Att ge iskallt vatten till hästen

C

Challe99

I stallet som jag står uppstallad i har vi inge varmvatten.
Vattnet är så kallt att man kan inte dricka det själv och det fryser lätt
även inne i stallet.

Är det verkligen nyttigt att ge hästen så kallt vatten?

Onödig fakta
Vi kokade upp vatten i vatten kokare och blandade i det iskalla vattnet i hinken och fick en normal drickstemperatur så man själv kunde dricka vattnet.
När stallägaren fick veta blev hon arg och skälde på oss för detta var helt onödigt och att det kostade så mycket att värma vattnet i vattenkokaren. Jag tog reda på från en elektriker att värma upp en vattenkokare kostade ca 2 öre och på ett år skulle detta leda till ungefär 20 kr om man kokade varje dag.
Innan vi värmde vattnet så drack min häst nästan inget men nu dricker han en halv hink varje natt.
Vi värmer vatten så för att det inte fryser lika fort i hinken samt att det ska vara lättare för hästarna att dricka.
Vi har i ungefär 1-2 kannor varmvatten i en 20 liters hink. Då blir det bra temperatur så man själv kan dricka det.

Sv: Att ge iskallt vatten till hästen

Jag tänkte ju skriva att du kan koka vatten i vattenkokare, men det var ju liksom inte problemet ser jag nu.
Det är ju ändå en bra lösning tycker jag. Kan du inte fråga stallägaren om det går bra om du betalar en tjuga i månaden eller nåt för den extra elen om hon är så himla snål?

Om det kostar 3 öre att värma en omgång vatten i vattenkokare så blir det 10.95 på ett år, inga jättesummor ens om ni skulle värma 10 omgångar om dagen.

Hästar är designade för att klara att dricka kallt vatten, instinkten att krossa is på vattenkar/pölar/bäckar är ett arv från det vilda.

Dock dricker hästar bättre om de får tempererat vatten (finns studier), och det har du märkt själv.

Så inte farligt med kallt, men behagligare och de dricker mer om det är tempererat. Dessutom så om vattnet fryser ger det kortare tid hästen har vatten att dricka. Om vattnet fryser nattetid, och ni inte har frostfritt vatten i hagen, så måste det erbjudas vatten på morgonen med (= extraarabete). Hästar som inte har fritt vatten ska kunna dricka sig otörstiga morgon och kväll.

Jag säger som någon annan, betala 20 spänn extra på stallhyran/månad och person, så går stallägaren med VINST på att ni använder vattenkokaren. Annars om stallägaren helt vägrar får du koka hemma och ta med i termos, men känns ju milt sagt onödigt krångligt.

Onödig fakta 2: (:D) Varmvatten fryser fortare än kallvatten, det innehåller fler luftbubblor och kylan transporteras lättare i vattnet. För övrigt så tycker jag det är bra att ge tempererat vatten för deras magar. Annars dricker dom ibland för lite vid kallt väder,vilket kan orsaka kolik. Dom vill inte dricka för myckeet kallt vatten för det kyler ner dom inifrån!

Det är inte nyttigt att låta hästar dricka stora mängder kallt vatten direkt efter träning t ex, kan leda till kolik. Dock har jag märkt att hästar ogärna dricker riktigt kallt vatten, om de inte är desperata (som efter hård träning).

Vi gör likadant just nu, när de kommer in från hagen får de tempererat vatten i den mängd de själva önskar (vattenkokare), därefter får de hålla till godo med det som serveras ur hink och vattenkopp.

Onödig fakta 2: (:D) Varmvatten fryser fortare än kallvatten, det innehåller fler luftbubblor och kylan transporteras lättare i vattnet.

Hur menar du? :crazy:

Om jag häller varmt vatten i vattenhinkarna i stallet så är det fortfarande flytande vatten kvar i hinken på morgonen. Om jag inte gör det utan häller upp kallvatten direkt i hinken så fryser det till is på några timmar.

Dessutom är jag inte riktigt med på ditt resonemang ovan om att luftbubblorna skulle göra så att kylan transporteras lättare.

Nu vet jag inte var gränsen går för hur kallt det börjar spela roll. Men mina ovetenskapliga studier visar att långsammast fryser rumttempererat vatten. Dvs varken kallt eller varmt.

Dock fryser alla varianter av varmt senare än det kalla, trots att jag vet att det inte 'ska' vara så. Så tror det är fler parametrar som spelar in än i försöken. Kanske är hästarna där oftare och tar en slurk när det är varmate vatten och därför fryser det långsammare etc?

Tusen tusen tack alla.
Jag har verkligen fått ny kunskap om detta nu. Det känns hur bra som helst.

Vet du mer fakta eller om du vill skriva hur du gör med hästens dricksvatten så får ni gärna skriva mer. Allt är guld värt :rofl:

Senast ändrad av en moderator:

Jag är kanske heldum men jag förstår inte varför varmare vatten skulle frysa snabbare än kallare?

Jag är med på detta att det påverkar om de dricker av vattnet osv. Men om de inte gör det? Om jag ställer hinkarna utanför boxarna . en med kallt vatten och en med varmt vatten. Kommer då den varmaste att frysa snabbast?
(Det kommer den inte att göra hemma hos mig för ankorna kommer att dricka upp det eller hälla ut det men om de inte finns)

Jag kan också tänka mig att man måste skilja på att frysa längst upp och att allt vattnet fryser. Men om jag häller varmt vatten i så fryser det inte alls. Och det gör inte det varmvatten som jag ställer i ett litet utrymme där vi har vattenpumpen heller när jag tänker efter och det vattnet kommer ingen åt. Men om jag ställer kallt vatten där så fryser det.

Men det är kanske annorlunda i skåne? :)

Nej ärligt talat
vatten fryser vid 0 grader. Varför skulle då varmt vatten frysa fortare?

Onödig fakta 2: (:D) Varmvatten fryser fortare än kallvatten, det innehåller fler luftbubblor och kylan transporteras lättare i vattnet. För övrigt så tycker jag det är bra att ge tempererat vatten för deras magar. Annars dricker dom ibland för lite vid kallt väder,vilket kan orsaka kolik. Dom vill inte dricka för myckeet kallt vatten för det kyler ner dom inifrån!

Varmvatten fryser långsammare än kallvatten, däremot fryser kokat vatten snabbare än okokat..

Nej, jag vet inte heller. Men vet att det - alltså även utanför hästsammanhang - påstås så. Sånt man lärde sig på fysiken i skolan med (men aldrig minns förklaringen till).

Men trots detta fungerar det inte så i mina vattenhinkar i stallet.

Googlat och hittade detta. Svaret är från fysiska institutionen på Uppsala Universitet:

Jag har hästar och brukar vintertid ge dem ljummet vatten men nu har jag hört att ljummet vatten fryser fortare än kallt - stämmer det?

Det stämmer att varmt vatten kan frysa snabbare än kallt, detta kallas Mpemba-effekten. Det förväntade är dock att det kallare vattnet fryser snabbast, eftersom dess temperatur ligger närmare fryspunkten från början. Anledningen till att det varma vattnet ändå kan frysa snabbare är okänd. En möjlig förklaring är att det varma vattnet har större avdunstning än det kalla och således förlorar värme och volym snabbare. En annan förklaring är att kallt vatten kan innehålla mer lösta ämnen än varmt och därför leder värme sämre. Ett tredje alternativ är att det kalla vattnet måste vara underkylt, dvs ha en temperatur under noll grader för att frysa. Huruvida varmt eller kallt vatten fryser snabbare hos din häst kan jag tyvärr inte svara på.

Googlar man på Mpembaeffekten får man mer svar, som stödjer att under vissa förutsättningar fryser varmt vatten snabbare. Dock alldeles för komplicerade mekanismer för jag ska begripa varför, men var väl det man lärde sig (och glömde) i skolan. Som jag fattar det gäller det HETT vatten dock, inte ljummet/handvarmt/etc. Och HETT vatten ger ju ingen hästarna väl? (Alltså hela hinken hett vatten)

Och HETT vatten ger ju ingen hästarna väl? (Alltså hela hinken hett vatten)

Det finns det många som gör, fick order om detta i ett stort tävlingsstall i en stor stad.. Dock frös aldrig deras vatten.

Fast vad är vitsen, då kan ju hästarna inte dricka på X tid (hur lång tid det nu tar innan det svalnar?)

Sen rent generellt ang då frös aldrig vattnet, vad är det för yttertemperatur vi talar om då? Nu vid 4 - 5 minus så fryser det inte varken med rumsvarmt eller ljummet här, kan vara en tunn tunn isskorpa på morgonen men det är det.

Vid minus 15 fryser vattnet mer, och det fryser som en 'hink i hinken', dvs fryser botten och kanterna och ytan, men om man knackar hål på den är det vatten 'inuti'. Blir fina ljuslyktor om man knackar ut 'ishinken'.

Vid minus 25 och lägre bottenfryser det, oavsett vilka trix jag provar med/vad jag häller i på kvällen. Dock är tiden tills det fryser olika, men på morgonen är det kört oavsett.

Så, har ju viss betydelse hur kall omgivningen är när man tycker att si funkar här för då fryser det inte på hela natten? (Inte menat som kritik, mer att det spelar in, och kan göra att två pers har helt olika uppfattning om huruvida Xgradigt vatten fryser - för de pratar om två helt olika yttertemperaturer)

Sånt man lärde sig på fysiken i skolan med (men aldrig minns förklaringen till).

Googlat och hittade detta. Svaret är från fysiska institutionen på Uppsala Universitet:

Det stämmer att varmt vatten kan frysa snabbare än kallt, detta kallas Mpemba-effekten.

Tack för svaret, intressant. Jag har aldrig hört talas om det. :crazy: Jag inser att mina elever har fått lämna skolan utan denna kunskap i fysik. Hmmmm hoppas att de klarar sig ändå. :confused:

Sedan håller jag med dig i nästa inlägg att det naturligtvis spelar roll vid vilken utetemp det är frågan om.
För ett tag sedan hade vi ca 15 minusgrader på natten. Vi har kallstall som säkert är lika kallt som ute, nästan i alla fall. Då hällde jag ganska mkt varmt vatten i deras hinkar. Inte kokhett men jag blandade ut det till en temperatur som definitivt var för varmt för dem att dricka genast. Men jag tyckte att det var bättre att de skulle kunna dricka senare på natten. De hade ju haft tillgång till vatten hela dagen. Det gick bara ca 5,5 timmar mellan sista och första fodringarna å när det var så kallt men ändå. det är möjligt att det var dumt. Men vattnet var inte fruset på morgonen.

Fast vad är vitsen, då kan ju hästarna inte dricka på X tid (hur lång tid det nu tar innan det svalnar?)

Sen rent generellt ang då frös aldrig vattnet, vad är det för yttertemperatur vi talar om då? Nu vid 4 - 5 minus så fryser det inte varken med rumsvarmt eller ljummet här, kan vara en tunn tunn isskorpa på morgonen men det är det.

Vid minus 15 fryser vattnet mer, och det fryser som en 'hink i hinken', dvs fryser botten och kanterna och ytan, men om man knackar hål på den är det vatten 'inuti'. Blir fina ljuslyktor om man knackar ut 'ishinken'.

Vid minus 25 och lägre bottenfryser det, oavsett vilka trix jag provar med/vad jag häller i på kvällen. Dock är tiden tills det fryser olika, men på morgonen är det kört oavsett.

Så, har ju viss betydelse hur kall omgivningen är när man tycker att si funkar här för då fryser det inte på hela natten? (Inte menat som kritik, mer att det spelar in, och kan göra att två pers har helt olika uppfattning om huruvida Xgradigt vatten fryser - för de pratar om två helt olika yttertemperaturer)

Kan tänka att det var allt mellan -10 och -15, svårt att säga när jag bodde på en gård 7 mil därifrån :P

Ingen aning vad det skulle vara bra för.. Vi fyllde vatten precis innan insläpp, så det är inte mycket det hann svalna innan dom kom in. Inget vatten i hagen heller :devil: Dock började jag självklart "slarva" efter några dagar och hällde upp lagom ljummet vatten, sen fyllde jag på varmvatten precis innan jag åkte, så att dom kunde dricka när dom kom in åtminstone!

Stallet är uppdelat i 2 sektioner, ca 15 i ena stallet och 5 i andra.

Jag har alltid vetat om detta med varm och kallvatten. Men för skojs skull skickade jag frågan till 118100 en gång och då fick jag svaret att varmvatten fryser snabbare än kallvatten pga att det innehåller fler luftbubblor som transporterade kylan snabbare. Jag brukar ge hästarna ljummet vatten inne på natten när det är riktigt kallt, just för att dom ska slippa dricka kallt, eller låta bli att dricka för att det är för kallt. Inte för att det inte ska frysa. Har ju tur med mitt stall, även om det är ett kallstall så är det alltid plusgrader inne om man håller dörrar stängda!

Jag lärde mig i fysiken att varmt vatten fyser fortare än snabbt (och ändå skolkade jag halva tiden och var i stallet;))

För att återknyta till ursprungsämnet så har jag försökt ge min häst vatten som inte är iskallt men när jag låter henne välja med ljummet vatten i ena hinken och kallt i andra väljer hon det kalla oavsett vilken hink det är i.

kl

att ge hälften hälften är ju smart, det gör iaf jag, och sen lägger jag lite halm på, och mitt vatten fryser mig veterligen inte, trots att jag står i kallstall

? för kallt för människor att dricka? Jag som föredrar att dricka riktigt iskallt vatten. Helst med massor av isbitar :b Fesljummet vatten skulle jag inte dricka frivilligt ... våra hästar får kallt vatten, de dricker och har aldrig haft problem med magen. Men jag kan förstå att man ska vara försiktig med att ge den för kallt vatten om man har tränat riktigt hårt och hästen är riktigt törstig. (Jag tränar sällan så mycket :o mest ryttaren som blir utmattad och törstig :D)

Liknande trådar

Utrustning Jag har ca 20-30 meter mellan vattenutkastaren på huset och hästarnas vattentunna i stallet (beroende på om man räknar där slangen...
Svar
14
· Visningar
857
Senast: __sofia__
·
Hästvård Tjena tjena. Ursäkta om detta är långt, hoppas ni orkar läsa. Blev utskälld av en i stallet för att jag missköter mina 3 hästar (en...
Svar
5
· Visningar
1 951
Senast: Dopy
·
Hästvård Hej. Hästarna på ridskolan jag går på är utan vatten i hagarna under vintern (ca 7 timmar). Vid insläppet så springer alla hästarna...
Svar
1
· Visningar
1 034
Senast: warg
·
Hästvård Hästskrället dricker alldeles för dåligt, speciellt nu sedan det blev kallt :nailbiting: Tar bort is och fyller på med varmvatten ute 2...
2
Svar
38
· Visningar
3 786
Senast: Emiro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar