Att ha barn och hästintresse

Yrja

Trådstartare
Funderar ibland på detta med barn. Jag vill absolut ha barn nån gång, gärna tidigt, men hur får man det egentligen att gå ihop när man samtidigt har en häst och VILL rida och vara aktiv med den. Går det?

Ni som har häst och barn (lite stöd-frågor, skriv gärna mer utöver dessa):
Hur gamla är barnen?
Hade du häst när ni fick barn?
Hur löste ni det första tiden när bebisen var liten och behövde sin mamma?
Hur har ni löst det sen?
Arbetar du heltid?
Har du hästen hemma? (om inte, hur långt bort?)
Hur ofta hinner ni vara i stallet?
Hur ofta hinner ni rida?
Vad har ni fått offra i ert hästintresse iom att ni skaffade barn?

Jag inser ju att man kanske får göra ett avbrott i ridningen en tid kring förlossningen (eller?), men sen då? Är er partner hemma med barnen eller tar ni dem med er?

nyfiken.. :)

Sv: Att ha barn och hästintresse

Har inga barn, men ska ha nu den 31 juli. Tyvärr så fick jag foglossning ganska tidigt och fick inte lov att rida mer innan förlossningen.
Sen gick det över en period, men min sambo var rädd att jag skulle ramla av och skada mig och barnet. Och jag insåg att hästarna får gå och skrota ett tag. Det kommer en kille och även min sambo rider och kör båda hästarna här hemma, men det är ju inte regelbundet.
Så tanken är ju att ta upp ridningen igen efter förlossningen, men det blir bara skogsridning eller ute på åkern här hemma. Får bli min egna tid när sambon har sin tid med den lille.
Jobbar i normala fall 75% och hästarna hemma. Annars hade jag nog inte haft dem kvar om jag var heltidsarbetande och hade hästarna någon annanstans.

Jag har en dotter på fyra månader, så jag kan ju bara svara för den tid jag varit mamma hittills!

Hur gamla är barnen?
Dottern är som sagt 4 månader

Jajemänsan. En unghäst född 2004 under inridning =) (islänning)

Jag fick hjälp av stallägaren sista veckan under min graviditet och första veckan efter att My kom. Efter det har jag åkt till stallet i princip varje dag och tagit lillan med mig. Den första veckan jobbade jag inte med hästen utan åkte bara dit och gjorde iordning. My sov då oftast kvar i babyskyddet som jag ställde in i sadelkammaren. Efter någon vecka började jag träna hästen igen, dock från marken till en början. My sov i babyskyddet eller i vagnen och om hon vaknade satte jag henne i sele på mage.

Från att My var ca två månader har jag lämnat henne hemma med sin pappa vid enstaka tillfällen/vecka. Det är jätteskönt att få komma iväg själv och bara koncentrera sig på hästen, samtidigt helammar jag ju fortfarande och My är ett matvrak som helst ska äta varannan timme (särskilt på kvällarna) så jag kan inte vara borta så länge. Sen har jag också lyxen att ha en mamma som mer än gärna hänger med till stallet en eller ett par gånger i veckan och passar My när jag rider. Det är jättelyxigt och helt underbart att inte behöva stressa för att My är hemma och kanske är hungrig!

Allt som oftast har jag dock med henne och nuförtiden brukar hon hänga på min mage till en början när jag gör iordning och så, och sen brukar hon somna (om man åker så att man tajmar in en sovtid!) och då lägger jag över henne i vagnen och så rider jag. Det brukar fungera jättebra och oftast så vaknar hon precis när jag är klar! Duktig bebis! :D

Hur har ni löst det sen?
Här kan jag bara svara hur jag har tänkt. Jag har nog tänkt att fortsätta ungefär som vi gör nu fast hon kanske kommer att vara hemma med sin pappa några fler gånger/vecka än vad hon är i dagsläget. Sen när jag börjar arbeta eller vi får ett syskon till My, då får man ta det då. Jag tror att det viktigaste är att man har en inställning att saker och ting löser sig, så gör de ofta det! Vill man ha både häst och barn så bara måste det ju fungera på ett eller annat sätt!

