Sv: Att ha barn och hästintresse
Jag har en dotter på fyra månader, så jag kan ju bara svara för den tid jag varit mamma hittills!
Hur gamla är barnen?
Dottern är som sagt 4 månader
Hade du häst när ni fick barn?
Jajemänsan. En unghäst född 2004 under inridning =) (islänning)
Hur löste ni det första tiden när bebisen var liten och behövde sin mamma?
Jag fick hjälp av stallägaren sista veckan under min graviditet och första veckan efter att My kom. Efter det har jag åkt till stallet i princip varje dag och tagit lillan med mig. Den första veckan jobbade jag inte med hästen utan åkte bara dit och gjorde iordning. My sov då oftast kvar i babyskyddet som jag ställde in i sadelkammaren. Efter någon vecka började jag träna hästen igen, dock från marken till en början. My sov i babyskyddet eller i vagnen och om hon vaknade satte jag henne i sele på mage.
Från att My var ca två månader har jag lämnat henne hemma med sin pappa vid enstaka tillfällen/vecka. Det är jätteskönt att få komma iväg själv och bara koncentrera sig på hästen, samtidigt helammar jag ju fortfarande och My är ett matvrak som helst ska äta varannan timme (särskilt på kvällarna) så jag kan inte vara borta så länge. Sen har jag också lyxen att ha en mamma som mer än gärna hänger med till stallet en eller ett par gånger i veckan och passar My när jag rider. Det är jättelyxigt och helt underbart att inte behöva stressa för att My är hemma och kanske är hungrig!
Allt som oftast har jag dock med henne och nuförtiden brukar hon hänga på min mage till en början när jag gör iordning och så, och sen brukar hon somna (om man åker så att man tajmar in en sovtid!) och då lägger jag över henne i vagnen och så rider jag. Det brukar fungera jättebra och oftast så vaknar hon precis när jag är klar! Duktig bebis!
Hur har ni löst det sen?
Här kan jag bara svara hur jag har tänkt. Jag har nog tänkt att fortsätta ungefär som vi gör nu fast hon kanske kommer att vara hemma med sin pappa några fler gånger/vecka än vad hon är i dagsläget. Sen när jag börjar arbeta eller vi får ett syskon till My, då får man ta det då. Jag tror att det viktigaste är att man har en inställning att saker och ting löser sig, så gör de ofta det! Vill man ha både häst och barn så bara måste det ju fungera på ett eller annat sätt!
Arbetar du heltid?
Nu är jag ju föräldraledig, men jag har inte tänkt att arbeta mer än 75% under småbarnsåren.
Har du hästen hemma? (om inte, hur långt bort?)
Nej, han är ungefär 1,5 mil härifrån.
Hur ofta hinner ni vara i stallet?
Jag är i stallet varje dag. Jag är där olika länge beroende på om jag har My med mig, om jag är ensam med My eller om någon annan är med eller om My är hemma med pappa. Men jag är alltid där minst 1,5 timme och som max större delen av dagen
Hur ofta hinner ni rida?
Jag rider nog kanske 2-3 gånger/vecka och så marktränar jag 2-3 gånger/vecka och så får han en eller två vilodagar. Jag hade kunnat rida mer om jag ville, men jag tycker att markträningen är minst lika viktig. Dessutom är han ju så ung.
Vad har ni fått offra i ert hästintresse iom att ni skaffade barn?
Hittills har jag inte behövt offra alls mycket tycker jag. Det enda är i så fall att jag aldrig kan planera innan vad jag ska göra i stallet, eftersom jag inte vet hur My kommer att vara. Ibland när man har tänkt att rida får man vackert tänka om och markträna istället eftersom My vägrar somna (då hänger hon alltså på min mage). Det krävs lite mer planering av åkandet fram och tillbaka till stallet och man får vara lite mer flexibel än tidigare, men annars fungerar det väldigt bra tycker jag!
Jag inser ju att man kanske får göra ett avbrott i ridningen en tid kring förlossningen (eller?), men sen då? Är er partner hemma med barnen eller tar ni dem med er?
Det här har jag ju svarat på ovan, men ville ändå skriva en liten kommentar. Jag själv var uppe på hästryggen igen tre veckor efter förlossningen, men alla förlossningar och graviditeter är olika och det kan ju hända att man får lägga ridningen på hyllan både under och ett bra tag efter graviditeten. Det måste man nog vara beredd på. Själv slutade jag rida runt v 27 (tidigare på unghästen eftersom jag trillade av och tyckte att det var så onödigt), inte för att jag inte kunde fysiskt, utan mer för att jag inte hade någon stabil häst att rida på och jag tyckte att det var så onödigt att chansa på att allt skulle gå bra med unghästen. Fysiskt hade jag nog fixat att rida fram till v 35 eller något.
//Julia