Att ge örter till sin häst, frågor!

Sv: Att ge örter till sin häst, frågor!

Jag har gett Seaweed & Rosehips till en häst med förskräckligt dåliga hovar - det var det enda som funkade! Helt suveränt!

Nu ger jag munkpeppar och diverse kurer till min ridtravare som inte var i toppform precis efter att hon kom hem från travet. Efter att ha gett i ca 1,5 månad nu så börjar jag se otroliga resultat! Det är en annan häst! Munkpeppar mot ständig brunst och "grinighet", Puriphy för att rensa lever mm, Seaweed & Rosehips som allmänstärkande. Jag ska också nu ge andra örter som kurer för att få henne ännu bättre. Jag för en dialog med Sabina på HippoK9 och tycker att hennes råd är utmärkta.

Även vår andra häst får Seaweed & Rosehips i stället för andra mineraler. Jag har inte räknat men tror absolut att det blir billigare än Kraffts mineraler, S&R är väldigt drygt!!

Jag har också gett veteran-örter till en äldre hund vi hade, hon blev mycket bättre i lederna av det! Inte alls lika stel.

Så jag tror absolut på örterna! Åtminstone Hiltons, och på Hippok9:s försäljare... Jag var helskeptisk från början, till "hovhästen" trodde jag inte alls det skulle funka, men har omvärderat det helt när jag såg vad som hände!

Men jag skulle inte bara handla och mixtra själv, jag kollar hela tiden med Hippok9, via mail. Jag får väldigt bra och snabba svar på det jag undrar. :bow:

För att återuppliva en gammal tråd...

Alexandra W: hur lång tid tog det innan djävulsklon hjälpte ? Va dhade din häst för fel då ?

Jag kan svara för hur det har gått för mig eftersom jag just har gett min häst en "kur" djävulsklo. Han hade en kotledsvrickning som jag ville smärtstilla något. Efter tre dagar såg han ytterst lite knackig ut och efter en vecka helt ohalt. Ska sluta ge honom Djävulsklo nu o se vad som händer då.. :bow:

Oj, det lät bra ! Då hoppas vi att det biter på min lite orena kuse också - och lika fort. Tack !:bow:

Jag har provat S&R på min gammelpålle som har dåliga hovar med dålig tillväxt. Inget resultat.
Även Veteran - inget resultat.
Får nu Flexijoint - blivit mkt bättre i sina leder nu än när han fick Emin Glucosamin.
Vad ska man ge för att öka tillväxten på hovarna? Växer ingenting, har nu gått 8 veckor från förra skoningen utan att det har hänt något. Har alltid haft "snigelfötter", ända sedan han var liten bebis. :o
Får Biotin, har fått det i 9 år nu.
Enda fördelen med "snigelfötter" är att man inte behöver sko så ofta = mera pengar i den mkt tunna plånboken.;) (dyra skoningar pga specialskor, mkt veterinärräkningar, dyr stallhyra, dyrt foder).
Alex: Hur länge ska man ge S&R för att se resultat? Gav det i 6 mån.

Jag kommer inte ihåg va det heter men i stallet ger dom någon blandning till en ponny som lätt stressar och det lugnade ner honom på en gång.

Lyrik skrev:
Vad ska man ge för att öka tillväxten på hovarna?
Jag ger min häst biotin nu o jag håller med dig. Det händer ju nästan ingenting. :crazy: När jag gav Kiselgur däremot växte hovarna (& manen) som ogräs. Även hovkvaliteten var mkt bättre på Kiselgur. :smirk:

Hmmm, då har jag ingen aning om vad du ska göra... :confused:

Jag har provat S&R på min gammelpålle som har dåliga hovar med dålig tillväxt. Inget resultat.
Även Veteran - inget resultat.
Får nu Flexijoint - blivit mkt bättre i sina leder nu än när han fick Emin Glucosamin.
Vad ska man ge för att öka tillväxten på hovarna? Växer ingenting, har nu gått 8 veckor från förra skoningen utan att det har hänt något. Har alltid haft "snigelfötter", ända sedan han var liten bebis. :o
Får Biotin, har fått det i 9 år nu.
Enda fördelen med "snigelfötter" är att man inte behöver sko så ofta = mera pengar i den mkt tunna plånboken.;) (dyra skoningar pga specialskor, mkt veterinärräkningar, dyr stallhyra, dyrt foder).
Alex: Hur länge ska man ge S&R för att se resultat? Gav det i 6 mån.

du ska ge enzion om du vill ha bättre hovkvalitet/växa mer, det enda som hjälper enligt min vet och hovslagare, biotin är enbart till för att lura av folk pengar enligt dem ;)

man får ge ca 3 mån för att märka skillnad, funkade super på min, dock kan man inte sluta med det för då blir det som vanligt

Har gett min fångshettis en örtpreparat som heter Boswellia, som sägs vara bättre än djävulsklo. kan tala om att det fungerar.
Vet inte om jag vågar skrika att det verkligen fungerar, men det gör det ju för min shettis iaf. För idag var han ute o brallade loss med unghästen då unghästen smet ut från hagen.
Det är nog olika från häst till häst, antar jag.

Boswellia fungerar även mot svullnader, hältor, fång o även cirkulationshöjande. Men jag gav detta för fånget, o det funkade vad jag kan se idag. Han har fått detta i en vecka ungefär.

Torkad blad som jag gett 5 gram, sedan ökade jag lite mindre än 10 gram o detta får han en gång per dag. På bruksanvisningen står det 5-10 gram maxdos.

Senast ändrad av en moderator:

Vad kan en örtblanding som är till för skelettet och lederna hjälpa till med? Stärkande eller? Kan en sådan blandning inverka positivt på något sätt på pålagringar? Glucosamin och dylika tillskott vet jag att hjälper men räknas de verkligen till örter?

För lederna är gurkmeja bra, enkelt och billigt och lätt att få tag i.

För lederna är gurkmeja bra, enkelt och billigt och lätt att få tag i.

Hehe gurkmeja använde vi som "doping" till den lata hunden! :rofl: fungerade kanon! ;) Var bra för lederna också verkade det som, men vi vågade INTE prova ge den redan heta travaren det...

Hehe gurkmeja använde vi som "doping" till den lata hunden! :rofl: fungerade kanon! ;) Var bra för lederna också verkade det som, men vi vågade INTE prova ge den redan heta travaren det...

aldrig varit med om en häst som reagerat ang. temperamentet på det.

*KL*

Enda jag verkligen sett effekt på som är odiskutabel och utanför felmarginalen är på Seaweed & rosehip för hovarna.

Övriga örtpreparat har varierat mellan inget resultat, och resultat som kunde bero på örterna eller på slumpen/något annat. Det som varit närmast att verkligen ge effekt var valeriana.

Fick TYDLIG effekt på ett preparat för märriga ston med som jag glömt vad det hette. Tyvärr inte det resultat jag ville/som förväntades, stoet blev istället ARG på hela världen. Men otvedtydligt ett resultat av örterna.

aldrig varit med om en häst som reagerat ang. temperamentet på det.

Jasså?
Kanske bara var en slump. Min fördom besannades iaf, eftersom jag tidigare hade hört att det är väldigt uppiggande. Sen har jag iofs hört att bananer ska vara lugnande, och det är väl ungefär lika (o-)logiskt.

Jasså?
Kanske bara var en slump. Min fördom besannades iaf, eftersom jag tidigare hade hört att det är väldigt uppiggande. Sen har jag iofs hört att bananer ska vara lugnande, och det är väl ungefär lika (o-)logiskt.

Nja, inte så ologiskt, med rätt mängd och förutsättningar.

Magnesiumbrist ger stressiga hästar, och bananer innehåller en hel del magnesium. Så en häst med magnesiumbrist och tillräckligt mycket bananer så är det fullt logiskt med en lugnande effekt.

Sen är frågan om någon har gett såpass mycket bananer i realiteten för att få en äkta effekt eller om det är en placeboeffekt i mattes/husses hjärna, men teoretiskt är bananer lugnande under givna förutsättningar =)

Haha, där ser man! :D
Så någon logik fanns det iaf i att proppa i den heta hästen bananer. Om det gjorde någon nytta vet jag tyvärr inte.

Äter nu Enzion sedan ett år tillbaka, ingen effekt alls. Utom i den tunna plånboken...:crazy:
Äter oxå kiselgur och nyponskal.

Liknande trådar

Foder & Strö Hur är det egentligen med alla olika örter och andra "naturliga tillskott" som finns som fodertillskott? Är de testade på hästar så man...
Svar
13
· Visningar
1 636
Senast: ameo
·
Hästvård Hej! Har funderat på att börja ge min häst örter, har nu läst Hästägarens örtabok och varit inne på flera örtsidor och läst om olika...
Svar
19
· Visningar
3 244
Senast: Tuvisen
·
L
Foder & Strö Vad finns det för tillskott man kan ge till en (inte nödvändigtvis) äldre, stelare häst för att hjälpa upp rörligheten i lederna och...
Svar
8
· Visningar
2 082
Senast: Lord Owen
·
T
Foder & Strö Jag fick rådet av min veterinär för ett tag sen att inhandla örtblandningar för att stärka hästarnas immunförsvar och för att hjälpa dem...
2
Svar
21
· Visningar
3 179
Senast: kol
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar