att få unghästen i rätt form

Sv: att få unghästen i rätt form

Håller med Anhe igen, låter som om hästen inte är nog musklad för att gå utan stöd, och tar man bort stödet så får hästen svårt att balansera sig och kan därför tycka att det blir jobbigt.

fast att säga att hon inte är redo att gå utan stöd säger ju i princip ingenting! det vet jag ju redan, det visar hon ju tydligt själv, och dessutom är inte det frågan! ;)

jag har inte frågat om hur jag ska göra för att rida hästen utan stöd, för det vill vi inte göra nu! :p

Fast jag tycker det låter som om hästen inte är mogen för den höga samlingen

Det är ju det jag säger också, hon kan inte gå där för hon är inte redo för det- hur får jag henne ur det. vi försöker oss absolut inte på några högre samlingsgrader med henne.

Som Anhe skrev, att ta i lite för mycket gör vanligtvist inte ont... Något är fel om hästen får ont, det får den inte bara sådär, utrustning? skador? muskler, senor ?? jag skulle inte rida hästen mer förrän den var oredntligt utred i kroppen och utrustningen även om det vore så att det var min egna.

hon får ont när hon går o spänner sig mycket. inte ont när hon går avslappnat. hon tar i för mycket, blir trött och blir spänd. det onda är alltså förknippat med när hon spänner sig. hon har inte gjort det sen jag skrev tråden och hon är finare än nånsin att rida. utrustningen är kollad och tränaren går igenom hästarna varje dag och hästens ägare masserar regelbundet (är kiropraktor). det var inte så längesen hon köptes och blev ju då besiktigad.

Hur stark/hur mycket orkar hästen när den går i en lägre form?
Kan man rida utan lika mycket stöd då? Om man släpper lite på stödet i den lägre formen, vad händer då?

Men om man sett filmerna med Kyra. så lär man sig rätt mycket..plusss mycket dressyr hjälp.

men nu ber jag ju om hjälp här, Kyras filmer är nog inte jättestora i USA! ;)

den orkar rätt mycket numera i den lägre formen.
i skritt o trav, i galoppen har hon inte kommit särskilt långt alls utan där är det precis påbörjat att få henne i någon slags form.

utan lika mycket stöd än vaddå? ;)
hon behöver inte mycket stöd varje dag (vissa dagar vill hon ha mer, vissa räcker det med mindre, men hon är Aldrig tung i handen), men hon behöver att stödet finns där.

när hon går i en låg form så följer hon med tyglarna, och söker stödet allteftersom man länger. ibland går det även att ge henne fria tyglar och att hon bibehåller, men då får det vara en bra dag och hon klarar det inte särskilt länge utan blir sur o vill ha stödet igen. men tex ge rejäl eftergift på inner för att klappa henne går jättebra när hon väl är koncentrerad och går bra.

Hästen du beskriver skulle kunna vara min egen just nu. Min vill inte heller gå fram och det är där det sitter. Ridningen har fungerat bra på min häst till nu och nu ger han efter i nacken men går då inte fram. Jag tycker man skall koncentrera sig på att hästen går fram ordentligt först. Huvudet kommer sedan. Själv har detta fenomen nyss startat (senaste veckan) och jag tror det beror på att det blivit för jobbigt. Både fysiskt och psykiskt. Själv skall jag arbeta hästen mera på lina med chambon, lägga in ett par markbommar när jag rider för att se om det kan stimulera bjudningen och gå långa promenader i skogen den närmaste tiden.
Det kan vara dags för lite vila från ridning för din häst. Pauser i arbetet är viktigt för återhämtningen. en veckas helvila passar vissa hästar medan andra kanske man promenerar med. Viloperioder är ju väldigt viktigt när man utbildar unghästar och många glömmer bort dem för att "det går ju så bra" ända tills hästen säger stopp på något sätt. Ofta ovilja eller ren istadighet. Det gäller att bryta det negativa mönstret och hitta bjudningen. Är det väldigt jobbigt för en häst med väldigt lite muskler är det bättre att bygga upp dessa med mera markarbete. Tömkörning är bra också.
Stirra dig inte blind på att hästen kör upp huvudet för det kommer rätt när bakbensaktiviteten kommer igång.
Det är en signal från hästen att det inte är ok. Leta andra vägar och stimulerande övningar.
Framåtbjudningen är grunden.
Lycka till

Senast ändrad:

igen- det är Inte min häst! :smirk:

vi stirrar oss inte blinda på huvudet, utan det är att hon försöker gå i en högre form med hela framdelen lyft, vilket hon inte orkar, sänker ryggen men blir kvar med huvudet och blir spänd och frustrerad.

hon går fram bara man tänker fram när man har henne i en form där hon tar stöd på bettet, då kan man också reglera hur lång o låg man vill ha henne, inte bara tempot.

framåtbjudningen blir det bara fel på när hon blir sur och frustrerad för att man inte har henne "på bettet".

stimulerad är hon nog. tränaren och ägaren säger att hon var hemsk när hon kom. nervös, spänd och olycklig. nu blir hon bara gladare, lugnare och tryggare för varje dag. man varierar så gott det går efter förutsättningarna som finns här.

Vila ska hon nog få göra snart också, hon har utvecklats nåt så otroligt på dom två veckor jag varit här. Men först måste man "se till" att vädret kommer vara bra under vilan så att hon får komma ut i hage o röra sig varje dag. (regnar det här, så REGNAR det, hagen hon kan gå i regnar i princip bort).

Hur länge var det sedan hon bytte ägare? Kan vara så att hon varit riden på annat sätt förrut och är van med annat kanske?
Jag tror att allt ligger i att hästen inte är nog musklad för att orka eller att de som rider henne gör någonting fel.

inte nog musklad för att orka vad?

hon är nog musklad för att orka gå i den formen vi vill ha henne i, hon trivs bra i den formen också och det är inget man måste tjaffsa om.
problemet är när hon försöker gå upp i en hög form- hur man därifrån får tillbaka henne till den långa låga formen.

hon var riden på ett annat sätt av dom förra ägarna ja, men det har ju ingenting med "problemet" att göra. (vilket inte är ett problem längre, men det kan ju komma tillbaka senare i hästens utbildning).

hej..
om det vore min häst ung så skulle jag se till att den fick mycket muskler på ryggen och baken samt starka ben genom olika arbets övningar rida ut iskogen ofta för att inte tappa sugen,rida korta pass
utan att kräva hästen på tygeln jag har lärt mig "att rida rakt fram" sas
på volter och fyrkantspår,olika rid vägar inga avancerade saker, vara nöjd när hästen lyssnar på mig och får upp kondisen,man träna över cavaletti ,och låga hinder för nöjes skull,använd mycket bennen som driv fjäder rid på så långa tyglar som möjligt och bråka inte med att ha den på tygeln, den kommer att söka sig framåt nedåt om du rider rätt helt automatiskt rid framåt hela tiden men gör korta halv,halter
och små för flyttningar föra att få hästen med arbetande, rid på volterna byt om volt nöt inte på gammalt vis försök att variera arbete.
trötta inte ut hästen då är det kört!
rid för en bra tränare och coach. :banana: :bump: :rofl: :love: :angel:

tränaren är hur bra som helst. all träning av hästen görs med tränarens vakande öga.

skog finns inte i södra californien.

att inte kräva något av hästen är helt fel för hästen.
hon har kommit såpass långt i sin utbildning att i skritt o trav kan vi ställa lite krav på henne, hon är inte där än i galoppen.

lång tråd men långa svar så jag förstår att folk inte orkar läsa, men allt det står redan flera gånger! ;)

Men om hästen trivs bra och klarar av att bibehålla formen så skulle den inte börja göra något annat (söka sig ur den formen tex). Då sitter det hos ryttaren som isåfall kanske ger omedvetna signaler?

det kan mycket väl sitta hos ryttaren, jag är inte duktig nog för att se såna små signaler.

men kan det inte bara vara att hästen blir överambitiös (det var väl tom du som sa det från början?), det är ju där man en dag vill ha henne, så hon kanske vill försöka redan nu? eller "måste" det vara ryttaren?

hur rider man egentligen när man vill ha en lång och låg form vs. en hög form?

Hästen kan vara överambitiös, har själv en gång suttit på en häst som försökte alldeles för mycket med saker jag inte bad om. Vilket den inte skulle göra och är absolut inte något jag vill att mina hästar ska göra (ägaren till den här hästen tyckte det var "roligt"), de ska hålla sig till det jag säger och sysselsätter jag dem inte nog, utan att det blir tråkigt och de börjar sträva efter annat så ligger felet hos mig.

lizan skrev:
hur rider man egentligen när man vill ha en lång och låg form vs. en hög form?
Hög form =samling, vilket jag gör genom att samla hästen med kroppen, att bakbenen säts in inunder mer, vinklar, sätter sig mer på bakbenen, tar mer kliv på stället.
Skrev följande i en annan tråd om hur jag samlar:
Det är mycket känsla jag rider på när jag samlar, jag tror jag framförallt spänner magmusklerna, sitter emot lite lätt i korsryggen och "fångar upp", vinklar om bäcknet aningen med... Då ber jag min häst om att korta upp sig, vinkla sitt bäcken mer, ta kortare kliv och trampa mer under sig. Sedan så driver jag även, driver inte framåt lika mycket som när jag rider framåt-neråt, utan driver och pressar hästen att trampa mer, att bakbenen inte ska trycka ifrån så mycket framåt, utan mera uppåt. Och detta kan jag göra med och utan någon kontakt till hästens mun alls med samma resultat. Tar jag i för mycket och inte är nog känslig, får jag en häst som försöker sätta sig i piaff i traven och i galoppen försöker den göra någon kraftigare skolgalopp eller resa sig. Tygeln har nästan inget alls med min samling, utan samlingen kommer ifrån att jag ber hästen korta sig med bakbenen och korta sig bakifrån, framåt. Tar du vägen genom att korta hästen med tygeln, då kortar du framifrån, bakåt och får en ihopdragen häst.

Rider jag i en lägre form så låter jag hästen bli längre, mer skjutkraft än bärkraft, ber inte om att bäcknet ska vinklas lika mycket. Självklart ska den fortfarande bära sig och komma upp med ryggen, men den ska vara längre och komma neråt mer.

måste det vara tråkigt för att en häst ska söka sig uppåt i formen?
om jag gör något som är mer än jag borde så är det ju inte för att jag har tråkigt.
kan det inte bara vara så enkelt att hästen vet att vi vill ha lite samling, och samlar då ännu mer för att visa sig duktig?

men det kan ju lika gärna vara att man omedvetet ber om mer än man tänkt i det här fallet.

Skulle vara intressant att se vad en mer "traditionell" (eller vad man ska kalla det, du förstår nog) ryttare säger om skillnaderna i ridning mellan låg o hög form. :idea: Får väl starta en ny tråd om det! (ja, jag älskar att jämföra olika idéer, teorier och tillvägagångssätt!) :D

lizan skrev:
måste det vara tråkigt för att en häst ska söka sig uppåt i formen?
om jag gör något som är mer än jag borde så är det ju inte för att jag har tråkigt.
kan det inte bara vara så enkelt att hästen vet att vi vill ha lite samling, och samlar då ännu mer för att visa sig duktig?
Visst! Hästen jag pratade om förrut som gjorde allt möjligt som han inte borde gjorde det för att han ville vara till lags och brukade dessutom få godis när han var duktig. Så han gjorde galoppombyten, kortade upp sig och gick i skänkelvikningar eller slutor hela tiden. Han var säkert inte uttråkad om han skulle koncentrera sig på vad jag egentligen ville, han bara ville lite väll mycket och försökte göra allting på en och samma gång för att bli belönad och få veta hur duktig han var.

Det är ju ändå en unghäst och de kan ju vara lite fram och tillbaka. Ni kanske ska ta det lite extra lugnt de dagar hästen inte är så villig. Det är dumt att driva igenom allt till varje pris på en ung häst. De måste få utvecklas på deras villkor också. Jag tycker det verkar som om du tänker helt rätt i fråga om hästen. Ge den bara tid så kommer ni allt igenom det här. Det vore svårare om hästen alltid var motvillig, men så är det ju inte. I takt med att hon blir starkare kommer protesterna att bli allt svagare tror jag.

