov av att ut och resa då vi har vårt paradis där vi bor :D
Möjligen åka till Island och se på Landsmót och sedan ta en 7 dagars tur i vildmarken :)

Rolle
Islandsfullblod på Lösdrift
 
Sv: Att ha hästarna hemma: är det värt det?

Fast allt du pratar om är ju egentligen dåligt underhåll och dåliga lösningar.

Blir det lerigt får man preparera marken så att den håller.
Spränger hästarna elstaket så får man sätta ett annat bättre staket, tex järn eller trästaket.
Görs det ordentligt så kräver det inget underhåll annat än ev oljning/målning 1 gång vart 10e år.
Förstör en stor traktor marken så finns det 4hjulingar som tar sig fram utan att förstöra.
Vattenledningar som man håller efter och har koll på håler trots extrem kyla.

Så gör man rätt och riktigt från början får man sällan problem.
Men ett visst underhåll krävs ju ändå, dock brukar underhållet vara väldigt lättarbetat när man gjort det ordentligt från början.
 
Sv: Att ha hästarna hemma: är det värt det?

Kl

Jag skulle aldrig för mitt liv vilja att någon annan matade och släppte in/ut min häst! Ridningen är helt oväsentlig för mig om jag inte känner till min hästs rutiner och vet vilket humör han var på i morse, om han druckit upp sitt vatten eller hur benen kändes osv osv osv. För mig är hästen hemma ALLT i mitt hästliv, så värt det!

Typ som att vara tillsammans med någon man bara träffar på middag ute på stan en timme några gånger i veckan - totalt innehållslöst och meningslöst!

Skulle kunna varit jag som skrev det där! :D
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag behöver lite hjälp med att se vilka stallhyror som är rimliga. Vi har ett privatstall utan ridskoleverksamhet men tar in...
Svar
19
· Visningar
1 805
Senast: Zamira
·
Anläggning Hej! Lite luddig rubrik kanske men jag ska försöka förklara vad jag vill komma fram till och ser gärna att ni kommer med tips/råd och...
Svar
9
· Visningar
2 189
Senast: Kookaburra
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp