vallhund
Trådstartare
Frågan är då när det anses befogat?Ja men det inte tillåtet för vårdpersonal att underlåta att sätta in livsuppehållande åtgärder där det anses befogat.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Frågan är då när det anses befogat?Ja men det inte tillåtet för vårdpersonal att underlåta att sätta in livsuppehållande åtgärder där det anses befogat.
Men den är inte okej på någon som i stället borde botas.Palliativ vård är inte mord.
Det tycker jag är irrelevant för varför, när och hur en abort ska gå till. Hur läkare påverkas av allt mer eller mindre... förfärligt? som ibland ingår i jobbet är en fråga för företagshälsan eller dylikt.
Ja och det är ett annat problem.Frågan är då när det anses befogat?
Det är inte tillåtet efter V22 utan blir då mord.Varför då inte avliva fostret/barnet när det finns utanför kvinnans kropp?
Snart kommer vi in på BM som vägrade utföra aborter med hänvisning till sin tro.
Att aktivt avliva är mord, det håller jag med om.Men den är inte okej på någon som i stället borde botas.
Och föräldrar har ingen rätt neka sina barn vård som botar och i stället välja palliativ vård.
Dock menade jag att avliva de efter V22 födda fostren är mord.
Det är inte tillåtet efter V22 utan blir då mord.
Ett juridiskt problem helt enkelt.
Inte skyldighet men rättighet.Jag är väldigt nyfiken på vilken lag detta gäller och som rättfärdigar det som läkaren gjorde. Jag kan nämligen inte hitta en sådan lag. Har läst SFS 2008:207 (som de hänvisar till i artikeln bland annat) och i denna står det absolut ingenting om en läkares skyldighet att hålla ett barn vid liv.
Om de skulle överleva utan hjälp så skulle de ju det.Varför avlivas inte foster i v. 21 när de visar livstecken när de kommit ut?
Absolut så är det så.Det är inte bara ett juridiskt problem, det är ett etiskt problem och det är inte självklart att sjukvårdspersonal ska behöva ägna sig åt avlivningar.
Där så kommer ju den medicinska bedömningen in och den är ju lika för alla för tidigt födda barn.Sen kommer vi till det där med att bota, hur många för tidigt födda barn födda i v 24 eller tidigare överlever utan livsbegränsande skador o smärtsamma komplikationer tills de ens är 1 år?
Absolut så är det så.
Men lagen tar tyvärr ingen hänsyn till det.
I och med språket du använde och att du tycker att gränsen bör sänkas verkade du framhålla det som ett problem att ett "högt" procentantal av sena aborter görs av andra skäl, så jag undrar?
Jag blev illa berörd av artiklarna, utan att ens ha genomgått en abort själv. Så många etiska frågor som jag tyckte belystes bra. Att dagen skulle komma har varit väntat med tanke på de tekniska utvecklingarna inom sjukvården o spec vården av prematurt födda barn.
Vad är era tankar o känslor?
http://www.dn.se/nyheter/sverige/la...en-som-forsoker-radda-sent-aborterade-foster/
http://www.dn.se/debatt/fel-av-lakare-att-ateruppliva-barn-efter-sen-abort/
Om det skulle falla sig så att jag behövt/velat göra abort och dessutom en sen sådan hade det för mig varit ett trauma om fostret hade kommit ut och fört någon slags ljud. Jag kan tänka mig att jag inte är den enda som skulle lida av den upplevelsen. Med dagens teknik osv känns det verkligen inte okej att man ska utsätta varken vårdpersonal eller mödrar för detta.
Jag läste att man låter bli att avliva fostret pga risker om någon orutinerad gör det (de måste ju kunna utbilda personal eller hosta fram någon som behärskar detta?) och det är obehagligt för kvinnan ( https://www.svt.se/nyheter/inrikes/...elsens-rattsliga-rad-lakarna-bryter-mot-lagen ). Är det orimligt att sätta den nämnda sprutan som ett krav när man ska genomföra aborten om nu inte fostret är konstaterat dött innan? Observera att jag inte är särskilt påläst och inte har koll på hur lång tid det tar innan fostret stöts ut så jag vet inte hur mycket tid man har att spela på.
Ger man inte något som stryper näringen eller vad det var till moderkakan först? Eller går man direkt på med själva igångsättningen?Hur lång tid det tar finns det inget facit på. Man använder samma mediciner som vid igångsättning och det tar olika lång tid då också. Kan gå snabbt. Kan ta evigheter.
Och det är helt ok etiskt att tvinga en kvinna att föda?Nej, det är olika saker. Att aktivt avliva ett foster för att undvika att ett barn ska födas är etiskt väldigt trixigt. Det är något annat än att utföra ett ingrepp där konsekvensen är fostret dör.
För mig ligger det i samma diskussionsfack som aktiv dödshjälp.