Att ha hästarna hemma: är det värt det?

Sv: Att ha hästarna hemma: är det värt det?

Ja du..

Nackdelarna är ju att man måste införskaffa foder själv. Den här vintern har varit ett helvete för mig som ny/tillbakaflyttad att få tag på vettig leverantör.

Fördelen är att man får en annan överblick på djuren. Nu kan jag kika ut en snabbis i fönstret och se hur de har det, aha nu leker de, dags för lite mat, står och sover etc. Man ser fort om det är något som felas. Oj nu står hon lite konstigt med bakbenet, gå ut och kolla.

Skönt att slippa en massa konstigt hästfolk :D :p (skojjar lite, med lite allvar i det också. Har träffat på sådana hästmänniskor jag inte orkat med i längden)

Får man en liten stund över är det bara att gå ut och pyssla med djuren.

Nu är jag ganska låst hemma ändå, har kaniner och katt.
För mig innebär att ha hästarna hemma faktiskt att jag blir mindre låst, jag kommer kunna utforma hästeriet exakt så som jag vill ha det för att underlätta den dagliga skötseln. Om vi åker bort kommer det vara lättare för någon att se till djuren utan en massa krångel.


För mig är det värt att ha hästarna hemma... så länge jag inte behöver svära över grovfoderleverantörer.
 
Sv: Att ha hästarna hemma: är det värt det?

Ja precis, att få bestämma själv är guld värt!

När var hur hästen ska få äta. Utevistelse. etc :)
 
Sv: Att ha hästarna hemma: är det värt det?

Har eget stall men mamma och två syrror har sina hästar hos mig :) så jag tar alla vardagsmornar och de flesta kvällar/intag, men mockning / foder iordning osv sköts ett par gånger i veckan var. Så många gånger är det bara att öppna grinden som är tio meter från stallet så går de in i sina boxar. Sen ge kvällshö senare om de kommit in innan kvällsdags. I hagen får de mkt hö på morgonen, oftast så det finns hela dan.

Kan resa bort utan problem, och eftersom de andra litar på mitt omdöme kan jag fodra olika tider, beroende på vad som passar. Ska jag ut och äta eller så kan jag kvällsfodta jättetidigt och ge fri tillgång på halm, extra hö osv som räcker längre.

Det enda som är jobbigt är att vi har en ponny som rymmer hela tiden och river sönder staket. Hon rymmer även tillbaka in i hagen när hon blir hungrig :/ trots fem (!) elband med bra ström i. Så det är en del meck. Sen grusning osv är lite jobbigt om det blir kanonregnigt. Har dock mkt hjälp av mina föräldrar som jag inte skulle klara mig utan, i princip varje helg!
 
Sv: Att ha hästarna hemma: är det värt det?

För mig är det absolut värt det, även om det innebär att man är låst hela vinterhalvåret.
Men utan maken hade jag aldrig klarat det! Och en bra stalltjej står överst på önskelistan just nu ...
Har uppfödning i liten skala och har fyra hästar (två dräktiga ston och två hingstar) på stall och fyra hästar (två tvåårsston, två äldre ston) på lösdrift. Lösdriften är guld och målet är att kunna ha alla där (utom hingstarna).

Men du bestämmer allt själv, behöver inte kompromissa med tider för hästarna, behöver inte sitta i stallmöten och komma överens om rutiner, behöver inte hantera andras mer eller mindre skumma hästar ...:crazy:

Har en granne som också har hästar, och vi hjälps åt med peppning när det behövs, passar varandras hästar och rider ihop. Hon är också guld värd, man behöver någon som driver på en lite, i alla fall behöver jag det ...:o
 
Sv: Att ha hästarna hemma: är det värt det?

*KL*

Det går inte att ge bara ett svar på frågan då det beror på många saker.

Om man känner sig "bunden" så ska man kanske tänka både en och två gånger. Jag känner mig fri när jag är hemma med gården och hästarna.

Antingen har man hästar eller så lever man med hästar. Oavsett utgångsläget så har man större chans att lära sig hästen, dess beteende och varje personlighet än om man är på ridhuset ett antal gånger i veckan. Därför säger det inget om man har 10 års erfarenhet eller 30 års erfarenhet om man inte vet hur den erfarenheten är.

Har man fler hästar (tre eller fler) så är det i regel billigare per häst att ha dem hemma.

Antingen har man tjock plånbok eller så gör man det mesta själv på gården, stängsla, markarbete (inte med häst), renovering ekonomibyggnader, sköta väg m.m.

Bra och tidsbesparande rutiner som inte är bundet till klockslag. Exempelvis lösdrift, med reglerad fri tillgång, stora hagar räknat i antal ha m.m. Det innebär inte att vi inte varje dag tar ut hästarna för daglig visitation, ge hink-skrammel/fodertillskott och träning/arbete.

Lever man på gård är bo-ytan även ytorna utomhus runt gården och markerna som tillhör.

Har man mark så man tar eget grovfoder, finns maskinstationer som fixar att hugga pressa och plasta m.m. Det blir mycket billigare än att köpa grovfoder.

Man måste alltså vara medveten om att det är inte som att bo i lägenhet, utan det är alltid upp till dig hur och att det sköts på rätt sätt. Att bo på gård på landet ställer helt andra krav på mig än att bo i stan. Jag är uppväxt i storstad men har bott på landet i 25 år nu och längtar inte tillbaka till stan ;) Men det kräver att man finner nöje med att jobba med kroppen och inte bara med knoppen :D


Rolle
IpL
 
Senast ändrad:
Sv: Att ha hästarna hemma: är det värt det?

Håller med!

Jag träffar hur mycket folk som helst på jobbet. Stallet är mitt andningshål där jag vill vara ensam och fylla mina energi depåer.
Därför väljer jag små stall där jag är ensam inackorderad.

Hur fungerar det? Vad gör stallägaren som du slipper när du är ensam inackorderad? Eller har dom egna hästar i stallet?
 
Sv: Att ha hästarna hemma: är det värt det?

*kl*

Det genomgående i tråden är ju för dom som har stall hemma att dom har en en hel del andra människor att förlita sig på för annars hade dom inte klarat det.. så det blir ju lite märkligt då att säga att man inte är bunden, eller tom mindre bunden?

Hur många av Er är ute och tävlar på helgerna? Och vem tar hand om stallet och hästarna hemma då? Mitt i den helgen eller timmarna före ni ska åka iväg så kan inte personen hjälpa till, vad gör ni då? Har ni någon plan B för det eller får ni stanna hemma?
 
Sv: Att ha hästarna hemma: är det värt det?

Varför skulle man behöva hjälp mitt på dagen? Med dagens moderna läsningar såsom tex hönät eller lunchgrind behövs inte stalljobbet göras manuellt fem ggr per dag.

Jag tycker ofta att bundenheten är nåt folk sätter på sig själva, att pålle måste matas för hand fyra ggr omd agen för annars dör han. Och varför betyder egen gård obyggd? Man kan lika gärna ha ridavstånd till ett ridhus, då får man ridkompisar.
 
Sv: Att ha hästarna hemma: är det värt det?

Helgerna = en hel helg, inte 40 minuter bort..
 
Sv: Att ha hästarna hemma: är det värt det?

Eller vi behöver inte just ta tävlingar... Familjen har bokat en resa och är på väg till flygplatsen då hjälpen ringer och säger att dom inte kan ta hand om djuren för x-orsak. Eller hjälpen blir sparkad och måste till sjukhus efter 2 dgr

Har ni någon plan B för detta? Jag menar säkrar ni upp med vikarier för hjälpen OM något händer denna? Eller hur gör ni?
 
Sv: Att ha hästarna hemma: är det värt det?

Nu vet jag inte om du menar mig när du skriver att många förlitar sig på andra människor. Jag sköter allt själv och hade som sagt var gärna lejt bort tyngre arbeten men behöver inte det som det ser ut nu. Det tycker inte jag är att förlita sig på andra, det är att prioritera med tiden. Jag kan köra traktor men har ingen större lust att göra det, tar hellre en ridtur.

Åter till att åka bort en helg med häst, det händer några gånger per år när jag åker på tävling eller flerdagarskurs med någon häst. De som blir kvar hemma sköter sig i stort sett själv. Särskilt på sommaren räcker det med att kolla så att de har vatten en gång per dygn. På vintern kan det behövas fyllas på två gånger, i övrigt har de fri tillgång på grovfoder. Mocka behöver man inte heller under en helg. Det kan vänta tills jag är tillbaka om det överhuvudtaget behövs. Alltså är det enkelt för mig att åka bort, sambon eller en granne kan se till det som behöver ses till. Jag har även en bekant som jag någon gång har betalat för att se till hemmavarande djur men då har jag varit borta kring en vecka. Ser ingen problem med att anlita hästvakt på det sättet.

Jag har rätt många hästvänner omkring mig så skulle jag stå på flygplatsen och hästvakten akut avbokar så skulle jag om möjligt ta mig tid att ringa någon annan. Jag har i min tur tagit hand om andras hästar när vänner varit bortresta. Tjänster och gentjänster.
 
Sv: Att ha hästarna hemma: är det värt det?

Nej jag menar inte specifikt dig utan alla som skrivit, bara intressant att höra vilken backup folk har i möjliga och omöjliga situationer och hur ofta dom är borta.

Du= Några ggr per år, hjälp med vatten, mockar när du kommer hem.
 
Sv: Att ha hästarna hemma: är det värt det?

Kanske ska tillägga att jag har lösdrift med permanentbädd och det underlättar ju också hästvaktandet :)

Har en vän som har hästar på stall som brukar lämna stallet till de inhyrda om hon åker bort. Det är ju också en fungerande lösning och rätt vanlig tror jag.
 
Sv: Att ha hästarna hemma: är det värt det?

Det beror på vad man vill ha ut av sitt hästägande.
Jag vill ha hästarna nära så att jag kan kila ut till dem ofta.
Men samtidigt så tar det alldeles för mycket tid och kraft med egen gård så jag tycker mest att jag ägnar mig åt staket.
Helst så skulle jag vilja bo i lägenhet 10 m från ett bra inackorderingsstall.
Men min sambo kan bara tänka sig att bo på sin släktgård och ingen annan stans så då så får det vara så här.
 
Sv: Att ha hästarna hemma: är det värt det?

Det blir nog tufft om man inte har ett kontaktnät eller inackorderingar som kan hjälpa till. Hästar ska ju ha daglig tillsyn ;) Vi har bägge delarna :D
Så om man tänker isolera sig på landet med djur, då kommer man nog ingenstans.

Rolle
IpL
 
Sv: Att ha hästarna hemma: är det värt det?

Min sambo har en husvagnscamping full med hästvana människor.
På sommaren så skulle de utan vidare ställa upp om det behövdes.
På vintern så är campingen stängd.
 
Sv: Att ha hästarna hemma: är det värt det?

Nej jag menar inte specifikt dig utan alla som skrivit, bara intressant att höra vilken backup folk har i möjliga och omöjliga situationer och hur ofta dom är borta.

Du= Några ggr per år, hjälp med vatten, mockar när du kommer hem.

Jag har ju precis flyttat...

Jag måste säga att det spelar STOR roll vart man väljer att bosätta sig.

Där jag bodde förut fanns sambons vänner och del av familj (hästarna bodde 1 km fr mig ) var det ett jäkla åbäke för att få hjälp om vi skulle iväg.
Ofta fick någon från min familj komma och hjälpa till, men det var omständligt, de tyckte det tog för mycket tid med resan osv.

Nu när vi bor här så har jag plötsligt så mycket mer hjälp om jag vill.
Jag har mina föräldrar två min bilresa härifrån, mina morföräldrar tio minuter härifrån och min syster sju minuter härifrån.
Jag har även märkt att ett par av de nya grannarna är väldigt positiva till hästarna och skulle säkert inte ha något emot att kolla hästarna om jag stack iväg en natt.
Har även fler hästbekanta här omkring så skulle det akut skita sig har jag ett antal nummer att ringa.

Men om jag behöver hjälp en natt så är det inga svåra grejer det handlar om, hästarna går på lösdrift. Så det som gäller är att kolla så hästarna inte är skadade, se till så det finns vatten i varmvattenbaljan samt att det finns hö kvar.

Har småbarn och tävlar inte, så det är inte många nätter per år det handlar om för tillfället.
Men som sagt, jag tror möjligheten att få hjälp av andra handlar mycket om vart man bosätter sig och hur avancerad hjälp man är i behov av.
 
Sv: Att ha hästarna hemma: är det värt det?

Det jag funderar på är dock om det är värt det att ha hästarna hemma?

Gör ett försök att dela upp citatet för du hade många:D, bra frågor.

Jag har "den värsta" varianten av eget stall. Det vill säga jag bor i en lägenhet i "stan" men har mina två hästar i eget stall på mina föräldrars gård. Det finns också en till häst på gården som jag tar hand om men inte mockar till. Att bo som jag gör innebär ju naturligtvis mycket transport fram och tillbaka till hästarna. Men för mig är det värt det:) Jag bestämmer själv över hästarnas utfodring, hagvistelse motion osv. Något som jag värdesätter.


Det blir ju lite mer underhåll än när man är inackoderad och framför allt verkar det som att folk aktiverar sina hästar MINDRE när de har dem hemma, jämfört när de var inackorderade :crazy: Har man mindre tid när man har hästarna hemma?

Jag skulle nog våga påstå att jag har lite mindre tid, ja. Jag aktiverar och motionerar mina hästar men "omkringarbetet" går ju lite i perioder och då anpassar jag hästarnas aktivitetsnivå.

Till exempel så drar jag inte igång värsta träningsperioden när det närmar sig stängsling inför sommarbetet för då vet jag att jag bara har tid att kanske motionsrida en av hästarna under kanske en till två veckors tid. Likadant så får hästarna mer vila under slutet av min semester för då har jag fullt upp att hämta och bunkra upp med strö och hö. Kanske bör tillägga här att jag åker inte iväg på tävlingar och dylikt - är ingen tävlingsmänniska och det spar ju lite tid för mig.

Dock tycker jag personligen att sådan fysisk aktivitet faktiskt är rolig och givande, jag tycker det är rätt kul att gå med röjsågen eller skotta snö. Detta är nog lite utav en förutsättning för att man ska ha hästarna i eget stall. Sedan så är mina föräldrar och familj guld på att hjälpa till med sådant:)

Är det för att det är tråkigare att vara själv i stallet, som det inte är lika kul att hålla på med hästarna?
Nej:) Det tycker jag inte. För mig är stallet och hästarna ett andningshål från att umgås med människor;) (Har ett väldigt socialt jobb:))

Rent ekonomiskt: är det värt att ha hästarna hemma?:
Jag skulle tro att jag lägger ner lika mycket pengar på hästarna nu som jag skulle gjort om de stod installade någon annanstans. Transport fram och tillbaka till stallet, köpa eget hö och strö osv - det drar iväg.

Jag har back-up i form av mina föräldrar, den personen som hyr in den tredje hästen -samt vid lite halvkris mina föräldrars grannar. Någon person som kan hjälpa en då och då är nog ett måste för att ha hästarna i eget stall. Även om man löser fodringar och vattning smart med tekniska lösningar så är ju ändå den dagliga tillsynen ett måste.

Blev en hel novell detta, men kanske kan vara intressant info när man är i sitsen att man funderar på eget.
 
Sv: Att ha hästarna hemma: är det värt det?

för min del har jag den bästa lösningen.

har hästen inhyrd sep-april, ridhus på gården. behöver inte köra och hämta grovfoder, strö eller kraftfoder. Roligt att träffa folket i stallet mm.


men på sommaren har jag hästen hemma på bete, har stall om jag vill stalla in och då kan man som många säger gå ut när som helst och pussa på den.


Om man bara ska ha två eller tre blir det dyrare för min del att ha hemma än inhyrd. Kostnader för hö och strö blir större vid så små mängder.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag behöver lite hjälp med att se vilka stallhyror som är rimliga. Vi har ett privatstall utan ridskoleverksamhet men tar in...
Svar
19
· Visningar
1 805
Senast: Zamira
·
Anläggning Hej! Lite luddig rubrik kanske men jag ska försöka förklara vad jag vill komma fram till och ser gärna att ni kommer med tips/råd och...
Svar
9
· Visningar
2 189
Senast: Kookaburra
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Ge delar från tupp till katt?
  • Avels fråga
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈

Hästrelaterat

  • Lösa benbitar
  • Ramla av varje uteritt?!
  • WE-tråden

Omröstningar

Tillbaka
Upp