Att göra det omöjliga, halvera sin vikt

Sv: Att göra det omöjliga, halvera sin vikt

Synd du är rädd för bäst-före-datumet! :)
För Coop ute vid byggmax har ofta snart-bäst-före -kyckling till halva priset har jag sett. Hade vi ätit sån kyckling hade jag köpt allt och bunkrat i frysen. Blir tokbilligt!

Indeed! Det är mer än en gång man fått ge bort mat till morsan för att bäst före-datumet närmat sig innan man hinner äta upp det själv :p

Sedär, så du håller till här i trakten? :) Den Coop är jag aldrig till ändå - jag har så nära så till både Ica, Willys och Coop vid Norra Backa redan som det är, promenadavstånd till alltihop! Eller cykelavstånd för mig då :p

Danke! :D

Med så frugal kost så tror jag vem som helst skulle smälla i sig chips och choklad, en kycklingklubba och lite ris blir nog väldigt få mätta och nöjda på. Så jag tror väldigt mycket skulle vara vunnet på att äta mera mat, mat som är godare och mer varierad (läs: inkluderar grönsaker och kryddor). Åtminstone för egen del så är ju chipspåsen och chokladkakan aldrig så lockande som när jag ätit dåligt och illa.

Gillar du ris så är det ju väldigt praktiskt, eftersom ris går att variera i det oändliga. Googla på jollof rice, t ex, eller jamaicanskt rice-and-beans, eller mujadara. Det är rätter som kostar nästan ingenting (innehåller lök, ris, bönor/linser och kryddor), men som är betydligt mer mättande och goda än att bara äta kokt ris. Nyttigare också, eftersom man får i sig baljfrukter och lök.

Med så frugal kost så tror jag vem som helst skulle smälla i sig chips och choklad, en kycklingklubba och lite ris blir nog väldigt få mätta och nöjda på. Så jag tror väldigt mycket skulle vara vunnet på att äta mera mat, mat som är godare och mer varierad (läs: inkluderar grönsaker och kryddor). Åtminstone för egen del så är ju chipspåsen och chokladkakan aldrig så lockande som när jag ätit dåligt och illa.

Gillar du ris så är det ju väldigt praktiskt, eftersom ris går att variera i det oändliga. Googla på jollof rice, t ex, eller jamaicanskt rice-and-beans, eller mujadara. Det är rätter som kostar nästan ingenting (innehåller lök, ris, bönor/linser och kryddor), men som är betydligt mer mättande och goda än att bara äta kokt ris. Nyttigare också, eftersom man får i sig baljfrukter och lök.
Jag har ju rätt rubbade hungerskänslor så det är lätt att klara sig på sånt ;) Men ja absolut, ffa att äta oftare jobbar jag på sen några år tillbaka, och att äta bättre kommer väl med tiden när jag räknar nu, tar det steg för steg. Nu har jag problem som sätter käppar i hjulet just på matfronten, jag tenderar bla att bli fixerad vid en och samma maträtt som jag håller mig till i perioder, men huvudsaken det går framåt iaf.

Tack för tipsen, ska kika!

Jag har också lätt för att snöa in på en maträtt. Och det är ju bara att äta den tills man tröttnar! :D

Sen är det bra att ha en backup om man hux flux toktröttnat. :D

Jag har också lätt för att snöa in på en maträtt. Och det är ju bara att äta den tills man tröttnar! :D

Sen är det bra att ha en backup om man hux flux toktröttnat. :D

Javisst, sålänge man inte snöar in på strips eller nåt sånt så! ;)

Jag har ju rätt rubbade hungerskänslor så det är lätt att klara sig på sånt ;) Men ja absolut, ffa att äta oftare jobbar jag på sen några år tillbaka, och att äta bättre kommer väl med tiden när jag räknar nu, tar det steg för steg. Nu har jag problem som sätter käppar i hjulet just på matfronten, jag tenderar bla att bli fixerad vid en och samma maträtt som jag håller mig till i perioder, men huvudsaken det går framåt iaf.

Tack för tipsen, ska kika!

Men du, man behöver inte äta varierat om man äter bra.

Har man hittat en rätt som innehåller bra näring i rimliga mängder så är det inte förbjudet att äta den en vecka i sträck. Eller mer.

/tanten - som gör storkok ibland som räcker till matlåda hela veckan

Ja absolut, men nu är jag ju inte den som hakar upp mig på just bra mat ;)

Skitkass dag igår och skitkass dag idag. Inte viktrelaterade problem bakom men däremot tröstätarframkallande. Har precis tryckt i mig två rader choklad, 312 kalorier. Skulle gärna trycka i mig resten av chokladkakan. Skulle gärna cykla iväg och köpa chips och klämma i mig en påse eller två eller tre... Hjälp? Hur motstår man? :(

1. Heja heja! Du är faktiskt jätteduktig som precis påbörjat en stor livstilsförändring
2. Här är ditt första bakslag, kom ihåg att koncentrera dig på stegen framåt :)
3. Har du ätit middag? Annars se till att göra det och dricka ordentligt med vatten så att chokladen inte ersätter maten precis som en klok person i tråden skrev
4. Finns det något annat du kan sysselsätta dig med för att dämpa ångesten? Typ kolla på en film, spela meningslösa spel, ta en cykeltur, läsa, fixa ny inredning i råttburen...

Skitkass dag igår och skitkass dag idag. Inte viktrelaterade problem bakom men däremot tröstätarframkallande. Har precis tryckt i mig två rader choklad, 312 kalorier. Skulle gärna trycka i mig resten av chokladkakan. Skulle gärna cykla iväg och köpa chips och klämma i mig en påse eller två eller tre... Hjälp? Hur motstår man? :(

Skrik! :arghh:
Sen brukar jag oftast gå och sova om jag kan, jag ignorerar gärna hela världen när den blir jobbig genom att sova bort ett par timmar. När man sover äter man inte...
Finns det någon jag kan bråka med funkar det också, men det är nog inte så bra i längden, ha ha... :D :o Fast det känns riktigt skönt, även om det är via sms...

1. Heja heja! Du är faktiskt jätteduktig som precis påbörjat en stor livstilsförändring
2. Här är ditt första bakslag, kom ihåg att koncentrera dig på stegen framåt :)
3. Har du ätit middag? Annars se till att göra det och dricka ordentligt med vatten så att chokladen inte ersätter maten precis som en klok person i tråden skrev
4. Finns det något annat du kan sysselsätta dig med för att dämpa ångesten? Typ kolla på en film, spela meningslösa spel, ta en cykeltur, läsa, fixa ny inredning i råttburen...

Ingen middag nej. Har fram till ikväll varit helt utan aptit istället. Fick i mig två knäckemackor med ost imorse, det är allt. Funtade på att slänga in nån kyckling i ugnen iaf men jag vet inte... Nu har jag ju en massa kalorier kvar för idag. Om jag inte kan motstå så gör det ju ingenting kalorimässigt. Men fixar jag käk så kanske det blir för många kalorier om det skiter sig.

Heh, sysselsättning ja... Det mesta gör mig bara mer förbannad, går nåt fel så sitter jag bara och svär och börjar böla på nytt typ. Nu sitter jag och glor på mello men det gick ju rätt jävla skitdåligt måste jag säga... Problemen har med en viss karl att göra, och vad händer? Först är det en låtskrivare med samma namn, sen kommer en låt vars text riktigt bara gnuggar in problemen i ansiktet på mig. Förhoppningsvis kan man väl garva åt ironin om ett år, men nu... Näe.

Fast nåt spel tänkte jag slå på, har dragit ner ett par hidden object-spel att sysselsätta mig med. Men det blir efter mellon. Som tur är kom de två problemlåtarna absolut sist iaf så jag kan fortsätta kolla utan att behöva byta kanal :cautious:

Skrik! :arghh:
Sen brukar jag oftast gå och sova om jag kan, jag ignorerar gärna hela världen när den blir jobbig genom att sova bort ett par timmar. När man sover äter man inte...
Finns det någon jag kan bråka med funkar det också, men det är nog inte så bra i längden, ha ha... :D :o Fast det känns riktigt skönt, även om det är via sms...
Ja sömn är typ bäst vid sånahär tillfällen, vanligtvis går jag gärna och lägger mig, blir ändå helt slut efter ett redigt böl. Men nu har jag grannar som sjunger imse vimse spindel på karaoke på högsta volym så jag sitter och balanserar mellan att överrösta de med tvn och att inte förvärra den huvudvärk jag redan har.

Te med smak av choklad?
Whuuut O_o

svårt att åtgärda, men jag själv inser att det finns fördelar med att bo tillräckligt långt ut på landet för att det ska vara besvärligt att åka och köpa godis när suget slår till..

OM jag vore du hade jag lagat riktig mat och ätit ordentligt, även om antalet kalorier blir lite för många. För dels behöver du rätt sorts näring för att slippa att godissuget slår till igen (= lättare att stå emot nästa gång) och dels behöver du ju komma in i vettigt ätande.

Jag tycker, för övrigt, att det är BRA GJORT att bara äta två rader choklad!! Låt det stanna där och ät riktig mat nu!

Att skriva här när suget kommer är väl jättebra, det finns alltid nån som har tid att peppa och snacka lite.

Sen är det jättebra att äta riktig mat först, bestämma sig om godiset efter maten. Då brukar det inte kännas lika viktigt längre.

Även om det blir "för mycket" kalorier är det bättre att du äter middag och choklad än att du bara äter choklad. Att äta riktig mat tycker jag borde ha högre prioritet än att gå ner i vikt, trots allt. Till och med ett par till knäckemackor är bättre än bara choklad.

Sen tycker jag att två saker är väldigt positiva här.

Den ena är att du hittills har begränsat dig till en bestämd mängd choklad.

Den andra är att du skriver om det. Då är det inte smygätande.

Kram på dig!

svårt att åtgärda, men jag själv inser att det finns fördelar med att bo tillräckligt långt ut på landet för att det ska vara besvärligt att åka och köpa godis när suget slår till..

OM jag vore du hade jag lagat riktig mat och ätit ordentligt, även om antalet kalorier blir lite för många. För dels behöver du rätt sorts näring för att slippa att godissuget slår till igen (= lättare att stå emot nästa gång) och dels behöver du ju komma in i vettigt ätande.

Jag tycker, för övrigt, att det är BRA GJORT att bara äta två rader choklad!! Låt det stanna där och ät riktig mat nu!

Kan bara hålla med! TS se till att äta riktig mat också, även om det riskerar att bli för många kalorier. Den uppgift du har tagit på dig är inte att hålla dig inom en viss kalorimängd utan att förändra hela ditt ätbeteende. Även om kaloriräkningen är en metod som verkar passa dig bra och som jag tycker du ska fortsätta med tror jag att du bör prioritera regelbundna måltider framför kalorimängd om det kommer gånger då du tvingas välja.

Läs om Tassetass inlägg, hon är väldigt klok!

Ja lite svårt tyvärr. NÅN gång i livet ska jag ha en liten stuga med ett litet stall mitt ute i skogen vid en liten sjö med en liten brygga med en liten träeka :love:
En affär har stängt nu iaf. Nästa stänger om 40 min, sista en timme efter det.

Mjae alltså, jag har inget godissug what so ever just nu. Jag vill mest stoppa i mig den skiten för att... Ja jag vet inte, en kombination av att få lite glad-känslor och att straffa mig själv typ. Nåt sånt. Tror jag, nu blev det rörigt... Men kontentan är att jag glatt stoppar i mig den där chokladen varesig jag äter mat eller inte.

Nåja, lite mat kan ju inte skada. Buffalowings får man alltid i sig. Eller nån riskaka med Keso kanske.

Liknande trådar

Kropp & Själ Alltså nu har jobbiga saker hopat sig för att jag skjutit på dem. T.ex. har jag en konflikt med en nära vän. Istället för att ringa och...
2
Svar
21
· Visningar
1 103
Senast: Cattis_E
·
Kropp & Själ Hjälp, min blåsa har börjat styra mitt liv. Skulle behöva råd/tips/delade erfarenheter, tack. Har alltid haft en relativt liten blåsa...
Svar
11
· Visningar
683
Senast: Glimra
·
Kropp & Själ Två av mina hundar råkade i ett ordentligt slagsmål igårkväll, där jag fick gå in och fysiskt sära på dem (i princip bända upp munnen på...
2
Svar
34
· Visningar
1 648
Senast: starcraft
·
Kropp & Själ Det här kan vara ett känsligt ämne för vissa, men jag känner att jag behöver prata om det här och kanske få några kloka ord/råd... För...
Svar
2
· Visningar
711
Senast: miumiu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Oseriös avel 2023
  • Mata småfåglarna