Att ha hästarna hemma: är det värt det?

Sv: Att ha hästarna hemma: är det värt det?

Betalar du kallhyra i det andra stallet under den perioden där du har hästarna hemma på bete?
 
Sv: Att ha hästarna hemma: är det värt det?

Eller vi behöver inte just ta tävlingar... Familjen har bokat en resa och är på väg till flygplatsen då hjälpen ringer och säger att dom inte kan ta hand om djuren för x-orsak. Eller hjälpen blir sparkad och måste till sjukhus efter 2 dgr

Har ni någon plan B för detta? Jag menar säkrar ni upp med vikarier för hjälpen OM något händer denna? Eller hur gör ni?

När det gäller för min del så reser jag inte iväg på någon utlandssemester. Punkt.

Jag avskyr att vara hemifrån längre än 3 dagar. När jag har semester vill jag bara vara hemma och pyssla i trädgården, måla och snickra. Ta dagen som den kommer.

Att åka bort dagsturer är inga problem - samma procedur som när jag åker till jobbet. Det är snarare vovven som sätter begränsningar än hästarna. Dock är det lättare att lämna vovven på pensionat än lämna bort hästarna om det skulle behövas.

De gånger jag åker bort på tjänsteresor, så bor mannen i mitt hus och vaktar huset och tar hand om djuren.

Hade det varit så att jag velat ha ALLT - ha häst OCH ut och resa. Då hade jag nog valt ett annat typ av boende för mig och kusen.

/Lizzie
 
Sv: Att ha hästarna hemma: är det värt det?

Eller vi behöver inte just ta tävlingar... Familjen har bokat en resa och är på väg till flygplatsen då hjälpen ringer och säger att dom inte kan ta hand om djuren för x-orsak. Eller hjälpen blir sparkad och måste till sjukhus efter 2 dgr

Har ni någon plan B för detta? Jag menar säkrar ni upp med vikarier för hjälpen OM något händer denna? Eller hur gör ni?

Jag tänker (numera) att fodra en häst är inte raketforskning. Jag har (också numera) hästarna på lösdrift för jag fattar inte att folk vill hålla på och passa alla dessa tider som man på nåt sätt själv skapat.

Min häst behöver mycket mat, så skulle något hända den ev hästvakten kan min farbror, pappa, granne fylla på hö och hälla upp vatten. De är alla kloka nog för att se om det är nåt fel på hästen och då får jag be min vän veterinären åka ut.

Jag har efter 15 år med egna hästar insett att man inte behöver krångla till det. Dock så tävlar jag inte längre, men även då hade det gått att lösa det mesta.
 
Sv: Att ha hästarna hemma: är det värt det?

*kl*
Hur många av Er är ute och tävlar på helgerna? Och vem tar hand om stallet och hästarna hemma då? Mitt i den helgen eller timmarna före ni ska åka iväg så kan inte personen hjälpa till, vad gör ni då? Har ni någon plan B för det eller får ni stanna hemma?

När jag tävlade så var vi ofta iväg (långhelger) som du vet - ibland åkte man redan torsdag kväll, någon gång tom onsdagen. Nu har jag så väl förspänt att jag har familj som gärna ställer upp. Jag har aldrig behövt ställa in en tävling pga att hästpassning inte funnits :)
 
Sv: Att ha hästarna hemma: är det värt det?

He he, alltså, har stallägaren stallet som typ rörelse, sköter inköp av grovfoder, gödselhantering som du betalar för? Eller fixar du allt? Tänkte bara att det kanske inte är så lönsamt som stallägare att hyra ut boxar och sköta del av markservicen om de inte har några hästar själva, då jag uppfattade det som att du är ensam i stallet :) Och om du fixar allt är du väl lika bunden som om du hade hästen hemma?
 
Sv: Att ha hästarna hemma: är det värt det?

Jaha, nej jag gör inget mer än mockar.

Förut stod jag i ett stall med totalt sju hästar, stallägaren ägde sex och jag en.
Hon skötte allt inklusive mockning. Jag hjälpte såklart till att fylla vatten, fodra osv om jag var ute vid de tiderna

Nu står vi i ett annat ställ, fick flytta eftersom min bara kan gå med valacker och där vi stod innan var det bara ston.
Är totalt fem boxar och fyra hästar. Stallägaren har tre och jag en. Hon sköter allt utom mockning och iordningställande av foder till min häst.
Precis som förut hjälper jag till med fodringar osv när jag är där vid rätt tidpunkt.
Jag jobbar inte kontorstider och träffar kanske ägaren en dag i veckan. Hon är hur trevlig som helst men jag uppskattar ensamheten.

För mig är detta upplägg världsbäst.
 
Sv: Att ha hästarna hemma: är det värt det?

jag har gratis hyra juni, juli och agusti om man inte har kvar hästen. Stallägaren vill att man har bete på annat håll då de inte har så det räcker till så många boxar de har i stallet. Vi är 4 som flyttar på sommaren.

Skulle jag behöva betala kallhyra skulle det fortfarande vara billigare att ha hemma, då man slipper åka till stallet
 
Sv: Att ha hästarna hemma: är det värt det?

Det är nog olika från person till person. Jag älskar att ha miina hästar hemma. Visst kräver det att man är mycket i stallet, passar fodringstider osv, men mig gör det ingenting. Jag tycker jag får ett helt annat förhållande till mina hästar när jag träffar dem så mycket mera. Jag kan anpassa min dag och behöver inte göra allt i stallet på en gång. Jag skulle inte vilja flytta hästarna. Att vara ensam i stallet tycker jag är skönt. Det är lugnt, inget som stör utan bara jag och hästen. Härligt. Vill man ha stallkompisar runt sig så är nog inte ett eget stall det bästa alternativet.
 
Sv: Att ha hästarna hemma: är det värt det?

För mig är det glasklart: Ja det är värt det!

Har provat att vara inhyrd i kollektivstall och det passade inte mig alls överhuvudtaget! Mycket psykisk stress då jag inte kunde lita på att det blev rätt med mina hästar. T.ex så släpptes min fånghäst på gräs när jag var på semester och min nykastrerade unghäst släpptes tråd i tråd med stona.... Detta trots att det stod klart och tydligt på tavlan vad som gäller och allt har tagits upp på stallmöten. Det blev också för mycket slit och energi till andras hästar och jag vill lägga allt på mina egna.

När vi köpte hus med gård och gjorde iordning ett litet stall och hästarna flyttade med oss så la det sig ett lugn över oss. Frihet på något vis. Inga konflikter, jag vet att det alltid blir som jag vill med mina hästar, inget jobb med andras ouppfostrade hästar och jag kunde bestämma och välja helt själv igen utan att behöva förklara för andra.

Nu var jag van sen jag var väldigt liten (fick första hästen när jag var 5 år) att ha hästarna hemma och sköta allt själv. Allt det där underhållet runt omkring som många hakar upp sig på har alltid varit en självklarhet för mig, en del av intresset så jag tänker inte på det på det viset. Har en jordbruksintresserad man också så älskar att fixa och grejja så det är ju ett stort plus! Jag har inget behov av att ha sällskap i stallet eller när jag rider heller.

Men har man alltid varit inhyrd och sen flyttar hem hästarna och aldrig har behövt stängsla eller något sånt innan så förstår att det blir en stor omställning.
 
Sv: Att ha hästarna hemma: är det värt det?

Det jag funderar på är dock om det är värt det att ha hästarna hemma? .......
Det skulle vara otroligt mysigt att ha hästarna hemma (shettisboxar är ju typ det sötaste som finns), men är det värt det tycker ni?

Mitt svar på din fråga - för min del - absolut JA!

Men, som Biggani skriver, det beror väldigt mycket på vad man trivs med som person. Jag tycker om alla runt-omkring-sysslorna på min lilla hästgård. Jag trivs med att fixa staket, hämta strö, måla stall osv. Jag trivs med att vara den som bestämmer hur allting ska skötas i stallet. Och jag älskar att alltid ha mina hästar på nära håll.

Jag har testat på att ha häst inackorderad - och visst var det trevligt med sällskapet, och visst var det skönt att inte behöva vara så bunden. Men samtidigt var det urtrist att, varje eftermiddag när man kom hem från jobbet, behöva sätta sig i bilen igen för att åka iväg till stallet. Och komma hem sent varje kväll ... Och inte blev det bättre av alla jobbiga dispyter i stallet ...

Nu har jag det bästa av två världar; bor själv med två hästar och har mycket nära till både belyst ridbana och ridhus (5 minuter). Har gott om hästfolk runt omkring - det är extremt mycket hästgårdar där jag bor. Kan få sällskap på uteritten och även lite hjälp om jag behöver.

Men jag tävlar inte och jag har inget behov av några längre utlandssemestrar. Trivs allra bäst om jag får sitta i kvällssolen hemma på gården och titta på hästarna i hagen ...
 
Sv: Att ha hästarna hemma: är det värt det?

När det gäller för min del så reser jag inte iväg på någon utlandssemester. Punkt.

Jag avskyr att vara hemifrån längre än 3 dagar. När jag har semester vill jag bara vara hemma och pyssla i trädgården, måla och snickra. Ta dagen som den kommer.

Att åka bort dagsturer är inga problem - samma procedur som när jag åker till jobbet. Det är snarare vovven som sätter begränsningar än hästarna. Dock är det lättare att lämna vovven på pensionat än lämna bort hästarna om det skulle behövas.

De gånger jag åker bort på tjänsteresor, så bor mannen i mitt hus och vaktar huset och tar hand om djuren.

Hade det varit så att jag velat ha ALLT - ha häst OCH ut och resa. Då hade jag nog valt ett annat typ av boende för mig och kusen.

/Lizzie


Så är det för oss också! Ytterst sällan vi reser någonstans, mer än någon dagstur och då är det som du säger snarare hunden som behöver tillsyn inte hästarna.

Vi vill också ha semester hemma och fixa och grejja med det vi älskar mest, gården och djuren! Skulle jag resa iväg en hel helg på tävling så skulle min man varit kvar hemma och tagit hand om hästen som inte får följa med och de andra djuren. Skulle vi resa bort ett par dagar så finns både min och min mans familjer nära tillhands.
 
Sv: Att ha hästarna hemma: är det värt det?

Familjen har bokat en resa och är på väg till flygplatsen då hjälpen ringer och säger att dom inte kan ta hand om djuren för x-orsak.

Vi reser numera inte bort.
Gården vi bor på är en semesteranläggning.
Andra åker hit för att ha semester.
 
Sv: Att ha hästarna hemma: är det värt det?

Jag är en bo på gård menniska och det är det enda jag kan tänka mej.

Hästarna är inte det ända som behöver passning då jag även har hund, katt, höns och snart även kaniner igen så att ha hästarna hemma gör verken till eller från när det kommer till att åka bort.
 
Sv: Att ha hästarna hemma: är det värt det?

Ok. Jag känner nog ingen som tävlar på den nivån att de är borta hela helger så ofta.
Ev. vid Breeders och liknande, men de går att planera en bra tid i förväg.
De flesta har väl vänner och familj som kan hjälpa till.

Jag hade mina hästar helinackorderade men hjälpte till vid tex breeders med insläpp.
 
Sv: Att ha hästarna hemma: är det värt det?

För mig är det egen gård eller bra helinackordering som gäller.

Jag hatar kollektivstall, det tar sååå mycket energi från mig.

När vi hade eget var det inte mkt stallfix, bra rutiner och dessutom gjordes allting ordentligt från början så inga dåliga nödlösningar som är dryga och odrägliga.
Så det var väldigt lite underhåll och otroligt lättskött.

Jag har behövt göra 1000ggr mer underhåll i andras stall där jag varit inackorderad för att det inte görs ordentligt :banghead:
Dessutom hatar jag åkandet fram och tillbaka till stallet, finns det hemma så är det ju bara att gå ut när det passar.

Annars passar som sagt helinackordering mig bra, jag åker till stallet när jag vill och behöver bara lägga energi på att greja med min häst och ingenting annat.
 
Sv: Att ha hästarna hemma: är det värt det?

Jag tycker det är värt det eftersom jag inte tycker ridningen är viktigast mest hästarna :D

Hade jag bara velat ha en ridponny till mig så hade den varit inackorderad någonstans.

Och så vill jag inte hantera andras hästar om jag slipper.

Helinackordering skulle jag kunna tänka mig.
 
Senast ändrad:
Sv: Att ha hästarna hemma: är det värt det?

Jag älskar att ha mina hemma efter att ha varit inackorderad alla år. Jag trivs med att vara ensam i stallet och att ha mina egna rutiner, regler och bestämmanderätt över allt, från strö till foder, hagmaterial, fodringstider mm. Men det ÄR mycket jobb med eget stall det kan man inte komma ifrån. Man ska fixa allt ifrån foder och strö till att laga boxväggar, måla stall, laga hagar etc.

Jag försöker att underlätta så mycket som möjligt. Deras dagliga utevistelse beror på när det passar oss, de släpps ut i hagen allt mellan kl.6-9 och går in mellan kl.17 (om vi ska i väg) till midnatt (även väderleken spelar in). Nu när det är kallt ute har de dessutom fri tillgång till en ensilagebal i hagen. Annars fodras de fyra ggr om dagen med grovfoder.

Ett ridhus står dock på min önskelista, men jag måste nog bli rik först :D (närmsta finns en mil bort)
 
Sv: Att ha hästarna hemma: är det värt det?

Som många har skrivit, så beror det på... Finns nog inget ja eller nej som gäller alla. :)

Själv har jag ett "litet" (beror på vad man jämför med) stall hemma där jag har mina två hästar + hyr ut fyra boxplatser. Det jag ibland kan reagera på är att de som hyr boxplatser inte verkar veta hälften av allt som egentligen behöver fixas med stallet och hästarna. Jag säger inte att DU inte är medveten om det, här tar jag bara mitt stall som exempel. :) De kan pusta och stöna något alldeles väldigt om de någon dag behöver åka till stallet mer än en gång per dag eller om de har fått göra något mer än bara mocka+fylla matpåsar och vattenhink till sin häst, t.ex. städa på foderlogen eller mocka ute i hagen. Men de verkar helt glömma bort att allt det egentligen krävs massor av fler saker. Ut- och insläpp, fodringar (vi har fem fodringar per dag, men det kan man ju lösa på smidigare sätt med fri tillgång om det funkar), vatten i hagarna, reparation av stängsel eller annat som plötsligt går sönder, framkörning av grovfoder (sker med traktor), för att inte tala om inköp/hämtning av foder, eller om man har egna gärden - allt jobb för att få in fodret..., inköp/hämtning av strö, tömning av gödselplatta, kontrollanter som vill veta ditten och datten, papper hit och dit, skötsel av beteshagar, har man ridbana ska underlaget skötas noggrant... o.s.v. Alltså jag menar inte att som stallägare klaga, allt detta "ingår" ju i deras stallhyra (dock inte all service med tio olika täckesbyten och boots hit och dit, jag har faktiskt ett helt vanligt heltidsjobb också, men det är en helt annan diskussion), men det jag menar är att jag kan bli förvånad över att många faktiskt på allvar verkar tro att det är de själva som gör den största skötseln av hästen = att mocka boxen. :D

Nu fick det här en negativ klang kanske, det var inte riktigt meningen för egentligen ÄLSKAR jag att ha eget stall och jag skulle absolut inte vilja ha mina hästar någon annanstans än hemma. :) Men ibland tänker jag att det hade varit skönt att bara ha mina två hästar, och inte hyra ut några stallplatser. Allt som ska göras blir ju i en betydligt mindre volym då, och jag tror absolut att du skulle trivas med att ha dina hästar hemma! Det är störtmysigt på det stora hela. :)
 
Sv: Att ha hästarna hemma: är det värt det?

Sitter och Hemnetknarkar tidsvis och hittar då både hus och gårdar som är intressanta. Det jag funderar på är dock om det är värt det att ha hästarna hemma? Det blir ju lite mer underhåll än när man är inackoderad och framför allt verkar det som att folk aktiverar sina hästar MINDRE när de har dem hemma, jämfört när de var inackorderade :crazy: Har man mindre tid när man har hästarna hemma? Är det för att det är tråkigare att vara själv i stallet, som det inte är lika kul att hålla på med hästarna? Rent ekonomiskt: är det värt att ha hästarna hemma? Vi vill varken ha en dyr gård eller ett dyrt hus och jag har hästarna otroligt billigt idag (avdrag på stallhyran pga att jag hjälper till med fodringar). Hade jag tagit hem mina ponnys hade foderkostnaden gått upp, storbal är inte att tänka på, den hade varat hur länge som helst. Så det hade fått bli dyra småbalar.
Det skulle vara otroligt mysigt att ha hästarna hemma (shettisboxar är ju typ det sötaste som finns), men är det värt det tycker ni?
Ska tillägga att jag står i ett toppenbra stall idag :love:


"Att ha hästar hemma, är det värt det?"
Ja om man liv leva ett sånt liv, jag vill det iallafall :)

"Lite mer underhåll"
Ja, det är ju nästan alltid något som ska fixas med i hagar, stall osv. Saker som går paj eller behöver underhåll. Och det kostar ju både tid och pengar.


"Det är tråkigare att vara själv i stallet"

Det tycker inte jag, och jag tror inte att jag skulle aktivera mina mer om jag hade "stallkompisar" heller.. Jag tycker det är sjukt skönt att ha sitt egna stall några meter från huset fritt från folk som eventuellt ska tycka till om allt man gör eller inte gör :) I mitt stall kan jag göra precis som jag vill, ha det så städat som jag vill, sjunga för mig själv eller vad jag nu känner för :D


"Vi vill varken ha en dyr gård eller ett dyrt hus"

Vi köpte vårt ställe billigt i förhållande till liknande i närheten av oss. Det vi var beredda på då och faktiskt ville var ju att vi fick renovera, restaurera och bygga upp och rensa mycket på gården själva. Alltså, allt var inte i perfekt och färdigt skick, det fick vi ordna. Vi byggde om en fallfärdig lada till stall bland annat. Men det ju behövs ju såklart lite stålar när man ska renovera och bygga också.

"Hade jag tagit hem mina ponnys hade foderkostnaden gått upp"
Hur billigt äter dina ponnys för nu? Jag har två shettisar som äter hö för ca 400kr i månaden, alltså knappa 200/ponny. Köper en storbal hö/månad av grannen, det tycker jag är lite pengar för att göda två pållar :)
Utöver hö så går det bara åt lite morötter och annat "belöningsgodis" samt saltsten men det är ju nästan gratis :)


"shettisboxar är ju typ det sötaste som finns"

Hehe, vårt lilla har bara två boxar, och dom är i shettisstorlek..Det är mysigt..
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag behöver lite hjälp med att se vilka stallhyror som är rimliga. Vi har ett privatstall utan ridskoleverksamhet men tar in...
Svar
19
· Visningar
1 805
Senast: Zamira
·
Anläggning Hej! Lite luddig rubrik kanske men jag ska försöka förklara vad jag vill komma fram till och ser gärna att ni kommer med tips/råd och...
Svar
9
· Visningar
2 189
Senast: Kookaburra
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Ge delar från tupp till katt?
  • Avels fråga
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈

Hästrelaterat

  • Lösa benbitar
  • Ramla av varje uteritt?!
  • WE-tråden

Omröstningar

Tillbaka
Upp