Att ha hästarna hemma: är det värt det?

Sv: Att ha hästarna hemma: är det värt det?

Och jag som inte ens har några inackorderingar - tänk vad mycket pengar och gratis arbetskraft jag har gått miste om...
 
Sv: Att ha hästarna hemma: är det värt det?

ja och du kunde ju gjort dig en smärre förmögenhet dessutom :D
 
Sv: Att ha hästarna hemma: är det värt det?

Ang inhyrd häst, jag hade nog kunnat lära mig att vara lugn(are än idag iaf) om jag betalade för tillsyn och det var samma människa som hade koll på hästarna vid in/utsläpp o fodring osv.

Men det är ju oundvikligt att flera olika ska ha samma koll på hästen om de inte ser den vid varje tillfälle. Precis som man självklart känner hästen bäst själv om man haft den länge.

För mig handlar det faktiskt inte så himla mycket om att "ingen tar hand om min häst lika bra som jag" utan snarare det faktum att om det är olika personer som tar in/ut, kollar vatten ute/inne, mockar osv självklart inte vet hur hästen är varje dag - eftersom de inte ser hästen varje dag.

Självklart så finns det ju vettiga människor som kan göra rätt bedömning även om de inte känner hästen/ser den alltid! Det är faktiskt inget jag direkt funderar på, jag vill mest bara ha den kollen det ger mig att se hästen vid många tillfällen varje dag. Det är liksom det jag gillar med hästlivet :)

Min häst blir tex helt knäpp vid insläpp om han är blöt (trots helhalstäcke, det gör honom MYCKET bättre men likväl knäpp) och det hade jag inte tänkt på att berätta för inackorderingen som tog in dem den värsta stormdagen för några veckor sedan. Hon blev såklart lite förskräckt (han slänger sig på väggarna typ och rullar sig som en galning) men insåg ju snabbt att han var ok, att det inte var något fel.
 
Sv: Att ha hästarna hemma: är det värt det?

Hm,
jag tror kanske att du eftersom du aldrig stått uppstallad så, kanske inte har tillit att faktiskt funkar det fantastiskt bra och folk har ypperlig koll i de flesta fall, även om det är en samling olika människor som tar olika fodringar/in/utsläpp osv, förutsatt som sagt att vi då pratar om ett bra stall och bra och kunnigt folk i sig.

I min erf funkar det kanonbra. Har ju ett stall med 8 inackar sen många år och folket har varierat och gör det löpande även om det är låg omsättning vi pratar om, ngn som flyttar max ngn gång om året, alternativt står de flesta i flera år osv. de stall som är större här i trakten med typ 20+ hästar har inte mycket högre omsättning de heller faktiskt, (om man ställer det procentuellt i relation till antalet) och det funkar jättebra ändå, men förutsättningen är ju som sagt att man tar in hästvant folk som har rätt inställning till sitt ansvar att kolla andras hästar.

för mig, och de jag har erf i stallet sen många år oavsett besättning i sig, så går det faktiskt på autopilot om du förstår uttrycket rätt. det sitter så i benmärgen att man inte ens reflekterar över det, att man ser hur de olika hästindividerna beter sig, hur de ev. avviker mot hur de är normalt, hur de beter sig vid fodring, hur de äter sitt foder, hur de agerar i boxen osv. det är verkligen ingen som helst problem i min erf! Har aldrig öht haft en incident på alla dessa år, där ngt missats i den aspekten.

däremot så står ju folk givetvis inte och känner igenom benen eller kollar gallor på hästar osv. Däremot kollas de noga att de har alla sina skor på, rör sig fräsht, benen är hela från skador vid in och utsläpp osv. Det tar inte ens ngn tid utan går på autopilot eftersom det är rutinerat folk som sagt. Det sitter så i märgen och är så självklart att folk öht inte reflekterar över det, de kan hästarna och de "ser" direkt bara via autopiloten även om det är ett dåligt ord i sig som säkert kan misstolkas men hittar ingen bättre illustration över hur självklart det fungerar så att säga.

Jag ser inga som helst problem med detta öht faktiskt och tror inte det finns några såna stall som gör det heller. Jag ser inte heller riktigt hur ngt sånt skulle bli säkrare eller bättre för att hästen känns igenom av samma ägare 3 gånger om dagen. ägaren är ju ute varje dag till sin häst, och de som tar hand om hästen ser över den övriga tiden på dygnet bedömer att den mår bra, äter bra, rör sig rent, och agerar friskt och vanligt.

ang. att missa att tala om info osv om ngra specialiteter man ska tänka på hos hästen så har även det funkat klockrent i alla år i min erf med 8 hästar som kommit och gått lite emellanåt som sagt.
tror dock att givetvis blir sånt svårare i ett större stall med typ 20 hästar då kan man nog inte förvänta sig att sånt sätter sig, men å andra sidan, är det bra folk som kan läsa av hästar och hantera dem, så brukar inte heller det vara ett jätteproblem i sig.
 
Senast ändrad:
Sv: Att ha hästarna hemma: är det värt det?

Jag var på semester i 16 dagar nyligen, utan att en enda gång oroa mig för hästen. Första gången, jag visste att mina stallvänner hade full koll. Men det är första gången jag åker i väg och är så avslappnad, så jag förstår dig;)
 
Sv: Att ha hästarna hemma: är det värt det?

Jag var på semester i 16 dagar nyligen, utan att en enda gång oroa mig för hästen. Första gången, jag visste att mina stallvänner hade full koll. Men det är första gången jag åker i väg och är så avslappnad, så jag förstår dig;)

När jag åkte på semester när mina hästar var inhyrda så fick jag sen veta när jag kom hem att en av personerna i stallet hade släppt min fånghäst på gräs! Detta trots noga information på möten och på tavlan. Då blir man rätt trött :arghh:
 
Sv: Att ha hästarna hemma: är det värt det?

mm när jag hade hästen i delkollektiv och hon var skadad och gick i sjukhage släppte de ut henne i djuplera i hage tillsammans med två valacker som var kända för att betäcka. Dom kom på sitt misstag och släppte in henne i sjukhagen igen, men tyckte inte det var relevant att höra av sig till mig och berätta om "fadäsen". Hennes sjukhage hade mycket lite lera i sig så det var ju uppenbart när jag kom att hon varit någon annan stans, plus att hon såklart tappat en sko i lervällingen.

Nu står hon i stall där samma personer hanterar henne jämt, de märker om nåt är fel och hör i så fall av sig, de vet vilket hage hon ska stå i osv.

/Lavinia, som inte tror att hon är den enda som kan ta hand om hästen, däremot föredrar både jag och häst att det är samma personer fixar varje dag.
 
Sv: Att ha hästarna hemma: är det värt det?

Jag har eget stall hemma sedan 10 år tillbaka. Har endast min egen häst + dotterns ponny, men hade som mest 4 hemma. Har aldrig haft inackordering och vill inte ha det. Tycker det är så skönt att få sköta mig själv och jag har min fristad i stallet. Nu har vi ett litet ställe och arrenderar hagarna. Och bonden jag arrenderar av hjälper mig med att ta hand om gödsel och putsa hagarna om det behövs. Så jag behöver ingen traktor eller 4-hjuling själv.

Men jag har funderat på att göra som "landet" dvs ackordera in mina hästar på vinterhalvåret och ha dem hemma på sommaren. Finns en seminstation en bit härifrån med ridhus. Har varit i kontakt med dem och det finns möjlighet att ha hästarna där fram till April, sedan börjar deras säsong. Tror det vore perfekt för oss. Sedan har jag ju stall och lösdrift för resten av året hemma.

Men jag måste få tillägga att under småbarnsåren hade jag inte kunnat var aktiv som ryttare om jag inte haft hästarna hemma. Min man reser mycket i jobbet och det är så smidigt att ha 10 meter till stallet och barnen kan busa i trädgården medan jag fixar stallet, samtidigt som jag har koll på dem. Så för mig handlar det inte bara om att det blir billigare att ha dem hemma. Det är mycket smidigare. Hade inte kommat åka iväg till ett annat stall flera kvällar i veckan (och kan det fortfarande inte, barnen är 8 och 10).
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag behöver lite hjälp med att se vilka stallhyror som är rimliga. Vi har ett privatstall utan ridskoleverksamhet men tar in...
Svar
19
· Visningar
1 805
Senast: Zamira
·
Anläggning Hej! Lite luddig rubrik kanske men jag ska försöka förklara vad jag vill komma fram till och ser gärna att ni kommer med tips/råd och...
Svar
9
· Visningar
2 189
Senast: Kookaburra
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp