Att ge örter till sin häst, frågor!

Sv: Att ge örter till sin häst, frågor!

KL

Har en viktig erfarenhet av just örter - och det är att man ska vänja in hästen LÅNGSAMT. Min fick en sanslös allergireaktion av Secreta Pro, trots att han ätit det förut (mot hosta). Funkade sådär mot själva hostan :crazy: Och dyrt, som sagt..

F.ö. tror jag inte att varken Glucosamin eller magnesium kan räknas som örter.... ;)

Ang. S&R, jag har gett det till min häst nu i 1,5 månad och visst fasen hjälper det! :bow: Hovslagaren reagerade på att hovarna redan var hårdare när han skodde förra veckan (hur nu det kan komma sig egentligen, eftersom det tar år innan en helt ny hov vuxit fram), hovarna växer bättre och spricker inte alls längre! Helt fantastiskt faktiskt.

Hej!
Hästar äter ju örter. Det sägs att i frihet så kan de ju välja örter innehållande olika mineraler och verksamma substanser så att de bibehåller en balans i kroppen. Varför inte plocka lite själv i vår svenska natur? Här växer massor av bra växter som innehåller läkande örter. Ta bara maskrosen - den innehåller massor av vitaminer och mineraler. Likaså nypon, nässla och snärjmåra eller ringblomma. Jag kan rekommendera boken "Hästägarens örtabok". Den är intressant och inspirerar till att torka växter som kan lindra vid besvär av olika slag. Lycka till!!!

*kl*

Hur lång tid tar det innan man märker någon skillnad på hästen om man ger den munkpeppar?

*putt*

Hur lång tid tar det innan man märker ev skillnad om man ger munkpeppar?

jag undrar var man kan få tag på gurkmeja?? Såg att nån skrev att det var lätt att få tag på men jag har sökt överallt på internet och bara hittat såna där småpåsar till matlagning:D

det kan ta flera veckor innan man får effekt av örter.

gurkmeja finns hos såna som säljer örter till häst, men även i invandraraffär brukar det finnas att köpa i storpack.

Hej!
Hästar äter ju örter. Det sägs att i frihet så kan de ju välja örter innehållande olika mineraler och verksamma substanser så att de bibehåller en balans i kroppen. Varför inte plocka lite själv i vår svenska natur? Här växer massor av bra växter som innehåller läkande örter. Ta bara maskrosen - den innehåller massor av vitaminer och mineraler. Likaså nypon, nässla och snärjmåra eller ringblomma. Jag kan rekommendera boken "Hästägarens örtabok". Den är intressant och inspirerar till att torka växter som kan lindra vid besvär av olika slag. Lycka till!!!

Den har jag just köpt, håller på att läsa den nu! Samlade in en jäkla massa brännässlor häromdagen som nu håller på att torka för att ge till pållen med dålig blodcirkulation. Spännande att se om det hjälper sen :D

Hej,
Hittade en gammal tråd om örter.
Min equiterapeut tycker att jag ska köpa lite till min pålle,
bl a gurkmeja, brännässla o mariatistel, han behöver rena levern och bindväven (fick tyvärr avmaska 3 ggr förra året) och det är förmodligen massa gifter kvar i bindväven.
Vilka märken har ni bäst erfarenhet av, det finns ju så många:
HippoK9, Örtagården Salsta, Eddy Blom,
Hilton, Equimin m m.
Tacksam för era synpunkter :)

Gifter kvar i bindväven? Bindväv är vad jag förstår ett ganska diffust begrepp.
Stämmer det verkligen?
Förutom att växterna skulle rena levern...hm. På vilket sätt?

Det är slaggprodukter som finns kvar i bindväven, avmaskningsmedel
innehåller massor av gifter-kemikalier som ibland blir kvar i kroppen.
Jag fick avmaska min häst 3 ggr förra året, har knappt behövt avmaska förut
då jag tagit träckprover, men tyvärr fick vi in en häst på betet som inte var avmaskad och smittade ner betet rejält, därav mår min pålle inte så bra nu:(

Har provat örter både från hippoK9 och hilton. Mkt nöjd med det.
Du lär nog får köpa specifika sorter, tror inte det finns nån blandning...

Vad blev du rek för sort på mariatisteln?? flytande??

Marlene

Vet inte hur det funkar, det får du fråga en Örtterapeut.
Gurkmejan ska få bort slaggen.

Tack för tipsen Marlene.
Ja jag vet att jag köper dem separat.
Mariatistel finns i frön eller blad, enligt vissa ska fröna vara väldigt
starka, men det finns säkert olika beroende på vilken återförsäljare
man väljer.

Tack för tipsen Marlene.
Ja jag vet att jag köper dem separat.
Mariatistel finns i frön eller blad, enligt vissa ska fröna vara väldigt
starka, men det finns säkert olika beroende på vilken återförsäljare
man väljer.

Det finns en annan variant av mariatistel, flytande.
Nån som vet "styrkan" på de olika varianterna av mariatisteln?
Läste nån stans att bladen knappt gav nån effekt :confused:

PM:ar om vart jag hittat den.

Liknande trådar

Foder & Strö Hur är det egentligen med alla olika örter och andra "naturliga tillskott" som finns som fodertillskott? Är de testade på hästar så man...
Svar
13
· Visningar
1 636
Senast: ameo
·
Hästvård Hej! Har funderat på att börja ge min häst örter, har nu läst Hästägarens örtabok och varit inne på flera örtsidor och läst om olika...
Svar
19
· Visningar
3 244
Senast: Tuvisen
·
L
Foder & Strö Vad finns det för tillskott man kan ge till en (inte nödvändigtvis) äldre, stelare häst för att hjälpa upp rörligheten i lederna och...
Svar
8
· Visningar
2 082
Senast: Lord Owen
·
T
Foder & Strö Jag fick rådet av min veterinär för ett tag sen att inhandla örtblandningar för att stärka hästarnas immunförsvar och för att hjälpa dem...
2
Svar
21
· Visningar
3 179
Senast: kol
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar