Att fodra med oanalyserat hö.

nexxa

Trådstartare
..Kan börja med att skriva att jag har analyserat så det är klart ;)
Dock har jag en bekant som INTE vill/kan analysera.
Vill inte tjata ang. detta heller men personen i fråga undrar ofta om jag vet hur mkt hästen behöver. :confused: Har ingen aning om vad jag ska svara på det.

Kan man ställa någorlunda foderstat ändå? Vad hade ni rekommenderat om inte analys var ett alternativ?

Sv: Att fodra med oanalyserat hö.

Håller med Alazzi....

Men...om jag skulle räkna foderstat utan analys så skulle jag kolla hur mkt energi hästen kan tänkas behöva. Jag hade räknat på att höet hade innehållt ca 7,5 MJ per kilo foder. Sen hade jag lagt till en del lusernhack för att vara säker på att hästen får i sig proteiner och att eventuellt proteinöverkott från grovfoder inte är nån fara.

Låt säga att hästen behöver ca 75-80 Mj. Då hade jag gett t ex 7 kg hö och 3 kg lusernhack och kollat hur hästen funkade på det. Sen hade jag lagt till mineraler med en "normal" Ca/P kvot.

Vet inte om svaret hjälpte dig nåt, och jag skulle själv inte fodra med oanalyserat, men om jag mot all förmodan skulle vara tvungen så hade jag fodrat på liknande sätt.

Man kan göra en uppskattning på höet men det absolut överlägset bästa är att göra en analys då detta bara kan ge en ett litet humm om hur höet är.

1. Vad består höet av?
Innhållet det mkt klöver kan man anta att det är proteinrikt.
Korta och smala strån = ofta mer näring. Har det gått i ax och axen är långa och höet grovt kan det ha bildats lignin, dvs. cellväggen har blivit förvedad och hästen har svårt att tillgodogöra sig näringen.

2. Man kan smaka på "Lederna" på timotejet, smakar det inte sött innehåller det nog inte så mycket energi.

3. Bladrikheten är mycket viktig, det är i bladen den mesta näringen finns.

4. Självklart ska det dofta gott, vara krispigt, ha en trevlig färg och inte damma.

Detta kan vara bra när man ska bilda sig en uppfattning om höet, men som jag sa tidigare så är analys det bästa.

Hm... med 3 kg lucern skulle jag inte rekommendera ett mineralfoder med "normal" Ca/P-kvot... skulle snarare undvika kalk i mineralerna helt o hållet.

3 kg lucern ger 39 gr kalk, vilket räcker till en häst som kräver 100 MJ.

Detta beräknat på att en häst har ett Ca-behov 0,4 g per MJ.

mvh Jessica

Håller naturligtvis med dig! :p Tänkte faktiskt inte på att lusernen ger mkt kalcium, :angel: utan mer på att om man är osäker när man inte vet mineralvärdena så är det bäst att ge att mineralfoder med normala värden. Naturligtvis är det bättre att ge något mineralfoder som innehåller så lite kalcium som möjligt/alternativt inget kalcium alls. Tack för att du rättade mig! ;)

Tur att hästar förr i tiden inte visste att man inte kan klara sig utan foderanalyser. Förmodligen hade de inte överlevt då. Skämt åsido, visst kan det vara bra att analysera men jag har själv haft hästar i många år nu som klarat sig bra. Verkar hästen bli tunn och hungrig så ser jag till att den får mer foder och blir den för tjock minskar jag. Det har funkat utmärkt men jag har i och för sig alltid sett till att höet ser bra ut. Kraftigt och grönt ( inom vissa gränser). Mina hästar har aldrig magrat och verkar än i dag leva i högönsklig välmåga.

Visst klarar sig hästarna utan uträknad foderstat, men vi har levande bevis på hur mkt finare de blir i kroppsbyggnad, temperament och att de får lättare att sätta muskler med en uträknad foderstat där de får i sig precis vad de behöver :d

Som tur är har man en syrra som är hejare på foderstater :bump:

Hm... skulle vilja dra en parallell till tv-programmet "Du är vad du äter"... Har ni sett det??? ;)

mvh Jessica

Coffeaclub skrev:
Håller naturligtvis med dig! :p Tänkte faktiskt inte på att lusernen ger mkt kalcium, :angel: utan mer på att om man är osäker när man inte vet mineralvärdena så är det bäst att ge att mineralfoder med normala värden. Naturligtvis är det bättre att ge något mineralfoder som innehåller så lite kalcium som möjligt/alternativt inget kalcium alls. Tack för att du rättade mig! ;)

Jadu... det är lätt att trassla in sig i alla värden o kvoter hit o dit... :angel:

;)

mvh Jessica

*knapp*
Jag har faktiskt aldrig fodrat med analyserat grovfoder. Har aldrig lärt mig´att man ska det, så därför har det nog blivit så.
Känner faktiskt inte heller någon som analyserar till sina djur.

Mina hästar funkar fint, sätter muskler bra och ser välmående ut.

Som foderproducent märker vi att det är vanligare bland "vanligt" hästfolk att inte bry sig så mycket om analyser, utan i stället titta på hur hästen mår vad det gäller hull och muskler.....
Givetvis känns detta lite tråkigt som producent, men kunden har ju alltid rätt:rofl:

Jo, men är det inte lite "fel" att man inte kommer i kontakt med foder analyser tidigare, innan man skaffar häst, så att man lär sig det i ett tidigt stadium?
Anledningen för mig är ju att ingen nämt det, och då jag förstått att många analyserar sitt foder har jag liksom kommit in i det "spåret" att har jag klarat mig hit tills så klarar jag mig vidare...

:bow:

Jag håller med, visst kan man analysera, och det är bra att göra det. lättare och allt. MEN det känns som om det går lite mode i det. Hästarna i mitt liv har aldrig ätit analyserat. Har höt luktat friskt, sett bra ut osv så har vi fodrat med det. väldigt sällan har en häst tappat i vikt, och våra hästar har alltid varit glansiga i pälsen och med harmoniska lugna och nöjda ögon. Tycker man det funkar så varför...

Givetvis, man ska alltid se till att hästen inte hoppar upp och ner för mycket i hull... men jag går på känslan. Like it or not. Min häst mår prima och jag har fått berömm för henne:)

:bow: Håller med dig fullt ut. :bow:
Har själv aldrig analyserat höt till de hästar jag haft och jag tror i ärlighetens namn att jag kommer inte att göra det, men man ska aldrig säga aldrig ;) . Har diskuterat det här mycket med min syster, hon var på gång att analysera hö't för att räkna på foderstaten men hon la ned projektet. Anser själv att det är lite hysteriskt det här med analyser just nu.... Sen räknar jag lite ung på foderstaten, finns ett program på internet där man kan räkna utan analyserat hö, för att få en uppfattning om hur mycket energi etc min häst får i sig. Men jag följer det inte blint. Går mycket på känslan...

Kan tillägga att våra hästar e välmående och trevliga i humöret.

Ja, det fungerar ju om ditt hö har bra hästvärden. Inget kohö utan ett hö med lagom mängd protein och energi för häst. Men det kan man ju inte se på höt.

Om höbonden är duktig på att sköta om sin vall och gödslar och sköter den på rätt sätt så blir höt under normalår säkert helt ok för den normala hobbyhästen.

Men de är om skörden slår fel och det bara regnar...De åren får vi bukiga hästar med proteinbrist, som inte fäller av på våren förrens sommarbetet kommer igång.

Jag har haft häst sen i början på 80-talet och det är först på senare år som man börjat prata så mycket om analyser. Men jag inser ju att mina hästar under mina första hästägarår inte fick rätt fodertstat eftersom jag inte hade den kunskapen. Sånt lärde man inte ut på min ridskola då.

Har flera hyllmeter med böcker också. Bl.a. Christina Plancks första lilla bok och jag har inget minne av att man skriver om vikten av ett analyserat hö i den? Det är ju länge sen men jag ska kanske leta upp boken för att friska upp minnet?

Sådär, nu har jag bläddrat i min bok, tryckt 1974. Där finns det inget om analyserat hö. Bara olika typvärden på hö och andra fodermedel.

Jag undrar när man började fodra med analyserat hö mer generellt?

Tur att hästar förr i tiden inte visste att man inte kan klara sig utan foderanalyser. Förmodligen hade de inte överlevt då. Skämt åsido, visst kan det vara bra att analysera men jag har själv haft hästar i många år nu som klarat sig bra. Verkar hästen bli tunn och hungrig så ser jag till att den får mer foder och blir den för tjock minskar jag.

Men du frågar väl då inte ofta ANDRA vad du ska ge din häst? Om man nu är osäker så är det väl läge att börja med t.ex en analys. Dessutom handlar det väl inte om att "klara sig". Lite mer önskar väl vi våra hästar.

Madick!

Vet du när man började att analysera hö mer generellt?

När började man ta upp vikten av analysvärden inom hästutbildningen?

alazzi skrev:
Ja, det fungerar ju om ditt hö har bra hästvärden. Inget kohö utan ett hö med lagom mängd protein och energi för häst. Men det kan man ju inte se på höt.
Man ser inte på hö't ja, men på hur hästen mår..

alazzi skrev:
Om höbonden är duktig på att sköta om sin vall och gödslar och sköter den på rätt sätt så blir höt under normalår säkert helt ok för den normala hobbyhästen.
Det var det tänket som jag och min syster hade..

alazzi skrev:
Men de är om skörden slår fel och det bara regnar...De åren får vi bukiga hästar med proteinbrist, som inte fäller av på våren förrens sommarbetet kommer igång.
Tar hö't av en lokal bonde där jag har hästen så man ser ju under sommaren hur vädret förhåller sig till hö't: rengig sommar - fodertillskott som är proteinrikt osv.

men som jag skrev ovan: man vet aldrig en vacker dag står jag där med ett höanalys i handen och ska ge mig in i dess intressanta värld :p . Lär nog inte hända före jag får eget stall dock...

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 884
Senast: Roheryn
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 338
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
23 186
Senast: Gunnar
·
Foder & Strö Jag vet, det går inte att veta vad man ska fodra med utan en ordentlig analys. Och jag vet, det går inte att ge några råd om foderstat...
Svar
14
· Visningar
1 508
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama