Att göra det omöjliga, halvera sin vikt

Sv: Att göra det omöjliga, halvera sin vikt

Gör det :) Tycker du är jätteduktig, följer dig och hejar på i smyg :)

Säg till om du vill ha sallads-inspiration och sånt ;)

*veggie och äter mest bara nyttig mat, för att jag gillar det bäst helt enkelt*

Om jag kommer ihåg rätt så äter du mycket ris? Vitt ris är bland det sämsta du kan äta, massor med kolhydrater men nästan ingen näring, byt ut det mot råris istället de gånger du ska ha ris så får du i dig mer nyttigheter istället. :)

Frukt är gott men det är även massor med socker, ät inte mer än en frukt/dag och som tidigare sagts(?) så är det mindre onyttigt att äta en hel frukt än att dricka ett glas juice.

Är fett! Men håll dig till mejeriprodukter, animaliskt fett och oliv- eller rapsolja. Vill du gå ner i vikt är fett viktigt för förbränningen, håll nere kolhydraterna och gör en omelett istället för äta en smörgås. Smör är gott och bra att äta, bättre än margarin som du ska undvika helt och hållet.

Många tjockisar är undernärda, så troligen kan du behöva extra D-vitamin mm. Undernäringen beror på ensidig kost baserad på kolhydrater. Håll dig till grönsaker växta ovan jord och ät så färgrikt som möjligt med tonvikt på det som är grönt. :d

Om du fixar det så är ägg, kött, fisk och skaldjur väldigt bra och viktiga proteinkällor utan en massa kolhydrater.

TS ska ju använda sig av kaloriräkning som viktnedgångsmetod och några av dina råd passar inte så väldigt bra för det ändamålet kan jag tycka. Ur lågkalorisynpunkt är ju t.ex. frukt bland det bästa man kan äta, mycket mat för väldigt få kalorier samt massor av bra vitaminer. Bananer kan man väl möjligtvis vara lite restriktiv med.

Att äta smör behöver inte heller vara så klokt. Dels för att det är rikt på mättade fetter som är ohälsosamma i stor mängd och dels för att det är mer energirikt än till exempel lättmargarin. Varför ska man inte äta margarin? Det finns vad jag vet inget som tyder på att det skulle vara ohälsosamt.

Jag kan f.ö komma väldigt många värre saker TS kan äta än ris. I lagom mängd är det ett helt ok tillbehör på tallriken, så länge man fyller på med mycket grönsaker också. Tråkigt och onödigt att utesluta tycker jag!

Gör det :) Tycker du är jätteduktig, följer dig och hejar på i smyg :)

Säg till om du vill ha sallads-inspiration och sånt ;)

*veggie och äter mest bara nyttig mat, för att jag gillar det bäst helt enkelt*

Tack!

Ja jag tar jättegärna lite salladsinspiration - de gånger jag gör sallad blir det lite isbergssallad, gurka och majs typ, i med snabbmakaroner och lite fetaost och voilá! Så stora utsvävningar blir det när jag är igång *host* ;)
Jag är urusel på grönsaker överlag, har i alla år varit för pank för att köpa grönsaker när jag som vegetarian bara ätit svindyra köttsubstitut. Var in på grönsaksavdelningen idag men, ja... Förutom potatishörnan så är den avdelningen precis som köttavdelningen väldigt förvirrande så jag tog min blomkål och gick i stort sett :o Det blir för rörigt väl där, så jag behöver gå efter min kära inköpslista, men jag vet ju inte vad jag ska skriva på den liksom.

Om jag kommer ihåg rätt så äter du mycket ris? Vitt ris är bland det sämsta du kan äta, massor med kolhydrater men nästan ingen näring, byt ut det mot råris istället de gånger du ska ha ris så får du i dig mer nyttigheter istället. :)

Frukt är gott men det är även massor med socker, ät inte mer än en frukt/dag och som tidigare sagts(?) så är det mindre onyttigt att äta en hel frukt än att dricka ett glas juice.

Är fett! Men håll dig till mejeriprodukter, animaliskt fett och oliv- eller rapsolja. Vill du gå ner i vikt är fett viktigt för förbränningen, håll nere kolhydraterna och gör en omelett istället för äta en smörgås. Smör är gott och bra att äta, bättre än margarin som du ska undvika helt och hållet.

Många tjockisar är undernärda, så troligen kan du behöva extra D-vitamin mm. Undernäringen beror på ensidig kost baserad på kolhydrater. Håll dig till grönsaker växta ovan jord och ät så färgrikt som möjligt med tonvikt på det som är grönt. :d

Om du fixar det så är ägg, kött, fisk och skaldjur väldigt bra och viktiga proteinkällor utan en massa kolhydrater.
Det blir en del ris ja. Fast jag märkte idag att en vanlig portion är tamefan gigantisk, så SÅ mycket ris äter jag inte :p
Grejen med ris är att det blir så galet torrt och då kan jag inte äta det, så jag äter bara jasminris. Hur är råris, det lär vara torrt va? Folk brukar gnälla på mig för jag måste ju ha sååååås, annars är det ju klart att det blir torrt, men jag tenderar att hata sås så då är det lättare att äta jasminris så slipper jag tvinga i mig sånt snusk. Ingen sås på mitt ris, usch! :p

Ett päron för mycket har ingen dött av ;)

D-vitamin diskuterades faktiskt så sent som idag med en besökare, brist ska visst inte synas på blodprov - jag som alltid antagit att jag inte haft brist på det iom att det inte sagts något av läkaren. Så det funderar jag på om man kanske ska knapra i sig tillskott för åtminstone över vinterhalvåret, jag sover ju skumma tider pga min sömnstörning så jag brukar missa soltimmarna.
Annars så ja, vitaminbrist har jag ju, började ta TrioBe idag så det är nog bättre snart :)

Tycker du att du är dålig på sallad så ska du se min,den består av salladskål och tomater + lite dressing :o
Och ris går inte äta utan sås :p

Jag brukar ta grönsaksbuljongtärning i vattnet istället för salt när jag kokar mitt råris och då tycker jag inte att det blir torrt. Till 5 dl vatten tar jag en hel buljongtärning. Vanligtvis kokar jag 2 portioner ris åt gången och då tar jag en halv buljongtärning eftersom det ska vara 2,5 dl vatten till 2 portioner av det råriset jag köper.

Vad grundar du dina påståenden på? Smör är tvärt om bra för metabolismen och det finns gott om studier som visar att människor som behöver gå ner i vikt ska äta mer fett och mindre kolhydrater för att både bli friskare och för att nå hållbara resultat. Processat fett a la margarin finns det väl ingen vettig människa som rekommenderar längre så varför skulle du förvara det om du hängt med de senaste 5 åren? O_o

Vitt ris, vilken lära öht rekommenderar det? :crazy:

Processat fett a la margarin finns det väl ingen vettig människa som rekommenderar längre så varför skulle du förvara det om du hängt med de senaste 5 åren? O_o
Nu vet jag inte det absolut senaste, men för inte alls länge sen (säg 1 1/2 år sen) hade vi en dietist (från livsmedelsverket?) på öppna förskolan som menade på att man ska välja lättmargarin, becel hade hon med sig som exempel på bra mat, framför typ bregott:crazy:

Vilka dumheter. Jag har rätt grov D-vitaminbrist, konstaterad via blodprov...

TS ska ju använda sig av kaloriräkning som viktnedgångsmetod och några av dina råd passar inte så väldigt bra för det ändamålet kan jag tycka. Ur lågkalorisynpunkt är ju t.ex. frukt bland det bästa man kan äta, mycket mat för väldigt få kalorier samt massor av bra vitaminer. Bananer kan man väl möjligtvis vara lite restriktiv med.

Att äta smör behöver inte heller vara så klokt. Dels för att det är rikt på mättade fetter som är ohälsosamma i stor mängd och dels för att det är mer energirikt än till exempel lättmargarin. Varför ska man inte äta margarin? Det finns vad jag vet inget som tyder på att det skulle vara ohälsosamt.

Jag kan f.ö komma väldigt många värre saker TS kan äta än ris. I lagom mängd är det ett helt ok tillbehör på tallriken, så länge man fyller på med mycket grönsaker också. Tråkigt och onödigt att utesluta tycker jag!

Mia_R ger mycket bra råd!!

Det är absolut inga som helst problem att leva en kalorisnålt även om man äter fullfeta mejeriprodukter och smör. Fett mättar och olivolja, rapsolja, smör och bregott är bra alternativ. Margarin och typ Lätta är visserligen margert - men inte det bästa att stoppa i sig.

För övrigt är det också bra att se över vilka typer av kolhydrater man stoppar i sig. Snabba kolhydrater ger ingen näring, och ger bara stora svängningar med blodsocker och insulinpåslag.

T ex är det smartare att äta råris än vitt vitt ris - kroppen gör av med mer energi att förbränna den maten än vad riset i sig själv innehåller.

För övrigt är det väl så att man kan äta ALLT, men inte ALLTID även om man ska gå ner i vikt :)

/Lizzie

Nu vet vi ju inte om TS är kolhydratkänslig över det fungerande, men själv kan jag inte äta vitt ris utan att trigga igång en fullständig ätfest. Det är bättre att äta thaimaten utan ris, än med ris. Käkar jag riset är jag MER hungrig när jag är färdigäten, än jag var innan jag började äta. Ett exempel på vad kolhydratknarkaren lever med.

Håller också med Mia som tycker att fett i rätt mängd är bra i den mänskliga foderstaten. För att inte gå upp i vikt måste det givetvis fungera i räkningen, men lättprodukter tycker även jag är av ondo. Visst, någonting ibland, men t ex light-dryck drar ju igång galenskap om man är känslig. Det finns lättare Bregott om man nu vill spara på kalorierna. Men syntetisk föda - nej, det kan aldrig vara bra.

så det är DÄRFÖR jag blir så himla hungrig de dagar det serveras ris, varje gång genom hela livet?????? har aldrig satt det i samband :o

Vad grundar du dina påståenden på? Smör är tvärt om bra för metabolismen och det finns gott om studier som visar att människor som behöver gå ner i vikt ska äta mer fett och mindre kolhydrater för att både bli friskare och för att nå hållbara resultat. Processat fett a la margarin finns det väl ingen vettig människa som rekommenderar längre så varför skulle du förvara det om du hängt med de senaste 5 åren? O_o

Vitt ris, vilken lära öht rekommenderar det? :crazy:

Dessutom behövs fett för att tarmar och annat ska fungera normalt. Många är de bantare som dragit ner för mycket på fettet och sedan blivit förstoppade.

Dock håller jag hårt i mina kolhydrater, med sedan länge icke-fungerande gallblåsa (och sedan i måndags ingen gallblåsa alls, tjoho!) så är min tolerans mot fett något begränsad. Älskar kolhydrater. :D

Ja det är ju vettigare att äta näringstäta livsmedel när man ska dra ner på mängden. Istället för att fylla ut med "tomma" produkter.

Delvis kl

Jag vet inte hur givande de här precisa och väldigt tvärsäkra kostråden kan antas vara för TS?

Jag vet att jag själv inte skulle ha hjälp av antikolhydratpropagandan, i alla fall.

Uppmaningen Ät fett!, framstår också som en smula udda att rikta till en gravt överviktig person. Just fett är ju väldigt lätt att få i sig och knappast något som kräver specialengagemang i de flesta fall.

För min egen del vet jag att fett ger en för dålig/äcklig mättnadskänsla, för att jag ska fatta när det är dags att sluta äta, medan tex råris och annat fiberrikt fungerar utmärkt för just det ändamålet.

För mig känns de här råden ungefär lika vettiga som att slå fast exakt hur många gram en korrekt pastaportion väger, utan att man har tagit någon som helst hänsyn till vad personen i övrigt äter under dagen.

Jag tror att ett lite mer öppet resonerande kring mat, är mer givande, men TS får så klart avgöra. Det gäller bara för TS att hålla i huvudet att de tvärsäkra råden inte är något slags allmängiltiga sanningar, även om de som i all välmening delar ut råden kanske tror det.

Ja det är ju vettigare att äta näringstäta livsmedel när man ska dra ner på mängden. Istället för att fylla ut med "tomma" produkter.

Jag håller inte med. Jag äter enorma mängder grönsaker när jag går ner i vikt, just därför att jag vill äta stora mängder, och då funkar det ju inte med näringstäta livsmedel för då går man inte ner.

Tycker att det vore bra om folk som ger råd uttrycker sig utifrån vad de själva upplever har fungerat för dem, inte utifrån olika teorier. Du har vad jag förstår inte lyckats följa något av de många råd på området du har delat ut genom åren?

Nej jag klarar inte av det.

Jag har hävt min näringsbrist och det är ju bra. Det är sämre ställt med kolhydratsberoendet. Just fett är inte mitt problem.

Grönsaker är väl ändå inte tom utfyllnad? Så vitt jag vet är både vitaminer och fibrer bra saker att få i sig.

Eftersom jag inte kan hantera min vikt för egen maskin så ska jag i vår träffa överviktsenheten på Ackis för bedömning inför GBP som troligen sker innan hösten. Om jag inte har världens tur och blir gravid först. Även om det inte verkar bli så, varför får jag förhoppningsvis reda på om fem veckor ganska precis.

Liknande trådar

Kropp & Själ Alltså nu har jobbiga saker hopat sig för att jag skjutit på dem. T.ex. har jag en konflikt med en nära vän. Istället för att ringa och...
2
Svar
21
· Visningar
1 103
Senast: Cattis_E
·
Kropp & Själ Hjälp, min blåsa har börjat styra mitt liv. Skulle behöva råd/tips/delade erfarenheter, tack. Har alltid haft en relativt liten blåsa...
Svar
11
· Visningar
682
Senast: Glimra
·
Kropp & Själ Två av mina hundar råkade i ett ordentligt slagsmål igårkväll, där jag fick gå in och fysiskt sära på dem (i princip bända upp munnen på...
2
Svar
34
· Visningar
1 648
Senast: starcraft
·
Kropp & Själ Det här kan vara ett känsligt ämne för vissa, men jag känner att jag behöver prata om det här och kanske få några kloka ord/råd... För...
Svar
2
· Visningar
711
Senast: miumiu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama