Att få bebis mitt i vintern...

Majkem

Trådstartare
Har ni några tips att ge? Mer än att hålla sig inne när det är för kallt (när är det?) och att köpa bra varma kläder?

Sist jag fick barn var det 30 grader varmt och det var jobbigt för alla men nu finns det risk för raka motsatsen då jag ska ha i januari.

Så har ni tips för hur man bäst gör med de allra minsta när det är som allra kallast?

Sv: Att få bebis mitt i vintern...

RS-viruset brukar gå, vilket kan vara bra att tänka på.
En åkpåse till vagnen i ordentligt material är dessutom bra :)

Ja min mamma som är läkare tycker vi ska hålla storasyster hemma från dagis så länge det går för att försöka undvika RS. Jag hoppas det funkar men det kan bli tufft att bara gå hemma med mig och bebis för en snart 3-åring som är leksugen och vill till kompisarna. Samtidigt så åkte hon på RS som 1,5-åring och det är ju vedervärdigt och inget jag vill utsätta nån för, än mindre en alldeles nyfödd som det blir jättefarligt för!

Fick min första i december och vi var mest inomhus när han var liten. Men jag hade häst och han var tvungen att följa med dit men han fick sova i bilstolen i sadelkammaren medans jag mockade. Red gjorde jag inte förens till våren och då i paddocken så kunde han sova i vagnen utanför den.

Klä barnet lagom varmt. Varken mer eller mindre. En bra åkpåse och en liten extra filt över fötterna funkade fint för våran del. Just eftersom fötter och händer är det som fryser först.

Andra föddes i oktober och den vintern var överjävlig men det räckte med åkpåse och filt till henne då med. Mössa och vantar givetvis till båda barnen.

Sen är det väl aldrig för kallt för att ge sig ut en kort stund. Men du behöver ju inte vara i pulkabacken med ditt andra barn om man fryser öronen av sig.
Du kommer snabbt märka hur du ska göra. Passa på att vara ute när solen skiner. Det var väldigt mysigt att gå på promenad i snön när solen lyser och snön knastrar under fötterna.

Senast ändrad:

Jag fodde sonen I September sa han var ju aldre.
Forsta veckorna var snorvarma vilket inte var kul alls men sen nar vintern kom tyckte jag det var supersmidigt. Det kandes lattare att kla pa honom ordentligt och halla honom varm an att forsoka halla honom sval pa sommaren. Han sov antingen I stallet eller I hodelen hela dagarna medans jag jobbade.

Han hade vanliga klader underst och sedan en rejal fleece overall (inkl hander och fotter) nar det var riktigt kallt drog jag ett par strumpor over handerna under overallen. Lade en tunn filt over vagnen for att ta sig till/fran stallet (ett par minuter). Han flyttade helt enkelt mellan boxarna allt eftersom hastarna gick in och ut. Var val ett par minus men ingen vind. Ammade gjorde jag pa kontoret, det daremot var kallt for min del!

Senast ändrad:

Jag fick min andra i januari, minns det inte som extra bökigt. När vi var ute och lekte med storebror åkte bebis i bärsjal och så hade jag en enorm arbetsjacka över :) vi åkte pulka och allt möjligt

Fick barn i november och var ofta ute med vagnen och promenerade, även när det var kallt.
Den var en djup liggkorg med ett lock över, så själva bebis behövde inte så varma kläder så länge hon låg där i . Körde oftast med sparkdräkt och en fleeceoverall, mössa och tossor. Och bäddade ner henne under ett täcke.
Hon sov ändå hela tiden när vi var ute och ingen anledning att plocka upp henne. Många klär dom för varmt, tjock vinteroverall, och en åkpåse och ev även locket till liggdelen.

Jag har fått två barn i mitten av dec och ett i slutet av januari. Jag tycker det gått bra, de har så mkt som möjligt sovit ute, även när det var som kallast, ner mot -20 i alla fall. Vi bor i norrland och här blir det kallt, men med en torr luft. Jag har byltat på dem och använt rådjurskinn i vagnen under. Inga problem.

Jag håller med om det här med för varmt, men det beror nog lite på var man bor. Här är januari och februari oftast riktigt kalla, vi kan ha långa perioder av -20 - 30 ungefär, och då måste man ju klä dem.
Vi undvek dagis för äldsta när tvillingarna kom, egentligen därför att julen kom då och jullovet. Såhär i efterhand var det nog rätt klokt.

Ja! Glömde ju lammskinnet vi hade i liggdelen! Värmer o andas :) dessutom toppen att senare ha i sittdelen.

Så klart påverkar det vilken kyla det är förstås, berättade bara hur vi gjorde. Hade rätt kallt första vintern hos oss med, kände då att det viktigaste var att hålla borta blåsten.

Fårskinn och dunfodrad åkpåse har jag sen första barnet, vintern var svinkall då men skillnad på helt nykläckt och 0,5 år tänker jag?

Till min kompis som fick barn mitt i en kall vinter sa sa barnläkaren att själva kylan i sig är inget problem, det som kan vara skadligt är om bebisen andas in mycket kall luft.

Annars tror jag att det är lätt att klä pa bebisen för mycket, det blir varmt när den ligger nere i vagnen.

Jag fick mitt andra barn i januari. Tyckte inte heller det var bökigare än första som är född i mars. Vi hade ingen åkpåse, utan en tjock vinteroverall istället och ett par filtar och ett lammskinn underst i vagnen.

Jag fick min andra i januari, minns det inte som extra bökigt. När vi var ute och lekte med storebror åkte bebis i bärsjal och så hade jag en enorm arbetsjacka över :) vi åkte pulka och allt möjligt

Så gjorde jag också mycket, det som kan vara lite obehagligt är ju tanken på att man halkar och faller, om det är halt ute.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
12 897
Senast: lizzie
·
Gravid - 1år Har lite ångest för hur jag ska klä barnet i vagnen ute nu. 10,5 månader i dagsläget så använder ju sittdelen. Är åkpåse det bästa att...
2
Svar
34
· Visningar
2 188
Senast: Manji
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 594
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 108
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar