att få unghästen i rätt form

Sv: att få unghästen i rätt form

Om just den här specifika hästen behöver jag inga mer tips, har åkt ifrån henne nu så nu är hon tillbaka med bara sin ägare och våran gemensamma tränare!

men för att svara dig så tappar hon inte formen när man har henne i en bra lång och låg form, då kan man driva på henne och korta upp henne (inom lagoma gränser, hon är ju ung och orkar inte hur mycket som helst).

Nu när jag åkte var hon på den nivån att det var inga som helst problem att få henne i en lång och låg form redan när man kortade upp tyglarna, i skritten är hon otroligt stabil, i traven blir hon bättre och bättre.

när man har henne i en trevlig och stadig form kan man ge eftergift på inner för att tex klappa henne på halsen, men om man ger efter på bägge och skänklar på- då blir hon sur!
dessutom så när man har henne där så kan man länga nästan hur mycket som helst, bara man gör det försiktigt, hon följer med tygeln och söker stöd på bettet längre fram.

Det är alltså inga problem att få henne att länga på halsen egentligen.
Frågan är bara vad man gör när hon kortar upp sig och försöker samla sig mer än vad hon klarar av och då även mer än vi vill! :)

Liknande trådar

Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
21 961
Senast: Whoever
·
Ridning Min älskade häst gick bort tidigare i år och var inprincip pensionerad de två sista åren. Började rida på ridskola i april och insåg då...
2
Svar
39
· Visningar
5 927
Senast: _Taggis_
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 195
Hästvård Hej! Undrar om någon haft en liknande upplevelse och vad det berott på. Jag har en ponny jag ägt i 2 år. Besiktningen var felfri och han...
Svar
4
· Visningar
1 691
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Hönstråden II
  • Storlek på rastgårdar?