Att göra inlägg...

Blomskan

Trådstartare
Var i hela helsike rent ut sagt kan jag lära mig att göra inlägg på ett korrekt sett..
Om jag tex läser på en tråd och så vill jag komma med ett inlägg som är till hela tråden i största allmänhet, tex flera som skrivit om samma ämne. Vad ska jag trycka på för knapp då eller måste man alltid svara någon annan???
finns det nån liten skola nånstans som jag inte har lyckats hitta?? :confused:

Sv: Att göra inlägg...

Vill du bara skriva ett allmänt inlägg utan att vända dig till någon speciellt skriver du i början:

*knapplån*
eller *kl*

Vilket betyder att du lånar en svarsknapp från en person (vanligtvis från inlägget längst ner) men skriver rent allmänt.

I det övre högra hörnet kan du se vems inlägg man har svarat på.

Likaså, har du skrivit ett inlägg tidigare i tråden så kan du välja att svara dig själv, så blir det inte riktat till någon specifik.

Man kan även välja att svara det första inlägget i tråden, trådskaparens inlägg.

Sedan borde faktiskt folk ha bättre förståelse för att man skriver ett allmänt inlägg utan att man skall behöva skriva *kl*.

Det finns övernitiska forumanvändare också ;)

Mina inlägg är ofta inte specifikt riktade till en person, men folk vågar väl inte gnälla om knapplån när det gäller mig, eller så skriver jag så att det är uppenbart att svaret inte enbart är till den vars svarsknapp jag valt?

Jag tror folk rent generellt är så snara att se konflikter att det är lättare att vara lite övertydlig än att riskera köra igång ett trådgräl om vem som "hoppar på" vem. *kl* går så snabbt att skriva.

Fast det är väldigt ofta man ser: "Var det där till mig eller?"

Jag är på en del forum och det är bara här man kan se vem man har svarat i högra hörnet, det går hur bra som helst att förstå på andra ställen om det är till mig eller inte...

Precis. Just för att man KAN se det här så blir det otydligt och folk tolkar fel när man inte skriver *kl*.
Hade vi inte kunnat se här heller vems inlägg man svarar på så hade nog toleransen varit högre.

Ja, det är klart att tolarensen hade varit högre då. Enda chansen att se vem som har svarat vem på sådana forum är ju via citatsvar. ;)

Jag tycker dock att sådana forum lätt blir väldigt röriga att sitta vid, och att en av Bukefalos allra största fördelar är just att man kan se precis vilket inlägg folk har svarat på.

Dock håller jag med om att det lätt blir lite löjligt när folk "hoppar på" inlägg som så uppenbart inte är riktade till någon speciell användare, men det går väl att stå ut med. Eller så får man plita ner ett KL i början av inlägget; det är ju trots allt ingenting som kräver någon större energi.

Tycker jag. :)

Jag erkänner att jag nog var den övernitiska i det här fallet:angel:

Men nu när alla skriver kl så är det annars svårt att veta vem inlägget är menat till.
Som i det här fallet då antigen folk skulle kunnat börja argumentera med mej om leriga hagar & hästar fast jag inte anmärkt ngt på det.
Eller att den som inte skriver knapplån kanske blandat ihop användare & kanske börjar kommentera med ngn det inte gäller.
Så jag är fortfarande en kl människa.Sorry:o

Men om du inte har nämnt något om en sak och någon råkar låna din knapp, så är det väl bara att inte bry sig om att svara. ;)

I övrigt så är Bukefalos det enda forum som man ser vem man svarar till och de andra forum jag är på förstår alla utmärkt bra vem som skriver till vem utan att det behöver stå och dessutom kan man ju skriva användarnamnet framför innan man svarar om man vill rikta svaret till någon speciell. :idea:

& jag är en sån som tycker det är bra att det står vem man svarar & skriver amn allmänt så är det kl.Har liksom alltid funkar så.
det kommer ta ett bra tag att nöta bort det gamla beteendet & netiketten om man nu bestämmer att kl är överflödiga.

Ja det kan vara jobbigt att få behöva använda hjärnan förstås... ;) ;) ;)

Jag erkänner att jag nog var den övernitiska i det här fallet:angel:

Så jag är fortfarande en kl människa.Sorry:o

:)
Hmm.. Ja det var efter ditt svar som jag blev lite fundersam på hur man skulle göra eftersom jag inte har varit så flitig på att skriva kommentarer i forumen förut.
Kan hålla med om att du var övernitisk i detta fallet men å andra sidan så är det ju faktiskt ganska bra att man ser vem som har svarat vem.
Tror jag börjar få ett hum nu om hur det funkar.

Jag lovar att jag från och med nu ska skriva *kl*... :D

Liknande trådar

Bukefalos Jag tror detta passar bäst under Bukefalos men annars får moderator gärna flytta den eller ta bort om det på något sätt skulle vara...
Svar
5
· Visningar
499
Senast: Shaggy
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag tycker att jag ofta ser mina egna gamla dagbokstrådar under rubriken "Liknande trådar" under senaste inlägget i en tråd. Det gör mig...
Svar
0
· Visningar
465
Senast: cassiopeja
·
Skola & Jobb Jag vet att detta är en fråga som ligger många varmt om hjärtat och kan förstå varför. Men för mig är det ingen självklarhet. Frågan är...
2 3
Svar
49
· Visningar
2 904
Senast: Viva
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 322
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Akvarietråden V