Att gå från låg form till mer samling och energi...

L

Lilla_My

Efter att detta ämne diskuterats lite i en annan tråd så tänkte jag att ni här på buke kan ge mig hjälp och råd!

När vi satt igång vårt sto efter en längre tids vila har vi arbetat mycket med avslappning och låg form. Hon har tidigare ridits på ett lite för stressat sätt och mest genom munnen, och detta vill vi ändra på.
Nu går hon längre sträckor i trav, tölt och galopp på ett avslappnat sätt på lång tygel. Problemet är bara att så fort man börjar ta tyglarna spänner hon sig, bli vinglig och så kommer passen. Vad tror ni att vi gör för fel? Har ni tips på hur vi kan komma vidare med henne? Hon behöver mer energi bakifrån, det är uppenbart, men den energin måste man ju fånga upp med handen. Och problemet är att hon blir störd av handen.:crazy:

Det är ingen unghäst och hon har tidigare varit i god kondition och haft alla gångarterna på plats och klarat övergångar och tempoväxlingar fint, men på ett lite hetsigt sätt och inte alltid med så bra samspel mellan häst och ryttare.

Sv: Att gå från låg form till mer samling och energi...

Jag har haft och har till viss del fortfarande det problemet med min häst. Hon blir grisepassig väldigt lätt... Trav fick jag bara rida på lång tygel och tölt funkade på lång, lös tygel i låg form också. Tog jag minsta i tyglarna eller satt till lite i sadeln eller försökte samla henne kom grisepassen. Så vi har tagit det lite i taget. I traven började jag med att försöka samla henne lite på raksträckorna i paddocken. När hon var tillräckligt stark i den låga formen, funkade det lättare att samla sen. Men just traven är fortfarande svår.
I tölten var det massor med lösgörande som gällde. Visst blev det passigt i början, men det blev bättre och bättre allt eftersom. Man fick vara noga med att inte kräva för mycket åt gången.
Men som sagt massor med lösgörande. Övningar som skänkelvikning, öppna, sluta, framdels- och bakdelsvändning m.m. har hjälpt oss massor. Och så en bra tränare:)!

Markarbete kanske kan hjälpa också? Tänkte att hon kanske inte blir lika stressad när hon slipper tyngden på ryggen? Stämmer på min lilla dam iaf.

Tack för ditt svar!
Vi tänkte nog börja med att försöka samla i tölten och ha traven som "vilo- och belöningsgångart" ett tag. Vi jobbar med lösgörande i paddocken i skritt, men att rida andra gångarter i paddocken funkar dåligt än så länge. Damen i fråga är lång och har jobbigt med att samla sig, paddocken blir liksom inte tillräckligt stor när hon går på med sina långa steg:crazy:

Samma problem som med min Gauti, försöker jag samla ihop honom så blir han bara hård i munnen, hänger sig i handen och i traven vill han absolut inte ha kortare tygel för då går han över i tölt eller spänner sig. han är också en väldigt lång islandshäst, en lång rygg osv.

Energin ifrån baken saknas, men jag tycker det är otroligt svårt att få fram den :confused:

När jag tränade detta med min häst, så hade jag ett röstkommando för att stanna honom, och så tränade jag med hjälp av detta halt från tölt för lös tygel - det ger en ganska mycket samlande effekt när hästen får stanna "själv" utan att slåss mot en tygel. Så småningom så använde jag röstkommandot bara för att säkna farten (och bara ibland göra halt), och kunde då få några steg i mer samlad tölt. Så småningom kan man ju förhoppningsvis "lägga till" tygeln, och då i början ta så lite i tygeln att det inte stör hästen. Detta i kombination med det Skuggabaldur föreslår kanske kan hjälpa er?

Jag har ett liknande problem, och det som är så deprimerande är att då tränaren sitter upp, och rider mitt sto i trav, ja då går hon helt rent...
Jag frågar då vad det är hon gör, och får svaret att hon sätter takten på ett tydligt sätt, kombinerat med halvhalter.
Så det finns lite kvar att jobba på med min ridning - suck

min häst kunde inte trava och tölta för 7 år sen när jag började rida honom.
i dagsläget har han inga problem alls med traven.
nu har han stått skadad hela året och precis igångsatt.
tog de första travstegen förra veckan.
och det gjorde vi i form med traven bakifrån. alltså helt omusklad och ur kondition.
han har inga problem alls att gå i mycket kort tempo i bra form i vanlig fall.
jag har inte lärt honom detta eftersom jag inte är dressyrtyttare.
han har själv kommit fram till att han kan och är stolt över det.
låter flummigt men i hans fall sitter det i skallen på honom att han kan.
det är likadant med ökad tölt. jag kan inte få fram den för att vi båda två tror att vi inte kan. ibland blixtrar han till och fixar ökad tölt men ingen av oss förstår hur det gick till.
så att jag tror att förutom balans så behöver hästen självförtroende att den klarar av det som krävs.

Brukar du markjobba mkt?

Jag markarbetar mkt med både tömmar och tyglar. Mitt sto var det mkt grisepass i (inte helt borta än men vi är på god väg) och när man tog i tyglarna i traven blev det grisepass direkt (i och för sig inte enbart då :angel:). Nu när jag rider så blir det oftast tölt om hon byter gångart när jag börjar plocka med tyglarna.

Nu travar hon i volt i form utan ryttare när vi körde 20min lugnt markarbete igår (hon har varit knackig och igår var första träningspasset på böjt spår sedan början av sommaren).

Tycker mkt är lättare att träna in utan ryttare först.

Tack för alla svar!:bow:

Ett problem med vår pålla är att hon är ganska så lång och har inte så lätt att samla sig. Samtidigt är hon väldigt pigg och smiter gärna ifrån arbetet genom att öka farten.

Efter att ha läst era inlägg och funderat så tror jag att övergångar är viktiga att träna, samt att man verkligen anstränger sig för att sakta av och berömma innan hästen faller i grisepass. Det är så lätt att bli jätteglad när det funkar, och så tänker man "bara några steg till såhär"... När man egentligen borde gjort en mjuk avsaktning och berömt.
En annan sak som jag kom på är att vi är väldigt noga med övergångarna uppåt, dvs från skritt till tölt, trav och galopp. Men nedsaktnigarna blir ofta "trilla på näsan"-varianten:o Bra nedsaktningar kräver styrka och kontroll, dat ska vi öva på:idea:

Nu blir jag riktigt sugen på att ut och arbeta damen i fråga. Rider inte henne så ofta, det är min sambos häst och det är mest han och medryttaren som rider henne. Men nu ska jag nog övertala dem att rida min lille pålle så jag kan prova att samla upp damen.;)

Håller med om att markarbete är jättebra! Gör det en hel del med vår andra pålle, men kanske ska pröva mer med tanten också. Kommer att ta ett tag innan vi kan jobba avslappnat på det sättet, för det mesta blir hon jättestressad av markarbete på grund av att hon inte förstår vad som förväntas av henne. Men om man är lugn och metodisk så kommer hon nog in i det.

När jag tränade detta med min häst, så hade jag ett röstkommando för att stanna honom, och så tränade jag med hjälp av detta halt från tölt för lös tygel - det ger en ganska mycket samlande effekt när hästen får stanna "själv" utan att slåss mot en tygel. Så småningom så använde jag röstkommandot bara för att säkna farten (och bara ibland göra halt), och kunde då få några steg i mer samlad tölt. Så småningom kan man ju förhoppningsvis "lägga till" tygeln, och då i början ta så lite i tygeln att det inte stör hästen. Detta i kombination med det Skuggabaldur föreslår kanske kan hjälpa er?

Har också tränat att stanna med lös tygel (Atlis övningar). Tänkte tillägga att det funkar väldigt samlande på min pålla:). Än så länge förstår hon bara spöet mot bogen, men vi jobbar på det. Var en aha-upplevelse verkligen när vi fick det att funka först från marken och sen från ryggen i alla gångarter! Så det kan jag rekommendera jag också.
Nackdelen är att hon började med att inte riktigt lyssna på tyglarna lika bra som före. Fick för sig att köra upp huvudet om jag skulle stanna på vanligt sätt utan spöet mot bogen. Nu är det nästan borttränat igen iaf. Det är nåt fel jag gjort, frågan är bara vad:crazy::D.

har nu skrittat runt kvarteret och funderat på hur man får en bra trav.
skritten är viktig. kan man öka och länga skritten i form utan att gå på bogarna så är man en bit på väg. få igenom halvhalter, göra öppna och halt utan att hamna på framdelen.
kan man från halt få hästen framåt i en fin form så sitter traven där ganska snart. skritten skall vara ren och inte passtaktig.
i skritt går det lagom fort för hästen att hålla reda på benen och samtidigt förstå vad man menar.
att hästen inte kan samla sig i trav beror på att den balanserar allt på framdelen och har halsen som balansstång.
lite uppförsbacke skadar inte heller i början.
stressa inte hästen för då åker halsen upp. låt hästen vara lösgjord och avslappnad.
jag sitter djupt ned på hästen när jag skall ta samlad trav.
han känner direkt vad jag menar, dessutom har jag lärt honom kommando för trav och tölt.
detta är nu reflektioner från en ren amatör utan några djupare dressyrkunskaper.

Har varit och ridit pållan nu. Longerade henne först i trav (blev en del tölt och pass också) med mycket övergångar. När jag sedan red henne i skritt med tygelkontakt så insåg jag att hon inte accepterar halter och halvhalter fullständigt, så det blev mest att jag jobbade med det. Drev henne sedan mot tölt eller trav några gånger med lätt, lätt kontakt i tygeln. Använde sedan inte tygeln alls för att sakta utan saktade med röstkommando.

Första steget nu är nog att få henne att fullständigt ta halvhalter och halter i skritt, både med och utan tygelkontakt. Och så vänta med att ta så mycket i henne i de andra gångarterna tills det sitter i skritten. Vad säger ni om det?

Dags att ha en liten konferens med hästägaren (=min sambo) och medryttaren (båda rider hästen mycket mer än vad jag gör) och göra en gemensam plan så att vi rider pållan på ett konsekvent sätt!

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag skulle vilja ha inspiration på hur ni andra rider fram era dressyrhästar. Det är högst individuellt SÅKLART men kul att höra...
Svar
8
· Visningar
1 071
Senast: Amanda_F
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 739
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 349
Senast: QueenLilith
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Ni som vet vem jag är IRL får gärna hålla det för er själva. Skiter i att ha nåt anonymt nick, jag har ju ändå redan ältat allt detta i...
2
Svar
36
· Visningar
8 574
Senast: _Taggis_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Selenbrist