Att göra det omöjliga, halvera sin vikt

Sv: Att göra det omöjliga, halvera sin vikt

Fast du behöver inte mäta midjan, du kan mäta armar och ben enbart och det viktiga är att försöka mäta på samma ställe för att få ett rättvisande mått. När du går ner i vikt så tappar du även runt armar/handled och ben. ;)

Jojo, det var mer menat som "jag suger på att mäta" ;) Det är likadant vad jag än mäter. Samma visa om jag får för mig att snickra nånting. Såga två pinnar till 30 cm vardera? Nä men en 25 och en annan 35 så jämnar det väl ut sig... :p

Det finns uppgifter om att Gunde Svan under sin mest effektiva period som elitidrottsman kunde bränna ca 8000 kalorier på en dag. Det inkluderade då tävling i spåret där han även tömde tarmen i brallan i farten för att få ytterligare effekt.

Han levde nog inte på nutrilett under den tiden :sneaky:

Varför gick han bara inte på toa före loppet. Eller efter...Vafan dryga 2 timmar + lite till måste han ju kunnat undvika att gå på toa :cautious:

Vill bara säga hejaheja och tack för sparken i röven.
Tack vare den är tråden så tog jag tag i mig själv igen och är nu inne på andra veckan med bättre mathållning.

+ 1 på den! För 10 kg sedan skulle jag gå ner 10 kg, så nu måste jag gå ner 20 kg.. och nu när jag kollar på bilder där jag vägde 10 kg mindre så tycker jag att jag är smal.. man blir fan aldrig nöjd :banghead:

Nu ska jag gå ner dom där sista 10 kg iallafall.. 5:2 fungerade väldigt bra för mig, gick ner 1kg i veckan så sammanlagt 5 kg och sedan blev jag sambo och då blev 5:2 metoden betydligt svårare igen eftersom han lagar så fruktansvärt god mat och så blir det för mkt vin och skit så dom kg gick man ju snabbt upp igen :cautious:

Men för att återkoppla till chips och skit så åt jag ostbollar och drack skumpa var och varannandag under 5:2 metoden men gick ändå ner 1kg i veckan.

en viktig del i att bryta destruktiva mönster, utöver att förse sig med hjälp, är ju just att själv bli så jävla trött på att ha det dåligt, så man börjar ta bra beslut. Hur skulle det annars gå till att bli av med ett beroende, om man inte själv ville förändra grejer som FA-AN?

Det är lite som många av mina bekanta efter gymnasiet. De vill hajobb, men söker inget jobb. Vem ska ge dem jobbet? Eller hm, ja, personen som vill gå ner i vikt måste ju själv lära sig att stå emot "begär". Självklart tillsammans med utbildade personer i början om detär för svårt, men det är väl ingen som kommer gräva upp chokladen ur svalget liksom. Man är ju själv ansvarig för vad man utsätter sin kropp för, även om man hamnat i ett djupt hål som är helvetessvårt att ta sig upp ur. Förhoppningsvis lyckas man timea extern hjälp med att ha samlat "kraft att ta sig ur", och då har man bra förutsättningar att lyckas! :)

Så tjocka är egentligen bara lite lata så som dina vänner som inte orkar söka jobb?

Jojo, det var mer menat som "jag suger på att mäta" ;) Det är likadant vad jag än mäter. Samma visa om jag får för mig att snickra nånting. Såga två pinnar till 30 cm vardera? Nä men en 25 och en annan 35 så jämnar det väl ut sig... :p
:laugh: :laugh: :laugh:

herregud nej. Men att en fet jävla motivation gör saker lättare. Tror tbh inte att någon är lat för att det är kul, utan något psykiskt tar emot. Min övertygelse om att motivation gör grejer lättare (och ens möjliga) grundar sig ganska djupt i att jag led av psykisk ohälsa i många år och försökte bli frisk men aldrig lyckades. En dag kände jag att "nu är det nog!!!" och tog tag i grejer och sedan dess har jag mått stadigt mycket bättre. Läste du alls att jag skrev om vikten av stöttning och hjälp utifrån KOMBINERAT med egen motivation? Ibland orkar man inte/klarar inte att göra vissa grejer (som lägga om djupt rotade vanor) och behöver hjälp utifrån. Såklart är det enklare om man är supermotiverad själv och DESSUTOM har någon som pushar en åt rätt håll när man sviktar. Hur tänker du att man gör livsstilsförändringar om man inte behöver viss motivation?

det låter jävligt hårt men det är ju jag själv som börjat må dåligt. det är jag som inte brutit dåliga beteendemönster innan de blivit en hårt rotad vana. Vem ska bryta dem åt mig? Undrar detta väldigt seriöst då det vore skönt att ha svar på den frågan nästa gång jag får en dipp så jag slipper skylla på mig själv när jag mår dåligt och beter mig destruktivt.

Nu lägger du ord i min mun. Jag har inte skrivit att man inte behöver motivation.

det låter jävligt hårt men det är ju jag själv som börjat må dåligt. det är jag som inte brutit dåliga beteendemönster innan de blivit en hårt rotad vana. Vem ska bryta dem åt mig? Undrar detta väldigt seriöst då det vore skönt att ha svar på den frågan nästa gång jag får en dipp så jag slipper skylla på mig själv när jag mår dåligt och beter mig destruktivt.

Fast har du läst TS inlägg ordentligt? När exakt under hennes barndom skulle hon ha brutit sina vanor för att de inte skulle ha blivit hårt rotade? När hon var fem år, eller? TS gick hos dietist, men föräldrarna motarbetade henne och ett barn kan inte själv bestämma vad som finns i kylskåpet.

Jag ser - till skillnad från många andra - en väldigt motiverad person i TS. Hon är realistisk, hon känner sig själv och är väldigt motiverad att göra det här på ett sätt som hon känner kan fungera. Jag är övertygad om att hon kommer att lyckas! Då och då ser man personer här på Buke som växer enormt som människor när de börjar ta itu med jobbiga saker och lyckas och det är lika fantastiskt varje gång. Det är processer som tar flera år, men de lyckas!

TS:
Har du möjlighet att köpa dig någon träningsutrustning, tex roddmaskin? (1500:-) Det tror jag hade underlättat rejält för dig, en timme på roddmaskinen morgon och kväll, du kan göra det medan du tittar på TV :)

Följer upp ditt tips: Ett tips är att kolla på bytes/bortskänktes-sidor på Facebook. Eller kanske någon här har en överbliven motionscykel som bara används som torkställning?

Man behöver inga dyra prylar.
En pall framför TVn som man reser och sätter sig på så många gånger som man orkar.
Eller lyfter upp många gånger.

Allt som man behöver är litet plats och kanske ett liggunderlag.

Dans är en av de aktiviteter som anses kunna bränna mest med kalorier/timme.
Jag som är utbildad dansare kan motionera massor på en fri yta av 4kvm.
Om jag sedan har tillgång till en madrass på golvet så kan jag träna allt som jag behöver.

Det är INTE dyrt att träna.

formulerade jag mig verkligen som "såhär, hörrni alla överviktiga, så här gör man. Universallösningen!!!" ?

Jag ser också motivation i ts, jag svarade någons inlägg (Minns inte ensvems just nu) att det blir lättare ju mer motiverad man är att förändra. Det är väl ingen lögn?

Ibland vad gäller psykiska "men" får man liksom acceptera att "ja, jag ha rhaft omständigheter jag inte rår på som varit SKIT men IDAG känner jag mig stark nog att klara detta (med hjälp)" Och det är, enligt min egen erfarenhet, enklare att få framgång i sina livsstilsbyten om man lyckas timea stark motivation med hjälp "utifrån". Jag tycker det känns motsägelsefullt att inta en passiv roll i sitt eget liv och hoppas på att någonting ändras. Man måste ju liksom kämpa trots att man redan kämpat i tufft motlut i hundra år.

Jag är bara ansvarig för vad jag skriver, inte vad du läser. Att du tolkar in fatshameing och diverse åsikter jag inte har, det är faktiskt inte något jag rår över.

Universallösning? Jag ser varken att jag eller du har skrivit något om det. Det inlägg som du svarade på hade sin grund i en diskussion om TS motivation - alltså är det rimligt att anta att du talar om TS.

För att kunna ta ansvar för det man skriver så får man allt se till att läsa vad tråden handlar om - och kanske ännu viktigare vad de inlägg som man svarar på handlar om.

Sedan undrar jag vad du vill säga med det här. Kan du förtydliga?
Ibland vad gäller psykiska "men" får man liksom acceptera att "ja, jag ha rhaft omständigheter jag inte rår på som varit SKIT men IDAG känner jag mig stark nog att klara detta (med hjälp)" Och det är, enligt min egen erfarenhet, enklare att få framgång i sina livsstilsbyten om man lyckas timea stark motivation med hjälp "utifrån". Jag tycker det känns motsägelsefullt att inta en passiv roll i sitt eget liv och hoppas på att någonting ändras. Man måste ju liksom kämpa trots att man redan kämpat i tufft motlut i hundra år.

Liknande trådar

Kropp & Själ Alltså nu har jobbiga saker hopat sig för att jag skjutit på dem. T.ex. har jag en konflikt med en nära vän. Istället för att ringa och...
2
Svar
21
· Visningar
1 103
Senast: Cattis_E
·
Kropp & Själ Hjälp, min blåsa har börjat styra mitt liv. Skulle behöva råd/tips/delade erfarenheter, tack. Har alltid haft en relativt liten blåsa...
Svar
11
· Visningar
682
Senast: Glimra
·
Kropp & Själ Två av mina hundar råkade i ett ordentligt slagsmål igårkväll, där jag fick gå in och fysiskt sära på dem (i princip bända upp munnen på...
2
Svar
34
· Visningar
1 648
Senast: starcraft
·
Kropp & Själ Det här kan vara ett känsligt ämne för vissa, men jag känner att jag behöver prata om det här och kanske få några kloka ord/råd... För...
Svar
2
· Visningar
711
Senast: miumiu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama