Att göra det omöjliga, halvera sin vikt

Sv: Att göra det omöjliga, halvera sin vikt

Grönsaker är absolut inte tom utfyllnad, men de är heller inte näringstäta.

Näringstät = mycket näring per vikt- eller volymenhet.

Fast det beror ju på vad som fungerar. För var och en, som du säger. Jag hade aldrig kunnat äta mängder av grönsaker, av flera orsaker. Jag funderar hellre så att jag äter mindre, och vettigare. Min kropp är nöjd(are) om den får rejäla, näringstäta livsmedel (och då riktig näring, inte mängder med chips).

Hemligheten är nog att försöka ta reda på hur man själv fungerar, och gå efter det. Och då är det ju självklart bra input att veta hur andra fungerar.

Nej jag klarar inte av det.

Nej, men de är inte heller näringstäta. Alla har ju mycket hög vattenhalt.

Med näringstätt verkar man i de här sammanhangen främst avse riktigt feta saker, som tex ost, samt riktigt proteinrika saker, som kött. Att basera maten på sådant, kan man invända mycket mot. Men frågan är ju hur det passar TS. Inte hur tvärsäkra än den ena än den andra är i tråden.

Och det är väl tvärsäkerheten i råden som är problemet. Att då tvärsäkert dela ut råd som man själv inte kan följa, verkar rätt konstigt, tycker jag. Då bygger du ju inte råden på något alls, utom just (ogrundad) tvärsäkerhet. Det är inte ens på nivån "det här har funkat för mig".

Hemligheten är nog att försöka ta reda på hur man själv fungerar, och gå efter det. Och då är det ju självklart bra input att veta hur andra fungerar.

Ja, men gärna lite ödmjuk sådan.

Och så skulle jag undvika extremerna, som Ät fett!

lis-sis råd bygger ju inte på hur hon fungerar, utan på mer oklara grunder.

Tvärsäkert?

Jag tycker inte att jag uttryckte mig så.

Men jag kan ju ha fel, förstås.

Jag vill tillägga (igen) att jag gick ner stadigt 1 kg/vecka med Viktväktarna, genom deras app och hemsida. Den motion jag utförde var promenader, och varje fredag kunde jag lägga in en pizzeria-pizza och ett dubbelnougat utan att påverka viktnedgången.

Jag höll mig i skinnet i veckorna, och var noga med att välja rätt mat. Men det var inte fråga om svält, tvärtom. Och det var väldigt tydligt vilken mat som var vettigt att välja om jag ville fortsätta gå ner i vikt. Och promenaderna gjorde faktiskt hela skillnaden, både för kroppsligt och själsligt välmående.

Vad grundar du dina påståenden på? Smör är tvärt om bra för metabolismen och det finns gott om studier som visar att människor som behöver gå ner i vikt ska äta mer fett och mindre kolhydrater för att både bli friskare och för att nå hållbara resultat. Processat fett a la margarin finns det väl ingen vettig människa som rekommenderar längre så varför skulle du förvara det om du hängt med de senaste 5 åren? O_o

Vitt ris, vilken lära öht rekommenderar det? :crazy:

Enligt de sammanställningar jag länkar nedan är margarin att föredra pga dess fettsammansättning. Notera också att det är Livsmedelsverket som ger dessa rekommendationer, de kommer liksom inte med dåligt underbyggda kostråd. Till skillnad från exempelvis diverse lchf-bloggare, kan ju tilläggas.

Jag tycker att man kan strunta i "läror" och se mer på allmänna kostråd, och framförallt - äta det man gillar men i lagom mängd. Om TS gillar ris kan hon gott äta det ibland, det kommer inte vara något som hindrar hennes viktnedgång.

http://www.slv.se/sv/grupp1/Mat-och-naring/Maten-och-var-halsa/Hjart--och-karlsjukdom/Epidemiologiska-studier-om-sambandet-mellan-fettkvalitet-och-hjart--och-karlsjukdom/

http://www.slv.se/sv/Fragor--svar/Fragor-och-svar/Mat-och-naring/Fragor-och-svar-om-smor-och-margarin-i-skolan/

KL

Kan ni åtminstone inte hålla lchf-arnas margarinskäll utanför tråden? En väldigt överviktig person tar sannerligen inte skada av att äta margarin med lägre fetthalt. Men nu verkar ju TS ha köpt Bregott så frågan känns överflödig.

KL

Kan ni åtminstone inte hålla lchf-arnas margarinskäll utanför tråden? En väldigt överviktig person tar sannerligen inte skada av att äta margarin med lägre fetthalt. Men nu verkar ju TS ha köpt Bregott så frågan känns överflödig.

Delvis KL

Nu är jag GI-anhängare - men det är för att jag som har sockerberoende mår väldigt bra på den typen av mat - alltså långsamma kolhydrater.

Vi är alla olika! Men jag klistrar in den informationen som jag fått från min GI-Viktklubb om just fett.

Ta informationen för vad det är - att man äter GI-inriktat. Men någon nytta kanske någon har av nedanstående information :)

"Äter du inte fett kommer du heller inte att bränna fett. Rätt typ fett i rätt mängd är en grundsten till god hälsa.

Du ska främst välja omättat fett från växtriket, till exempel vegetabiliska oljor, avokado och nötter. Det omättade fettet sänker GI-värdet på måltiden och du får i dig de essentiella fettsyrorna som är avgörande för din hälsa och ämnesomsättning.

Undvik mättat fett från animaliska fetter. Mättat fett och härdade fetter försämrar insulinkänsligheten och ökar fettinlagringen. Det mättade fettet bör inte överstiga 10 E %. Istället för grädde kan du använda sojagrädde, som både har en lägre fetthalt och består av vegetabiliskt fett.

Undvik härdade vegetabiliska och delvis härdade vegetabiliska fetter som innehåller mer transfetter och är ännu sämre för din hälsa!

Härdade fetter och transfetter är vegetabiliska oljor som genomgått en kemisk process för att bli hårda.

Härdade fetter finns i vissa margariner, godis och bakverk hel och halvfabrikat, kex, mikropopcorn, pulversoppor, pulversåser och i vissa glassorten. Dessa försämrar insulinkänsligheten och är dåligt ur kolesterol synvinkel. Titta på innehållsförteckningen.

Undvik lightprodukter där man har ersatt fettet med kolhydrater med högt GI, såsom potatismjöl, vetemjöl, stärkelse, socker, äppelmos osv.

Nyttigt fett är livsnödvändigt. Utan fettsyror som Omega 3 fungerar varken hjärta eller hjärna. Omega 3 ökar fettförbränningen. Minskar risken för inflammatoriska sjukdomar eksem, reumatism, benskörhet och åderförkalkning. Motverkar blodproppar och ökar immunförsvaret. Vissa fetter stimulerar fettförbränningen och förbättrar insulinkänsligheten.

Ett flertal vitaminer kan bara tas upp i kroppen i kombination med fett. En extrem fettsnål diet kan därför leda till brist av a-, d-, e-, och k-vitamin.

Exempel på bra fett som stimulerar fettförbränningen är:

* Fet fisk (sardiner, makrill, tonfisk, lax, sill) innehåller omega-3
* Olivolja, rapsolja, valnötsolja och linfröolja
* Solrosfrön
* Sojabönor
* Avokado
* Oliver
* Nötter

Hur mycket fett ska du äta?
Ett för stort fettintag gör att du får i dig ett för stort energiintag och att överskottet lagras. Fett lagras nämligen lätt som kroppsfett.

Man bör eftersträva att få i sig 30 energiprocent fett, framförallt av de fetter som är bra för kroppen."

Jag äter GI/Iso. Du behöver inte knappa mig.

Och jag är på samma linje som Petruska. Vad gul zebra behöver är inte fragmentarisk information från olika dieters förespråkare. Vad hon just nu verkar behöva är att våga se sin livsstil i vitögat, vilket hon verkligen gjort under trådens gång. Därefter hitta bättre alternativ än de hon hittills valt när det gäller mat, och där är hon också på väg. Och, till slut, hitta ett sätt att äta så att hon undviker det känslomässiga småätandet av det mest onyttiga. Kommer hon dit, så har hon kommit jättelångt.

Enstaka råd om smör/margarin/fett/frukt osv är hon knappast betjänt av i det här läget. De är på marginalen i hennes situation. Dessutom riskerar det bara göra att den resa hon just startat framstår som mer komplicerad än den behöver vara. Vilket i sin tur riskerar stjälpa henne.

Senast ändrad:

Men varför i all världen väljer du att citera en lång harang från en viss typ av diet som ett svar på att det kanske inte är det smartaste att gaffla om specifika diettips just nu i just TS läge?

kl

Ang den här smör vs margarin-debatten - jag tenderar att få slänga knappt öppnade förpackningar pga utgånget datum. Det är sällan jag äter smör öht av den enkla anledningen att jag sällan äter bröd, för det mesta finns det inte ens bröd hemma - jag växte upp på en kost till stor del bestående av mackor med resultatet att jag helt enkelt är trött på de. Inte ens det årliga vörtbrödet som är sååå heligt tar ens slut, i julas åt jag totalt 3 skivor tror jag och fick slänga resten. Så oavsett vilken sida man står på - vad jag än köper är det ingen katastrof, utan ni kan slappna av och kramas på båda sidor ;)

Om inte annat tjänar jag på att köpa Bregott - mina råttor kommer snart börja bli gamla och behöva extra näring på ålderns höst, och då slipper jag köpa hem extra åt de när de lika gärna kan äta samma smör som jag gör :p

Tycker du att du är dålig på sallad så ska du se min,den består av salladskål och tomater + lite dressing :o
Och ris går inte äta utan sås :p
Men hu då, både tomater, dressing och sås är ju totalvidrigt :p

Jag brukar ta grönsaksbuljongtärning i vattnet istället för salt när jag kokar mitt råris och då tycker jag inte att det blir torrt. Till 5 dl vatten tar jag en hel buljongtärning. Vanligtvis kokar jag 2 portioner ris åt gången och då tar jag en halv buljongtärning eftersom det ska vara 2,5 dl vatten till 2 portioner av det råriset jag köper.
Ah, jag får testa det! :)

Vilka dumheter. Jag har rätt grov D-vitaminbrist, konstaterad via blodprov...
Åfan! D-vitamin finns inte ens med i mina provresultat. Nåja, ska in på nya om 2 månader, kan be de kolla det då. Det vore ju inte konstigt alls om jag har D-vitaminbrist också.

Nu vet vi ju inte om TS är kolhydratkänslig över det fungerande, men själv kan jag inte äta vitt ris utan att trigga igång en fullständig ätfest. Det är bättre att äta thaimaten utan ris, än med ris. Käkar jag riset är jag MER hungrig när jag är färdigäten, än jag var innan jag började äta. Ett exempel på vad kolhydratknarkaren lever med.
De problemen har jag som tur är inte.
Förr om åren tyckte jag mig bli hungrig snabbt efter att ha ätit ris däremot, men sen jag började med kött känner jag mig mätt längre även efter ris. Men samtidigt är det kanske en fördel för mig att bli hungrig lite snabbare än annars också, som ett steg i att lära mig äta oftare tänker jag :)

Delvis kl

Jag vet inte hur givande de här precisa och väldigt tvärsäkra kostråden kan antas vara för TS?
Inga problem, jag sållar. Det som passar mig testar jag gärna, det som inte passar låter jag bli :)

Jag ser - till skillnad från många andra - en väldigt motiverad person i TS. Hon är realistisk, hon känner sig själv och är väldigt motiverad att göra det här på ett sätt som hon känner kan fungera. Jag är övertygad om att hon kommer att lyckas! Då och då ser man personer här på Buke som växer enormt som människor när de börjar ta itu med jobbiga saker och lyckas och det är lika fantastiskt varje gång. Det är processer som tar flera år, men de lyckas!

Jag håller helt med om det här! Om TS hade skrivit "från och med tisdag ska jag sluta äta allt som är onyttigt och leva på 1000 kcal/dag i ett år", då hade jag tvivlat på att hon skulle lyckas. Men nu är hon realistisk och har verkligen tänkt igenom det, och börjar dessutom i rätt ände med att försöka förändra ätmönstret.

Så heja dig TS, det här kommer att gå! :)

Idag i Sverige äter vi cirka 35 energiprocent fett och det är för mycket för den allmänna folkhälsan. Och efter vad jag ser är rekommendationen att äta 30 energiprocent fett. Fantastiskt, genom den kostrekommendation minskar vi fettkonsumtionen i Sverige!

Om vi tänker oss en kvinna som håller jämnvikt på 2100 kcal och vill gå ner 1/2 kilo i veckan så klipper hon bort 500 kcal per dag. En matsked, 15 gram bregott innehåller då 107 kcal. En matsked olivolja innehåller 133 kcal. Och hur lätt är det inte att slänga in det i matlagningen utan att blinka?

Mycket kalorier för lite matnjutning skulle jag säga. Jag som i perioder tidigare registrerat ALL min mat i diverse program och ätit extremt fettsnålt kan garantera att det är väldigt, väldigt svårt att komma under 30IE ÄVEN om man äter fettsnålt, dvs, lättfil, mager mjukost, smörgåsskinka på bröd, knappt något fett i matlagningen 10% hårdost osv. Tom kokt ris innehåller fett, även om det bara är 0,3 gram per 100 gram. Ett ägg, grattis, 9,7 gram fett.

Att folk i Sverige får för lite fett i sig torde bara ske hos de som äter väldigt avvikande från någon sorts normalkost, alltså, jag tänker mig deffande bodybuilders eller den som i stort sett bara äter separata livsmedel, kommer vi till lagade måltider är de sällan fettsnåla.

Jag blir lite nyfiken på vad du egentligen äter? Som jag förstått det av tråden så t ex kycklingklubba och ris, kanske lite isbergssallad och majs till. Du skriver att du tycker en normalportion ris är alldeles för mycket, och jag har för mig att portionsstorleken på paketen brukar vara 1/2 dl okokt ris per portion. Om din middag och lunch består av två kycklingklubbor, isbergssallad och några matskedar ris, vad äter du i övrigt? För det är ju en mycket spartansk måltid som inte borde göra många mätta, än mindre överviktiga? Jag frågar för att man får intrycket att det är något annat än middagsmaten som är orsaken till din övervikt.

Smör och Bregott kan du frysa in i mindre portioner! Ta bara fram vad som räcker en vecka åt gången. Då slipper du slänga något.

Jag blir lite nyfiken på vad du egentligen äter? Som jag förstått det av tråden så t ex kycklingklubba och ris, kanske lite isbergssallad och majs till. Du skriver att du tycker en normalportion ris är alldeles för mycket, och jag har för mig att portionsstorleken på paketen brukar vara 1/2 dl okokt ris per portion. Om din middag och lunch består av två kycklingklubbor, isbergssallad och några matskedar ris, vad äter du i övrigt? För det är ju en mycket spartansk måltid som inte borde göra många mätta, än mindre överviktiga? Jag frågar för att man får intrycket att det är något annat än middagsmaten som är orsaken till din övervikt.

Jag måste ha missuppfattat portionsmåttet för ris, jag har förstått det på förpackningen som att det är 100 g :o Inte konstigt att det verkade så mycket! Samtidigt låter hälften rätt lite, men då är jag ju inte van vid att äta grönsaker till maten heller.

Men ja, en vanlig middag kan bestå av ris och en kycklingklubba, eller som idag ris med en burgare. Lunch äter jag inte, är jag hungrig så kan jag slänga ihop nåt snabbt framåt kvällen däremot. Förr har det varit väldigt mycket strips och elände - jag må inte äta mycket, men jag har alltid ätit dåligt liksom. Det är inte förrän de senaste månaderna som det börjat bli bättre.

Samtidigt har jag knappt nån ämnesomsättning heller iom att sköldkörteln är paj och det gör väl sitt till, men det löser sig nog med medicinering nu. Utöver det så misstänker jag att jag kanske kan tänkas ha pcos som väl hänger ihop med övervikt också (inte enbart pga vikten då :p) men det är bara misstankar som jag varken vågat eller orkat bry mig i att kolla upp. Och så är jag tröstätare som glatt kan smälla i mig en massa chips - en inte så liten del av övervikten har nog sin orsak i alla dessa chips. Och choklad förstås, denna ljuvliga choklad!
//Zebra som hade råd att unna sig 10 gram mörk choklad med mintsmak ikväll och kunde nöja sig med det :banana:

Smör och Bregott kan du frysa in i mindre portioner! Ta bara fram vad som räcker en vecka åt gången. Då slipper du slänga något.
Hade jag gärna gjort om jag haft plats i frysen och om jag öht vågat äta det då - jag är skitnojig med senastdatum och äter ingenting om datumet gått ut ens om det varit fryst, med undantag för ägg. Spelar ingen roll hur fräscht nånting är, jag kan riktigt se mig själv dö mögeldöden eller nåt :o

Liknande trådar

Kropp & Själ Alltså nu har jobbiga saker hopat sig för att jag skjutit på dem. T.ex. har jag en konflikt med en nära vän. Istället för att ringa och...
2
Svar
21
· Visningar
1 103
Senast: Cattis_E
·
Kropp & Själ Hjälp, min blåsa har börjat styra mitt liv. Skulle behöva råd/tips/delade erfarenheter, tack. Har alltid haft en relativt liten blåsa...
Svar
11
· Visningar
683
Senast: Glimra
·
Kropp & Själ Två av mina hundar råkade i ett ordentligt slagsmål igårkväll, där jag fick gå in och fysiskt sära på dem (i princip bända upp munnen på...
2
Svar
34
· Visningar
1 648
Senast: starcraft
·
Kropp & Själ Det här kan vara ett känsligt ämne för vissa, men jag känner att jag behöver prata om det här och kanske få några kloka ord/råd... För...
Svar
2
· Visningar
711
Senast: miumiu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama