Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Gör det Tycker du är jätteduktig, följer dig och hejar på i smyg
Säg till om du vill ha sallads-inspiration och sånt
*veggie och äter mest bara nyttig mat, för att jag gillar det bäst helt enkelt*
Det blir en del ris ja. Fast jag märkte idag att en vanlig portion är tamefan gigantisk, så SÅ mycket ris äter jag inteOm jag kommer ihåg rätt så äter du mycket ris? Vitt ris är bland det sämsta du kan äta, massor med kolhydrater men nästan ingen näring, byt ut det mot råris istället de gånger du ska ha ris så får du i dig mer nyttigheter istället.
Frukt är gott men det är även massor med socker, ät inte mer än en frukt/dag och som tidigare sagts(?) så är det mindre onyttigt att äta en hel frukt än att dricka ett glas juice.
Är fett! Men håll dig till mejeriprodukter, animaliskt fett och oliv- eller rapsolja. Vill du gå ner i vikt är fett viktigt för förbränningen, håll nere kolhydraterna och gör en omelett istället för äta en smörgås. Smör är gott och bra att äta, bättre än margarin som du ska undvika helt och hållet.
Många tjockisar är undernärda, så troligen kan du behöva extra D-vitamin mm. Undernäringen beror på ensidig kost baserad på kolhydrater. Håll dig till grönsaker växta ovan jord och ät så färgrikt som möjligt med tonvikt på det som är grönt.
Om du fixar det så är ägg, kött, fisk och skaldjur väldigt bra och viktiga proteinkällor utan en massa kolhydrater.
Nu vet jag inte det absolut senaste, men för inte alls länge sen (säg 1 1/2 år sen) hade vi en dietist (från livsmedelsverket?) på öppna förskolan som menade på att man ska välja lättmargarin, becel hade hon med sig som exempel på bra mat, framför typ bregottProcessat fett a la margarin finns det väl ingen vettig människa som rekommenderar längre så varför skulle du förvara det om du hängt med de senaste 5 åren?
TS ska ju använda sig av kaloriräkning som viktnedgångsmetod och några av dina råd passar inte så väldigt bra för det ändamålet kan jag tycka. Ur lågkalorisynpunkt är ju t.ex. frukt bland det bästa man kan äta, mycket mat för väldigt få kalorier samt massor av bra vitaminer. Bananer kan man väl möjligtvis vara lite restriktiv med.
Att äta smör behöver inte heller vara så klokt. Dels för att det är rikt på mättade fetter som är ohälsosamma i stor mängd och dels för att det är mer energirikt än till exempel lättmargarin. Varför ska man inte äta margarin? Det finns vad jag vet inget som tyder på att det skulle vara ohälsosamt.
Jag kan f.ö komma väldigt många värre saker TS kan äta än ris. I lagom mängd är det ett helt ok tillbehör på tallriken, så länge man fyller på med mycket grönsaker också. Tråkigt och onödigt att utesluta tycker jag!
Vad grundar du dina påståenden på? Smör är tvärt om bra för metabolismen och det finns gott om studier som visar att människor som behöver gå ner i vikt ska äta mer fett och mindre kolhydrater för att både bli friskare och för att nå hållbara resultat. Processat fett a la margarin finns det väl ingen vettig människa som rekommenderar längre så varför skulle du förvara det om du hängt med de senaste 5 åren?
Vitt ris, vilken lära öht rekommenderar det?
Ja det är ju vettigare att äta näringstäta livsmedel när man ska dra ner på mängden. Istället för att fylla ut med "tomma" produkter.