En utbildad häst får man i lägre form genom att erbjuda stödet längre fram helt enkelt. En lösgjord häst följer med stödet fram, men en häst som inte är lösgjord stannar kvar utan att söka stödet. Då sitter det ändå i framåtbjudningen för hästen går i det här fallet mera uppåt än framåt. Tempoväxlingar, avsakningar/igånsättningar. Halvhalter, halter är sådant som stimulerar hästen att gå mera framåt istället för uppåt.

nä de dagar hon var motvillig krävde vi inte mycket av henne. vi krävde att hon skulle lugna ner sig och lyssna. när hon gjorde det avslutade vi för dagen. :)

Men hon är väl helt enkelt en klurig o speciell häst, o såna hästar får man ju hitta på lite egna lösningar till. allt kan ju inte passa alla! :)

Nu är jag hemma i sverige igen och kommer inte se hästen förns i december, ska bli himla kul att se vad det blivit av henne då! Ägaren är iaf otroligt nöjd med "mitt" arbete med hästen, vilket var väldigt kul att höra- jag trodde aldrig att jag skulle kunna göra någon nytta med en sån ung häst! :D

På vilket sätt skulle hästen kunna tappa "formen" genom att man driver lite framåt. Går hästen verkligen i en ärlig form då?

Har nu bara läst första inlägget så jag kankse skriver något som någn annan redan skrivit, så vet du ifall du får samma svar igen;)
Om jag rider ne häst som inte riktigt orkar bära upp sig så rider jag på ordentligt i början, tränar tempoväxlingar, avbrott och igångsättningar rider på en volt några varv i varsitt varv och gör serpentiner, mest för att "få igång" hästen. Även om det låter konstigt, det kankse är fel? Har hört att man ska rida hästen i en korrekt form redan i uppvärmningen men hur gör man om man som ryttare ej klarar det, som mig till exempel?
Då är det lättare att jobba "ihop" hästen tycker jag. Efter en kort skrittpaus på lång tygel. Då bröjar jag med att ta ett stöd på ytter tygel och försöker rida mer samlat och känna hästens rörelser tydligare. Lägger in lite halter för att känna extra noggrant hur hästen står men benen. Sen försöker jag låta hästen skritta mycket på lång tygel emmelanåt, ungefär som när man själv "lär" sig något så är det lättare att träna på det fler gånger en en gång länge för till slut blir man så less och orkar inte bry sig i vad man gör. Men nu ska ju inte hästen riktigt "lära" sig gå i form utan ska ha det naturligt för ryttaren ska ju bara visa den vägen.
Jobbar mycket med eftergifter också, på inner tygel för att behålla stödet på ytter tygel för jag brukar göra så att det är ytter tygel som bestämmer huvudets plats om det ska vara högt eller lågt. Sen varierar jag lite med låg och hög form. Det brukar vara ganska enkelt.

Angående när hästen blir sur när du länger tygeln. Har du provat att "smyg" läga? Att du länger lite i taget och sen kankse tar upp igen lite. Annars kan du ju göra så att ger lång tygel emmelanåt, kankse varannan gång du provar om du kan länga hela tygeln. Eller att du provar jobba hästen från marken och försöka få hästen att länga ut halsen?

Du får gärna berätta mer om den senare punkten så kanske du kan få ett lite bättre svar än det du fick nu.

Liknande trådar

Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
21 961
Senast: Whoever
·
Ridning Min älskade häst gick bort tidigare i år och var inprincip pensionerad de två sista åren. Började rida på ridskola i april och insåg då...
2
Svar
39
· Visningar
5 927
Senast: _Taggis_
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 195
Hästvård Hej! Undrar om någon haft en liknande upplevelse och vad det berott på. Jag har en ponny jag ägt i 2 år. Besiktningen var felfri och han...
Svar
4
· Visningar
1 691
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Hönstråden II
  • Storlek på rastgårdar?