Att göra startlistor till dressyrtävling

Riverside

Trådstartare
Har ett par funderingar som jag tänkte att ni erfarna tävlingsmänniskor kan hjälpa mig med :) Jag tävlar inte jättemycket själv och när jag gör det startar jag endast en klass för jag vill inte lägga hela dagen på att vara borta hemifrån.

Däremot är jag lite då och då, nu mer sällan, ansvarig för sekretariatet på våra tävlingar. Jag satt igår och gjorde startlistorna för kommande helg och det dyker då upp lite frågeställningar.

Vi har fyra klasser som går på två banor. En kortbana och en långbana. Nästan alla ekipage har anmält sig till två klasser. Jag vill ju att det ska bli så bra förutsättningar som möjligt för alla och då framför allt för hästarna! Jag tycker inte att det är schysst mot dem att få en starttid kl 9 och sen nästa kanske kl fem på em. Så jag gör en grundlottning och sen flyttar jag på dem som antingen fått väldigt tajt mellan sina starter eller de som fått väldigt långt emellan. Tyvärr hjälper inte systemet till vid lottningen utan sätter hur som helst. Jag hade tex en tjej som fick starttid 13.06 i båda sina klasser. Det funkar ju inte... Nu till min fundering:

Av erfarenhet vet jag att jag kommer få flera mail där man klagar/önskar att få byta tid för man anser att man fått för lite/för mycket tid emellan. Vi har alla olika önskan om tider emellan och hästarna är olika och det är dessutom helt omöjligt att alla kan bli nöjda men vad tycker ni är "lagom" tid emellan? Vissa vill bara ha en kvart emellan för då blir det en kort dag, hästen behöver inte värmas två gånger etc. Andra vill ha lång tid emellan för att hinna äta eller nåt... vad vet jag. Jag efterlyser olika argument och sen vad tycker ni att man ska sätta som kortaste respektive längsta tid emellan och i och med det känna att man gjort så att så många som möjligt ska tycka att det är ok?

Min nästa fundering är kring dessa som anmäler sig till tävling och sen begär att få starta tidigt eller sent pga en massa olika orsaker (oftast dyker dessa krav upp efter att starlistan är publicerad). Jag kan tänka mig att gå med på en del om det är för hästens skull. Annars anser jag att har man anmält sig till en tävling en viss dag får man antingen planera andra aktiviteter kring det eller också får man väl avanmäla sig. Hur tänker ni här?

Sv: Att göra startlistor till dressyrtävling

Man pusslar så gott det går, men alla kan tyvärr inte bli nöjda ändå

Se till att alla har minsta antal ekipage mellan sina starter enligt TR, sen kör du stenhårt på det

"Tack för din synpunkt. Vi har lagt x antal starter enligt TR mellan samtliga ekipage som startar bägge klasser, Med vänlig hälsning YY"

Att folk vill flytta starttider för att de har annat att göra? Inte ditt problem ;)

Önskemål som har inkommit innan startlistorna är publicerade tar jag hänsyn till, inte andra. Sen gör jag som du, en "grundlottning" sedan justerar jag lite hit o dit så det inte blir onödigt länge (eller kort) mellan starterna.

Jag försöker också ta hänsyn till de som inkommit i samband med anmälan. Problemet som jag upplever med det är bara att det känns som om vi i vår rk har blivit lite för "snälla". Det kommer rätt mycket önskemål om att ffa starta sent. Och alla kan ju inte göra det. Denna gång kommer vi vara lite tuffare för det skapar så mycket merjobb att vara för snäll känner jag ibland.... Men visst vill man vara snäll och man vill att folk ska tycka att det är en trevlig och tillmötesgående tävling. Men jag gör en bedömning utifrån vad det är för anledning som ges.

vad tycker ni är "lagom" tid emellan?

Min nästa fundering är kring dessa som anmäler sig till tävling och sen begär att få starta tidigt eller sent pga en massa olika orsaker (oftast dyker dessa krav upp efter att starlistan är publicerad). Jag kan tänka mig att gå med på en del om det är för hästens skull. Annars anser jag att har man anmält sig till en tävling en viss dag får man antingen planera andra aktiviteter kring det eller också får man väl avanmäla sig. Hur tänker ni här?

Första frågan: HELT IRRELEVANT.

Andra frågan: Har man något önskemål uttrycker man det vid anmälan, i övrigt har man INGEN talan och får antingen anpassa sig efter tiderna man får eller stryka sig.

Även trevliga önskemål i efterhand tar alldeles för mycket ideell tid som kunde lagts på så himla, HIMLA mycket vettigare saker!!!!!!

(ja, dessa frågor har stört mig ända sedan postlådan blev full inför varje tävling, ni vet när man anmälde sig på de där grova, blåvita pappren :p)

Jag försöker också ta hänsyn till de som inkommit i samband med anmälan. Problemet som jag upplever med det är bara att det känns som om vi i vår rk har blivit lite för "snälla". Det kommer rätt mycket önskemål om att ffa starta sent. Och alla kan ju inte göra det. Denna gång kommer vi vara lite tuffare för det skapar så mycket merjobb att vara för snäll känner jag ibland.... Men visst vill man vara snäll och man vill att folk ska tycka att det är en trevlig och tillmötesgående tävling. Men jag gör en bedömning utifrån vad det är för anledning som ges.

I vår klubb har det gått så långt att nu, varje år, står på kanten till "ingen tävling alls". Självklart inte enbart pga detta men det är ett sådant fruktansvärt merjobb om man faktiskt vill vara alla till lags, inte glömma någons önskemål när något ändras osv osv. Jag pratar dock om fälttävlan, lite fler parametrar som ska passa in då också...

Men min stora fråga är VARFÖR ska arrangören slå knut på sig mer än vad som redan krävs för att arrangera en bra tävling? Varför, varför, varför? Borde inte den stora poängen vara välarrangerade tävlingar, välskött anläggning, tillräckligt med funktionärer, bra cafeteria eller vad som. Inte att anpassa starttiderna efter ryttarens sena önskemål? Det är helt frivilligt att tävla.

Senast ändrad:

I vår klubb har det gått så långt att nu, varje år, står på kanten till "ingen tävling alls". Självklart inte enbart pga detta men det är ett sådant fruktansvärt merjobb om man faktiskt vill vara alla till lags, inte glömma någons önskemål när något ändras osv osv. Jag pratar dock om fälttävlan, lite fler parametrar som ska passa in då också...

Men min stora fråga är VARFÖR ska arrangören slå knut på sig mer än vad som redan krävs för att arrangera en bra tävling? Varför, varför, varför? Borde inte den stora poängen vara välarrangerade tävlingar, välskött anläggning, tillräckligt med funktionärer, bra cafeteria eller vad som. Inte att anpassa starttiderna efter ryttarens sena önskemål? Det är helt frivilligt att tävla.

Det är likadant hos oss. Vi bränner ut en person i taget som är sekretariatsansvarig. Jag har själv varit borta ett tag pga att jag kände att det tog alldeles för mycket av min tid, jag hinner inte ens rida min egna häst när det är tävlingsvecka och det känns inte ok. Till denna tävlingen hade den som tog över efter mig fått nog och för att inte hon skulle gå helt under tog jag förberedelserna denna gång. Blir väl den sista för min del (om jag har lärt mig att säga nej :banghead: )

Jag undrar samma sak om arrangörens åtagande. Jag har bestämt mig för att bli mycket tuffare fram över om jag ska ha den funktionen igen. Det är för det första TR som gäller (vilket många som tävlar inte har riktigt koll på) och för det andra får man väl, som jag skrev i första inlägget, planera sina andra aktiviteter kring tävlingsdagen. Går det inte att kombinera kanske man ska stanna hemma....

Lite bitter känner jag mig :yuck: för egentligen tycker jag det är skitkul att arrangera tävlingar för de allra flesta som kommer är trots allt supertrevliga människor! Men lite less blir man och kanske främst för att man vet hur mycket jobb man lägger ner och det känns inte som att det uppskattas direkt.

Du är verkligen inte ensam, det är nog så i de flesta klubbar och det är så fel! Utnyttja bitterheten till att strängt hålla hårt på enkelheten! Det kommer gynna alla i längden, även de tävlande.

Jag känner inte riktigt igen mig i era problem. Visst är det några som "krånglar" lite men det stör mig inte. Sedan TDB och Equipe uppfanns så är det ju bara såå mycket enklare. Jag kan dessutom koppla upp mig mot ridskolans server hemifrån, så jag fixar allt hemma.

KL!

Jag brukar först sätta in de som har önskemål.
Sen göra en grundlottning. Sen flytta om först och främst de som bara rider en klass, och sen försöka ha samma startordning för tvåklassryttarna i båda klasserna så de får ungefär samma tid mellan sina starter. Oftast runt två timmar. Tänker att då får de ryttarna samma förutsättningar gällande paustiden de får.
Alla har hittills varit nöjda och ingen har klagat.

Har man inte önskemål vid anmälan eller akuta grejor att ta hänsyn till så bara förutsätter jag att man tar den tiden man får...

Jag har iofs själv ringt och frågat om man kunnat ändra min starttid ett par gånger när jag fått upp mot fem timmar mellan starterna, medan alla(!!) andra av mina medtävlande fick max två timmar mellan sina. Vilket inte var nåt problem att fixa till. Sånt kan ju hända vem som helst när man gör startlistor.

Vi har dock inte haft något program att hantera startlistorna i utan gjort dom 'för hand' Jag lovar, det kommer aldrig hända mer.:meh:
Inte för mig i alla fall.
Nu har vi haft fulla klasser varje gång och det var ju inte att leka med.
Man kollar och dubbelkollar och får göra om och kollar igen, hittar någon som står helt galet, pussla igen och ändrar ända in till publiceringsdags. Vid det laget kan man alla ekipage utantill och sambon har vid det laget hört alla svordomar som finns i hela världen :o

Sen kommer efterarbetet O_o när alla resultat ska rapporteras in till stora förbundet med ALLA licensnummer stående i resultatlistan. För både häst och ryttare. Utan program var det bara att leta fram häst för häst, ryttare för ryttare och skriva ner deras licensnummer..
Och sen ringer folk efter en vecka och undrar när resultaten kommer synas på tdb.. 'Det kommer'? *suckar lätt*

När sambon frågade vad jag svärde och morrade så åt klockan två på natten så lovade jag mig själv att sluta som ansvarig. Det är faktiskt inte särskilt roligt längre då:wtf:

Men just det är ju ett arrangörsproblem, särskilt för oss som arrangerat en tävling per år´och inte haft ekonomi att köpa lämpligt verktyg för att underlätta arbetet med det administrativa.

Men i övrigt har det hittills var lugnt med massa krav och konstigheter från de tävlande. Har vi sagt att 'såhär är det nu', så har det accepterats.

Det som muttrades om sist var att man enligt RM var tvungna visa vaccintyg.(!) Vilket vi ville skulle göras då vi hyrde en anläggning med ridskoleverksamhet. God kutym tyckte vi. Skitonödigt tyckte vissa. Men jag log som en sol och undrade lite vad problemet egentligen var.. Visst att man inte behöver göra det särskilt ofta numera men såå jobbigt KAN det väl ändå inte vara?
En sak om det är regionaltävling/högre klasser där folk förhoppningsvis har god koll och tävlar en hel del. Men vid de lättaste klasserna med en hel del orutinerade tävlingsryttare?

KL!

Jag har iofs själv ringt och frågat om man kunnat ändra min starttid ett par gånger när jag fått upp mot fem timmar mellan starterna, medan alla(!!) andra av mina medtävlande fick max två timmar mellan sina. Vilket inte var nåt problem att fixa till. Sånt kan ju hända vem som helst när man gör startlistor.

Det som muttrades om sist var att man enligt RM var tvungna visa vaccintyg.(!) Vilket vi ville skulle göras då vi hyrde en anläggning med ridskoleverksamhet. God kutym tyckte vi. Skitonödigt tyckte vissa. Men jag log som en sol och undrade lite vad problemet egentligen var.. Visst att man inte behöver göra det särskilt ofta numera men såå jobbigt KAN det väl ändå inte vara?
En sak om det är regionaltävling/högre klasser där folk förhoppningsvis har god koll och tävlar en hel del. Men vid de lättaste klasserna med en hel del orutinerade tävlingsryttare?

Självklart försöker man lägga rimlig tid emellan starterna och de ska ju absolut få det de har rätt till enligt TR men för oss har det ändå blivit att folk hör av sig med önskemål för de vet att vi försöker lösa det och vi har nog varit lite för snälla genom åren för jag märker en tydlig ökning av önskemål. Jag har inget emot att försöka tillfredsställa dessa om det kommer med anmälan men som nu när lottningen är gjord, listorna ordentligt genomgångna och man bara skickar ett mail med "jag vill ha en senare starttid" utan skäl.. Det är lite jobbigt när jag nu får vara den som sätter stopp. Sen har vi ju TR att luta oss emot och i just detta fall svarar jag bara att det funkar om det kommer en strykning och om överdomaren godkänner.

Sen ska du nog inte vara så ledsen över att du inte har ett program för det iaf för det gör inte enligt TR trots att man väljer det... Men visst, det är smidigt och man har allt samlat kring ekonomi och allt.

Och till de som gnäller över vaccinationsintyget så står det klart och tydligt i TR I Mom 170 2.1 2. att "Korrekt och giltigt vaccinationsintyg, helst hästpass, eller vidimerad kopia ska medföras och ska visas upp före start". Det måste vara nytt för i år för tidigare år har vi i RM skrivt att det ska visas upp vid anmodan.

Jag tycker över lag att många har dålig koll på vad som står i TR. (Nu pratar jag inte bara dressyrryttare, detta gäller i allra högsta grad även hoppryttare) Det är ofta de ser frågande ut när man visar. Sen finns det de som kommer och säger att "Enligt TR får man faktiskt..... " När man då svarar att "ok, visa mig var det står i TR så fixar vi det, inga problem" men det är inte ofta det stämmer. Sen kan man inte begära att alla ska kunna det utantill men att slå upp infon måste man kunna. De har väl grönt kort :sneaky:

Jag har inte varit med och gjort startlistor, men ridit ett par dressyrtävlingar.

Huvudsakligen har jag varit nöjd, tycker att jag fått ganska snäll startordning så det inte varit vansinnigt lång tid mellan starterna på den tävling där jag red två starter (glöm fjordhästSM som var vidrig med första start halv tio på förmiddagen och andra start halv fem på eftermiddagen).

Annars tycker jag att man rimligen har insett att det kan vara väntetid om man anmäler till två grenar på samma tävlingsdag.

Vid senaste tävlingen skulle vaccinationsintyg visas upp, men det kollade parkeringsvakten så det tog ju ingen tid och var ju inget krångel alls. Passet har man ju med ändå, eller????

Det går att gnälla över precis allt. Ibland finns det rimlighet i önskemål, exempelvis när jag har med två hästar och ska rida båda i samma klass: då behöver jag ha lite tid mellan starterna eftersom jag oftast behöver byta häst under sadeln. Men det får jag ju skriva i samband med anmälan, och sedan vara hyfsat nöjd med de starttider jag får.

KL!
Men just det är ju ett arrangörsproblem, särskilt för oss som arrangerat en tävling per år´och inte haft ekonomi att köpa lämpligt verktyg för att underlätta arbetet med det administrativa.

Du vet att det finns möjlighet köpa ett licens för en tävling (en tävling eller max 200 starter från lokalt och obegränsad användning klubbnivå)

Jag gör inte en enda tävling utan programmet längre, inte ens klubbtävlingarna

O_oO_o Men står det inte i TR att man måste uppvisa vacc? Konstig sak att gnälla på, då känns det väl mer som om de försöker dölja nått. Papprena är ju iaf med och då är det ju bara visa. Giller de klubbar där man visar direkt till parkeringsvakten, smart :)

O_oO_o Men står det inte i TR att man måste uppvisa vacc? Konstig sak att gnälla på, då känns det väl mer som om de försöker dölja nått. Papprena är ju iaf med och då är det ju bara visa. Giller de klubbar där man visar direkt till parkeringsvakten, smart :)

Just denna ryttaren tror jag faktiskt tyckte det var 'för jobbigt' att gå ända till sekreteriatet med hästpasset..(som man ändå har med sej och ska kunna visa upp)

Vi har haft visning för parkeringsvakten också, men just denna gång var denne oerfaren hästmänniska så vi ville inte lämna det ansvaret på den kraken:p Visa för parkeringsvakten är skitbra annars! =)

Du vet att det finns möjlighet köpa ett licens för en tävling (en tävling eller max 200 starter från lokalt och obegränsad användning klubbnivå)

Jag gör inte en enda tävling utan programmet längre, inte ens klubbtävlingarna

Ja, jag kollade upp det efter den tävlingen vi hade sist eftersom jag blev fullständigt ohanterbar att umgås med :crazy::p
Jag sa till styrelsen att det aldrig mer kommer hända att vi kör tävling utan tex equipe och gör vi det kan de fetglömma min insats iaf :D
Jag fick ett okej, men vi har inte haft (egen) tävling sen dess. Jag har inte orkat :( och ingen annan vill ta vid..

Liknande trådar

Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 168
Senast: Lady_S
·
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 802
Senast: Cissi_ma
·
Fritid Ska på GHS i februari och har köpt biljetter ihop med en kompis. Då det är heldag på lördagen så tänkte jag att jag dyker upp lite...
Svar
17
· Visningar
945
Senast: Squie
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Det ligger snö utanför. Allt jag tänkt göra ute har fått skjutas på tills det blir bättre väder. Det enda jag kan komma på att göra ute...
6 7 8
Svar
142
· Visningar
10 033
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Ta bort tandsten med ultraljud