Att ge häst till zoo?

Cilla

Trådstartare
Vet att många bukeare kan tänka sig att skänka hästen till katterna på Zoo när dagen väl kommer, det skulle även jag kunna tänka mig.

Men jag bor i värmland och vill inte åka jättelångt med Karisma och sen åka hem med tom transport! Jag vill nog inte heller vara med på avlivningen, hon står hos en fodervärd nu, som sällskap och jag har redan tagit farväl av henne.

Hämtar parken henne om jag ger henne till dom?
Då slipper jag köra hem med tom transport och kan klappa henne hejdå där hon står nu.
Är det hemskt själviskt att tänka såhär?
Jag tycker ju att det är bättre att hennes kropp kommer till användning, istället för att gå till spillo och för mig försvinner "min häst" samtidigt som hon dör, då är det bara en kötthög, en kropp kvar. Men det dåliga samvetet knaprar på mig..... :crazy:

i dagsläget är det inte sktuellt med avlivning på henne, men håller hon inte i benen till våren, när hon ska sättas igång, så ser jag inget alternativ.

Sv: Att ge häst till zoo?

Som skrivet innan så får du själv se till att hästen kommer dit. Dessutom har det numera blivit så att det är många som vill utnyttja den här möjligheten till gratis avlivning, så man får stå i kö och vänta på att parken har behov av köttet.

Är det bara Kolmården som har detta? Det finns väl fler djurparken som har stora rovdjur har jag för mig. Hur löser de detta med foder till djuren. Det kan inte direkt vara billigt att köpa in mat till dem.

Jag kommer ihåg att det var nån på Nordens Ark i bohuslän för något år sedan som muttrade om att det kommit ny striktare lagstiftning som i princip omöjliggjorde för parken att använda 'restkött'. Detta ledde till att de inte kunde ta emot gratis kött från lokala jägare och djurägare som de gjort tidigare utan var tvungna att köpa 'vi-kommer-drivas-i-konkurs-restaurangkött' till rovdjuren.

Med detta vill sägas att det nog inte är alla parker som har möjlighet att ta emot kött då det innebär pappersarbete, besiktningar, hygienisk hantering och förvaring etc. Alla kan inte ha ett fullt godkänt slakteri med utbildad personal och professionell utrustning vid sidan av huvudverksamheten.

Vi var i kontakt med Nordens ark för ngr månader sedan ang detta och de tar emot.

oki, det är Nordens ark som ligger mig närmast om hjärtat i så fall.....
synd bara att det är såpass långt dit!

Fast veterinärer får ju avliva hästar "hemma" så själva avlivningen är nog inget problem, men som du säger, det ska ju styckas och förvaras också!

Liknande trådar

J
Hästmänniskan Känner mig som en känslo bomb redo att sprängas när som helst :( Har haft ett otroligt tufft år, och ännu är det inte över...
Svar
10
· Visningar
3 653
Senast: Fille
·
J
Ekonomi & Juridik Sålde min kära val för någon vecka sedan. En 9 årig allround val som tävlat lägre klasser i hopp. Han såldes till en finsk tjej...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
11 076
Senast: jorgensvensson66
·
Träning Egentligen skulle jag komma med en löshopningsrapport. Hästen har hoppat, ca 1 meter. Dock inte på löshoppningen. Vi kom aldrig så...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
13 329
Senast: Tarantino
·
Hästvård Kele hade ju återbesök på MK idag. Gick på släpet snällt, tvekade lite vid rampen men den var väldigt brant och luktade massa...
Svar
11
· Visningar
1 138
Senast: Nina83
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka