att gå mycket över tiden - erfarenheter?

Santa

Trådstartare
Idag har jag gått 12 dagar (egentligen nästan en vecka till om man räknar från mensen) över tiden och jag känner mig alltmer deprimerad. I morgon ska jag in för undersökning inför ev igångsättning. Man vet ju att en graviditet kan gå över tiden men när man väl är där är det ändå så himla fruktansvärt jobbigt med denna osäkerhet om allt är som det ska. Dessutom har alla förlossningssymptom helt försvunnit sen en vecka tillbaks, det händer ingenting, det känns ungefär som när jag var i 8e månaden. Det känns som om min kropp är defekt och saknar förmågan att föda ett barn.

Jag är väldigt orolig för vad en igångsättning kommer att innebära, likaså är jag rädd för att jag inte kommer att kunna klara en förlossning som kanske går alldeles för snabbt pga igångsättningen och att ta till mig bebisen när den kommer efter vad jag hittills tycker har varit en mycket jobbig och påfrestande period. Jag känner mig jättepressad. Hur upplevde ni det som gått mycket över tiden? Hur kände ni inför igångsättning?

Sv: att gå mycket över tiden - erfarenheter?

Jag gick över tiden och varje minut var ju jobbig:( så jag känner med dej.
Jag har ingen erfarenhet av igångsättning eftersom min satte igång av sig själv med vatten avgång, däremot fick jag värkstimulerande dropp.

Jag förstår verkligen att det är jättejobbigt och hoppas att liten vill komma ut nuuuuu!

Ger dej en liten peppdans med hopp om att bebisen vill titta ut snabbare:banana::bump::banana::bump::banana:

Jag har gått över tiden bägge gångerna, 10 och 7 dagar. Nu är ju inte det så jättelångt, men framför allt var jag inställd på det eftersom vi helt enkelt har långa dräktigheter i vår familj :D - alla barn (och det är ganska många) som min mamma och mina systrar förr har kommit allt mellan 1 dag och över tre veckor efter det beräknade datumet.

Det är med största sannolikhet inget fel på din kropp, den har bara ett litet annat tidsschema än standarden! ;) Det är lite synd att många stirrar sig så blinda på det där datumet man får, men borde få typ en "beräknad förlossningsmånad" istället, det skulle vara mer realistiskt.

Jag vet att det är superjobbigt att vänta, men jag skulle absolut hellre ha väntat ett par dagar till istället för att bli igångsatt. Det verkar som att förlossningen oftast går bättre om den får komma igång av sig själv. Jag kan peppa dig med att tala om att barnen som fått ligga tiden ut och lite extra har varit så himla fina från början, de har liksom sett helt färdiga ut och inte skrynkliga och mosiga. (Fast de är klart, riktigt överburna barn kan ju hinna magra lite och bli skrynkliga därför...)

Lycka till, när som helst händer det ju!! :bump:

Jag håller med Gandalf... man ska inte stirra sig blind på utsatt datum.

Mina värkar kom igång +10 dagar, men inget mer hände. Så på + 12 satte dom fart på det hela.
Jag tyckte det var skönt att vara på plats och att dom kunde övervaka det hela tiden. Dessutom fast ju smärtlindringen innom räckhåll... :D

Vid 11 tog dom hål på fosterhinnan, 12 fick jag värkstimulerande dropp och 19.16 föddes Alice.

alla barn (och det är ganska många) som min mamma och mina systrar förr har kommit allt mellan 1 dag och över tre veckor efter det beräknade datumet.
Fött ska det ju stå förstås :) Kan man inte ändra i inlägg längre?

Jag gick 14 dagar över tiden, det fanns då inte ett tecken på att förlossningen skulle sätta igång av sig själv. Jag hade, precis som dig, lite tveksamheter inför en igångsättning. Jag fick dock en alldeles perfekt upplevelse, jag tycker att förloppet följde en "naturlig" förlossning väldigt bra. Bebis som kom ut var också alldeles jättefin, rund, rosig och go :love:.

Så efter det har jag helt ändrat uppfattning och känner att det kan bli väldigt bra.

tack, vad skönt att höra!!

om detta med att inte stirra sig blind på ett datum så vet man ju det egentligen, men det känns väldigt annorlunda när man väl är där! Man har varit redo i närmare två långa veckor och det tar mycket kraft och oro för att det ska finnas nåt fel (typ jättevärksvag) som gör att man kanske inte kan föda sitt barn vaginalt. Eller att barnet far illa där inne.

Jag blev igångsatt för det började bli lite dåligt med fostervatten, det var inte på något sätt akut, men de ville sätta igång så att det kunde få ta tid på sig och vi skulle slippa stressa.

Jag gick 16 dagar över tiden. Igångsättning var planerad pga bebisen var stor, men fostervatten och sånt såg bra ut. Det satt igång av sig själv ett dygn innan igångsättningsdatumet och allt gick bra.

Gick också över tiden. (isak föddes i v 41 + 3).
Med havandeskapsförgiftning dessutom.
Skitjobbigt!
Dock satte det igång av sig själv.

Jag vet att det är superjobbigt att vänta, men jag skulle absolut hellre ha väntat ett par dagar till istället för att bli igångsatt. Det verkar som att förlossningen oftast går bättre om den får komma igång av sig själv. Jag kan peppa dig med att tala om att barnen som fått ligga tiden ut och lite extra har varit så himla fina från början, de har liksom sett helt färdiga ut och inte skrynkliga och mosiga. (Fast de är klart, riktigt överburna barn kan ju hinna magra lite och bli skrynkliga därför...)

Lycka till, när som helst händer det ju!! :bump:

Det stämmer på våran alla fall.
Han fick ju ligga tiden ut sas och var (och är) så himla slät och fin:love:

Jag gick över tiden med 15dagar och det var VIDRIGT! Blev sedan igångsatt med tabletter och det tog 36 timmar innan något hände. Sedan hade jag värkar som tyvärr var helt ineffektiva dvs inget hände men smärtan fanns där. Efter 18h blev det ett akutsnitt där jag blev sövd.

Trots traumat kring hela förlossningen så hade jag absolut inga problem med att till mig min lilla dotter, det var :love::love: på en gång.

Jag tror att ju mer man stressar upp sig innan dessto större risk är det att det blir just så som man inte vill. Så var det för mig. Jag kände, visste hela tiden att det här går aldrig....:crazy:
Jag lider av en otrolig sprutfobi och även allmän sjukhusskräck vilket bidrog till min inte allt för roliga upplevelse.

De absolut flesta förlossningar är komplikationsfria och normala.

Hur det än kommer bli för dig så kommer du att älska den där lilla grodan som finns där inne!!

Lycka till!

Första barnet gick jag över 8 dagar med (18 dagar om man räknar från sista mens) och hade inte minsta lilla tecken på att något skulle vara i närheten av att hända förrän slemproppen släppte och värkarna drog igång några timmar senare. Hade en 19 timmar lång och jobbig förlossning (EDA som inte tog fullt ut, samt att jag efter förlossningen förlorade 2,4 liter blod), men den lilla prinsessan var det inga som helst problem att ta till sig (var glad att det var jag som var illa ute iom blodförlusten, och att hon iaf mådde utmärkt)

Andra barnet gick jag 12 dagar över tiden med (13 dagar enligt sista mens), var inne på en överburenhetskontroll och bokning av igångsättning 2 dagar senare, och BM kände på mig och sa att jag var öppen nästan 1 cm (jag kände ingenting). Morgonen därpå vaknade jag med kraftiga, regelbundna värkar, och 9 timmar senare höll jag i min andra prinsessa. Var superpigg efteråt, tyckte att förlossningen hade varit helt underbar.

Har vid båda förlossningarna varit helt inställd på att gå över tiden, min mamma har 4 barn, 3 av dem är förlossningarna igångsatta på, den 4:e föddes kl 03.48 samma dag som förlossningen skulle ha satts igång kl 09.00... Däremot har hon haft RIKTIGT snabba förlossningar när de väl satt igång, jag var tydligen den som tog LÄNGST tid på mig att komma ut... 2½ timme :eek:

Vill bara säga att det kan gå väldigt,väldigt fort när man blir igångsatt.Jag är igångsatt två gånger och den första tog drygt 2.5 timmar från första värk, den andra 55 minuter.

Våran son är född i v 42+2 fast förlossningen startade v 42+0.

Jag hade en helt underbar graviditet och har inget att klaga på förutom förlossningen som drog ut på tiden. Jag hade ingen panik över att jag gick över tiden utan skämde bort mig med saker som jag tyckte om dom veckorna.

Jag gick bla på marknad och tittade på små tröjor som det stod "mamma är bäst" mm den dagen kommer jag ihåg och blir fortfarande full i skratt över den för jag träffade en kompis på marknaden som frågade mig vilket datum jag var beräknad till och när jag svarade henne att jag gått över tiden med 7 dgr så bleknade hon och frågade mig förfärat hur jag vågade gå på marknad då :D

Det går att åka in på BB även om man är ute och går, men hon tyckte att jag skulle hålla mig hemma ifall det satte igång!?

Fortfarande inget, jag ska in för läkarundersökning nu på förmiddagen. Idag känner jag mig vid lite bättre mod. Jag hoppas bara att jag får nån form av besked idag så att jag inte behöver gå längre och bara vänta. Idag 41+5.

Fortfarande inget, jag ska in för läkarundersökning nu på förmiddagen. Idag känner jag mig vid lite bättre mod. Jag hoppas bara att jag får nån form av besked idag så att jag inte behöver gå längre och bara vänta. Idag 41+5.

Lycka till vid dagens undersökning!!

Sonen var heller inte sugen att komma ut så tidigt, eller, jag är väl helt enkelt ingen snabb kläckningstyp :idea: så gick över tiden med 11 dagar. Var efter 10 dagar in på undersökning och då lossades det på fosterhinnorna. Kvällen innan hade åtminstone delar av slemproppen gått. På natten efter undersökningen när hinnorna lossats föddes sonen. Tid för igångsättning hade getts till måndagen, sonen kom på lördagen.

För mig gick det jättebra att gå över tiden, enda trista var omgivningens kommentarer "men är du hemma än" och "gå lite i trappor eller tvätta fönster så skall du se det kommer igång". På sånt svarade jag "skall man göra det då före eller efter man varit till stallet och skött om hästarna och mockat?" :crazy:

Ok lycka till! Har de gjort hinnsvepning eller nåt? Det är superdrygt att vänta, jag gick bara över 9 dagar men det kändes som tre hela graviditeter ungefär!

Det blir igångsättning på söndag.

Läkaren var väldigt nonchalant och det gjorde väldigt ont när hon undersökte mig vaginalt. Hon berättade inte vad det var hon försökte göra, jag trodde bara att hon skulle känna lite på tappen, men hon försökte nog göra något annat. Jag känner mig jätteledsen nu för gör det så ont bara av att bli undersökt så förstår jag inte hur jag ska klara en igångsättning och förlossning. :cry:

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 389
Senast: Blyger
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 218
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 930
  • Artikel Artikel
Dagbok För ett tag sedan fick jag besked om att min trekammarbrunn skulle tömmas. Jag tänkte inte alls på att över brunnen låg det en rishög...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
6 327
Senast: Wille
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30