Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
I år ska vi köpa fryst råmjölk av ett stort travstuteteri då en av märrarna ett år läckte mkt och hade dåligt med antikroppar i mjölken så i år när hon ska ha föl vill vi ha hemma ifall samma inträffar i år.För tiden är ju knapp att få i fölungen bra råmjölk.Behövs den inte kan man ju alltid sälja den vidare
Så hette den var så trött igår när jag skrev att jag inte kom på vad den hette!Det finns även råmjölkspasta som man kan ge.
Jag kollar råmjölken med en refraktometer för att veta att fölungen får i sig råmjölk av bra kvalitet, hittills har alla fått bra råmjölk ch jag har sett att de diar bra så jag har inte behövt nappa någon
Jag tänker alltså om det värsta tänkbara händer. Att stoet dör. Då skulle det kännas bra att ha en reserv av råmjölk att få i fölet och även då vidare någon form av mjölkersättning? I väntan att få tag på en eventuell amma.
Hur gör ni andra?
Det är bättre att de större stuterierna lagrar och säljer råmjölken när behovet FINNS. Risken är annars att det finns råmjölk här och där, som ingen mer än ägaren vet om.Jag tänker alltså om det värsta tänkbara händer. Att stoet dör. Då skulle det kännas bra att ha en reserv av råmjölk att få i fölet och även då vidare någon form av mjölkersättning? I väntan att få tag på en eventuell amma.