Arbetar du heltid?
Nu är jag ju föräldraledig, men jag har inte tänkt att arbeta mer än 75% under småbarnsåren.

Nej, han är ungefär 1,5 mil härifrån.

Jag är i stallet varje dag. Jag är där olika länge beroende på om jag har My med mig, om jag är ensam med My eller om någon annan är med eller om My är hemma med pappa. Men jag är alltid där minst 1,5 timme och som max större delen av dagen :p

Hur ofta hinner ni rida?
Jag rider nog kanske 2-3 gånger/vecka och så marktränar jag 2-3 gånger/vecka och så får han en eller två vilodagar. Jag hade kunnat rida mer om jag ville, men jag tycker att markträningen är minst lika viktig. Dessutom är han ju så ung.

Hittills har jag inte behövt offra alls mycket tycker jag. Det enda är i så fall att jag aldrig kan planera innan vad jag ska göra i stallet, eftersom jag inte vet hur My kommer att vara. Ibland när man har tänkt att rida får man vackert tänka om och markträna istället eftersom My vägrar somna (då hänger hon alltså på min mage). Det krävs lite mer planering av åkandet fram och tillbaka till stallet och man får vara lite mer flexibel än tidigare, men annars fungerar det väldigt bra tycker jag!

Jag inser ju att man kanske får göra ett avbrott i ridningen en tid kring förlossningen (eller?), men sen då? Är er partner hemma med barnen eller tar ni dem med er?

Det här har jag ju svarat på ovan, men ville ändå skriva en liten kommentar. Jag själv var uppe på hästryggen igen tre veckor efter förlossningen, men alla förlossningar och graviditeter är olika och det kan ju hända att man får lägga ridningen på hyllan både under och ett bra tag efter graviditeten. Det måste man nog vara beredd på. Själv slutade jag rida runt v 27 (tidigare på unghästen eftersom jag trillade av och tyckte att det var så onödigt), inte för att jag inte kunde fysiskt, utan mer för att jag inte hade någon stabil häst att rida på och jag tyckte att det var så onödigt att chansa på att allt skulle gå bra med unghästen. Fysiskt hade jag nog fixat att rida fram till v 35 eller något.

//Julia

Funderar ibland på detta med barn. Jag vill absolut ha barn nån gång, gärna tidigt, men hur får man det egentligen att gå ihop när man samtidigt har en häst och VILL rida och vara aktiv med den. Går det?

Hur gamla är barnen? Blir 3 år i september.
Hade du häst när ni fick barn? Ja
Hur löste ni det första tiden när bebisen var liten och behövde sin mamma? Hade hästen inhyrd i ett stall eftersom jag ville slippa köra 6mil fram o tillbaka till mina föräldrar då mitt stall inte va klart så då fick jag även hjälp av dom, de red henne även lite åt mig
Hur har ni löst det sen? Försöker lösa det men visst hästarna tar väldigt mycket tid så är det ju bara.. Sambon jobbar även hemma på kvällarna så där har vi ju ett problem, han tycker att hästarna är ju bara en "lek" medans han drar in pengar.. Lättare dock nu när det är ljust o man kan rida rätt sent
Arbetar du heltid? Halv tid + tim vik. inom hemtjänst. Hade sonen kunnat vara på dagis en stund de dagar jag är ledig hade det underlättat mycket men så funkar det ju tyvärr inte, inte här iallafall. så även om jag är hemma hela dagar så kan jag ändå inte göra så mycket med hästarna vilket är lite frustrerande då det kan vara skönt att vara lite ledig på kvällarna..
Har du hästen hemma? (om inte, hur långt bort?) Hemma
Hur ofta hinner ni vara i stallet? Måste ju vara där varje dag, men vissa dagar blir det endast mockning o sånt medans andra dagar kan man hinna få lite mer gjort
Hur ofta hinner ni rida? Olika men försöker rida 4 dagar/v. iallafall. en tid blev det att vi gav varandra tid varannan dag
Vad har ni fått offra i ert hästintresse iom att ni skaffade barn? Tävlingar o träningar. gör fortfarande detta men inte lika mycket som förr. Fick även sälja mitt hjärta (unghäst) som behövde bli riden varje dag

Jag inser ju att man kanske får göra ett avbrott i ridningen en tid kring förlossningen (eller?), men sen då? Jo tiden direkt efter kan vara bra att ta det lite lugnt men jag red ganska snabbt igen. Däremot vågade jag inte rida något under grav. tyckte inte att det va värt det om jag skulle trilla av o förlora barnet.. Skrittade ut en runda på gamlingen ibland men det blev snabbt obekvämt
Är er partner hemma med barnen eller tar ni dem med er? Ofta är han med, dock inte när jag rider

Hoppas du fick lite svar :) Det vi märkt är att det är jätte viktigt att man pratar med varann hela tiden, fast det gäller klart hela tiden annars med :)

Hur gamla är barnen?
Min dotter är nu snart 9år
Hade du häst när ni fick barn? Japp:)
Hur löste ni det första tiden när bebisen var liten och behövde sin mamma? Jag har varit ensamsående så gott som hela tiden. Hade med henne till stallet lr så va hon hos morföräldrar lr annan släkt
Hur har ni löst det sen? För mig har det funkat bra desto äldre hon blev.
Arbetar du heltid? Ja,det gjorde jag,förutom när jag va mamma ledig. Senaste året har jag dock bara jobbat halvtid,men av andra skäl.
Har du hästen hemma? (om inte, hur långt bort?) ca 30 min med buss
Hur ofta hinner ni vara i stallet? Varje dag. Och nu har hon en foderponny:)
Hur ofta hinner ni rida? Varje dag
Vad har ni fått offra i ert hästintresse iom att ni skaffade barn? Tja, jag tävlade mycket innan jag fick barn, skulle nog kunna fortsätta även nu,men har inte det intresset längre.
Klart att det många ggr varit otroligt bökigt och det blir väl fler sena kvällar än jag tycker är ok...men men

Hur gamla är barnen? 19 månader
Hade du häst när ni fick barn? Ja
Hur löste ni det första tiden när bebisen var liten och behövde sin mamma? Medryttare och så tog jag med honom till stallet.
Hur har ni löst det sen? Åkt till stallet när pappan kommit hem, eller gått upp sjukt tidigt och ridit innan utsläpp, oftast har han då somnat om i vagnen.
Arbetar du heltid? Ja
Har du hästen hemma? (om inte, hur långt bort?) 800m
Hur ofta hinner ni vara i stallet? Varje dag.
Hur ofta hinner ni rida? Varje dag, men det orkar jag inte och det fungerar inte för min häst. Hon vill vara mitt nummer 1 och tycker det är skittråkigt när sonen kommer i förstahand, dessutom måste hon aktiveras mera inom ridningen än jag fixar, lite svårt att rida ut och ta med sig barnvagn ;) Dessutom är jag gravid igen.
Jobbar jag morgonskift går jag upp kl. 4 och är hemma kl. 16 maten är klar när pappa kommer hem vid 17 tiden sen brukar jag vara i stallet till kl 20:30-21 och sen verkligen totalkraschar jag när jag kommer hem.
Jobbar jag kvällsskift så går jag upp kl 6 och jag och sonen äter frukost, åker sen till stallet och rider en snabbis på banan. Är hemma igen till kl 9:30-10 och då sover han middag till kl 11 då jag lämnar honom hos dagmamma, jag åker hem och äter lunch och åker till jobbet kl 12 och är hemma igen kl 23.

Ingenting, jag kan ta mig tiden att träna och tävla mera, men jag har inte orken. Sen går ju småbarnsåren så fort och de får jag inte tillbaka, jag kan tävla i i 20-30 år framåt senare i livet.

Det hade varit miljoner gånger enklare för mig om jag inte fick förlossningsdepression, något man inte kan veta i förväg. Hade jag dessutom inte blivit varslad så hade jag haft betydligt mkt bättre arbetstider och orkat rida varje dag.

Sen är min häst en häst som vill vara nummer ett, hon vill tränas stenhårt varje dag och varierande grejjer. Hon är inte en häst för en småbarnsförälder. Det tar emot jätte mycket att jag ska sälja henne nu, men det kryllar av hästar och hästar som passar småbarnsföräldrar. Jag kommer inte sluta rida för jag fått barn, och kommer garanterat köpa en ny häst om inte allt för många år.

Jag fick hemska foglossningar och fick sluta rida tidigt, vilket passade bra med att låta henne gå på bete. Dessutom åkte jag av 2 ggr och vi slog runt 1 ggr. Lite för farligt kanske. Jag hade 2 medryttare som höll igång henne och så jobbade jag henne i skritt. Tömköra gick inte p.ga. fogarna. Red sista gången 10 dagar före förlossningen och var uppe i sadeln efter 4 veckor, kunde garanterat ridit mkt tidigare men hade ju 2 medryttare som tog hand om henne.

Sonen är både med till stallet och hemma med sin pappa. I början var han alltid med för jag ammade, sen åkte hästen ut på foder i 6 månader och när jag sen hämtade hem henne när sonen var 8 månader så fick han vara kvar hemma med pappa när jag åkte till stallet.

Hur gamla är barnen?
7 månader
Jajjamen, sedan hur många år som helst o kan inte tänka mig att vara utan
Bebisar behöver både mammor o pappor ;). För matens skull får man antingen tanka bebben ordentligt full innan man knallar iväg till pållen, eller så kan pappan ge utpumpad mjölk eller ersättning
Hur har ni löst det sen? när man är borta.
På vår son har det funkat utmrkt, men vissa barn fixar inte att växla mellan bröst o flaska
Arbetar du heltid?
Nu är jag ju föräldraledig, och när börjar jobba "för fullt" kommer jag nog att jobba runt 75 %.
Ja, vi har stall hemma, vilkert är smidigt på många sätt, men oxå kräver lite passning.
Självklart varje dag eftersom jag har det hemma. Tiden varierar mellan 30 minuter (ett par dagar mockar jag inte själv o förbereder inget foder, då jag har ett par inackorderingar o vi byter lite tjänster)
Hur ofta hinner ni rida?
ca 3 ggr i veckan, och har medryttare en dag. Skulle nog hinna rida en dag till, men har upptäckt att hästen trivs utmärkt med varannandagsridning, och går minst lika bra som innan vi fick barn. Vi tränar dressyr för tränare 1 gång i veckan, o är ute o tävlar så smått igen på samma nivå som innan (LA-MSV B dressyr)
Inte speciellt mycket - jag rider lite mindre, men hästen fungerar nästan bättre på 3-4 dagarsridning per vecka än vad han gjorde på 5-6 tidigare. Men visst kommer ridningen o hästen i andra hand efter bebben, men det känns inte som någon uppoffring, utan det blir så naturligt
Ludvig är hemma med pappa när jag rider. Han är ingen sådan där unge som sover flera timmar på dagen i vagnen, som min kompis dotter tillexempel. Hon hinner lätt mocka och göra foder mm medan dottern sover, men det är inget jag kan räkna med. Dock mockar jag numera ibland med honom i bärsele på ryggen - då är han med och tycker det är skoj. Det mesta av hästeriet sköts dock när sambon är hemma. Vad det gäller ridning o graviditet hade jag tur o mådde bra hela tiden. Jag tränade, tävlade o var ridlärare precis som vanligt tills jag var i sjätte månaden, sedan var det sommar och semester hur som helst, och jag var ledig från jobbet. Jag red tills det var drygt två månader kvar - sedan tyckte jag att jag var för klumpig för att rida ordentligt, och när jag ändå inte kunde göra något vettigt tyckte jag inte det var värt risken längre, så då jlade jag av. Jag fick havandeskapspenning och jobbade inte de två sista månaderna, då ridläraryrket är och anses även av FK vara tungt och riskfyllt. Uppe på egen häst var jag 19 dagar efter förlossningen och jag hae stått i mitten av manegen o skrikit ;) en kväll i veckan (mest för att det är världens bästa jobb) sedan han var 3 månader.

Jag tror man ångrar sig massor om man avstår barn för hästarnas skull om man vill ha barn alls förstås. Det mesta går att lösa även om man får kompromissa lite. Lycka till!

Vaddå kort inlägg!? Jag har ju skrivit massor inne i citatet:)

Tack ALLA för era svar. :laugh: Det känns lovande att så många ändå kan kombinera det. Trots att man inte har egen gård. :bow:

Hur gamla är barnen?Ollie fyller 7år i höst.
Hade du häst när ni fick barn?Ja
Hur löste ni det första tiden när bebisen var liten och behövde sin mamma?Medryttare, min mamma tog hand om mina hästar under hela graviditet och första månaderna.
Hur har ni löst det sen?När Ollie var 2-3månader så passade mamma eller pappa honom medans jag red. Jag slutade amma (mjölken tog slut) när Ollie var 3månader så matbiten var enkel.
Arbetar du heltid?Jag har gjort men inte just nu. När Ollie var liten så fick jag mycket hjälp av mina föräldrar (som båda är ryttare) och av mina morföräldrar (som även de har ridit men nu slutat). Sen när han blev större så var han med i stallet och pysslade med sin ponny.
Har du hästen hemma? (om inte, hur långt bort?)Jag har hästarna hos mina föräldrar.
Hur ofta hinner ni vara i stallet?Under Ollies 7år så har jag varit i stallet 5 av 7 dagar i snitt.
Hur ofta hinner ni rida?Varje gång jag är i stallet.
Vad har ni fått offra i ert hästintresse iom att ni skaffade barn?Jag kan inte se ngt som jag har offrat, jag är mycket i stallet speciellt nu när han är stor och pysslar/rider med mej eller leker med kompisar/utanför stallet medans jag rider/tar hand om hästarna.

Jag inser ju att man kanske får göra ett avbrott i ridningen en tid kring förlossningen (eller?), men sen då? Är er partner hemma med barnen eller tar ni dem med er? Hur lång tid man behöver är individuellt men jag har för mej att de rekomenderas att man väntar 4-6v med att rida. De flesta ryttare som jag känner och som har barn har varit i sadeln efter bara max 2veckor. Jag hade haft väldig uppbackning från mina föräldrar och morföräldrar (Ollies pappa var alldeles för omogen för att vilja ta hand om Ollie när han var liten) så jag har alltid kunnat rida/vara i stallet.
Att ha med sej bebisen när man är själv i stallet tycker jag är väldigt riskfyllt men det funkar för vissa. Bäst är ju om man har ngn med sej isf som tarhand om bebisen medans man konsentrerar sej på hästen.

Jag valde att sälja min islandshäst 3 månader innan oscar's ankomst - Ansåg att min tid inte skulle räcka till, precis som freyja_bus pålle så var min oxå en unghäst under inridning och jag tyckte det var synd att en sådan fin häst bara skulle gå & skrota en längre tid - Han älskade dessutom att arbeta.

Han kom till en mycket vettig & kunnig person som jag har regelbunden kontakt med och de trivs jättebra tillsammans så i dagsläget känner jag att jag gjorde rätt. I bland kan jag dock ångra mig eftersom vi nu bor på egen gård med eget stall.

Delar mitt hästintresse med sambon - som äger en travhäst, som bor på vår gård - Tyvärr kommer denna häst att få vandra vidare då vi vill prioritera oss själva nu.

//Linda

Hur gamla är barnen? Emil 2år och 8 månader. Alex 3 månader.
Hade du häst när ni fick barn?japp två hästar
In med hästen och förbereda så mkt det går. Gå in, amma och sen rida en stund.
Hur har ni löst det sen? Barnens pappa tar sitt ansvar
Arbetar du heltid? Har gjort, är nu mammaledig, våra planer är att jag ska jobba runt 50-70%
Har du hästen hemma? (om inte, hur långt bort?)Hemma
Hur ofta hinner ni vara i stallet? Varje dag men inte i den usträckning jag vill. Hatar att behöva stressa och göra ett halvdant jobb där ute. Känns lite som jag inte räcker till...
Hur ofta hinner ni rida? Har möjlighet att rida kanske 4 ggr i veckan men inte alltid jag gör det.. När det väl är kväll och sambon kan ta barnen är jag ibland rätt sliten och vill bara sooova.
Vad har ni fått offra i ert hästintresse iom att ni skaffade barn? Njae... har väl aldrig haft det extrema hästintresset men gillar att pyssla med dom och rida ut i skogen. Jag vet ju att när lillebror slutar amma kommer jag kunna vara där mer utan ständiga avbrott. Men då är det väl annat som man också ska hinna med. Tusan att man vill göra så mkt...greja med hästarna, träna hunden, renovera, fixa hos hönorna, umgås med familj och vänner, gå ut på härliga rundor i skogen, sy, pyssla...sen allt annat som hushållsarbete, trädgårdarbete mm men det delar vi ju på.

Eftersom jag har stallet hemma så gör jag sakerna där ute lite då och då. Emil springer med mig ibland och Alex hänger ju med vart man än går... Men jag gillar mest att vara där utan barn.

Jag har funderat ibland på att låna ut hästarna för jag känner att jag nog tappat intresset lite. Ska jag ha hästar vill jag kunna ägna mig åt dom ordentligt, inte bara göra det mest nödvändiga och sen snabbt in igen.
Men där säger sambon ifrån, han tycker INTE jag ska låna ut dom för han vet att jag kommer ångra mig. Dessutom har vi gjort det väldigt smidit med häshållningen. Går på lösdrift, han ger dom mat när han går till jobbet, sen fixar jag de överiga utfodringarna, får hem allt hö och halm på en gång så det räcker ett år, mockar nån gång i veckan i vindskyddet.

Det är jätteviktigt att ha nåt eget när man fått barn. Iaf jag känner så. Hur härligt det än är att vara med barnen så måste jag komma ut och göra lite saker för mig själv. Det kan vara att hålla på med hästarna, titta på hönorna, gå med hunden...

[/QUOTE]
Det är jätteviktigt att ha nåt eget när man fått barn. Iaf jag känner så. Hur härligt det än är att vara med barnen så måste jag komma ut och göra lite saker för mig själv. Det kan vara att hålla på med hästarna, titta på hönorna, gå med hunden...[/QUOTE]

:bow:

Precis, tycker också att det är jätte viktigt med något eget.
Bara känna att man kan koppla bort barn, hus o sambo en stund!

Tack ALLA för era svar. :laugh: Det känns lovande att så många ändå kan kombinera det. Trots att man inte har egen gård. :bow:

Som jag skrev i mitt förra inägg så har jag ju hästarna hemma o alltså ingen erfarenhet av något annat. Jag tror dock inte det behöver vara mycket värre at ha hästen inackorderad, om man inte måste åka flera gånger om dagen och ha stallpass förstås, då blir det nog jobbigt. Fördelen med att ha inackorderat är ju att man oftast bara behöver komma en gång om dagen, och om man skaffar medryttare eller kanske kan byta mockning med någon en eller ett par dagar behöver man ju inte ens åka varje dag, samt att det ju även går fort att åka i väg och bara mocka, fixa foder o visitera etc om man behöver göra det själv de dagar man inte rider.

Ja, alltså för mig så känns det både bra och dåligt att inte ha hästen hemma. Bra för att man slipper fodringar, utsläpp, bygga hagar och allt annat som hör till, och dåligt för att man måste ta bilen och det krävs mer planering på det viset. Hade man haft hästen hemma, eller åtminstone på gångavstånd, hade man ju kunnat ta barnvagnen direkt och promenerat till stallet = lättare för lillan att somna och man får mer tid till hästarna direkt. I mitt fall så brukar My alltid somna i bilen (det tar ca 10-15min med bil), vakna när vi kommer fram, somna igen efter ett tag och sedan vakna igen lagom tills vi ska åka hem. Det blir lite hackigt och ryckigt ibland kan jag känna!

Jag hade nog ändå velat ha häst hemma. De hade kunnat gå på lösdrift så man slipper vara bunden till speciella tider och så hade man bara kunnat ställa ut barnvagnen bredvid paddocken när lillan vill sova. Det hade varit perfekt! Dessutom hade det inte tagit lika lång tid och det hade varit lättare att samordna med min man som jobbar mycket hemma.

//Julia

Jag bor på en hästgård med ca. 25 hästar

Hur gamla är barnen?
En lite över två och en två månaders baby
Ja ca 25 hästar, tränings- tävlingkhästar, hingststation m.m. som jag tog hand om arbetet själv. När jag hade tre månader kvar till förlossning tog jag hjälp av en anställd som jag har haft till och från hela tiden. Om någon har slutat så har jag fått klarart mig själv, man får bara ta det lungt man klarar mera än man tror, sambon får hjälpa med dom tyngsta sakerna.
Hur löste ni det första tiden när bebisen var liten och behövde sin mamma? Har en anställd som sköter det dagliga arbetet och jag gör det jag orkar och hinner. När hon är borta tar jag hand om allt själv tillsammans med sambon. Jag helammar så blir lite pauser att mata.
Arbetar du heltid?
Heltid med hästarna, skor själv. Skodde dom sista i början på 9 grav månaden och började sko när babyn var 1 månad. Hade en annan o sko dom som måsta emellan.
Hur ofta hinner ni vara i stallet? Barnen brukar somna vid halv 9 då går jag ut och rider och skor. Äldre barnet är på dagis några dagar i veckan så då går det bra att hålla lektioner och rida går med bra medan lillen sover. Tvååringen är lite vildare så man måste ha lite mera koll där...=)
Hur ofta hinner ni rida? Försöker hinna rida minst två om dagen ibland blir det ingen.
Mycket, levde i stallet innan nu är barnen högst på prioritetlistan. Gör det som måste göras i stallet och kul om jag hinner rida några hästar. Men jag har inget att stressa över, jag får aldrig tillbaka den här tiden med barnen så den vill jag ta vara på! Jag hinner vara i stallet igen!

Är sambon hemma får han ta barnen en stund så jag kan vara ute i lugn o ro så ringer han om lillen är hungrig annars tar jag med barnen till stallet men gör det som funkar då ibland bara väga upp mat ibland sko en häst... Jag red "åkte häst" till dagen innan med första barnet och en vecka innan på andra barnet (markarbetade dom mest). Dom jag hade i full gång lämnade jag bort på träning en månad eller hade någon annan att motionera. Jag har haft turen att mått bra i

Jag vill ha ett till barn får se när det blir av men jag längtar efter att komma tillbaka till tävlingsbanan igen, får se om jag klarar det till nästa år. Men det bästa som kunde hända är barnen!

Kram Marica

Liknande trådar

Övr. Barn Halloj, En del har nog sett att jag börjat smyga runt här i trådarna. Jo, vi har pratat om barn rätt länge hemma nu och jag har...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 713
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 936
Senast: Anonymisten
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 613
Gravid - 1år Jag visste inte om jag skulle fortsätta i min första tråd "vem tar du med till förlossningen?" eller om jag skulle skapa en helt ny...
2
Svar
22
· Visningar
3 853
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar